"Digital Religion" jako zjawisko medialne. Przegląd badań

licenciate
dc.abstract.enThe work has been divided into two parts. The first part describes the phenomenon of digital religion, and the second part describes how practices and religious elements move from offline to online. In the first chapter divided into three subsections, what is known about the phenomenon of the digital religion is described. The first chapter covers the definition of digital religion and the presentation of translations of this concept into Polish; then the features of the phenomenon are presented, as well as two concepts related to digital religion: religion online and online religion. The second subchapter refers to research that has been conducted in the field of digital religion. Four waves of this research are also described, as well as the applied methodologies in their scope. The last part of the first chapter is focused on mediatisation, means on how media influence religion in the Internet and what role social media play.The second chapter, also divided into three subsections, starts from describing new forms of religious communication, for example religious memes. This section presents definitions, categorisation of memes, and an example of research that shows how Mormons use this form of communication. Then the transformations of religious authority are described on the example of the research by Marta Kołodziejska and Anna Neumaier on religious forums. In the following section, inter-religious dialogue is presented on Facebook groups (based on an article by Ruth Illman and Sofia Sjö). In the last section, the digital side of religion has been described, i.e.: e-pastoral care and virtual temples, e-bible and e-confession.pl
dc.abstract.plPraca została podzielona na dwie części. W pierwszej zostało opisane zjawisko cyfrowej religii, a w drugiej to, jak praktyki oraz elementy religijne przenoszą się ze sfery offline do online. W pierwszym rozdziale podzielonym na trzy podrozdziały opisane zostało, to co wiadomo o zjawisku cyfrowej religii. Wątek poruszony na początku obejmuje: zdefiniowanie digital religion i przedstawienie tłumaczeń tego pojęcia na język polski; następnie przedstawione zostały cechy zjawiska, a także dwa pojęcia związane z religią cyfrową: religion online i online religion. Drugi podrozdział dotyczy badań, jakie były prowadzone w zakresie digital religion. Opisane zostały także cztery fale tych badań oraz stosowane metodologie w ich zakresie. Ostatnia część pierwszego rozdziału skupia się na mediatyzacji, czyli tym, w jaki sposób media wpływają na religię w Internecie oraz jaką odgrywają role media społecznościowe.Drugi rozdział, także podzielony na trzy podrozdziały, zaczyna się od opisania nowych form komunikacji religijnej na przykładnie memów religijnych. W tej części zostały przedstawione definicje, kategoryzacja memów oraz przykład badań, które pokazują, jak mormoni wykorzystują tę formę komunikacji. Następnie opisane zostały przeobrażenia autorytetu religijnego na przykładzie badań Marty Kołodziejskiej i Anny Neumaier dotyczące forów religijnych. W kolejnej części przedstawiony został dialog międzyreligijny na grupach na Facebooku (na podstawie artykułu Ruth Illman i Sofii Sjö). W ostatnim podrozdziale opisane zostało cyfrowe oblicze religii, czyli: e-duszpasterstwo i wirtualne świątynie, e-biblia oraz e-spowiedź.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBukowski, Michał - 160618 pl
dc.contributor.authorKornaś, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerBukowski, Michał - 160618 pl
dc.contributor.reviewerHodalska, Magdalena - 199974 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T05:23:14Z
dc.date.available2020-07-28T05:23:14Z
dc.date.submitted2020-07-02pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-138960-251410pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239996
dc.languagepolpl
dc.subject.enDigital Religion, religion on the Internet, mediation of religions, new media, religious practicespl
dc.subject.plDigital Religion, religia w Internecie, mediatyzacja religii, religia cyfrowa, nowe media, praktyki religijnepl
dc.title"Digital Religion" jako zjawisko medialne. Przegląd badańpl
dc.title.alternative"Digital Religion" as a media phenomenon. Research reviewpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The work has been divided into two parts. The first part describes the phenomenon of digital religion, and the second part describes how practices and religious elements move from offline to online. In the first chapter divided into three subsections, what is known about the phenomenon of the digital religion is described. The first chapter covers the definition of digital religion and the presentation of translations of this concept into Polish; then the features of the phenomenon are presented, as well as two concepts related to digital religion: religion online and online religion. The second subchapter refers to research that has been conducted in the field of digital religion. Four waves of this research are also described, as well as the applied methodologies in their scope. The last part of the first chapter is focused on mediatisation, means on how media influence religion in the Internet and what role social media play.The second chapter, also divided into three subsections, starts from describing new forms of religious communication, for example religious memes. This section presents definitions, categorisation of memes, and an example of research that shows how Mormons use this form of communication. Then the transformations of religious authority are described on the example of the research by Marta Kołodziejska and Anna Neumaier on religious forums. In the following section, inter-religious dialogue is presented on Facebook groups (based on an article by Ruth Illman and Sofia Sjö). In the last section, the digital side of religion has been described, i.e.: e-pastoral care and virtual temples, e-bible and e-confession.
dc.abstract.plpl
Praca została podzielona na dwie części. W pierwszej zostało opisane zjawisko cyfrowej religii, a w drugiej to, jak praktyki oraz elementy religijne przenoszą się ze sfery offline do online. W pierwszym rozdziale podzielonym na trzy podrozdziały opisane zostało, to co wiadomo o zjawisku cyfrowej religii. Wątek poruszony na początku obejmuje: zdefiniowanie digital religion i przedstawienie tłumaczeń tego pojęcia na język polski; następnie przedstawione zostały cechy zjawiska, a także dwa pojęcia związane z religią cyfrową: religion online i online religion. Drugi podrozdział dotyczy badań, jakie były prowadzone w zakresie digital religion. Opisane zostały także cztery fale tych badań oraz stosowane metodologie w ich zakresie. Ostatnia część pierwszego rozdziału skupia się na mediatyzacji, czyli tym, w jaki sposób media wpływają na religię w Internecie oraz jaką odgrywają role media społecznościowe.Drugi rozdział, także podzielony na trzy podrozdziały, zaczyna się od opisania nowych form komunikacji religijnej na przykładnie memów religijnych. W tej części zostały przedstawione definicje, kategoryzacja memów oraz przykład badań, które pokazują, jak mormoni wykorzystują tę formę komunikacji. Następnie opisane zostały przeobrażenia autorytetu religijnego na przykładzie badań Marty Kołodziejskiej i Anny Neumaier dotyczące forów religijnych. W kolejnej części przedstawiony został dialog międzyreligijny na grupach na Facebooku (na podstawie artykułu Ruth Illman i Sofii Sjö). W ostatnim podrozdziale opisane zostało cyfrowe oblicze religii, czyli: e-duszpasterstwo i wirtualne świątynie, e-biblia oraz e-spowiedź.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Bukowski, Michał - 160618
dc.contributor.authorpl
Kornaś, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Bukowski, Michał - 160618
dc.contributor.reviewerpl
Hodalska, Magdalena - 199974
dc.date.accessioned
2020-07-28T05:23:14Z
dc.date.available
2020-07-28T05:23:14Z
dc.date.submittedpl
2020-07-02
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-138960-251410
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239996
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Digital Religion, religion on the Internet, mediation of religions, new media, religious practices
dc.subject.plpl
Digital Religion, religia w Internecie, mediatyzacja religii, religia cyfrowa, nowe media, praktyki religijne
dc.titlepl
"Digital Religion" jako zjawisko medialne. Przegląd badań
dc.title.alternativepl
"Digital Religion" as a media phenomenon. Research review
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
70
Views per month
Views per city
Krakow
10
Warsaw
10
Katowice
8
Wroclaw
7
Nowy Sącz
5
Brzesko
3
Dublin
3
Lublin
3
Poznan
2
Tczew
2

No access

No Thumbnail Available