Twórczość Katarzyny Józefowicz a polska wersja arte povera

master
dc.abstract.enArte Povera is usually associated with an art that makes use of poor materials and found objects. The term was coined by Italian critic Germano Celant in 1967. Although his theory influenced mainly artists in Italy, similar concepts appeared in many different places, also in Poland. Using poor things and remains turned out to be one of the most important aspects of the artistic output of Tadeusz Kantor. It was also characteristic for Władysław Hasior, whose works made of destructed and useless things are often interpreted as the metaphor for human existence. The younger generation of Polish artists seems to continue taking adventage of aesthetics of Arte Povera to stimulate imagination and provoke seeing things in a surprising, new way.Katarzyna Józefowicz is one of them. Her sculptural works called City, Habitat, Carpet, Games, Rolls, Room and Notes consist of thousands of paper or cardboard cut-outs. Thanks to using poor and useless materials (old newspapers, magazines or leaflets), there is a visible connection between Katarzyna Józefowicz and Arte Povera. The artist adopted this artistic strategy to raise crucial debates on the present and mass culture. There are many other examples of using poor materials in Polish contemporary art. Because of their presence, it is possible to talk about the Polish version of Arte Povera. It seems that this artistic strategy is still popular and it may be explored in highly creative way in art of 21st century.pl
dc.abstract.plTematem przewodnim niniejszego opracowania jest obecna w polskiej sztuce współczesnej strategia, polegająca na wykorzystywaniu pospolitych, pozbawionych wartości materiałów, a nawet zużytych przedmiotów jako tworzywa artystycznej wypowiedzi. Sięganie przez artystów po „materialne odpryski rzeczywistości” nie jest rzeczą nową – historia tego zjawiska ma już prawie sto lat i obfituje w wiele interesujących rozwiązań.Nie przeszkadza to jednak w jej twórczym wykorzystywaniu także i dzisiaj, czego przykład może stanowić twórczość Katarzyny Józefowicz. Analiza jej prac staje się pretekstem do rozważań na temat znacznie rozleglejszej problematyki, obejmującej różnorodne zagadnienia sztuki współczesnej, z którymi artystka podejmuje dialog. Wspólnym mianownikiem pozostaje dla nich formalny związek ze sztuką biedną. Celem pracy jest nie tylko prezentacja twórczości Katarzyny Józefowicz, ale i próba usytuowania jej w kontekście najważniejszych zjawisk polskiej sztuki współczesnej.Sięganie po „ubogą materię przedmiotową" przez innych współczesnych polskich artystów świadczy o tym, że w sztuce początku XXI wieku, formalne rozwiązania typowe dla arte povera wciąż mają rację bytu. Co więcej, mogą one zostać zaadaptowane do dyskusji na temat współczesnej rzeczywistości, w której głos zabierają także artyści.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorGryglewicz, Tomasz - 128197 pl
dc.contributor.authorKazimierczak, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerSzczerski, Andrzej - 132215 pl
dc.contributor.reviewerGryglewicz, Tomasz - 128197 pl
dc.date.accessioned2020-07-21T23:42:11Z
dc.date.available2020-07-21T23:42:11Z
dc.date.submitted2011-11-29pl
dc.fieldofstudyhistoria sztukipl
dc.identifier.apddiploma-63096-61822pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/176607
dc.languagepolpl
dc.subject.enArte Povera, found objects, Józefowiczpl
dc.subject.plarte povera, Józefowicz, sztuka biednapl
dc.titleTwórczość Katarzyny Józefowicz a polska wersja arte poverapl
dc.title.alternativeThe Works of Katarzyna Józefowicz and the Polish Version of Arte Poverapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Arte Povera is usually associated with an art that makes use of poor materials and found objects. The term was coined by Italian critic Germano Celant in 1967. Although his theory influenced mainly artists in Italy, similar concepts appeared in many different places, also in Poland. Using poor things and remains turned out to be one of the most important aspects of the artistic output of Tadeusz Kantor. It was also characteristic for Władysław Hasior, whose works made of destructed and useless things are often interpreted as the metaphor for human existence. The younger generation of Polish artists seems to continue taking adventage of aesthetics of Arte Povera to stimulate imagination and provoke seeing things in a surprising, new way.Katarzyna Józefowicz is one of them. Her sculptural works called City, Habitat, Carpet, Games, Rolls, Room and Notes consist of thousands of paper or cardboard cut-outs. Thanks to using poor and useless materials (old newspapers, magazines or leaflets), there is a visible connection between Katarzyna Józefowicz and Arte Povera. The artist adopted this artistic strategy to raise crucial debates on the present and mass culture. There are many other examples of using poor materials in Polish contemporary art. Because of their presence, it is possible to talk about the Polish version of Arte Povera. It seems that this artistic strategy is still popular and it may be explored in highly creative way in art of 21st century.
dc.abstract.plpl
Tematem przewodnim niniejszego opracowania jest obecna w polskiej sztuce współczesnej strategia, polegająca na wykorzystywaniu pospolitych, pozbawionych wartości materiałów, a nawet zużytych przedmiotów jako tworzywa artystycznej wypowiedzi. Sięganie przez artystów po „materialne odpryski rzeczywistości” nie jest rzeczą nową – historia tego zjawiska ma już prawie sto lat i obfituje w wiele interesujących rozwiązań.Nie przeszkadza to jednak w jej twórczym wykorzystywaniu także i dzisiaj, czego przykład może stanowić twórczość Katarzyny Józefowicz. Analiza jej prac staje się pretekstem do rozważań na temat znacznie rozleglejszej problematyki, obejmującej różnorodne zagadnienia sztuki współczesnej, z którymi artystka podejmuje dialog. Wspólnym mianownikiem pozostaje dla nich formalny związek ze sztuką biedną. Celem pracy jest nie tylko prezentacja twórczości Katarzyny Józefowicz, ale i próba usytuowania jej w kontekście najważniejszych zjawisk polskiej sztuki współczesnej.Sięganie po „ubogą materię przedmiotową" przez innych współczesnych polskich artystów świadczy o tym, że w sztuce początku XXI wieku, formalne rozwiązania typowe dla arte povera wciąż mają rację bytu. Co więcej, mogą one zostać zaadaptowane do dyskusji na temat współczesnej rzeczywistości, w której głos zabierają także artyści.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Gryglewicz, Tomasz - 128197
dc.contributor.authorpl
Kazimierczak, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Szczerski, Andrzej - 132215
dc.contributor.reviewerpl
Gryglewicz, Tomasz - 128197
dc.date.accessioned
2020-07-21T23:42:11Z
dc.date.available
2020-07-21T23:42:11Z
dc.date.submittedpl
2011-11-29
dc.fieldofstudypl
historia sztuki
dc.identifier.apdpl
diploma-63096-61822
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/176607
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Arte Povera, found objects, Józefowicz
dc.subject.plpl
arte povera, Józefowicz, sztuka biedna
dc.titlepl
Twórczość Katarzyny Józefowicz a polska wersja arte povera
dc.title.alternativepl
The Works of Katarzyna Józefowicz and the Polish Version of Arte Povera
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
55
Views per month
Views per city
Warsaw
10
Szczecin
6
Krakow
4
Wroclaw
4
Lodz
3
Poznan
3
Bayburt
2
Bielany Wroclawskie
1
Bogumilowice
1
Bydgoszcz
1

No access

No Thumbnail Available