Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wybrane uwarunkowania spędzania czasu wolnego przez młodzież gimnazjalną
Selected conditionings of spending free time by gymnasium pupils
free time, active rest, passive rest, gymnasium youth, adolescence
czas wolny, wypoczynek czynny, wypoczynek bierny, młodzież gimnazjalna, adolescencja
The work concerns ways of spending free time by gymnasium youth. It presents preferable ways of spending free time by pupils with regard to their gender and place of living. The theoretical part points to free time functions and describes forms of its spending, including factors differentiating these forms. Strong attention was paid to pedagogical aspects of spending free time by the youth people. The main problem of work is a question: What are forms of spending free time by gymnasium youth like and to what extend are they influenced by gender and a place of living? The method used in this research is diagnostic survey with applying questionnaire technique addressed to pupils attending the third gymnasium class. 132 individuals inhabiting a big city, a small town and a village took part in this research.The research proved that there is relation between gender and a living place from one side, and choices of spending free time from the other. Pupils in different degree use their free time for physical activeness. Boys are more frequently engaged in physical activities. Taking into account a living place of examined cases, young people living in a big city are more often engaged in an active rest. It is also interesting that girls, more frequently than boys, spend their free time using passive form of rest. Research showed that pupils devote only minimal fracture of their free time to such activities us reading books, going to the theatre, philharmonic concerts or youth music concerts. Instead, they spend their free time on listening to music, watching television, or surfing the internet.So, it is very important issue to form in a young person a proper attitude to rational taking advantage from their free time in order to wisely manage the time. Young people should be carefully educated to get this goal.
Praca dotyczy sposobów spędzania czasu wolnego przez młodzież gimnazjalną. Przedstawia ona preferowane formy spędzania czasu wolnego przez uczniów ze względu na płeć oraz ich miejsce zamieszkania. W część teoretycznej przedstawiono funkcje czasu wolnego oraz formy jego spędzania i czynniki je różnicujące. Zwrócono uwagę na pedagogiczne aspekty spędzania czasu wolnego przez młodzież. Problemem głównym pracy jest pytanie: Jakie są formy spędzania czasu wolnego przez młodzież gimnazjalną i w jakim stopniu różnicują je płeć i miejsce zamieszkania? W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety skierowanej do uczniów uczęszczających do trzeciej klasy gimnazjum. Badaniami objęto 132 osoby zamieszkujące duże miasto, małe miasto oraz wieś. Badania dowiodły, że istnieje zależność pomiędzy płcią i miejscem zamieszkania młodzieży, a dokonywanymi przez nią wyborami sposobów spędzania czasu wolnego. Uczniowie w różnym stopniu wykorzystują swój wolny czas na zajęcia związane z aktywnością fizyczną. Częściej zajęcia ruchowe podejmują chłopcy. Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania badanej młodzieży, to w czynny wypoczynek zaangażowane są częściej osoby zamieszkujące duże miasto. Ciekawe jest także to, że dziewczęta częściej niż chłopcy spędzają swój wolny czas wykorzystując bierne formy wypoczynku. Badania wykazały, iż uczniowie przeznaczają minimalną część swojego czasu wolnego na takie zajęcia jak: czytanie książek, uczęszczanie na spektakle do teatru, do filharmonii czy na koncerty muzyki młodzieżowej. Spędzają natomiast czas na słuchaniu muzyki, oglądaniu telewizji czy też surfowaniu po Internecie. Istotne jest zatem kształtowanie w młodym człowieku postawy do racjonalnego korzystania z czasu wolnego, po to, aby czas ten był mądrze zagospodarowany. Należy więc wychowywać młodzieży do czasu wolnego.
| dc.abstract.en | The work concerns ways of spending free time by gymnasium youth. It presents preferable ways of spending free time by pupils with regard to their gender and place of living. The theoretical part points to free time functions and describes forms of its spending, including factors differentiating these forms. Strong attention was paid to pedagogical aspects of spending free time by the youth people. The main problem of work is a question: What are forms of spending free time by gymnasium youth like and to what extend are they influenced by gender and a place of living? The method used in this research is diagnostic survey with applying questionnaire technique addressed to pupils attending the third gymnasium class. 132 individuals inhabiting a big city, a small town and a village took part in this research.The research proved that there is relation between gender and a living place from one side, and choices of spending free time from the other. Pupils in different degree use their free time for physical activeness. Boys are more frequently engaged in physical activities. Taking into account a living place of examined cases, young people living in a big city are more often engaged in an active rest. It is also interesting that girls, more frequently than boys, spend their free time using passive form of rest. Research showed that pupils devote only minimal fracture of their free time to such activities us reading books, going to the theatre, philharmonic concerts or youth music concerts. Instead, they spend their free time on listening to music, watching television, or surfing the internet.So, it is very important issue to form in a young person a proper attitude to rational taking advantage from their free time in order to wisely manage the time. Young people should be carefully educated to get this goal. | pl |
| dc.abstract.other | Praca dotyczy sposobów spędzania czasu wolnego przez młodzież gimnazjalną. Przedstawia ona preferowane formy spędzania czasu wolnego przez uczniów ze względu na płeć oraz ich miejsce zamieszkania. W część teoretycznej przedstawiono funkcje czasu wolnego oraz formy jego spędzania i czynniki je różnicujące. Zwrócono uwagę na pedagogiczne aspekty spędzania czasu wolnego przez młodzież. Problemem głównym pracy jest pytanie: Jakie są formy spędzania czasu wolnego przez młodzież gimnazjalną i w jakim stopniu różnicują je płeć i miejsce zamieszkania? W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety skierowanej do uczniów uczęszczających do trzeciej klasy gimnazjum. Badaniami objęto 132 osoby zamieszkujące duże miasto, małe miasto oraz wieś. Badania dowiodły, że istnieje zależność pomiędzy płcią i miejscem zamieszkania młodzieży, a dokonywanymi przez nią wyborami sposobów spędzania czasu wolnego. Uczniowie w różnym stopniu wykorzystują swój wolny czas na zajęcia związane z aktywnością fizyczną. Częściej zajęcia ruchowe podejmują chłopcy. Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania badanej młodzieży, to w czynny wypoczynek zaangażowane są częściej osoby zamieszkujące duże miasto. Ciekawe jest także to, że dziewczęta częściej niż chłopcy spędzają swój wolny czas wykorzystując bierne formy wypoczynku. Badania wykazały, iż uczniowie przeznaczają minimalną część swojego czasu wolnego na takie zajęcia jak: czytanie książek, uczęszczanie na spektakle do teatru, do filharmonii czy na koncerty muzyki młodzieżowej. Spędzają natomiast czas na słuchaniu muzyki, oglądaniu telewizji czy też surfowaniu po Internecie. Istotne jest zatem kształtowanie w młodym człowieku postawy do racjonalnego korzystania z czasu wolnego, po to, aby czas ten był mądrze zagospodarowany. Należy więc wychowywać młodzieży do czasu wolnego. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
| dc.contributor.advisor | Gaweł, Anna - 128022 | pl |
| dc.contributor.author | Szostak, Anna | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Wojciechowski, Franciszek - 132694 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Gaweł, Anna - 128022 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-14T18:28:56Z | |
| dc.date.available | 2020-07-14T18:28:56Z | |
| dc.date.submitted | 2011-06-22 | pl |
| dc.fieldofstudy | pedagogika społeczno-opiekuńcza | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-55097-117646 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/169993 | |
| dc.subject.en | free time, active rest, passive rest, gymnasium youth, adolescence | pl |
| dc.subject.other | czas wolny, wypoczynek czynny, wypoczynek bierny, młodzież gimnazjalna, adolescencja | pl |
| dc.title | Wybrane uwarunkowania spędzania czasu wolnego przez młodzież gimnazjalną | pl |
| dc.title.alternative | Selected conditionings of spending free time by gymnasium pupils | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |