Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Muzykoterapia w terapii stresu u uczniów szkół podstawowych
Music therapy in primary school students stress therapy
muzykoterapia, terapia muzyką, stres, terapia stresu, ankieta, kwestionariusz pomiaru stresu
music therapy, stress, stress therapy, survey, stress measurement questionnaire
Dynamicznie rozwijająca się w ostatnim czasie muzykoterapia, ze względu na swoją uniwersalność i powszechność stanowi coraz częściej stosowaną metodę terapeutyczną. Temat niniejszej pracy brzmi „Muzykoterapia w terapii stresu u uczniów szkół podstawowych”. Celem pracy jest wykazanie zależności pomiędzy stosowaniem muzykoterapii a obniżeniem poziomu stresu u uczniów szkół podstawowych. Praca składa się z trzech części. Pierwszą z nich poświęcono analizie literatury przedmiotu. Zawiera definicje pojęć podstawowych oraz powiązanych z zagadnieniami stanowiącymi przedmiot pracy. Drugi rozdział zawiera część metodologiczną, poświęconą koncepcji badań, problemom badawczym oraz opisowi narzędzi badawczych. Do pomiarów użyto kwestionariuszy autorskich. Trzeci rozdział dotyczy przebiegu badań, prezentacji i analizy uzyskanych wyników, które następnie zostały poddane dyskusji. Badania przeprowadzono w czerwcu 2021 r. w szkołach podstawowych województwa małopolskiego. Grupę badawczą stanowiło 213 uczniów z klas 6-8, w której wyodrębniono dwie podgrupy: ślepą i terapeutyczną. Po wystąpieniu bodźca stresogennego (np. sprawdzian) w ramach zespołu terapeutycznego przeprowadzono zajęcia muzykoterapeutyczne i zbadano końcowy poziom odczuwanego stresu. W obu grupach wykonano również początkowy pomiar stresu. Analizy wyników wykazują, że muzykoterapia istotnie obniża poziom stresu, a ponad połowa badanych chciałaby, by lekcje systematycznie były wzbogacane o tą metodę.
As Music therapy is a dynamically developing science, it is an excellent therapeutic and prophylactic method due to its versatility. The subject of this master thesis is "Music therapy in stress therapy in primary school students". It aimed to demonstrate the relationship between music therapy and reducing the stress level in primary school students. The work consists of three parts. The first one is devoted to the analysis of the subject literature. It contains definitions of terms, such as music therapy, stress and concepts related to these terms. The second chapter is a methodological part devoted to describing research tools, concepts and other statements. The author's questionnaires were used for the measurements. The last chapter concerns the research process, presentation, and analysis of the obtained results, then discussed. The research was carried out in June 2021 at Primary Schools in the voivodeship. The research group consisted of 213 students in grades 6-8, in which two groups were distinguished: blind and therapeutic. After the occurrence of a stressful factor (e.g. A test), the therapeutic team conducted music therapy classes and examined the final level of perceived stress. Initial stress measurements had also been performed in both groups. Analyzes show that music therapy significantly reduces stress, and more than half of the respondents would like lessons to be systematically enriched with this kind of method.
dc.abstract.en | As Music therapy is a dynamically developing science, it is an excellent therapeutic and prophylactic method due to its versatility. The subject of this master thesis is "Music therapy in stress therapy in primary school students". It aimed to demonstrate the relationship between music therapy and reducing the stress level in primary school students. The work consists of three parts. The first one is devoted to the analysis of the subject literature. It contains definitions of terms, such as music therapy, stress and concepts related to these terms. The second chapter is a methodological part devoted to describing research tools, concepts and other statements. The author's questionnaires were used for the measurements. The last chapter concerns the research process, presentation, and analysis of the obtained results, then discussed. The research was carried out in June 2021 at Primary Schools in the voivodeship. The research group consisted of 213 students in grades 6-8, in which two groups were distinguished: blind and therapeutic. After the occurrence of a stressful factor (e.g. A test), the therapeutic team conducted music therapy classes and examined the final level of perceived stress. Initial stress measurements had also been performed in both groups. Analyzes show that music therapy significantly reduces stress, and more than half of the respondents would like lessons to be systematically enriched with this kind of method. | pl |
dc.abstract.pl | Dynamicznie rozwijająca się w ostatnim czasie muzykoterapia, ze względu na swoją uniwersalność i powszechność stanowi coraz częściej stosowaną metodę terapeutyczną. Temat niniejszej pracy brzmi „Muzykoterapia w terapii stresu u uczniów szkół podstawowych”. Celem pracy jest wykazanie zależności pomiędzy stosowaniem muzykoterapii a obniżeniem poziomu stresu u uczniów szkół podstawowych. Praca składa się z trzech części. Pierwszą z nich poświęcono analizie literatury przedmiotu. Zawiera definicje pojęć podstawowych oraz powiązanych z zagadnieniami stanowiącymi przedmiot pracy. Drugi rozdział zawiera część metodologiczną, poświęconą koncepcji badań, problemom badawczym oraz opisowi narzędzi badawczych. Do pomiarów użyto kwestionariuszy autorskich. Trzeci rozdział dotyczy przebiegu badań, prezentacji i analizy uzyskanych wyników, które następnie zostały poddane dyskusji. Badania przeprowadzono w czerwcu 2021 r. w szkołach podstawowych województwa małopolskiego. Grupę badawczą stanowiło 213 uczniów z klas 6-8, w której wyodrębniono dwie podgrupy: ślepą i terapeutyczną. Po wystąpieniu bodźca stresogennego (np. sprawdzian) w ramach zespołu terapeutycznego przeprowadzono zajęcia muzykoterapeutyczne i zbadano końcowy poziom odczuwanego stresu. W obu grupach wykonano również początkowy pomiar stresu. Analizy wyników wykazują, że muzykoterapia istotnie obniża poziom stresu, a ponad połowa badanych chciałaby, by lekcje systematycznie były wzbogacane o tą metodę. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Kościelniak, Marek - 129216 | pl |
dc.contributor.author | Kołacz, Barbara | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Kościelniak, Marek - 129216 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czerska, Bożena - 127664 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-27T22:01:18Z | |
dc.date.available | 2021-10-27T22:01:18Z | |
dc.date.submitted | 2021-10-27 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną | pl |
dc.identifier.apd | diploma-154860-278562 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/282096 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | music therapy, stress, stress therapy, survey, stress measurement questionnaire | pl |
dc.subject.pl | muzykoterapia, terapia muzyką, stres, terapia stresu, ankieta, kwestionariusz pomiaru stresu | pl |
dc.title | Muzykoterapia w terapii stresu u uczniów szkół podstawowych | pl |
dc.title.alternative | Music therapy in primary school students stress therapy | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |