Schwa Variation and Spelling Pronunciation: How Pre-Phonetic Instruction First Year Students Pronounce the Neutral Vowel

master
dc.abstract.enThis thesis analyses a collection of studies, books as well as other works concerning the different realisations of the neutral vowel, schwa. It examines them through the context of careful pronunciation of native speakers of English as well as through the context of spelling pronunciation of foreign learners. Additionally, some variations are proven to result from coarticulatory processes triggered by the consonants surrounding schwa. Spelling pronunciation, though a cause of irritation for the ears of native speakers when used by foreigners is hinted to have a possibility of being a native feature of English. Thus, the importance of schwa instruction in English phonetics courses is called into question, although without being given a definitive answer. In the second part of the study, acoustic research regarding the subject of the pronunciation of schwa by Polish learners of English is conducted. 13 female students are recorded pronouncing a list of 24 inter-coronal schwa words with multiple spellings to see if it follows spelling pronunciation or if it completely ignores it. Mixed results are obtained, as it may be concluded that some spellings are more prone to this phenomenon than others.pl
dc.abstract.plPraca ta analizuje zbiór badań, książek i innych prac o wariantach neutralnej głoski szwa. Eksploruje je przez pryzmat starannej wymowy rodzimych użytkowników języka angielskiego oraz w kontekście wymowy opartej na ortografii obcokrajowców uczących się tego języka. Ponadto niektóre odmiany są wynikiem procesów koartykulacyjnych, na które wpływają sąsiadujące ze szwa spółgłoski. Ortograficzna wymowa okazuje się być drażniącą cechą w ustach obcokrajowców, mimo dowodów na to, że może ona być rodzimą cechą języka angielskiego. Następuje pytanie czy nauczanie wymowy szwa jest więc w jakimkolwiek stopniu ważne, ale pozostaje bez odpowiedzi. W drugiej części pracy następuje badanie akustyczne wymowy szwa polegające na nagraniu trzynastu studentek I roku SL filologii angielskiej wypowiadających 24 słowa. Słowa te zawierają głoskę szwa otoczoną przez koronalne spółgłoski. Celem badania jest potwierdzenie bądź odrzucenie tezy, że wymowa polskich studentek upodobni się do wymowy ortograficznej. Rezultat jest mieszany, jako że pisownia niektórych słów okazuje się być bardziej wrażliwa na ten proces niż innych.pl
dc.affiliationOśrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorUrban, Mateuszpl
dc.contributor.authorNowak, Maciejpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/SDOMISHpl
dc.contributor.reviewerSzpila, Grzegorz - 132256 pl
dc.contributor.reviewerUrban, Mateuszpl
dc.date.accessioned2020-10-21T19:07:56Z
dc.date.available2020-10-21T19:07:56Z
dc.date.submitted2020-10-09pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-144850-195427pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250068
dc.languageengpl
dc.subject.enschwa, phonetics, acoustic phonetics, spelling pronunciation, linguisticspl
dc.subject.plszwa, fonetyka, fonetyka akustyczna, wymowa ortograficzna, językoznawstwopl
dc.titleSchwa Variation and Spelling Pronunciation: How Pre-Phonetic Instruction First Year Students Pronounce the Neutral Vowelpl
dc.title.alternativeWariantywność schwa i ortograficzna wymowa: Neutralna samogłoska w ustach studentów I roku IFApl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis analyses a collection of studies, books as well as other works concerning the different realisations of the neutral vowel, schwa. It examines them through the context of careful pronunciation of native speakers of English as well as through the context of spelling pronunciation of foreign learners. Additionally, some variations are proven to result from coarticulatory processes triggered by the consonants surrounding schwa. Spelling pronunciation, though a cause of irritation for the ears of native speakers when used by foreigners is hinted to have a possibility of being a native feature of English. Thus, the importance of schwa instruction in English phonetics courses is called into question, although without being given a definitive answer. In the second part of the study, acoustic research regarding the subject of the pronunciation of schwa by Polish learners of English is conducted. 13 female students are recorded pronouncing a list of 24 inter-coronal schwa words with multiple spellings to see if it follows spelling pronunciation or if it completely ignores it. Mixed results are obtained, as it may be concluded that some spellings are more prone to this phenomenon than others.
dc.abstract.plpl
Praca ta analizuje zbiór badań, książek i innych prac o wariantach neutralnej głoski szwa. Eksploruje je przez pryzmat starannej wymowy rodzimych użytkowników języka angielskiego oraz w kontekście wymowy opartej na ortografii obcokrajowców uczących się tego języka. Ponadto niektóre odmiany są wynikiem procesów koartykulacyjnych, na które wpływają sąsiadujące ze szwa spółgłoski. Ortograficzna wymowa okazuje się być drażniącą cechą w ustach obcokrajowców, mimo dowodów na to, że może ona być rodzimą cechą języka angielskiego. Następuje pytanie czy nauczanie wymowy szwa jest więc w jakimkolwiek stopniu ważne, ale pozostaje bez odpowiedzi. W drugiej części pracy następuje badanie akustyczne wymowy szwa polegające na nagraniu trzynastu studentek I roku SL filologii angielskiej wypowiadających 24 słowa. Słowa te zawierają głoskę szwa otoczoną przez koronalne spółgłoski. Celem badania jest potwierdzenie bądź odrzucenie tezy, że wymowa polskich studentek upodobni się do wymowy ortograficznej. Rezultat jest mieszany, jako że pisownia niektórych słów okazuje się być bardziej wrażliwa na ten proces niż innych.
dc.affiliationpl
Ośrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Urban, Mateusz
dc.contributor.authorpl
Nowak, Maciej
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/SDOMISH
dc.contributor.reviewerpl
Szpila, Grzegorz - 132256
dc.contributor.reviewerpl
Urban, Mateusz
dc.date.accessioned
2020-10-21T19:07:56Z
dc.date.available
2020-10-21T19:07:56Z
dc.date.submittedpl
2020-10-09
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-144850-195427
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250068
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
schwa, phonetics, acoustic phonetics, spelling pronunciation, linguistics
dc.subject.plpl
szwa, fonetyka, fonetyka akustyczna, wymowa ortograficzna, językoznawstwo
dc.titlepl
Schwa Variation and Spelling Pronunciation: How Pre-Phonetic Instruction First Year Students Pronounce the Neutral Vowel
dc.title.alternativepl
Wariantywność schwa i ortograficzna wymowa: Neutralna samogłoska w ustach studentów I roku IFA
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available