Edukacja alternatywna a samoocena i poznawcza teoria umysłu w adolescencji.

master
dc.abstract.enDynamic changes of the modern world are a serious challenge for the teaching process. The development of humanist science, including psychology and pedagogy, is accompanied by the increase in popularity of alternative education. The main aim of the present study was to describe and compare the level of self-esteem and the cognitive theory of mind in adolescents, aged 13-16, obtaining the education in Montessorii method or Waldorf pedagogy. The study group consisted of 52 students of two middle schools: Montessori and Waldorf. The following tools were used: Morris Rosenberg’ Self-esteem Scale (SES), Self-Perception Profile of Adolescant (SPP-A) of Susan Harter to multidimensional self-esteem and Hinting task (TEAL) of Rhianny Corcoran, Gavina Mercera i Chrisa Fritha to study cognitive theory of mind.The obtained data have shown no differences in the level of global self-worth in both groups of students. However, Montessori students exhibited significantly higher self-esteem in the field of the behavioral conduct. Despite the theoretical assumptions, students did not differ in the level of cognitive theory of mind. Moreover, there was no impact of sex on the results. To sum up, the study suggest that both Montessori method and Waldorf pedagogy in a similar way shape self-esteem and cognitive theory of mind in adolescents.pl
dc.abstract.plDynamiczne zmiany we współczesnym świecie stawiają szereg wyzwań wobec procesu nauczania. Rozwój nauk humanistycznych, w tym psychologii i pedagogiki, towarzyszy rozwojowi edukacji alternatywnej. Głównym celem niniejszej pracy był opis i porównanie poziomu samooceny oraz teorii umysłu u adolescentów w wieku 13-16 lat w edukacji alternatywnej na przykładzie pedagogiki Montessori i pedagogiki waldorfskiej.Grupę badanych stanowiło 52 uczniów dwóch gimnazjów: Montessori oraz waldorfskiego. Do pomiaru zmiennych zastosowano następujące narzędzia: Skalę Samooceny (SES) autorstwa Morrisa Rosenberga do oceny samooceny globalnej, Kwestionariusz Moja Charakterystyka (SPP-A) autorstwa Susan Harter służący do badania samooceny wielowymiarowej oraz Test Aluzji (TEAL) Rhianny Corcoran, Gavina Mercera i Chrisa Fritha.Analiza wyników pokazała podobieństwa w poziomie samooceny globalnej. Uczniowie szkoły Montessori przejawiają istotnie wyższą samoocenę w obszarze poprawności zachowania. Różnica poziomu poznawczej teorii umysłu wbrew przesłankom teoretycznym nie została potwierdzona. Zarówno w poziomie samooceny jak i poznawczej teorii umysłu nie wykazano różnic międzypłciowych w obu typach edukacji alternatywnej. Otrzymane wyniki sugerują, że pedagogika Montessori i pedagogika waldorfska w podobny sposób kształtują samoocenę i poznawczą teorię umysłu u adolescentów.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorSikorska, Iwona - 131868 pl
dc.contributor.authorWisła, Adriannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerSikorska, Iwona - 131868 pl
dc.contributor.reviewerPiotrowski, Przemysław - 131414 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T12:05:31Z
dc.date.available2020-07-27T12:05:31Z
dc.date.submitted2017-10-18pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-119545-142461pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224533
dc.languagepolpl
dc.subject.enAlternative education, adolescence, cognitive theory of mind, self-esteempl
dc.subject.pledukacja alternatywna, pedagogika Montessori, pedagogika waldorfska, adolescencja, poznawcza teoria umysłu, samoocenapl
dc.titleEdukacja alternatywna a samoocena i poznawcza teoria umysłu w adolescencji.pl
dc.title.alternativeAlternative education and its impact on self-esteem and cognitive theory of mind in adolescencepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Dynamic changes of the modern world are a serious challenge for the teaching process. The development of humanist science, including psychology and pedagogy, is accompanied by the increase in popularity of alternative education. The main aim of the present study was to describe and compare the level of self-esteem and the cognitive theory of mind in adolescents, aged 13-16, obtaining the education in Montessorii method or Waldorf pedagogy. The study group consisted of 52 students of two middle schools: Montessori and Waldorf. The following tools were used: Morris Rosenberg’ Self-esteem Scale (SES), Self-Perception Profile of Adolescant (SPP-A) of Susan Harter to multidimensional self-esteem and Hinting task (TEAL) of Rhianny Corcoran, Gavina Mercera i Chrisa Fritha to study cognitive theory of mind.The obtained data have shown no differences in the level of global self-worth in both groups of students. However, Montessori students exhibited significantly higher self-esteem in the field of the behavioral conduct. Despite the theoretical assumptions, students did not differ in the level of cognitive theory of mind. Moreover, there was no impact of sex on the results. To sum up, the study suggest that both Montessori method and Waldorf pedagogy in a similar way shape self-esteem and cognitive theory of mind in adolescents.
dc.abstract.plpl
Dynamiczne zmiany we współczesnym świecie stawiają szereg wyzwań wobec procesu nauczania. Rozwój nauk humanistycznych, w tym psychologii i pedagogiki, towarzyszy rozwojowi edukacji alternatywnej. Głównym celem niniejszej pracy był opis i porównanie poziomu samooceny oraz teorii umysłu u adolescentów w wieku 13-16 lat w edukacji alternatywnej na przykładzie pedagogiki Montessori i pedagogiki waldorfskiej.Grupę badanych stanowiło 52 uczniów dwóch gimnazjów: Montessori oraz waldorfskiego. Do pomiaru zmiennych zastosowano następujące narzędzia: Skalę Samooceny (SES) autorstwa Morrisa Rosenberga do oceny samooceny globalnej, Kwestionariusz Moja Charakterystyka (SPP-A) autorstwa Susan Harter służący do badania samooceny wielowymiarowej oraz Test Aluzji (TEAL) Rhianny Corcoran, Gavina Mercera i Chrisa Fritha.Analiza wyników pokazała podobieństwa w poziomie samooceny globalnej. Uczniowie szkoły Montessori przejawiają istotnie wyższą samoocenę w obszarze poprawności zachowania. Różnica poziomu poznawczej teorii umysłu wbrew przesłankom teoretycznym nie została potwierdzona. Zarówno w poziomie samooceny jak i poznawczej teorii umysłu nie wykazano różnic międzypłciowych w obu typach edukacji alternatywnej. Otrzymane wyniki sugerują, że pedagogika Montessori i pedagogika waldorfska w podobny sposób kształtują samoocenę i poznawczą teorię umysłu u adolescentów.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Sikorska, Iwona - 131868
dc.contributor.authorpl
Wisła, Adrianna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Sikorska, Iwona - 131868
dc.contributor.reviewerpl
Piotrowski, Przemysław - 131414
dc.date.accessioned
2020-07-27T12:05:31Z
dc.date.available
2020-07-27T12:05:31Z
dc.date.submittedpl
2017-10-18
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-119545-142461
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224533
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Alternative education, adolescence, cognitive theory of mind, self-esteem
dc.subject.plpl
edukacja alternatywna, pedagogika Montessori, pedagogika waldorfska, adolescencja, poznawcza teoria umysłu, samoocena
dc.titlepl
Edukacja alternatywna a samoocena i poznawcza teoria umysłu w adolescencji.
dc.title.alternativepl
Alternative education and its impact on self-esteem and cognitive theory of mind in adolescence
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
238
Views per month
Views per city
Warsaw
71
Krakow
38
Bydgoszcz
19
Poznan
8
Bialystok
7
Katowice
7
Torun
7
Lublin
5
Wroclaw
5
Szczecin
4

No access

No Thumbnail Available