Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Digital Religion" jako zjawisko medialne. Przegląd badań
"Digital Religion" as a media phenomenon. Research review
Digital Religion, religia w Internecie, mediatyzacja religii, religia cyfrowa, nowe media, praktyki religijne
Digital Religion, religion on the Internet, mediation of religions, new media, religious practices
Praca została podzielona na dwie części. W pierwszej zostało opisane zjawisko cyfrowej religii, a w drugiej to, jak praktyki oraz elementy religijne przenoszą się ze sfery offline do online. W pierwszym rozdziale podzielonym na trzy podrozdziały opisane zostało, to co wiadomo o zjawisku cyfrowej religii. Wątek poruszony na początku obejmuje: zdefiniowanie digital religion i przedstawienie tłumaczeń tego pojęcia na język polski; następnie przedstawione zostały cechy zjawiska, a także dwa pojęcia związane z religią cyfrową: religion online i online religion. Drugi podrozdział dotyczy badań, jakie były prowadzone w zakresie digital religion. Opisane zostały także cztery fale tych badań oraz stosowane metodologie w ich zakresie. Ostatnia część pierwszego rozdziału skupia się na mediatyzacji, czyli tym, w jaki sposób media wpływają na religię w Internecie oraz jaką odgrywają role media społecznościowe.Drugi rozdział, także podzielony na trzy podrozdziały, zaczyna się od opisania nowych form komunikacji religijnej na przykładnie memów religijnych. W tej części zostały przedstawione definicje, kategoryzacja memów oraz przykład badań, które pokazują, jak mormoni wykorzystują tę formę komunikacji. Następnie opisane zostały przeobrażenia autorytetu religijnego na przykładzie badań Marty Kołodziejskiej i Anny Neumaier dotyczące forów religijnych. W kolejnej części przedstawiony został dialog międzyreligijny na grupach na Facebooku (na podstawie artykułu Ruth Illman i Sofii Sjö). W ostatnim podrozdziale opisane zostało cyfrowe oblicze religii, czyli: e-duszpasterstwo i wirtualne świątynie, e-biblia oraz e-spowiedź.
The work has been divided into two parts. The first part describes the phenomenon of digital religion, and the second part describes how practices and religious elements move from offline to online. In the first chapter divided into three subsections, what is known about the phenomenon of the digital religion is described. The first chapter covers the definition of digital religion and the presentation of translations of this concept into Polish; then the features of the phenomenon are presented, as well as two concepts related to digital religion: religion online and online religion. The second subchapter refers to research that has been conducted in the field of digital religion. Four waves of this research are also described, as well as the applied methodologies in their scope. The last part of the first chapter is focused on mediatisation, means on how media influence religion in the Internet and what role social media play.The second chapter, also divided into three subsections, starts from describing new forms of religious communication, for example religious memes. This section presents definitions, categorisation of memes, and an example of research that shows how Mormons use this form of communication. Then the transformations of religious authority are described on the example of the research by Marta Kołodziejska and Anna Neumaier on religious forums. In the following section, inter-religious dialogue is presented on Facebook groups (based on an article by Ruth Illman and Sofia Sjö). In the last section, the digital side of religion has been described, i.e.: e-pastoral care and virtual temples, e-bible and e-confession.
dc.abstract.en | The work has been divided into two parts. The first part describes the phenomenon of digital religion, and the second part describes how practices and religious elements move from offline to online. In the first chapter divided into three subsections, what is known about the phenomenon of the digital religion is described. The first chapter covers the definition of digital religion and the presentation of translations of this concept into Polish; then the features of the phenomenon are presented, as well as two concepts related to digital religion: religion online and online religion. The second subchapter refers to research that has been conducted in the field of digital religion. Four waves of this research are also described, as well as the applied methodologies in their scope. The last part of the first chapter is focused on mediatisation, means on how media influence religion in the Internet and what role social media play.The second chapter, also divided into three subsections, starts from describing new forms of religious communication, for example religious memes. This section presents definitions, categorisation of memes, and an example of research that shows how Mormons use this form of communication. Then the transformations of religious authority are described on the example of the research by Marta Kołodziejska and Anna Neumaier on religious forums. In the following section, inter-religious dialogue is presented on Facebook groups (based on an article by Ruth Illman and Sofia Sjö). In the last section, the digital side of religion has been described, i.e.: e-pastoral care and virtual temples, e-bible and e-confession. | pl |
dc.abstract.pl | Praca została podzielona na dwie części. W pierwszej zostało opisane zjawisko cyfrowej religii, a w drugiej to, jak praktyki oraz elementy religijne przenoszą się ze sfery offline do online. W pierwszym rozdziale podzielonym na trzy podrozdziały opisane zostało, to co wiadomo o zjawisku cyfrowej religii. Wątek poruszony na początku obejmuje: zdefiniowanie digital religion i przedstawienie tłumaczeń tego pojęcia na język polski; następnie przedstawione zostały cechy zjawiska, a także dwa pojęcia związane z religią cyfrową: religion online i online religion. Drugi podrozdział dotyczy badań, jakie były prowadzone w zakresie digital religion. Opisane zostały także cztery fale tych badań oraz stosowane metodologie w ich zakresie. Ostatnia część pierwszego rozdziału skupia się na mediatyzacji, czyli tym, w jaki sposób media wpływają na religię w Internecie oraz jaką odgrywają role media społecznościowe.Drugi rozdział, także podzielony na trzy podrozdziały, zaczyna się od opisania nowych form komunikacji religijnej na przykładnie memów religijnych. W tej części zostały przedstawione definicje, kategoryzacja memów oraz przykład badań, które pokazują, jak mormoni wykorzystują tę formę komunikacji. Następnie opisane zostały przeobrażenia autorytetu religijnego na przykładzie badań Marty Kołodziejskiej i Anny Neumaier dotyczące forów religijnych. W kolejnej części przedstawiony został dialog międzyreligijny na grupach na Facebooku (na podstawie artykułu Ruth Illman i Sofii Sjö). W ostatnim podrozdziale opisane zostało cyfrowe oblicze religii, czyli: e-duszpasterstwo i wirtualne świątynie, e-biblia oraz e-spowiedź. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bukowski, Michał - 160618 | pl |
dc.contributor.author | Kornaś, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Bukowski, Michał - 160618 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hodalska, Magdalena - 199974 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T05:23:14Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T05:23:14Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-02 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-138960-251410 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239996 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Digital Religion, religion on the Internet, mediation of religions, new media, religious practices | pl |
dc.subject.pl | Digital Religion, religia w Internecie, mediatyzacja religii, religia cyfrowa, nowe media, praktyki religijne | pl |
dc.title | "Digital Religion" jako zjawisko medialne. Przegląd badań | pl |
dc.title.alternative | "Digital Religion" as a media phenomenon. Research review | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |