Rzeźby Fidiasza czy marmury Elgina. Do kogo powinny należeć rzeźby z Partenonu, znajdujące się w Muzeum Brytyjskim?

licenciate
dc.abstract.enThe following work deals with the subject of the return of Phidias sculptures from the British Museum, taken by Lord Elgin. The architectural and cultural value of the Parthenon in the era of Pericles is presented. The manner in which Lord Elgin took over the works and their transport to Great Britain was presented. The arguments of both the Greek side, which demands the return of the sculptures, and the British side, which wants the works to remain its property, are shown. As well as, social campaigns from all over the world and private initiatives are presented. The question asked in the work concerns whether the sculptures should be returned to Greece.pl
dc.abstract.plPoniższa praca dotyczy tematyki powrotu zabranych przez Lorda Elgina rzeźb Fidiasza, które znajdują się w Muzeum Brytyjskim.,. W pracy przedstawiono wartość architektoniczną i kulturową powstania Partenonu w epoce Peryklesa. Omówiono sposób, w jakim lord Elgin przejął dzieła i przewiózł je do Wielkiej Brytanii. Zaprezentowano argumenty zarówno strony greckiej, która domaga się zwrotu rzeźb, jak i brytyjskiej, która chce, aby dzieła pozostały jej własnością. Przeprowadzono badania i ankiety społeczeństwa brytyjskiego i greckiego. Dodatkowo, zaprezentowano ciekawe kampanie społeczne i prywatne inicjatywy. W pracy odpowiedziano na pytanie, czy rzeźby powinny być zwrócone do Grecji.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGajda, Kinga - 173349 pl
dc.contributor.authorKuźniar, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerGajda, Kinga - 173349 pl
dc.contributor.reviewerNatanek, Mirosław - 130889 pl
dc.date.accessioned2023-09-19T21:43:08Z
dc.date.available2023-09-19T21:43:08Z
dc.date.submitted2023-09-19pl
dc.fieldofstudystudia europejskiepl
dc.identifier.apddiploma-170008-265689pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/319336
dc.languagepolpl
dc.subject.enParthenon, Acropolis, marbles, sculptures, heritage, culture, Ancient Greece, Phidias, Acropolis museum, British museum, decolonization, museums, colonialism, history, arts, Unesco, international law, human rights, Athens, London, Great Britainpl
dc.subject.plPartenon, Akropol, marmury, rzeźby, dziedzictwo, kultura, Starożytna Grecja, Fidiasz, muzeum Akropolu, muzeum Brytyjskie, dekolonizacja, muzea, kolonializm, historia, sztuka, Unesco, prawo międzynarodowe, prawa człowieka, Ateny, Londyn, Wielka Brytaniapl
dc.titleRzeźby Fidiasza czy marmury Elgina. Do kogo powinny należeć rzeźby z Partenonu, znajdujące się w Muzeum Brytyjskim?pl
dc.title.alternativePhidias sculptures or Elgin marbles. To whom the Parthenon sculptures in the British Museum belong to?pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The following work deals with the subject of the return of Phidias sculptures from the British Museum, taken by Lord Elgin. The architectural and cultural value of the Parthenon in the era of Pericles is presented. The manner in which Lord Elgin took over the works and their transport to Great Britain was presented. The arguments of both the Greek side, which demands the return of the sculptures, and the British side, which wants the works to remain its property, are shown. As well as, social campaigns from all over the world and private initiatives are presented. The question asked in the work concerns whether the sculptures should be returned to Greece.
dc.abstract.plpl
Poniższa praca dotyczy tematyki powrotu zabranych przez Lorda Elgina rzeźb Fidiasza, które znajdują się w Muzeum Brytyjskim.,. W pracy przedstawiono wartość architektoniczną i kulturową powstania Partenonu w epoce Peryklesa. Omówiono sposób, w jakim lord Elgin przejął dzieła i przewiózł je do Wielkiej Brytanii. Zaprezentowano argumenty zarówno strony greckiej, która domaga się zwrotu rzeźb, jak i brytyjskiej, która chce, aby dzieła pozostały jej własnością. Przeprowadzono badania i ankiety społeczeństwa brytyjskiego i greckiego. Dodatkowo, zaprezentowano ciekawe kampanie społeczne i prywatne inicjatywy. W pracy odpowiedziano na pytanie, czy rzeźby powinny być zwrócone do Grecji.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Gajda, Kinga - 173349
dc.contributor.authorpl
Kuźniar, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Gajda, Kinga - 173349
dc.contributor.reviewerpl
Natanek, Mirosław - 130889
dc.date.accessioned
2023-09-19T21:43:08Z
dc.date.available
2023-09-19T21:43:08Z
dc.date.submittedpl
2023-09-19
dc.fieldofstudypl
studia europejskie
dc.identifier.apdpl
diploma-170008-265689
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/319336
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Parthenon, Acropolis, marbles, sculptures, heritage, culture, Ancient Greece, Phidias, Acropolis museum, British museum, decolonization, museums, colonialism, history, arts, Unesco, international law, human rights, Athens, London, Great Britain
dc.subject.plpl
Partenon, Akropol, marmury, rzeźby, dziedzictwo, kultura, Starożytna Grecja, Fidiasz, muzeum Akropolu, muzeum Brytyjskie, dekolonizacja, muzea, kolonializm, historia, sztuka, Unesco, prawo międzynarodowe, prawa człowieka, Ateny, Londyn, Wielka Brytania
dc.titlepl
Rzeźby Fidiasza czy marmury Elgina. Do kogo powinny należeć rzeźby z Partenonu, znajdujące się w Muzeum Brytyjskim?
dc.title.alternativepl
Phidias sculptures or Elgin marbles. To whom the Parthenon sculptures in the British Museum belong to?
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
16
Views per month
Views per city
Katowice
2
Poznan
2
Warsaw
2
Wroclaw
2
Gdansk
1
Krakow
1
Lodz
1

No access

No Thumbnail Available