Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Tutanchamon i schyłek sztuki amarneńskiej.
Tutankhamun and the final stage of the Amarna art.
Amarna, Amarna period, Amenophis IV/Akhenaten, ancient Egypt, Tutankhamun
Amarna, Amenhotep IV/Echnaton, okres amarneński, starożytny Egipt, Tutanchamon
This paper contains information about the reign of king Tutankhamun, with particular emphasis on the art of this period, which is also called the final stage of the Amarna art. The art owes its name to the Amarna period, a time when pharaoh Amenophis IV/ Akhenaten ruled Egypt from his capital at Amarna. The king introduced a series of reforms, mainly in the field of religion, art and architecture. The innovations introduced during this period make the Amarna art one of a kind. The canon of timeless youth was replaced by realistic representations, showing the drawbacks of the human body. Very characteristic were elongated skulls, large lips, flabby bellies and rounded hips. The portraying of the extended lines of eyebrows and eyes was dropped, but instead the upper eyelid was clearly highlighted. Another innovation was the representation of the human body, visible through a pleated robe, as well as the presentation of the outside of the foot. The influence of the Amarna art on the art of king Tutankhamun was very strong at the beginning, but it practically disappears by the end of his reign, that is why why it is called the final stage of the Amarna art. The detailed analysis of selected artworks allowed to present the process of the final stage of the Amarna art, and its influence on the next period.
Praca zawiera informacje dotyczące czasów panowania Tutanchamona, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki tego okresu, będącej schyłkową fazą sztuki amarneńskiej. Sztuka ta zawdzięcza swoją nazwę epoce, gdy rządy sprawował Amenhotep IV/ Echnaton. Czasy te nazywane są okresem amarneńskim, od ówczesnej stolicy Egiptu, Amarny. Władca przeprowadził szereg reform, przede wszystkim w dziedzinie religii, sztuki i architektury. Wprowadzone wówczas innowacje czynią sztukę amarneńską jedyną w swoim rodzaju. Zrezygnowano z kanonu bezczasowej młodości i zastąpiono go realistycznymi przedstawieniami, ukazującymi wszystkie mankamenty ludzkiego ciała. Charakterystyczne było ukazanie wydłużonych czaszek, dużych ust, obwisłych brzuchów i zaokrąglonych bioder. Zaprzestano ukazywania przedłużonych linii brwi i oczu, wprowadzono za to wyraźne wcięcie znaczące górną powiekę. Innowacją było przedstawienie ludzkiego ciała widocznego przez plisowaną szatę, a także sposób przedstawienia zewnętrznej części stopy. Oddziaływanie sztuki amarneńskiej na sztukę czasów rządów Tutanchamona jest bardzo wyraźne, jednak już pod koniec jego panowania wyraźnie słabnie, dlatego sztuka tego okresu nazywana jest schyłkową fazą sztuki amarneńskiej. Szczegółowa analiza wybranych dzieł sztuki pozwoliła na przedstawienie przebiegu schyłkowej fazy sztuki amarneńskiej, a także jej wpływu na epokę późniejszą.
dc.abstract.en | This paper contains information about the reign of king Tutankhamun, with particular emphasis on the art of this period, which is also called the final stage of the Amarna art. The art owes its name to the Amarna period, a time when pharaoh Amenophis IV/ Akhenaten ruled Egypt from his capital at Amarna. The king introduced a series of reforms, mainly in the field of religion, art and architecture. The innovations introduced during this period make the Amarna art one of a kind. The canon of timeless youth was replaced by realistic representations, showing the drawbacks of the human body. Very characteristic were elongated skulls, large lips, flabby bellies and rounded hips. The portraying of the extended lines of eyebrows and eyes was dropped, but instead the upper eyelid was clearly highlighted. Another innovation was the representation of the human body, visible through a pleated robe, as well as the presentation of the outside of the foot. The influence of the Amarna art on the art of king Tutankhamun was very strong at the beginning, but it practically disappears by the end of his reign, that is why why it is called the final stage of the Amarna art. The detailed analysis of selected artworks allowed to present the process of the final stage of the Amarna art, and its influence on the next period. | pl |
dc.abstract.other | Praca zawiera informacje dotyczące czasów panowania Tutanchamona, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki tego okresu, będącej schyłkową fazą sztuki amarneńskiej. Sztuka ta zawdzięcza swoją nazwę epoce, gdy rządy sprawował Amenhotep IV/ Echnaton. Czasy te nazywane są okresem amarneńskim, od ówczesnej stolicy Egiptu, Amarny. Władca przeprowadził szereg reform, przede wszystkim w dziedzinie religii, sztuki i architektury. Wprowadzone wówczas innowacje czynią sztukę amarneńską jedyną w swoim rodzaju. Zrezygnowano z kanonu bezczasowej młodości i zastąpiono go realistycznymi przedstawieniami, ukazującymi wszystkie mankamenty ludzkiego ciała. Charakterystyczne było ukazanie wydłużonych czaszek, dużych ust, obwisłych brzuchów i zaokrąglonych bioder. Zaprzestano ukazywania przedłużonych linii brwi i oczu, wprowadzono za to wyraźne wcięcie znaczące górną powiekę. Innowacją było przedstawienie ludzkiego ciała widocznego przez plisowaną szatę, a także sposób przedstawienia zewnętrznej części stopy. Oddziaływanie sztuki amarneńskiej na sztukę czasów rządów Tutanchamona jest bardzo wyraźne, jednak już pod koniec jego panowania wyraźnie słabnie, dlatego sztuka tego okresu nazywana jest schyłkową fazą sztuki amarneńskiej. Szczegółowa analiza wybranych dzieł sztuki pozwoliła na przedstawienie przebiegu schyłkowej fazy sztuki amarneńskiej, a także jej wpływu na epokę późniejszą. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.contributor.advisor | Śliwa, Joachim - 132315 | pl |
dc.contributor.author | Puciłowska, Justyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jucha, Mariusz - 128543 | pl |
dc.contributor.reviewer | Śliwa, Joachim - 132315 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-21T23:47:21Z | |
dc.date.available | 2020-07-21T23:47:21Z | |
dc.date.submitted | 2011-11-28 | pl |
dc.fieldofstudy | cywilizacje starożytne świata | pl |
dc.identifier.apd | diploma-63194-24885 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/176690 | |
dc.subject.en | Amarna, Amarna period, Amenophis IV/Akhenaten, ancient Egypt, Tutankhamun | pl |
dc.subject.other | Amarna, Amenhotep IV/Echnaton, okres amarneński, starożytny Egipt, Tutanchamon | pl |
dc.title | Tutanchamon i schyłek sztuki amarneńskiej. | pl |
dc.title.alternative | Tutankhamun and the final stage of the Amarna art. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |