Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Analiza porównawcza profili poświęconych komunikacji miejskiej w mediach społecznościowych
A comparative analysis of profiles dedicated to public transport on social media
analiza, informacja, komunikacja, media społecznościowe, transport publiczny
analysis, communication, information, public transport, social media
Celem pracy jest zbadanie funkcjonujących w mediach społecznościowych równolegle profili oficjalnych (reprezentujących instytucje) i nieoficjalnych (zakładanych i prowadzonych niezależnie), poświęconych tematyce komunikacji miejskiej, określenie funkcji jaką spełniają oraz wskazanie cech wspólnych oraz różnic. Powszechność istnienia zjawiska występowania obydwu rodzajów profili wykazano poprzez analizę statystyczną obejmującą miasta wojewódzkie w Polsce. Do przeprowadzenia badań jakościowych wybrano oficjalny i nieoficjalny profil w serwisie społecznościowym Facebook dla miasta Kraków. Oba profile zostały zbadane metodą analizy treści, analizy sentymentu oraz wskaźników KPI stosowanych w marketingu internetowym do badania efektywności komunikacji z użytkownikami.Wyniki badań wskazują, że oba profile spełniają głównie funkcję informacyjną oraz mają odmienne sposoby przedstawiania informacji. Przemyślana forma, szczegółowość przedstawianych informacji oraz niższe wskaźniki nacechowania negatywnymi emocjami treści zamieszczanych na profilu nieoficjalnym wskazują na lepszą znajomość potrzeb informacyjnych użytkowników informacji oraz w konsekwencji większą popularność w przeciwieństwie do profilu oficjalnego.
The purpose of this study is to examine the popularity of existing parallel official and unofficial profiles about public transportation, functioning in social media, to determine the function they perform and to identify common features and differences. The official and unofficial profiles functioning in the social network Facebook were selected for the study. Both profiles applied the method of content analysis, sentiment analysis and KPIs studied. The results of the research indicate that the two profiles mainly serve an informational function and have different ways of presenting information on their profiles. The thoughtful form and detail of the information presented, as well as the lower rates of negative emotion in the content posted on the unofficial profile, indicate a better knowledge of the information needs of information users and, consequently, greater popularity in contrast to the official profile.
dc.abstract.en | The purpose of this study is to examine the popularity of existing parallel official and unofficial profiles about public transportation, functioning in social media, to determine the function they perform and to identify common features and differences. The official and unofficial profiles functioning in the social network Facebook were selected for the study. Both profiles applied the method of content analysis, sentiment analysis and KPIs studied. The results of the research indicate that the two profiles mainly serve an informational function and have different ways of presenting information on their profiles. The thoughtful form and detail of the information presented, as well as the lower rates of negative emotion in the content posted on the unofficial profile, indicate a better knowledge of the information needs of information users and, consequently, greater popularity in contrast to the official profile. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest zbadanie funkcjonujących w mediach społecznościowych równolegle profili oficjalnych (reprezentujących instytucje) i nieoficjalnych (zakładanych i prowadzonych niezależnie), poświęconych tematyce komunikacji miejskiej, określenie funkcji jaką spełniają oraz wskazanie cech wspólnych oraz różnic. Powszechność istnienia zjawiska występowania obydwu rodzajów profili wykazano poprzez analizę statystyczną obejmującą miasta wojewódzkie w Polsce. Do przeprowadzenia badań jakościowych wybrano oficjalny i nieoficjalny profil w serwisie społecznościowym Facebook dla miasta Kraków. Oba profile zostały zbadane metodą analizy treści, analizy sentymentu oraz wskaźników KPI stosowanych w marketingu internetowym do badania efektywności komunikacji z użytkownikami.Wyniki badań wskazują, że oba profile spełniają głównie funkcję informacyjną oraz mają odmienne sposoby przedstawiania informacji. Przemyślana forma, szczegółowość przedstawianych informacji oraz niższe wskaźniki nacechowania negatywnymi emocjami treści zamieszczanych na profilu nieoficjalnym wskazują na lepszą znajomość potrzeb informacyjnych użytkowników informacji oraz w konsekwencji większą popularność w przeciwieństwie do profilu oficjalnego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Jaskowska, Małgorzata - 128493 | pl |
dc.contributor.author | Modras, Aleksandra - USOS280086 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Krakowska, Monika - 129418 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jaskowska, Małgorzata - 128493 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-01T22:44:57Z | |
dc.date.available | 2024-07-01T22:44:57Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-01 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie informacją | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174185-280086 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/366477 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | analysis, communication, information, public transport, social media | pl |
dc.subject.pl | analiza, informacja, komunikacja, media społecznościowe, transport publiczny | pl |
dc.title | Analiza porównawcza profili poświęconych komunikacji miejskiej w mediach społecznościowych | pl |
dc.title.alternative | A comparative analysis of profiles dedicated to public transport on social media | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |