Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Transport rowerowy jako jedna ze składowych zrównoważonego rozwoju miast
Bicycle Commuting as One of the Components of Sustainable Urban Development
transport rowerowy, infrastruktura rowerowa, zrównoważony rozwój miast, zrównoważona mobilność, Kopenhaga, Paryż, Oslo, Kraków, miasto kompaktowe, miasto 15-minutowe
bicycle commuting, bicycle infrastructure, sustainable urban development, sustainable mobility, Copenhagen, Paris, Oslo, Krakow, compact city, 15-minute city
W niniejszej pracy zebrano informacje na temat transportu rowerowego w czterech europejskich miastach: Kopenhadze, Paryżu, Oslo i Krakowie. Dane pochodziły z różnorodnych publikacji naukowych, medialnych, statystycznych, oficjalnych dokumentów miejskich, opracowań kartograficznych i innych dostępnych źródeł. Głównym celem była próba odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki w danym mieście odpowiadają za wysoki lub niski udział transportu rowerowego w ruchu ogółem. Ponadto starano się sprawdzić, czy odpowiednie kształtowanie przestrzeni miejskich, w myśl zrównoważonego rozwoju, może przyczynić się do zwiększenia odsetka osób wybierających środki transportu inne niż samochód. Poszukując odpowiedzi, przeanalizowano infrastrukturę rowerową wybranych miast i oceniono w jakim stopniu poszczególne jej elementy spełniają swoje zadanie w kontekście lokalnych uwarunkowań. Na podstawie omówionych materiałów wywnioskowano, że rozbudowa spójnej sieci różnego typu ścieżek rowerowych przekłada się na wzrost ruchu rowerowego. Tym niemniej może być on osłabiany lub wzmacniany przez inne czynniki charakterystyczne dla danego miasta. Czynnikiem sprzyjającym transportowi rowerowemu jest relatywnie zwarta, łącząca różne funkcje zabudowa, która odwołuje się do idei miasta kompaktowego czy też miasta 15-minutowego.
This paper combines information on bicycle commuting in four European cities: Copenhagen, Paris, Oslo and Krakow. The data come from various scientific publications, media, statistics, official municipal documents, maps and other available sources. The primary aim was to answer the question, what factors are responsible for the high or low share of cycling in total traffic in each of the cities. Furthermore, the study attempts to verify whether appropriate urban planning, in line with the principles of sustainable development, may contribute to increasing the percentage of people choosing means of transport other than cars. To answer these questions, an analysis of the cycling infrastructure in the selected cities was conducted, evaluating how its individual elements perform in the context of locally specific conditions. Based on the discussed materials, it was concluded that the creation of a coherent network of all kinds of bikeways leads to increased bicycle traffic. However, this effect may be either muted or amplified by other factors specific to each city. One of the factors that favour cycling is the relatively dense mixed-use development, which aligns with the concept of a compact city or a 15-minute city.
dc.abstract.en | This paper combines information on bicycle commuting in four European cities: Copenhagen, Paris, Oslo and Krakow. The data come from various scientific publications, media, statistics, official municipal documents, maps and other available sources. The primary aim was to answer the question, what factors are responsible for the high or low share of cycling in total traffic in each of the cities. Furthermore, the study attempts to verify whether appropriate urban planning, in line with the principles of sustainable development, may contribute to increasing the percentage of people choosing means of transport other than cars. To answer these questions, an analysis of the cycling infrastructure in the selected cities was conducted, evaluating how its individual elements perform in the context of locally specific conditions. Based on the discussed materials, it was concluded that the creation of a coherent network of all kinds of bikeways leads to increased bicycle traffic. However, this effect may be either muted or amplified by other factors specific to each city. One of the factors that favour cycling is the relatively dense mixed-use development, which aligns with the concept of a compact city or a 15-minute city. | pl |
dc.abstract.pl | W niniejszej pracy zebrano informacje na temat transportu rowerowego w czterech europejskich miastach: Kopenhadze, Paryżu, Oslo i Krakowie. Dane pochodziły z różnorodnych publikacji naukowych, medialnych, statystycznych, oficjalnych dokumentów miejskich, opracowań kartograficznych i innych dostępnych źródeł. Głównym celem była próba odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki w danym mieście odpowiadają za wysoki lub niski udział transportu rowerowego w ruchu ogółem. Ponadto starano się sprawdzić, czy odpowiednie kształtowanie przestrzeni miejskich, w myśl zrównoważonego rozwoju, może przyczynić się do zwiększenia odsetka osób wybierających środki transportu inne niż samochód. Poszukując odpowiedzi, przeanalizowano infrastrukturę rowerową wybranych miast i oceniono w jakim stopniu poszczególne jej elementy spełniają swoje zadanie w kontekście lokalnych uwarunkowań. Na podstawie omówionych materiałów wywnioskowano, że rozbudowa spójnej sieci różnego typu ścieżek rowerowych przekłada się na wzrost ruchu rowerowego. Tym niemniej może być on osłabiany lub wzmacniany przez inne czynniki charakterystyczne dla danego miasta. Czynnikiem sprzyjającym transportowi rowerowemu jest relatywnie zwarta, łącząca różne funkcje zabudowa, która odwołuje się do idei miasta kompaktowego czy też miasta 15-minutowego. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Gorczyca, Elżbieta - 128116 | pl |
dc.contributor.author | Trzyna, Piotr - USOS262070 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Taczanowski, Jakub - 136311 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gorczyca, Elżbieta - 128116 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-10T06:27:45Z | |
dc.date.available | 2024-10-10T06:27:45Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-09 | pl |
dc.fieldofstudy | geografia i gospodarka przestrzenna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-150719-262070 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/451041 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | bicycle commuting, bicycle infrastructure, sustainable urban development, sustainable mobility, Copenhagen, Paris, Oslo, Krakow, compact city, 15-minute city | pl |
dc.subject.pl | transport rowerowy, infrastruktura rowerowa, zrównoważony rozwój miast, zrównoważona mobilność, Kopenhaga, Paryż, Oslo, Kraków, miasto kompaktowe, miasto 15-minutowe | pl |
dc.title | Transport rowerowy jako jedna ze składowych zrównoważonego rozwoju miast | pl |
dc.title.alternative | Bicycle Commuting as One of the Components of Sustainable Urban Development | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |