Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przemiany w szkolnictwie powszechnym i średnim Okręgu Szkolnego Krakowskiego w latach 1936-1950
Changes in the primary and secondary education of the Krakow School District in the years 1936-1950
Oświata, Edukacja, II Rzeczpospolita, II wojna światowa, PRL, Polska Ludowa, Krakowski Okręg Szkolny
Education, Second Polish Republic, Second World War, Polish People's Republic, Krakow School District
Praca niniejsza przedstawia proces przemian jakim poddana została edukacja na poziomie powszechnym i średnim ogólnokształcącym w Krakowskim Okręgu Szkolnym w latach 1936-1950. Praca skonstruowana jest w trzech rozdziałach, które odpowiadają trzem podokresom w ramach omawianego przedziału czasowego. Rozdział pierwszy charakteryzuje szkolnictwo przedwojenne, omawia kształt ustrojowy szkolnictwa powstały w wyniku reformy jędrzejewiczowskiej, przedstawia podstawowe kwestie polityki szkolnej w ostatnich latach przed wybuchem wojny oraz prezentuje stan szkolnictwa w Okręgu Szkolnym Krakowskim w 1939 roku, wskazując jego główne problemy. Drugi rozdział poświęcony jest zagadnieniom oświaty w czasie II wojny światowej, obejmuje on trzy zasadnicze kwestie, kształt i funkcjonowanie szkolnictwa jawnego podczas okupacji, szkolnictwo tajne oraz straty jakie szkolnictwo Krakowskiego Okręgu Szkolnego poniosło w wyniku wojny i okupacji. Ostatni rozdział omawia zagadnienia oświaty w pierwszym pięcioleciu po zakończeniu wojny, przedstawia on politykę oświatową nowych władz, kształtowanie się nowego ustroju szkolnego oraz działania dążące do odbudowy strat ludzkich i zniszczeń materialnych szkolnictwa. Pracę kończy porównanie stanu szkolnictwa Okręgu Szkolnego Krakowskiego w 1950 roku ze stanem przedwojennym, wskazujące na jakich polach osiągnięta została poprawa, a gdzie wciąż istniały nierozwiązane problemy.
This work presents the process of changes to which education at the primary and secondary level was subjected in the Krakow School District in the years 1936-1950. The work is constructed in three chapters, which correspond to three subperiods within the discussed period of time. The first chapter characterizes pre-war education, discusses the shape of the education system created as a result of the Jędrzejewicz reform, presents the basic issues of school policy in the last years before the outbreak of the war and presents the state of education in the Krakow School District in 1939, indicating its main problems. The second chapter is devoted to the issues of education during World War II, it covers three basic issues, the shape and functioning of occupation education, secret education and the losses that the education of the Krakow School District suffered as a result of the war and occupation. The last chapter discusses the issues of education in the first five years after the end of the war, it presents the educational policy of the new authorities, the formation of the new school system and actions aimed at rebuilding human losses and material destruction of system of education. The work ends with a comparison of the state of education in the Krakow School District in 1950 with the pre-war state, indicating in which fields improvement was achieved, and where there were still unsolved problems.
| dc.abstract.en | This work presents the process of changes to which education at the primary and secondary level was subjected in the Krakow School District in the years 1936-1950. The work is constructed in three chapters, which correspond to three subperiods within the discussed period of time. The first chapter characterizes pre-war education, discusses the shape of the education system created as a result of the Jędrzejewicz reform, presents the basic issues of school policy in the last years before the outbreak of the war and presents the state of education in the Krakow School District in 1939, indicating its main problems. The second chapter is devoted to the issues of education during World War II, it covers three basic issues, the shape and functioning of occupation education, secret education and the losses that the education of the Krakow School District suffered as a result of the war and occupation. The last chapter discusses the issues of education in the first five years after the end of the war, it presents the educational policy of the new authorities, the formation of the new school system and actions aimed at rebuilding human losses and material destruction of system of education. The work ends with a comparison of the state of education in the Krakow School District in 1950 with the pre-war state, indicating in which fields improvement was achieved, and where there were still unsolved problems. | pl |
| dc.abstract.pl | Praca niniejsza przedstawia proces przemian jakim poddana została edukacja na poziomie powszechnym i średnim ogólnokształcącym w Krakowskim Okręgu Szkolnym w latach 1936-1950. Praca skonstruowana jest w trzech rozdziałach, które odpowiadają trzem podokresom w ramach omawianego przedziału czasowego. Rozdział pierwszy charakteryzuje szkolnictwo przedwojenne, omawia kształt ustrojowy szkolnictwa powstały w wyniku reformy jędrzejewiczowskiej, przedstawia podstawowe kwestie polityki szkolnej w ostatnich latach przed wybuchem wojny oraz prezentuje stan szkolnictwa w Okręgu Szkolnym Krakowskim w 1939 roku, wskazując jego główne problemy. Drugi rozdział poświęcony jest zagadnieniom oświaty w czasie II wojny światowej, obejmuje on trzy zasadnicze kwestie, kształt i funkcjonowanie szkolnictwa jawnego podczas okupacji, szkolnictwo tajne oraz straty jakie szkolnictwo Krakowskiego Okręgu Szkolnego poniosło w wyniku wojny i okupacji. Ostatni rozdział omawia zagadnienia oświaty w pierwszym pięcioleciu po zakończeniu wojny, przedstawia on politykę oświatową nowych władz, kształtowanie się nowego ustroju szkolnego oraz działania dążące do odbudowy strat ludzkich i zniszczeń materialnych szkolnictwa. Pracę kończy porównanie stanu szkolnictwa Okręgu Szkolnego Krakowskiego w 1950 roku ze stanem przedwojennym, wskazujące na jakich polach osiągnięta została poprawa, a gdzie wciąż istniały nierozwiązane problemy. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
| dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Mierzwa, Janusz - 130563 | pl |
| dc.contributor.author | Mocniak, Piotr | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Mierzwa, Janusz - 130563 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Zblewski, Zdzisław - 132881 | pl |
| dc.date.accessioned | 2023-07-04T21:38:59Z | |
| dc.date.available | 2023-07-04T21:38:59Z | |
| dc.date.submitted | 2023-07-03 | pl |
| dc.fieldofstudy | historia | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-166892-275761 | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313966 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | Education, Second Polish Republic, Second World War, Polish People's Republic, Krakow School District | pl |
| dc.subject.pl | Oświata, Edukacja, II Rzeczpospolita, II wojna światowa, PRL, Polska Ludowa, Krakowski Okręg Szkolny | pl |
| dc.title | Przemiany w szkolnictwie powszechnym i średnim Okręgu Szkolnego Krakowskiego w latach 1936-1950 | pl |
| dc.title.alternative | Changes in the primary and secondary education of the Krakow School District in the years 1936-1950 | pl |
| dc.type | licenciate | pl |
| dspace.entity.type | Publication |