Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Marcin Świetlicki - poeta i rockman. O związkach literatury z popkulturą"
"Marcin Świetlicki - Poet and Rock Singer. On the Relationship between Literature and Pop Culture"
Świetlicki, Świetliki, performance, rock
Świetlicki, Świetliki, performance, rock
Praca jest próbą przedstawienia Marcina Świetlickiego jako nietypowego poety rocka, którego teksty są wartościowane pozytywnie zarówno przez środowisko literackie, jak i muzyczne, a także opowiedzenia o wpływie popkultury na poetycką twórczość autora Schizmy. Punktem wyjścia jest przywołanie tradycji performansu i osadzenie w niej autora wykonującego na żywo swoje utwory. Do głównych problemów artykułu należy analiza sposobu odbioru wiersza jako rockowej piosenki oraz opis ciała poety jako medium służącego do przekazywania i uaktualniania znaczeń. Istotne dla tych refleksji są zależności zachodzące między autentycznością a kreacją oraz między semantyką wiersza i piosenki. Finalne rozważania wskazują na intertekstualność utworów Świetlickiego, która jawi się jako dopełnienie tezy o spójności kreacji poety wykorzystującego rocka nie tylko w celach widowiskowych, ale i literackich. To przemyślana strategia twórcza, będąca zarazem prowokacją, jak i próbą odpowiedzi na pytanie o istotę poezji w czasach popkultury.
The article is trying to present Marcin Świetlicki as an unusual mix of a poet and a rockman, whose poems and lyrics are highly acclaimed by both literary and music milieu. It is also a look on pop culture influences on poetic work of the author of Schizma. The point of departure is the tradition of performance and it’s relation to the author who publicly performs his writings. One of the main problems of the article is an analysis of perception of a poem as a rock song and a description of the body of the poet as a medium which serves to highlight and update meanings. What is vital for this reflection is the relation between authenticity and creation and between the semantics of a poem in comparison to those of a song. The final conclusion points out the intertextuality of Świetlicki’s works, which seems to be a complacement of the thesis about coherency of the creation of the poet, who uses rock not only for entertainment purposes, but also as a part of his literary work. It is a well-thought-out creative strategy, which is at the same time a provocation and an attempt to answer the question about the essence of poetry in the times of pop culture.
dc.abstract.en | The article is trying to present Marcin Świetlicki as an unusual mix of a poet and a rockman, whose poems and lyrics are highly acclaimed by both literary and music milieu. It is also a look on pop culture influences on poetic work of the author of Schizma. The point of departure is the tradition of performance and it’s relation to the author who publicly performs his writings. One of the main problems of the article is an analysis of perception of a poem as a rock song and a description of the body of the poet as a medium which serves to highlight and update meanings. What is vital for this reflection is the relation between authenticity and creation and between the semantics of a poem in comparison to those of a song. The final conclusion points out the intertextuality of Świetlicki’s works, which seems to be a complacement of the thesis about coherency of the creation of the poet, who uses rock not only for entertainment purposes, but also as a part of his literary work. It is a well-thought-out creative strategy, which is at the same time a provocation and an attempt to answer the question about the essence of poetry in the times of pop culture. | pl |
dc.abstract.pl | Praca jest próbą przedstawienia Marcina Świetlickiego jako nietypowego poety rocka, którego teksty są wartościowane pozytywnie zarówno przez środowisko literackie, jak i muzyczne, a także opowiedzenia o wpływie popkultury na poetycką twórczość autora Schizmy. Punktem wyjścia jest przywołanie tradycji performansu i osadzenie w niej autora wykonującego na żywo swoje utwory. Do głównych problemów artykułu należy analiza sposobu odbioru wiersza jako rockowej piosenki oraz opis ciała poety jako medium służącego do przekazywania i uaktualniania znaczeń. Istotne dla tych refleksji są zależności zachodzące między autentycznością a kreacją oraz między semantyką wiersza i piosenki. Finalne rozważania wskazują na intertekstualność utworów Świetlickiego, która jawi się jako dopełnienie tezy o spójności kreacji poety wykorzystującego rocka nie tylko w celach widowiskowych, ale i literackich. To przemyślana strategia twórcza, będąca zarazem prowokacją, jak i próbą odpowiedzi na pytanie o istotę poezji w czasach popkultury. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.contributor.advisor | Kunz, Tomasz - 129715 | pl |
dc.contributor.author | Muller, Alicja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Franczak, Jerzy - 160625 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kunz, Tomasz - 129715 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T18:28:18Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T18:28:18Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | antropologiczno-kulturowa | pl |
dc.identifier.apd | diploma-77251-126808 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189787 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Świetlicki, Świetliki, performance, rock | pl |
dc.subject.pl | Świetlicki, Świetliki, performance, rock | pl |
dc.title | "Marcin Świetlicki - poeta i rockman. O związkach literatury z popkulturą" | pl |
dc.title.alternative | "Marcin Świetlicki - Poet and Rock Singer. On the Relationship between Literature and Pop Culture" | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |