Tutanchamon i schyłek sztuki amarneńskiej.

master
dc.abstract.enThis paper contains information about the reign of king Tutankhamun, with particular emphasis on the art of this period, which is also called the final stage of the Amarna art. The art owes its name to the Amarna period, a time when pharaoh Amenophis IV/ Akhenaten ruled Egypt from his capital at Amarna. The king introduced a series of reforms, mainly in the field of religion, art and architecture. The innovations introduced during this period make the Amarna art one of a kind. The canon of timeless youth was replaced by realistic representations, showing the drawbacks of the human body. Very characteristic were elongated skulls, large lips, flabby bellies and rounded hips. The portraying of the extended lines of eyebrows and eyes was dropped, but instead the upper eyelid was clearly highlighted. Another innovation was the representation of the human body, visible through a pleated robe, as well as the presentation of the outside of the foot. The influence of the Amarna art on the art of king Tutankhamun was very strong at the beginning, but it practically disappears by the end of his reign, that is why why it is called the final stage of the Amarna art. The detailed analysis of selected artworks allowed to present the process of the final stage of the Amarna art, and its influence on the next period.pl
dc.abstract.otherPraca zawiera informacje dotyczące czasów panowania Tutanchamona, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki tego okresu, będącej schyłkową fazą sztuki amarneńskiej. Sztuka ta zawdzięcza swoją nazwę epoce, gdy rządy sprawował Amenhotep IV/ Echnaton. Czasy te nazywane są okresem amarneńskim, od ówczesnej stolicy Egiptu, Amarny. Władca przeprowadził szereg reform, przede wszystkim w dziedzinie religii, sztuki i architektury. Wprowadzone wówczas innowacje czynią sztukę amarneńską jedyną w swoim rodzaju. Zrezygnowano z kanonu bezczasowej młodości i zastąpiono go realistycznymi przedstawieniami, ukazującymi wszystkie mankamenty ludzkiego ciała. Charakterystyczne było ukazanie wydłużonych czaszek, dużych ust, obwisłych brzuchów i zaokrąglonych bioder. Zaprzestano ukazywania przedłużonych linii brwi i oczu, wprowadzono za to wyraźne wcięcie znaczące górną powiekę. Innowacją było przedstawienie ludzkiego ciała widocznego przez plisowaną szatę, a także sposób przedstawienia zewnętrznej części stopy. Oddziaływanie sztuki amarneńskiej na sztukę czasów rządów Tutanchamona jest bardzo wyraźne, jednak już pod koniec jego panowania wyraźnie słabnie, dlatego sztuka tego okresu nazywana jest schyłkową fazą sztuki amarneńskiej. Szczegółowa analiza wybranych dzieł sztuki pozwoliła na przedstawienie przebiegu schyłkowej fazy sztuki amarneńskiej, a także jej wpływu na epokę późniejszą.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.contributor.advisorŚliwa, Joachim - 132315 pl
dc.contributor.authorPuciłowska, Justynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerJucha, Mariusz - 128543 pl
dc.contributor.reviewerŚliwa, Joachim - 132315 pl
dc.date.accessioned2020-07-21T23:47:21Z
dc.date.available2020-07-21T23:47:21Z
dc.date.submitted2011-11-28pl
dc.fieldofstudycywilizacje starożytne światapl
dc.identifier.apddiploma-63194-24885pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/176690
dc.subject.enAmarna, Amarna period, Amenophis IV/Akhenaten, ancient Egypt, Tutankhamunpl
dc.subject.otherAmarna, Amenhotep IV/Echnaton, okres amarneński, starożytny Egipt, Tutanchamonpl
dc.titleTutanchamon i schyłek sztuki amarneńskiej.pl
