Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Edukacja alternatywna a samoocena i poznawcza teoria umysłu w adolescencji.
Alternative education and its impact on self-esteem and cognitive theory of mind in adolescence
edukacja alternatywna, pedagogika Montessori, pedagogika waldorfska, adolescencja, poznawcza teoria umysłu, samoocena
Alternative education, adolescence, cognitive theory of mind, self-esteem
Dynamiczne zmiany we współczesnym świecie stawiają szereg wyzwań wobec procesu nauczania. Rozwój nauk humanistycznych, w tym psychologii i pedagogiki, towarzyszy rozwojowi edukacji alternatywnej. Głównym celem niniejszej pracy był opis i porównanie poziomu samooceny oraz teorii umysłu u adolescentów w wieku 13-16 lat w edukacji alternatywnej na przykładzie pedagogiki Montessori i pedagogiki waldorfskiej.Grupę badanych stanowiło 52 uczniów dwóch gimnazjów: Montessori oraz waldorfskiego. Do pomiaru zmiennych zastosowano następujące narzędzia: Skalę Samooceny (SES) autorstwa Morrisa Rosenberga do oceny samooceny globalnej, Kwestionariusz Moja Charakterystyka (SPP-A) autorstwa Susan Harter służący do badania samooceny wielowymiarowej oraz Test Aluzji (TEAL) Rhianny Corcoran, Gavina Mercera i Chrisa Fritha.Analiza wyników pokazała podobieństwa w poziomie samooceny globalnej. Uczniowie szkoły Montessori przejawiają istotnie wyższą samoocenę w obszarze poprawności zachowania. Różnica poziomu poznawczej teorii umysłu wbrew przesłankom teoretycznym nie została potwierdzona. Zarówno w poziomie samooceny jak i poznawczej teorii umysłu nie wykazano różnic międzypłciowych w obu typach edukacji alternatywnej. Otrzymane wyniki sugerują, że pedagogika Montessori i pedagogika waldorfska w podobny sposób kształtują samoocenę i poznawczą teorię umysłu u adolescentów.
Dynamic changes of the modern world are a serious challenge for the teaching process. The development of humanist science, including psychology and pedagogy, is accompanied by the increase in popularity of alternative education. The main aim of the present study was to describe and compare the level of self-esteem and the cognitive theory of mind in adolescents, aged 13-16, obtaining the education in Montessorii method or Waldorf pedagogy. The study group consisted of 52 students of two middle schools: Montessori and Waldorf. The following tools were used: Morris Rosenberg’ Self-esteem Scale (SES), Self-Perception Profile of Adolescant (SPP-A) of Susan Harter to multidimensional self-esteem and Hinting task (TEAL) of Rhianny Corcoran, Gavina Mercera i Chrisa Fritha to study cognitive theory of mind.The obtained data have shown no differences in the level of global self-worth in both groups of students. However, Montessori students exhibited significantly higher self-esteem in the field of the behavioral conduct. Despite the theoretical assumptions, students did not differ in the level of cognitive theory of mind. Moreover, there was no impact of sex on the results. To sum up, the study suggest that both Montessori method and Waldorf pedagogy in a similar way shape self-esteem and cognitive theory of mind in adolescents.
dc.abstract.en | Dynamic changes of the modern world are a serious challenge for the teaching process. The development of humanist science, including psychology and pedagogy, is accompanied by the increase in popularity of alternative education. The main aim of the present study was to describe and compare the level of self-esteem and the cognitive theory of mind in adolescents, aged 13-16, obtaining the education in Montessorii method or Waldorf pedagogy. The study group consisted of 52 students of two middle schools: Montessori and Waldorf. The following tools were used: Morris Rosenberg’ Self-esteem Scale (SES), Self-Perception Profile of Adolescant (SPP-A) of Susan Harter to multidimensional self-esteem and Hinting task (TEAL) of Rhianny Corcoran, Gavina Mercera i Chrisa Fritha to study cognitive theory of mind.The obtained data have shown no differences in the level of global self-worth in both groups of students. However, Montessori students exhibited significantly higher self-esteem in the field of the behavioral conduct. Despite the theoretical assumptions, students did not differ in the level of cognitive theory of mind. Moreover, there was no impact of sex on the results. To sum up, the study suggest that both Montessori method and Waldorf pedagogy in a similar way shape self-esteem and cognitive theory of mind in adolescents. | pl |
dc.abstract.pl | Dynamiczne zmiany we współczesnym świecie stawiają szereg wyzwań wobec procesu nauczania. Rozwój nauk humanistycznych, w tym psychologii i pedagogiki, towarzyszy rozwojowi edukacji alternatywnej. Głównym celem niniejszej pracy był opis i porównanie poziomu samooceny oraz teorii umysłu u adolescentów w wieku 13-16 lat w edukacji alternatywnej na przykładzie pedagogiki Montessori i pedagogiki waldorfskiej.Grupę badanych stanowiło 52 uczniów dwóch gimnazjów: Montessori oraz waldorfskiego. Do pomiaru zmiennych zastosowano następujące narzędzia: Skalę Samooceny (SES) autorstwa Morrisa Rosenberga do oceny samooceny globalnej, Kwestionariusz Moja Charakterystyka (SPP-A) autorstwa Susan Harter służący do badania samooceny wielowymiarowej oraz Test Aluzji (TEAL) Rhianny Corcoran, Gavina Mercera i Chrisa Fritha.Analiza wyników pokazała podobieństwa w poziomie samooceny globalnej. Uczniowie szkoły Montessori przejawiają istotnie wyższą samoocenę w obszarze poprawności zachowania. Różnica poziomu poznawczej teorii umysłu wbrew przesłankom teoretycznym nie została potwierdzona. Zarówno w poziomie samooceny jak i poznawczej teorii umysłu nie wykazano różnic międzypłciowych w obu typach edukacji alternatywnej. Otrzymane wyniki sugerują, że pedagogika Montessori i pedagogika waldorfska w podobny sposób kształtują samoocenę i poznawczą teorię umysłu u adolescentów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Sikorska, Iwona - 131868 | pl |
dc.contributor.author | Wisła, Adrianna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Sikorska, Iwona - 131868 | pl |
dc.contributor.reviewer | Piotrowski, Przemysław - 131414 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T12:05:31Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T12:05:31Z | |
dc.date.submitted | 2017-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-119545-142461 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224533 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Alternative education, adolescence, cognitive theory of mind, self-esteem | pl |
dc.subject.pl | edukacja alternatywna, pedagogika Montessori, pedagogika waldorfska, adolescencja, poznawcza teoria umysłu, samoocena | pl |
dc.title | Edukacja alternatywna a samoocena i poznawcza teoria umysłu w adolescencji. | pl |
dc.title.alternative | Alternative education and its impact on self-esteem and cognitive theory of mind in adolescence | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |