Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Regaining sovereignty? : Brexit and the UK Parliament
Odzyskanie suwerenności? : Brexit i Parlament Zjednoczonego Królestwa
Brexit
doktryna suwerenności parlamentu
art. 50 TUE
ustawa o prawach człowieka
aktywizm sędziowski
Brexit
the doctrine of parliamentary sovereignty
Art. 50 of the EU Treaty
Human Rights Act
judicial activism
Streszcz. ang. s. 499-500. Bibliogr. s. 509-510.
Na publikacji autorka podpisana jako Natalie Fox
Elastyczna formuła brytyjskiej konstytucji skutkuje względną otwartością na wpływy zewnętrzne. Tym niemniej, członkostwo Zjednoczonego Królestwa w strukturach Unii Europejskiej (1973-2020) skutkowało postępującym ograniczaniem doktryny suwerenności Parlamentu. Brexit nie odwróci skutków „miękkiego” modyfikowania fundamentów ustroju Zjednoczonego Królestwa, które częstokroć miały miejsce w sferze praktycznej realizacji kompetencji poszczególnych segmentów władzy państwowej. Prima facie, decyzja o wystąpieniu ZK z UE powinna skutkować „renesansem” tradycyjnej doktryny suwerenności Westminsteru w ujęciu Dicey'owiskim. Jednakże aktywizm sędziowski, dalsze obowiązywanie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka (inkorporowanej na podstawie ustawy o prawach człowieka z 1998 r.) oraz nieodwracalne skutki powstałe w wyniku dewolucji kompetencji w ZK na rzecz Wali, Szkocji i Irlandii Północnej stanowią czynniki hamujące ewentualną rewitalizację zasady suwerenność parlamentu brytyjskiego.
The flexible formula of the British Constitution results in a relative openness to external influences. Notwithstanding this fact, the United Kingdom’s (UK’s) membership in the European Union’s (EU’s) structures (1973–2020) resulted in a progressive limitation of the doctrine of parliamentary sovereignty. Brexit will not reverse the effects of the ‘soft’ modification of the foundations of the UK’s system, which occurred in the sphere of the practical implementation of the competencies of the branches of governance. Prima facie, the decision on the UK’s withdrawal from the EU should result in a ‘renaissance’ of the traditional doctrine of Westminster sovereignty, per A.V. Dicey. However, judicial activism, continued validity of the European Convention on Human Rights (incorporated on the basis of Human Rights Act 1998) and the irreversible consequences of the devolution of competencies in the UK for Wales, Scotland and Northern Ireland are the factors that hinder the possible revitalisation of the sovereignty of the British Parliament.
| cris.lastimport.wos | 2024-04-09T21:51:07Z | |
| dc.abstract.en | The flexible formula of the British Constitution results in a relative openness to external influences. Notwithstanding this fact, the United Kingdom’s (UK’s) membership in the European Union’s (EU’s) structures (1973–2020) resulted in a progressive limitation of the doctrine of parliamentary sovereignty. Brexit will not reverse the effects of the ‘soft’ modification of the foundations of the UK’s system, which occurred in the sphere of the practical implementation of the competencies of the branches of governance. Prima facie, the decision on the UK’s withdrawal from the EU should result in a ‘renaissance’ of the traditional doctrine of Westminster sovereignty, per A.V. Dicey. However, judicial activism, continued validity of the European Convention on Human Rights (incorporated on the basis of Human Rights Act 1998) and the irreversible consequences of the devolution of competencies in the UK for Wales, Scotland and Northern Ireland are the factors that hinder the possible revitalisation of the sovereignty of the British Parliament. | pl |
| dc.abstract.pl | Elastyczna formuła brytyjskiej konstytucji skutkuje względną otwartością na wpływy zewnętrzne. Tym niemniej, członkostwo Zjednoczonego Królestwa w strukturach Unii Europejskiej (1973-2020) skutkowało postępującym ograniczaniem doktryny suwerenności Parlamentu. Brexit nie odwróci skutków „miękkiego” modyfikowania fundamentów ustroju Zjednoczonego Królestwa, które częstokroć miały miejsce w sferze praktycznej realizacji kompetencji poszczególnych segmentów władzy państwowej. Prima facie, decyzja o wystąpieniu ZK z UE powinna skutkować „renesansem” tradycyjnej doktryny suwerenności Westminsteru w ujęciu Dicey'owiskim. Jednakże aktywizm sędziowski, dalsze obowiązywanie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka (inkorporowanej na podstawie ustawy o prawach człowieka z 1998 r.) oraz nieodwracalne skutki powstałe w wyniku dewolucji kompetencji w ZK na rzecz Wali, Szkocji i Irlandii Północnej stanowią czynniki hamujące ewentualną rewitalizację zasady suwerenność parlamentu brytyjskiego. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji : Katedra Prawa Ustrojowego Porównawczego | pl |
| dc.contributor.author | Fox Wieloch, Natalie - 215491 | pl |
| dc.date.accession | 2023-01-26 | pl |
| dc.date.accessioned | 2023-01-27T09:41:14Z | |
| dc.date.available | 2023-01-27T09:41:14Z | |
| dc.date.issued | 2022 | pl |
| dc.date.openaccess | 0 | |
| dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
| dc.description.additional | Streszcz. ang. s. 499-500. Bibliogr. s. 509-510. Na publikacji autorka podpisana jako Natalie Fox | |
| dc.description.number | 6 (70) | pl |
| dc.description.physical | 499-510 | pl |
| dc.description.points | 100 | pl |
| dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
| dc.identifier.doi | 10.15804/ppk.2022.06.37 | pl |
| dc.identifier.issn | 2082-1212 | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/306878 | |
| dc.identifier.weblink | https://czasopisma.marszalek.com.pl/journals/30/661/11260 | pl |
| dc.identifier.weblink | https://czasopisma.marszalek.com.pl/uploads/periodicals/ppk/70/ppk7037.pdf | pl |
| dc.language | eng | pl |
| dc.language.container | pol | pl |
| dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa | * |
| dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl | * |
| dc.share.type | otwarte czasopismo | |
| dc.subject.en | Brexit | pl |
| dc.subject.en | the doctrine of parliamentary sovereignty | pl |
| dc.subject.en | Art. 50 of the EU Treaty | pl |
| dc.subject.en | Human Rights Act | pl |
| dc.subject.en | judicial activism | pl |
| dc.subject.pl | Brexit | pl |
| dc.subject.pl | doktryna suwerenności parlamentu | pl |
| dc.subject.pl | art. 50 TUE | pl |
| dc.subject.pl | ustawa o prawach człowieka | pl |
| dc.subject.pl | aktywizm sędziowski | pl |
| dc.subtype | Article | pl |
| dc.title | Regaining sovereignty? : Brexit and the UK Parliament | pl |
| dc.title.alternative | Odzyskanie suwerenności? : Brexit i Parlament Zjednoczonego Królestwa | pl |
| dc.title.journal | Przegląd Prawa Konstytucyjnego | pl |
| dc.type | JournalArticle | pl |
| dspace.entity.type | Publication |