Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Seriale paradokumentalne jako gatunek hybrydowy na przykładzie polskiej telewizji komercyjnej
Paradocumentary series as a hybrid genre on example of Polish commercial television
serial paradokumentalny, telenowela dokumentalna, wojeryzm, "mięsny jeż", hybryda, hybrydyzacja
paradocumentary serie, voyeurism, docu-soap, mock-doc, docufiction, hybridization
Tematem pracy licencjackiej jest zjawisko serialu paradokumentalnego w dwóch największych stacjach komercyjnych w Polsce: TVN i Polsat. Praca jest próbą ujęcia definicji fenomenu w kontekście hybrydyzacji gatunków telewizyjnych. Warto zaznaczyć, że format ten do tej pory, nie znalazł medioznawczych rozróżnień, dlatego, w celu stworzenia dla niego kompleksowej definicji, teoretycznym punktem odniesienia staje się historyczny zarys filmu dokumentalnego. W rozdziale pierwszym, zostaną poruszone kwestie rozrywki w tematach społecznych, opis ewolucji środowiska telewizyjnego, w którym osadził się paradokument, jak również znajdzie się przytoczenie jego powinowactwa z innymi formatami. Dążeniem pracy było zbadanie gatunku telewizyjnego na poziomie definicyjnym oraz funkcjonalnym, do czego niezbędne okazało się zanalizowanie tytułowego prefiksu „para”. Drugi rozdział, skonstruowany jest na wzór relacji autor – odbiorca. Na tym etapie, starano się pokazać strategie programowe dwóch nadawców komercyjnych w Polsce, wytropić w paradokumentach kody związane z tabloidalną gloryfikacją codzienności, określić genezę dokumentów inscenizowanych oraz naszkicować sylwetki widzów. Druga część pracy dotyka istotnych aspektów: ekonomicznego i antropologicznego. Ostatni etap to szczegółowe omówienie przedmiotu badań, przy pomocy studium przypadku. W tej partii pracy, przytoczone zostały poszczególne tytuły seriali paradokumentalnych z rozróżnieniem na ich nadawców i zbadanie ich typowych cech pod kątem realizacji.
The topic of the thesis is the phenomenon of the paradocumentary series in two of the largest commercial television stations in Poland named TVN and Polsat. The bachelor thesis is an attempt to approach the definition of the phenomenon in the context of TV hybridization genres. Therefore it should be noted that this paradocumentary series found no distinctions in media studies so far. That is the reason the author believes it was necessary to create for it a comprehensive definition for the above mentioned term in using a historical outline of a documentary. In the following chapter, I will introduce the question of entertainment in social topics, as well as describe the evolution of the television environment where para-doc are found, as well mention about quoting their affinity with other formats. The goal of this thesis was to investigate this TV genre on both: definitional and functional levels, that is why it was necessary to analyze the prefix title "para". The second chapter is structured along the lines of the relationship between author and recipient. At this stage, efforts were made to show the programming strategies of two commercial broadcasters in Poland, to track down the paradocumentary codes associated with the tabloid glorification of everyday- life, staged to determine the origin of documents and sketch silhouettes on viewers. The second part of the work has dealt with the relevant economic and anthropological aspects. The last step of thesis is a description of the various titles and episodes distinguished between the senders and typical characteristic points of their program realization. For this purpose I used a case study as a method.
dc.abstract.en | The topic of the thesis is the phenomenon of the paradocumentary series in two of the largest commercial television stations in Poland named TVN and Polsat. The bachelor thesis is an attempt to approach the definition of the phenomenon in the context of TV hybridization genres. Therefore it should be noted that this paradocumentary series found no distinctions in media studies so far. That is the reason the author believes it was necessary to create for it a comprehensive definition for the above mentioned term in using a historical outline of a documentary. In the following chapter, I will introduce the question of entertainment in social topics, as well as describe the evolution of the television environment where para-doc are found, as well mention about quoting their affinity with other formats. The goal of this thesis was to investigate this TV genre on both: definitional and functional levels, that is why it was necessary to analyze the prefix title "para". The second chapter is structured along the lines of the relationship between author and recipient. At this stage, efforts were made to show the programming strategies of two commercial broadcasters in Poland, to track down the paradocumentary codes associated with the tabloid glorification of everyday- life, staged to determine the origin of documents and sketch silhouettes on viewers. The second part of the work has dealt with the relevant economic and anthropological aspects. The last step of thesis is a description of the various titles and episodes distinguished between the senders and typical characteristic points of their program realization. For this purpose I used a case study as a method. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem pracy licencjackiej jest zjawisko serialu paradokumentalnego w dwóch największych stacjach komercyjnych w Polsce: TVN i Polsat. Praca jest próbą ujęcia definicji fenomenu w kontekście hybrydyzacji gatunków telewizyjnych. Warto zaznaczyć, że format ten do tej pory, nie znalazł medioznawczych rozróżnień, dlatego, w celu stworzenia dla niego kompleksowej definicji, teoretycznym punktem odniesienia staje się historyczny zarys filmu dokumentalnego. W rozdziale pierwszym, zostaną poruszone kwestie rozrywki w tematach społecznych, opis ewolucji środowiska telewizyjnego, w którym osadził się paradokument, jak również znajdzie się przytoczenie jego powinowactwa z innymi formatami. Dążeniem pracy było zbadanie gatunku telewizyjnego na poziomie definicyjnym oraz funkcjonalnym, do czego niezbędne okazało się zanalizowanie tytułowego prefiksu „para”. Drugi rozdział, skonstruowany jest na wzór relacji autor – odbiorca. Na tym etapie, starano się pokazać strategie programowe dwóch nadawców komercyjnych w Polsce, wytropić w paradokumentach kody związane z tabloidalną gloryfikacją codzienności, określić genezę dokumentów inscenizowanych oraz naszkicować sylwetki widzów. Druga część pracy dotyka istotnych aspektów: ekonomicznego i antropologicznego. Ostatni etap to szczegółowe omówienie przedmiotu badań, przy pomocy studium przypadku. W tej partii pracy, przytoczone zostały poszczególne tytuły seriali paradokumentalnych z rozróżnieniem na ich nadawców i zbadanie ich typowych cech pod kątem realizacji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bukowski, Michał - 160618 | pl |
dc.contributor.author | Karasińska, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wawer, Monika - 162152 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bukowski, Michał - 160618 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T18:00:41Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T18:00:41Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-76742-129411 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189354 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | paradocumentary serie, voyeurism, docu-soap, mock-doc, docufiction, hybridization | pl |
dc.subject.pl | serial paradokumentalny, telenowela dokumentalna, wojeryzm, "mięsny jeż", hybryda, hybrydyzacja | pl |
dc.title | Seriale paradokumentalne jako gatunek hybrydowy na przykładzie polskiej telewizji komercyjnej | pl |
dc.title.alternative | Paradocumentary series as a hybrid genre on example of Polish commercial television | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |