Fenomen derbów Krakowa: obraz "świętej wojny" w prasie

licenciate
dc.abstract.enThe purpose of this study was to investigate how the derby between Wisła Krakow and Cracovia are described in the press. Work consists three chapters. Chapter first describes the history of football, second describes the history of the matches played between Wisła and Cracovia. The third and fourth section is the results of my investigations. Studies include two methods: questionnaire and analysis of press. The results of the study were that the local newspapers such as “Gazeta Krakowska” and “Dziennik Polski” are not objective. The principal conclusion was that more attention is given to the team of Wisła Kraków.pl
dc.abstract.plFenomen derbów krakowskich i ich obraz w prasie stanowią przedmiot rozważań tej pracy. Zdecydowałam o wyborze takiej tematyki, ponieważ sama jestem wielką fanką piłki nożnej, a mieszkając w Krakowie, w mieście gdzie dyscyplina ta miała swój początek w naszym kraju, na każdym kroku widać, jak ważna jest ona w kolejach życia jego mieszkańców. Historii polskiej piłki nożnej nie sposób wyobrazić sobie bez wydarzenia jakimi były i są mecze pomiędzy „Białą Gwiazdą” i jej rywalką z drugiej strony krakowskich Błoń.„Święta wojna” – takim mianem okrzyknięte zostały spotkania pomiędzy Wisłą a Cracovią. Sama nazwa tego niesamowitego meczu ukazuje, jakiej rangi jest to wydarzenie. Rozgrywane niemal co roku widowisko sprawia, że przez 90 minut spotkania, oczy mieszkańców Krakowa zwrócone są na murawę boiska w nadziei, że to właśnie dopingowana przez nich ekipa wygra i do czasów następnego spotkania będzie rządzić w mieście.Nadrzędnym celem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie, czy prasa jest obiektywna pisząc o tematyce wielkich derbów? Czy poświęca tyle samo uwagi jednej i drugiej drużynie? I czy potrafi w sposób profesjonalny przenieść na łamy gazety relację z murawy boiska? Gazety bowiem mają ogromny wpływ na kształtowanie wizerunku obu klubów w świadomości kibiców. Przez to, jakich dziennikarze używają słów, jakie wiadomości przekazują i w jakiej formie przedstawiają drużyny, kształtują opinie innych ludzi. Czy fakt, że niektórzy dziennikarze otwarcie deklarują swoje przywiązanie do jednej z ekip wpływa na ich pracę? Czy można być obiektywnym dziennikarzem i zarazem fanem danej drużyny? Na te pytania postaram się odpowiedzieć stosując dwie metody badawcze. Pierwszą z nich jest ankieta, która ukazuje opinię czytelników na temat czterech wybranych przeze mnie dzienników: „Dziennik Polski”, „Gazeta Krakowska”, „Gazeta Wyborcza” oraz „Przegląd Sportowy”. Zbadaną opinię zestawię następnie z wynikami analizy zawartości prasy wyżej wymienionych dzienników.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorFilas, Ryszard - 127907 pl
dc.contributor.authorTyrała, Sylwiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGroń, Krzysztof - 173354 pl
dc.contributor.reviewerFilas, Ryszard - 127907 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T08:48:10Z
dc.date.available2020-07-24T08:48:10Z
dc.date.submitted2012-07-03pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-67408-114248pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180824
dc.languagepolpl
dc.subject.enderby, footballpl
dc.subject.plhistoria piłki nożnej, derby Krakowa, meczpl
dc.titleFenomen derbów Krakowa: obraz "świętej wojny" w prasiepl
dc.title.alternativeDerby of Krakow and their image in the presspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this study was to investigate how the derby between Wisła Krakow and Cracovia are described in the press. Work consists three chapters. Chapter first describes the history of football, second describes the history of the matches played between Wisła and Cracovia. The third and fourth section is the results of my investigations. Studies include two methods: questionnaire and analysis of press. The results of the study were that the local newspapers such as “Gazeta Krakowska” and “Dziennik Polski” are not objective. The principal conclusion was that more attention is given to the team of Wisła Kraków.
dc.abstract.plpl
Fenomen derbów krakowskich i ich obraz w prasie stanowią przedmiot rozważań tej pracy. Zdecydowałam o wyborze takiej tematyki, ponieważ sama jestem wielką fanką piłki nożnej, a mieszkając w Krakowie, w mieście gdzie dyscyplina ta miała swój początek w naszym kraju, na każdym kroku widać, jak ważna jest ona w kolejach życia jego mieszkańców. Historii polskiej piłki nożnej nie sposób wyobrazić sobie bez wydarzenia jakimi były i są mecze pomiędzy „Białą Gwiazdą” i jej rywalką z drugiej strony krakowskich Błoń.„Święta wojna” – takim mianem okrzyknięte zostały spotkania pomiędzy Wisłą a Cracovią. Sama nazwa tego niesamowitego meczu ukazuje, jakiej rangi jest to wydarzenie. Rozgrywane niemal co roku widowisko sprawia, że przez 90 minut spotkania, oczy mieszkańców Krakowa zwrócone są na murawę boiska w nadziei, że to właśnie dopingowana przez nich ekipa wygra i do czasów następnego spotkania będzie rządzić w mieście.Nadrzędnym celem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie, czy prasa jest obiektywna pisząc o tematyce wielkich derbów? Czy poświęca tyle samo uwagi jednej i drugiej drużynie? I czy potrafi w sposób profesjonalny przenieść na łamy gazety relację z murawy boiska? Gazety bowiem mają ogromny wpływ na kształtowanie wizerunku obu klubów w świadomości kibiców. Przez to, jakich dziennikarze używają słów, jakie wiadomości przekazują i w jakiej formie przedstawiają drużyny, kształtują opinie innych ludzi. Czy fakt, że niektórzy dziennikarze otwarcie deklarują swoje przywiązanie do jednej z ekip wpływa na ich pracę? Czy można być obiektywnym dziennikarzem i zarazem fanem danej drużyny? Na te pytania postaram się odpowiedzieć stosując dwie metody badawcze. Pierwszą z nich jest ankieta, która ukazuje opinię czytelników na temat czterech wybranych przeze mnie dzienników: „Dziennik Polski”, „Gazeta Krakowska”, „Gazeta Wyborcza” oraz „Przegląd Sportowy”. Zbadaną opinię zestawię następnie z wynikami analizy zawartości prasy wyżej wymienionych dzienników.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Filas, Ryszard - 127907
dc.contributor.authorpl
Tyrała, Sylwia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Groń, Krzysztof - 173354
dc.contributor.reviewerpl
Filas, Ryszard - 127907
dc.date.accessioned
2020-07-24T08:48:10Z
dc.date.available
2020-07-24T08:48:10Z
dc.date.submittedpl
2012-07-03
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-67408-114248
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180824
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
derby, football
dc.subject.plpl
historia piłki nożnej, derby Krakowa, mecz
dc.titlepl
Fenomen derbów Krakowa: obraz "świętej wojny" w prasie
dc.title.alternativepl
Derby of Krakow and their image in the press
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
23
Views per month
Views per city
Wroclaw
7
Gdansk
4
Krakow
3
Warsaw
3
Dublin
1
Dunstable
1
Gdynia
1
Katowice
1
Poznan
1
Skawina
1

No access

No Thumbnail Available