dc.title.alternativeTutankhamun and the final stage of the Amarna art.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This paper contains information about the reign of king Tutankhamun, with particular emphasis on the art of this period, which is also called the final stage of the Amarna art. The art owes its name to the Amarna period, a time when pharaoh Amenophis IV/ Akhenaten ruled Egypt from his capital at Amarna. The king introduced a series of reforms, mainly in the field of religion, art and architecture. The innovations introduced during this period make the Amarna art one of a kind. The canon of timeless youth was replaced by realistic representations, showing the drawbacks of the human body. Very characteristic were elongated skulls, large lips, flabby bellies and rounded hips. The portraying of the extended lines of eyebrows and eyes was dropped, but instead the upper eyelid was clearly highlighted. Another innovation was the representation of the human body, visible through a pleated robe, as well as the presentation of the outside of the foot. The influence of the Amarna art on the art of king Tutankhamun was very strong at the beginning, but it practically disappears by the end of his reign, that is why why it is called the final stage of the Amarna art. The detailed analysis of selected artworks allowed to present the process of the final stage of the Amarna art, and its influence on the next period.
dc.abstract.otherpl
Praca zawiera informacje dotyczące czasów panowania Tutanchamona, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki tego okresu, będącej schyłkową fazą sztuki amarneńskiej. Sztuka ta zawdzięcza swoją nazwę epoce, gdy rządy sprawował Amenhotep IV/ Echnaton. Czasy te nazywane są okresem amarneńskim, od ówczesnej stolicy Egiptu, Amarny. Władca przeprowadził szereg reform, przede wszystkim w dziedzinie religii, sztuki i architektury. Wprowadzone wówczas innowacje czynią sztukę amarneńską jedyną w swoim rodzaju. Zrezygnowano z kanonu bezczasowej młodości i zastąpiono go realistycznymi przedstawieniami, ukazującymi wszystkie mankamenty ludzkiego ciała. Charakterystyczne było ukazanie wydłużonych czaszek, dużych ust, obwisłych brzuchów i zaokrąglonych bioder. Zaprzestano ukazywania przedłużonych linii brwi i oczu, wprowadzono za to wyraźne wcięcie znaczące górną powiekę. Innowacją było przedstawienie ludzkiego ciała widocznego przez plisowaną szatę, a także sposób przedstawienia zewnętrznej części stopy. Oddziaływanie sztuki amarneńskiej na sztukę czasów rządów Tutanchamona jest bardzo wyraźne, jednak już pod koniec jego panowania wyraźnie słabnie, dlatego sztuka tego okresu nazywana jest schyłkową fazą sztuki amarneńskiej. Szczegółowa analiza wybranych dzieł sztuki pozwoliła na przedstawienie przebiegu schyłkowej fazy sztuki amarneńskiej, a także jej wpływu na epokę późniejszą.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.contributor.advisorpl
Śliwa, Joachim - 132315
dc.contributor.authorpl
Puciłowska, Justyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Jucha, Mariusz - 128543
dc.contributor.reviewerpl
Śliwa, Joachim - 132315
dc.date.accessioned
2020-07-21T23:47:21Z
dc.date.available
2020-07-21T23:47:21Z
dc.date.submittedpl
2011-11-28
dc.fieldofstudypl
cywilizacje starożytne świata
dc.identifier.apdpl
diploma-63194-24885
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/176690
dc.subject.enpl
Amarna, Amarna period, Amenophis IV/Akhenaten, ancient Egypt, Tutankhamun
dc.subject.otherpl
Amarna, Amenhotep IV/Echnaton, okres amarneński, starożytny Egipt, Tutanchamon
dc.titlepl
Tutanchamon i schyłek sztuki amarneńskiej.
dc.title.alternativepl
Tutankhamun and the final stage of the Amarna art.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
27
Views per month
Views per city
Szczecin
5
Katowice
3
Warsaw
3
Coventry
2
Dublin
2
Koluszki
2
Krakow
2
Wroclaw
2
Bad Pyrmont
1
Bydgoszcz
1

No access

No Thumbnail Available