Transport rowerowy jako jedna ze składowych zrównoważonego rozwoju miast

licenciate
dc.abstract.enThis paper combines information on bicycle commuting in four European cities: Copenhagen, Paris, Oslo and Krakow. The data come from various scientific publications, media, statistics, official municipal documents, maps and other available sources. The primary aim was to answer the question, what factors are responsible for the high or low share of cycling in total traffic in each of the cities. Furthermore, the study attempts to verify whether appropriate urban planning, in line with the principles of sustainable development, may contribute to increasing the percentage of people choosing means of transport other than cars. To answer these questions, an analysis of the cycling infrastructure in the selected cities was conducted, evaluating how its individual elements perform in the context of locally specific conditions. Based on the discussed materials, it was concluded that the creation of a coherent network of all kinds of bikeways leads to increased bicycle traffic. However, this effect may be either muted or amplified by other factors specific to each city. One of the factors that favour cycling is the relatively dense mixed-use development, which aligns with the concept of a compact city or a 15-minute city.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy zebrano informacje na temat transportu rowerowego w czterech europejskich miastach: Kopenhadze, Paryżu, Oslo i Krakowie. Dane pochodziły z różnorodnych publikacji naukowych, medialnych, statystycznych, oficjalnych dokumentów miejskich, opracowań kartograficznych i innych dostępnych źródeł. Głównym celem była próba odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki w danym mieście odpowiadają za wysoki lub niski udział transportu rowerowego w ruchu ogółem. Ponadto starano się sprawdzić, czy odpowiednie kształtowanie przestrzeni miejskich, w myśl zrównoważonego rozwoju, może przyczynić się do zwiększenia odsetka osób wybierających środki transportu inne niż samochód. Poszukując odpowiedzi, przeanalizowano infrastrukturę rowerową wybranych miast i oceniono w jakim stopniu poszczególne jej elementy spełniają swoje zadanie w kontekście lokalnych uwarunkowań. Na podstawie omówionych materiałów wywnioskowano, że rozbudowa spójnej sieci różnego typu ścieżek rowerowych przekłada się na wzrost ruchu rowerowego. Tym niemniej może być on osłabiany lub wzmacniany przez inne czynniki charakterystyczne dla danego miasta. Czynnikiem sprzyjającym transportowi rowerowemu jest relatywnie zwarta, łącząca różne funkcje zabudowa, która odwołuje się do idei miasta kompaktowego czy też miasta 15-minutowego.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorGorczyca, Elżbieta - 128116 pl
dc.contributor.authorTrzyna, Piotr - USOS262070 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerTaczanowski, Jakub - 136311 pl
dc.contributor.reviewerGorczyca, Elżbieta - 128116 pl
dc.date.accessioned2024-10-10T06:27:45Z
dc.date.available2024-10-10T06:27:45Z
dc.date.submitted2024-10-09pl
dc.fieldofstudygeografia i gospodarka przestrzennapl
dc.identifier.apddiploma-150719-262070pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/451041
dc.languagepolpl
dc.subject.enbicycle commuting, bicycle infrastructure, sustainable urban development, sustainable mobility, Copenhagen, Paris, Oslo, Krakow, compact city, 15-minute citypl
dc.subject.pltransport rowerowy, infrastruktura rowerowa, zrównoważony rozwój miast, zrównoważona mobilność, Kopenhaga, Paryż, Oslo, Kraków, miasto kompaktowe, miasto 15-minutowepl
dc.titleTransport rowerowy jako jedna ze składowych zrównoważonego rozwoju miastpl
dc.title.alternativeBicycle Commuting as One of the Components of Sustainable Urban Developmentpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This paper combines information on bicycle commuting in four European cities: Copenhagen, Paris, Oslo and Krakow. The data come from various scientific publications, media, statistics, official municipal documents, maps and other available sources. The primary aim was to answer the question, what factors are responsible for the high or low share of cycling in total traffic in each of the cities. Furthermore, the study attempts to verify whether appropriate urban planning, in line with the principles of sustainable development, may contribute to increasing the percentage of people choosing means of transport other than cars. To answer these questions, an analysis of the cycling infrastructure in the selected cities was conducted, evaluating how its individual elements perform in the context of locally specific conditions. Based on the discussed materials, it was concluded that the creation of a coherent network of all kinds of bikeways leads to increased bicycle traffic. However, this effect may be either muted or amplified by other factors specific to each city. One of the factors that favour cycling is the relatively dense mixed-use development, which aligns with the concept of a compact city or a 15-minute city.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy zebrano informacje na temat transportu rowerowego w czterech europejskich miastach: Kopenhadze, Paryżu, Oslo i Krakowie. Dane pochodziły z różnorodnych publikacji naukowych, medialnych, statystycznych, oficjalnych dokumentów miejskich, opracowań kartograficznych i innych dostępnych źródeł. Głównym celem była próba odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki w danym mieście odpowiadają za wysoki lub niski udział transportu rowerowego w ruchu ogółem. Ponadto starano się sprawdzić, czy odpowiednie kształtowanie przestrzeni miejskich, w myśl zrównoważonego rozwoju, może przyczynić się do zwiększenia odsetka osób wybierających środki transportu inne niż samochód. Poszukując odpowiedzi, przeanalizowano infrastrukturę rowerową wybranych miast i oceniono w jakim stopniu poszczególne jej elementy spełniają swoje zadanie w kontekście lokalnych uwarunkowań. Na podstawie omówionych materiałów wywnioskowano, że rozbudowa spójnej sieci różnego typu ścieżek rowerowych przekłada się na wzrost ruchu rowerowego. Tym niemniej może być on osłabiany lub wzmacniany przez inne czynniki charakterystyczne dla danego miasta. Czynnikiem sprzyjającym transportowi rowerowemu jest relatywnie zwarta, łącząca różne funkcje zabudowa, która odwołuje się do idei miasta kompaktowego czy też miasta 15-minutowego.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Gorczyca, Elżbieta - 128116
dc.contributor.authorpl
Trzyna, Piotr - USOS262070
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Taczanowski, Jakub - 136311
dc.contributor.reviewerpl
Gorczyca, Elżbieta - 128116
dc.date.accessioned
2024-10-10T06:27:45Z
dc.date.available
2024-10-10T06:27:45Z
dc.date.submittedpl
2024-10-09
dc.fieldofstudypl
geografia i gospodarka przestrzenna
dc.identifier.apdpl
diploma-150719-262070
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/451041
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
bicycle commuting, bicycle infrastructure, sustainable urban development, sustainable mobility, Copenhagen, Paris, Oslo, Krakow, compact city, 15-minute city
dc.subject.plpl
transport rowerowy, infrastruktura rowerowa, zrównoważony rozwój miast, zrównoważona mobilność, Kopenhaga, Paryż, Oslo, Kraków, miasto kompaktowe, miasto 15-minutowe
dc.titlepl
Transport rowerowy jako jedna ze składowych zrównoważonego rozwoju miast
dc.title.alternativepl
Bicycle Commuting as One of the Components of Sustainable Urban Development
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
36
Views per month
Views per city
Piotrkow Trybunalski
6
Warsaw
5
Durban
4
Krakow
4
Gdansk
3
Cologne
2
Torun
2
Bialystok
1
Gdynia
1
Lodz
1

No access

No Thumbnail Available