Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Twórczość Katarzyny Józefowicz a polska wersja arte povera
The Works of Katarzyna Józefowicz and the Polish Version of Arte Povera
arte povera, Józefowicz, sztuka biedna
Arte Povera, found objects, Józefowicz
Tematem przewodnim niniejszego opracowania jest obecna w polskiej sztuce współczesnej strategia, polegająca na wykorzystywaniu pospolitych, pozbawionych wartości materiałów, a nawet zużytych przedmiotów jako tworzywa artystycznej wypowiedzi. Sięganie przez artystów po „materialne odpryski rzeczywistości” nie jest rzeczą nową – historia tego zjawiska ma już prawie sto lat i obfituje w wiele interesujących rozwiązań.Nie przeszkadza to jednak w jej twórczym wykorzystywaniu także i dzisiaj, czego przykład może stanowić twórczość Katarzyny Józefowicz. Analiza jej prac staje się pretekstem do rozważań na temat znacznie rozleglejszej problematyki, obejmującej różnorodne zagadnienia sztuki współczesnej, z którymi artystka podejmuje dialog. Wspólnym mianownikiem pozostaje dla nich formalny związek ze sztuką biedną. Celem pracy jest nie tylko prezentacja twórczości Katarzyny Józefowicz, ale i próba usytuowania jej w kontekście najważniejszych zjawisk polskiej sztuki współczesnej.Sięganie po „ubogą materię przedmiotową" przez innych współczesnych polskich artystów świadczy o tym, że w sztuce początku XXI wieku, formalne rozwiązania typowe dla arte povera wciąż mają rację bytu. Co więcej, mogą one zostać zaadaptowane do dyskusji na temat współczesnej rzeczywistości, w której głos zabierają także artyści.
Arte Povera is usually associated with an art that makes use of poor materials and found objects. The term was coined by Italian critic Germano Celant in 1967. Although his theory influenced mainly artists in Italy, similar concepts appeared in many different places, also in Poland. Using poor things and remains turned out to be one of the most important aspects of the artistic output of Tadeusz Kantor. It was also characteristic for Władysław Hasior, whose works made of destructed and useless things are often interpreted as the metaphor for human existence. The younger generation of Polish artists seems to continue taking adventage of aesthetics of Arte Povera to stimulate imagination and provoke seeing things in a surprising, new way.Katarzyna Józefowicz is one of them. Her sculptural works called City, Habitat, Carpet, Games, Rolls, Room and Notes consist of thousands of paper or cardboard cut-outs. Thanks to using poor and useless materials (old newspapers, magazines or leaflets), there is a visible connection between Katarzyna Józefowicz and Arte Povera. The artist adopted this artistic strategy to raise crucial debates on the present and mass culture. There are many other examples of using poor materials in Polish contemporary art. Because of their presence, it is possible to talk about the Polish version of Arte Povera. It seems that this artistic strategy is still popular and it may be explored in highly creative way in art of 21st century.
dc.abstract.en | Arte Povera is usually associated with an art that makes use of poor materials and found objects. The term was coined by Italian critic Germano Celant in 1967. Although his theory influenced mainly artists in Italy, similar concepts appeared in many different places, also in Poland. Using poor things and remains turned out to be one of the most important aspects of the artistic output of Tadeusz Kantor. It was also characteristic for Władysław Hasior, whose works made of destructed and useless things are often interpreted as the metaphor for human existence. The younger generation of Polish artists seems to continue taking adventage of aesthetics of Arte Povera to stimulate imagination and provoke seeing things in a surprising, new way.Katarzyna Józefowicz is one of them. Her sculptural works called City, Habitat, Carpet, Games, Rolls, Room and Notes consist of thousands of paper or cardboard cut-outs. Thanks to using poor and useless materials (old newspapers, magazines or leaflets), there is a visible connection between Katarzyna Józefowicz and Arte Povera. The artist adopted this artistic strategy to raise crucial debates on the present and mass culture. There are many other examples of using poor materials in Polish contemporary art. Because of their presence, it is possible to talk about the Polish version of Arte Povera. It seems that this artistic strategy is still popular and it may be explored in highly creative way in art of 21st century. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem przewodnim niniejszego opracowania jest obecna w polskiej sztuce współczesnej strategia, polegająca na wykorzystywaniu pospolitych, pozbawionych wartości materiałów, a nawet zużytych przedmiotów jako tworzywa artystycznej wypowiedzi. Sięganie przez artystów po „materialne odpryski rzeczywistości” nie jest rzeczą nową – historia tego zjawiska ma już prawie sto lat i obfituje w wiele interesujących rozwiązań.Nie przeszkadza to jednak w jej twórczym wykorzystywaniu także i dzisiaj, czego przykład może stanowić twórczość Katarzyny Józefowicz. Analiza jej prac staje się pretekstem do rozważań na temat znacznie rozleglejszej problematyki, obejmującej różnorodne zagadnienia sztuki współczesnej, z którymi artystka podejmuje dialog. Wspólnym mianownikiem pozostaje dla nich formalny związek ze sztuką biedną. Celem pracy jest nie tylko prezentacja twórczości Katarzyny Józefowicz, ale i próba usytuowania jej w kontekście najważniejszych zjawisk polskiej sztuki współczesnej.Sięganie po „ubogą materię przedmiotową" przez innych współczesnych polskich artystów świadczy o tym, że w sztuce początku XXI wieku, formalne rozwiązania typowe dla arte povera wciąż mają rację bytu. Co więcej, mogą one zostać zaadaptowane do dyskusji na temat współczesnej rzeczywistości, w której głos zabierają także artyści. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gryglewicz, Tomasz - 128197 | pl |
dc.contributor.author | Kazimierczak, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szczerski, Andrzej - 132215 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gryglewicz, Tomasz - 128197 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-21T23:42:11Z | |
dc.date.available | 2020-07-21T23:42:11Z | |
dc.date.submitted | 2011-11-29 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-63096-61822 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/176607 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Arte Povera, found objects, Józefowicz | pl |
dc.subject.pl | arte povera, Józefowicz, sztuka biedna | pl |
dc.title | Twórczość Katarzyny Józefowicz a polska wersja arte povera | pl |
dc.title.alternative | The Works of Katarzyna Józefowicz and the Polish Version of Arte Povera | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |