Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Schwa Variation and Spelling Pronunciation: How Pre-Phonetic Instruction First Year Students Pronounce the Neutral Vowel
Wariantywność schwa i ortograficzna wymowa: Neutralna samogłoska w ustach studentów I roku IFA
szwa, fonetyka, fonetyka akustyczna, wymowa ortograficzna, językoznawstwo
schwa, phonetics, acoustic phonetics, spelling pronunciation, linguistics
Praca ta analizuje zbiór badań, książek i innych prac o wariantach neutralnej głoski szwa. Eksploruje je przez pryzmat starannej wymowy rodzimych użytkowników języka angielskiego oraz w kontekście wymowy opartej na ortografii obcokrajowców uczących się tego języka. Ponadto niektóre odmiany są wynikiem procesów koartykulacyjnych, na które wpływają sąsiadujące ze szwa spółgłoski. Ortograficzna wymowa okazuje się być drażniącą cechą w ustach obcokrajowców, mimo dowodów na to, że może ona być rodzimą cechą języka angielskiego. Następuje pytanie czy nauczanie wymowy szwa jest więc w jakimkolwiek stopniu ważne, ale pozostaje bez odpowiedzi. W drugiej części pracy następuje badanie akustyczne wymowy szwa polegające na nagraniu trzynastu studentek I roku SL filologii angielskiej wypowiadających 24 słowa. Słowa te zawierają głoskę szwa otoczoną przez koronalne spółgłoski. Celem badania jest potwierdzenie bądź odrzucenie tezy, że wymowa polskich studentek upodobni się do wymowy ortograficznej. Rezultat jest mieszany, jako że pisownia niektórych słów okazuje się być bardziej wrażliwa na ten proces niż innych.
This thesis analyses a collection of studies, books as well as other works concerning the different realisations of the neutral vowel, schwa. It examines them through the context of careful pronunciation of native speakers of English as well as through the context of spelling pronunciation of foreign learners. Additionally, some variations are proven to result from coarticulatory processes triggered by the consonants surrounding schwa. Spelling pronunciation, though a cause of irritation for the ears of native speakers when used by foreigners is hinted to have a possibility of being a native feature of English. Thus, the importance of schwa instruction in English phonetics courses is called into question, although without being given a definitive answer. In the second part of the study, acoustic research regarding the subject of the pronunciation of schwa by Polish learners of English is conducted. 13 female students are recorded pronouncing a list of 24 inter-coronal schwa words with multiple spellings to see if it follows spelling pronunciation or if it completely ignores it. Mixed results are obtained, as it may be concluded that some spellings are more prone to this phenomenon than others.
dc.abstract.en | This thesis analyses a collection of studies, books as well as other works concerning the different realisations of the neutral vowel, schwa. It examines them through the context of careful pronunciation of native speakers of English as well as through the context of spelling pronunciation of foreign learners. Additionally, some variations are proven to result from coarticulatory processes triggered by the consonants surrounding schwa. Spelling pronunciation, though a cause of irritation for the ears of native speakers when used by foreigners is hinted to have a possibility of being a native feature of English. Thus, the importance of schwa instruction in English phonetics courses is called into question, although without being given a definitive answer. In the second part of the study, acoustic research regarding the subject of the pronunciation of schwa by Polish learners of English is conducted. 13 female students are recorded pronouncing a list of 24 inter-coronal schwa words with multiple spellings to see if it follows spelling pronunciation or if it completely ignores it. Mixed results are obtained, as it may be concluded that some spellings are more prone to this phenomenon than others. | pl |
dc.abstract.pl | Praca ta analizuje zbiór badań, książek i innych prac o wariantach neutralnej głoski szwa. Eksploruje je przez pryzmat starannej wymowy rodzimych użytkowników języka angielskiego oraz w kontekście wymowy opartej na ortografii obcokrajowców uczących się tego języka. Ponadto niektóre odmiany są wynikiem procesów koartykulacyjnych, na które wpływają sąsiadujące ze szwa spółgłoski. Ortograficzna wymowa okazuje się być drażniącą cechą w ustach obcokrajowców, mimo dowodów na to, że może ona być rodzimą cechą języka angielskiego. Następuje pytanie czy nauczanie wymowy szwa jest więc w jakimkolwiek stopniu ważne, ale pozostaje bez odpowiedzi. W drugiej części pracy następuje badanie akustyczne wymowy szwa polegające na nagraniu trzynastu studentek I roku SL filologii angielskiej wypowiadających 24 słowa. Słowa te zawierają głoskę szwa otoczoną przez koronalne spółgłoski. Celem badania jest potwierdzenie bądź odrzucenie tezy, że wymowa polskich studentek upodobni się do wymowy ortograficznej. Rezultat jest mieszany, jako że pisownia niektórych słów okazuje się być bardziej wrażliwa na ten proces niż innych. | pl |
dc.affiliation | Ośrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Urban, Mateusz | pl |
dc.contributor.author | Nowak, Maciej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/SDOMISH | pl |
dc.contributor.reviewer | Szpila, Grzegorz - 132256 | pl |
dc.contributor.reviewer | Urban, Mateusz | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T19:07:56Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T19:07:56Z | |
dc.date.submitted | 2020-10-09 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-144850-195427 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250068 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | schwa, phonetics, acoustic phonetics, spelling pronunciation, linguistics | pl |
dc.subject.pl | szwa, fonetyka, fonetyka akustyczna, wymowa ortograficzna, językoznawstwo | pl |
dc.title | Schwa Variation and Spelling Pronunciation: How Pre-Phonetic Instruction First Year Students Pronounce the Neutral Vowel | pl |
dc.title.alternative | Wariantywność schwa i ortograficzna wymowa: Neutralna samogłoska w ustach studentów I roku IFA | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |