Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Coaching jako styl zarządzania zwiększający efektywność pracowników
Coaching as a new style of management which can deliver performance improvement
coaching, efektywność, motywacja, styl zarządzania, zaangażowanie pracowników
coaching, effectiveness, employees engagement, management style, motivation
Największe wyzwanie, przed jakim stoją dzisiejsi menedżerowie, to znalezienie złotego środka, który pozwoli im pogodzić wymagania zarówno przełożonych, co do osiąganych wyników, jak i pracowników, co do jakości i warunków miejsca, w którym pracują. W dzisiejszych czasach jesteśmy świadkami narodzin organizacji opartej na wiedzy, w której to pracownicy są najważniejszym ogniwem pozwalającym firmom przetrwać. Menedżerowie stoją więc przed bardzo trudnym zadaniem, ponieważ z jednej strony wymaga się od nich konkretnych rezultatów i czyni odpowiedzialnymi za sukces lub porażkę firmy, a z drugiej strony muszą wziąć pod uwagę fakt, że ludzie nie są już tylko "trybami w maszynie", które łatwo jest zastąpić i wymienić. Jak zatem połączyć dążenie do osiągania wysokich wyników i kontrolowania postępu prac z rosnącymi oczekiwaniami pracowników, co do warunków zapewnianych im przez organizacje i rosnącym oporem przed dyktatorskimi liderami? Jak osiągać wysokie rezultaty bez stosowania polityki "silnej ręki", ustawicznego kontrolowania i poganiania pracowników? Jak sprawić, by pracownicy chcieli osiągać najwyższe rezultaty, dbali o jakość i wizerunek firmy, w której pracują, bez despotycznego ich traktowania i budowania autorytetu w oparciu o strach? Czy można osiągać wysokie wyniki, a jednocześnie dbać o pracowników? Odpowiedzi na te i inne pytania poszukiwałam prowadząc korespondencję mailową z Panią Małgorzatą Tomkiewicz, menedżerem i coachem, przeprowadzając wywiad z Panią Bożeną Czernek, menedżerem z wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu struktur nowo powstałych firm oraz coachem, a także rozmawiając z Anią, pracownikiem jednej z krakowskich kancelarii. Ponadto stworzyłam i przeprowadziłam ankietę internetową, którą wypełniła grupa 31 osób, głównie złożona z młodych osób, studentów lub absolwentów szkół wyższych. Główna teza, jaka przyświecała mi podczas pisania pracy to: "Czy wdrażając coachingowy styl zarządzania w organizacji można zwiększyć efektywność tworzących ją pracowników?" Dzięki przeprowadzonym badaniom dowiadujemy się, że zaufanie jest kluczową potrzebą ludzi, a także niezbędnym czynnikiem pozwalającym budować pozytywne relacje. Najbardziej czytelnym sposobem, w jaki przełożony może okazać pracownikom zaufanie jest powierzanie im ważnych zadań do wykonania. Poznajemy również moc motywacyjną przykładowych zachowań przełożonych, z których udzielanie pochwały danemu pracownikowi na forum grupy ma moc największą, a najmniej motywująca jest krytyka udzielana przy innych osobach. Badania pokazały również, że według pracowników różnych firm najczęstszą przyczyną konfliktów w organizacji są zakłócenia komunikacyjne pomiędzy pracownikami oraz pracownikami a przełożonym, takie jak niedoinformowanie, niejasne określanie wymagań i zakresu obowiązków, brak rozmów i niesprawiedliwość. Dowiadujemy się również, że dzięki umiejętności delegowania zadań i wyznaczaniu konkretnych terminów ich realizacji oraz dzieleniu dużych projektów na mniejsze menedżer może wpłynąć na obniżenie odczuwanego przez pracowników stresu. Dowiadujemy się także, co miała na myśli Ania, mówiąc o "tresurze (...) zwierzaków", oraz że dzięki udzielaniu informacji zwrotnej szef może zachęcić swój zespół do rozwoju i samodoskonalenia się. Praca ma za zadanie odkryć przed czytelnikami sposób, w jaki menedżerowie mogą korzystać z metod i zasad coachingu i jak ich stosowanie wpływa na motywację i efektywność ludzi, z którymi pracują. Czym jest zatem coaching? Coaching jest "odblokowywaniem potencjału osoby w celu maksymalizacji jej dokonań i działań". Efektywność natomiast definiowana jest jako "poziom wykonania zadań". Zatem - jak i czy zastosowanie coachingu w pracy menedżera może usprawnić proces realizacji zadań - na to pytanie poszukiwałam odpowiedzi tworząc niniejszą pracę.
The present Master’s thesis seeks to develop better understanding of "if and how" coaching can deliver performance improvement. In other words the aim of the thesis was to discover what managers can get from coaching rules out to boost their employees engagement. The main question was "is it possible to improve employee effectiveness by using coaching style of management?". To find out the answer other issues have been also taken into consideration, such as deadlines, eating an elephant (dealing with big tasks), feedback, delegation of the tasks and the way we talk. So, what is coaching and effectiveness? Coaching is a very useful and powerful tool that helps people to clarify and achieve their goals. Coaching is a long-term process. Relation between coach and coachee is highly confidential so coach has to be a trustworthy person. Coach believes that coachee has power to change his or her life and is the best person to decide what to do. Coach is asking, not commanding so he gives no advise. The role of the coach is to support, ask the right questions, listen, provoke thought and to accompany coachee during the process of changing. Effectiveness means that something or someone is successful or able to achieve the results she or he wants. Survey among two groups (first group - 31 people + second group - 3 people) showed that people really like being praised in front of others but on the other hand the worst thing manager can do to his or her employees is to scolding them among other people (workers or clients) but unfortunately - still many managers prefer to use negative motivation rather than positive. Another interesting thing is, that people would prefer to have a big space of freedom, they want to decide how to do their tasks, but if there is too much leeway - they become less effective because they do not know what to do. So organization should not be completely democratic. This thesis has three chapters. The first chapter is about the evolution of management. The second one is about the birth of coaching approach and how coaching rules can be used by managers. The third one contains methodology and the results of whole research. In conclusion, there is a need to separate the new style of management named coaching style and this style has power to improve employee effectiveness.
dc.abstract.en | The present Master’s thesis seeks to develop better understanding of "if and how" coaching can deliver performance improvement. In other words the aim of the thesis was to discover what managers can get from coaching rules out to boost their employees engagement. The main question was "is it possible to improve employee effectiveness by using coaching style of management?". To find out the answer other issues have been also taken into consideration, such as deadlines, eating an elephant (dealing with big tasks), feedback, delegation of the tasks and the way we talk. So, what is coaching and effectiveness? Coaching is a very useful and powerful tool that helps people to clarify and achieve their goals. Coaching is a long-term process. Relation between coach and coachee is highly confidential so coach has to be a trustworthy person. Coach believes that coachee has power to change his or her life and is the best person to decide what to do. Coach is asking, not commanding so he gives no advise. The role of the coach is to support, ask the right questions, listen, provoke thought and to accompany coachee during the process of changing. Effectiveness means that something or someone is successful or able to achieve the results she or he wants. Survey among two groups (first group - 31 people + second group - 3 people) showed that people really like being praised in front of others but on the other hand the worst thing manager can do to his or her employees is to scolding them among other people (workers or clients) but unfortunately - still many managers prefer to use negative motivation rather than positive. Another interesting thing is, that people would prefer to have a big space of freedom, they want to decide how to do their tasks, but if there is too much leeway - they become less effective because they do not know what to do. So organization should not be completely democratic. This thesis has three chapters. The first chapter is about the evolution of management. The second one is about the birth of coaching approach and how coaching rules can be used by managers. The third one contains methodology and the results of whole research. In conclusion, there is a need to separate the new style of management named coaching style and this style has power to improve employee effectiveness. | pl |
dc.abstract.pl | Największe wyzwanie, przed jakim stoją dzisiejsi menedżerowie, to znalezienie złotego środka, który pozwoli im pogodzić wymagania zarówno przełożonych, co do osiąganych wyników, jak i pracowników, co do jakości i warunków miejsca, w którym pracują. W dzisiejszych czasach jesteśmy świadkami narodzin organizacji opartej na wiedzy, w której to pracownicy są najważniejszym ogniwem pozwalającym firmom przetrwać. Menedżerowie stoją więc przed bardzo trudnym zadaniem, ponieważ z jednej strony wymaga się od nich konkretnych rezultatów i czyni odpowiedzialnymi za sukces lub porażkę firmy, a z drugiej strony muszą wziąć pod uwagę fakt, że ludzie nie są już tylko "trybami w maszynie", które łatwo jest zastąpić i wymienić. Jak zatem połączyć dążenie do osiągania wysokich wyników i kontrolowania postępu prac z rosnącymi oczekiwaniami pracowników, co do warunków zapewnianych im przez organizacje i rosnącym oporem przed dyktatorskimi liderami? Jak osiągać wysokie rezultaty bez stosowania polityki "silnej ręki", ustawicznego kontrolowania i poganiania pracowników? Jak sprawić, by pracownicy chcieli osiągać najwyższe rezultaty, dbali o jakość i wizerunek firmy, w której pracują, bez despotycznego ich traktowania i budowania autorytetu w oparciu o strach? Czy można osiągać wysokie wyniki, a jednocześnie dbać o pracowników? Odpowiedzi na te i inne pytania poszukiwałam prowadząc korespondencję mailową z Panią Małgorzatą Tomkiewicz, menedżerem i coachem, przeprowadzając wywiad z Panią Bożeną Czernek, menedżerem z wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu struktur nowo powstałych firm oraz coachem, a także rozmawiając z Anią, pracownikiem jednej z krakowskich kancelarii. Ponadto stworzyłam i przeprowadziłam ankietę internetową, którą wypełniła grupa 31 osób, głównie złożona z młodych osób, studentów lub absolwentów szkół wyższych. Główna teza, jaka przyświecała mi podczas pisania pracy to: "Czy wdrażając coachingowy styl zarządzania w organizacji można zwiększyć efektywność tworzących ją pracowników?" Dzięki przeprowadzonym badaniom dowiadujemy się, że zaufanie jest kluczową potrzebą ludzi, a także niezbędnym czynnikiem pozwalającym budować pozytywne relacje. Najbardziej czytelnym sposobem, w jaki przełożony może okazać pracownikom zaufanie jest powierzanie im ważnych zadań do wykonania. Poznajemy również moc motywacyjną przykładowych zachowań przełożonych, z których udzielanie pochwały danemu pracownikowi na forum grupy ma moc największą, a najmniej motywująca jest krytyka udzielana przy innych osobach. Badania pokazały również, że według pracowników różnych firm najczęstszą przyczyną konfliktów w organizacji są zakłócenia komunikacyjne pomiędzy pracownikami oraz pracownikami a przełożonym, takie jak niedoinformowanie, niejasne określanie wymagań i zakresu obowiązków, brak rozmów i niesprawiedliwość. Dowiadujemy się również, że dzięki umiejętności delegowania zadań i wyznaczaniu konkretnych terminów ich realizacji oraz dzieleniu dużych projektów na mniejsze menedżer może wpłynąć na obniżenie odczuwanego przez pracowników stresu. Dowiadujemy się także, co miała na myśli Ania, mówiąc o "tresurze (...) zwierzaków", oraz że dzięki udzielaniu informacji zwrotnej szef może zachęcić swój zespół do rozwoju i samodoskonalenia się. Praca ma za zadanie odkryć przed czytelnikami sposób, w jaki menedżerowie mogą korzystać z metod i zasad coachingu i jak ich stosowanie wpływa na motywację i efektywność ludzi, z którymi pracują. Czym jest zatem coaching? Coaching jest "odblokowywaniem potencjału osoby w celu maksymalizacji jej dokonań i działań". Efektywność natomiast definiowana jest jako "poziom wykonania zadań". Zatem - jak i czy zastosowanie coachingu w pracy menedżera może usprawnić proces realizacji zadań - na to pytanie poszukiwałam odpowiedzi tworząc niniejszą pracę. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Baran, Grzegorz - 143662 | pl |
dc.contributor.author | Lentner, Angelika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Marzec, Małgorzata - 130370 | pl |
dc.contributor.reviewer | Baran, Grzegorz - 143662 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T19:05:01Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T19:05:01Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-28 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie w sektorze publicznym i pozarządowym | pl |
dc.identifier.apd | diploma-101979-130125 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208944 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | coaching, effectiveness, employees engagement, management style, motivation | pl |
dc.subject.pl | coaching, efektywność, motywacja, styl zarządzania, zaangażowanie pracowników | pl |
dc.title | Coaching jako styl zarządzania zwiększający efektywność pracowników | pl |
dc.title.alternative | Coaching as a new style of management which can deliver performance improvement | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |