Metafory mody : zarządzanie marką autorską w kontekście przemian rynkowych : perspektywa projektantów

thesis
dc.abstract.enThe subject of the dissertation is an analysis of transformations of the Polish fashion market over the period 1989-2018. Fashion as a social and economic phenomenon is difficult to define unequivocally, therefore based on the actor-network theory and rejecting definitional reductionism, seven fashion metaphors have been proposed (fashion as: virus, spectacle, spider web, non-place, work of art, rapid stream and utopia). The use of metaphors also helps to avoid the problem of making a thesis that should be proven or refuted in the course of research. The research question became the starting point: Does the metaphorical understanding of fashion influence the way fashion brands are managed by Polish designers? The main question was broken up into two auxiliary questions: Do these metaphors find their confirmation in field studies? Is it necessary to distinguish additional metaphors? In order to answer such questions, qualitative research methods were used in the form of fourteen interviews with designers - owners of fashion brands. The talks took place in Cracow, Warsaw, Lodz, Poznan and Gdansk from February to August 2017 and had the character of anthropological interview with certain features of a standardized interview with a list of unstructured questions about the ways of defining fashion and creativity, inspirations, design process, production, distribution, brand identity, customers, strategy and management, as well as opinions on the fashion market in Poland and abroad, and the use of media and social media as the marketing tools. The work deals with socially-relevant topics, is an attempt to apply to Polish Humanities the fashion studies experiences, which are popular in countries like USA, Sweden or United Kingdom. It is a pioneering work due to the use of the actor-network theory to study the Polish fashion market.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem rozprawy jest analiza przemian rynku mody w Polsce na przestrzeni lat 1989-2018. Moda jako fenomen społeczny oraz ekonomiczny jest trudna do jednoznacznego zdefiniowania, dlatego bazując na teorii aktora-sieci i odrzucając definicyjny redukcjonizm zaproponowanych zostało siedem metafor mody (moda jako: wirus, spektakl, pajęcza sieć, nie-miejsce, dzieło sztuki, rwący strumień oraz utopia). Użycie metafor pozwala również uniknąć problemu postawienia tezy, która powinna być udowodniona, bądź obalona w toku prowadzonych badań. Tym samym punktem wyjścia stało się pytanie badawcze: Czy metaforyczne rozumienie mody wpływa na sposób zarządzania marką modową przez polskich projektantów? Dodatkowo sformułowano dwa pytania pomocnicze: Na ile w badaniach terenowych metafory te znajdują swoje potwierdzenie? Czy koniecznym jest wyróżnienie dodatkowych metafor? Aby odpowiedzieć na tak postawione pytania zastosowane zostały jakościowe metody badań w postaci czternastu wywiadów przeprowadzonych z projektantami - twórcami marek autorskich. Rozmowy odbyły się w Krakowie, Warszawie, Łodzi, Poznaniu oraz Gdańsku w okresie od lutego do sierpnia 2017 r. i miały charakter wywiadu antropologicznego z pewnymi cechami wywiadu standaryzowanego z listą pytań nieustrukturalizowanych, dotyczących sposobów definiowania mody oraz kreatywności, inspiracji, procesu projektowego, produkcji, dystrybucji, tożsamości marki, klientów, strategii działania i zarządzania, a także opinii dotyczących rynku mody w Polsce i za granicą oraz wykorzystania mediów i nowych mediów w prowadzonej działalności. Praca dotyczy tematyki aktualnej społecznie, jest próbą aplikowania na grunt polskiej nauki doświadczeń związanych z badaniami nad modą (ang. fashion studies), prowadzonymi poza granicami kraju, m.in. Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Wielkiej Brytanii, przy jednoczesnym ich wpisaniu w nurt zarządzania humanistycznego. Jest pracą o pionierskim charakterze ze względu na zastosowanie teorii aktora-sieci do badania polskiego rynku mody.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Kulturypl
dc.contributor.advisorNierenberg, Bogusław - 130955 pl
dc.contributor.authorWójciak, Michał - 118814 pl
dc.contributor.institutionUniwersytet Jagielloński. Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.reviewerBombol, Małgorzatapl
dc.contributor.reviewerKall, Jacekpl
dc.date.accessioned2020-02-12T12:06:49Z
dc.date.available2020-02-12T12:06:49Z
dc.date.submitted2019-11-06pl
dc.description.additionalDostęp do publikacji jest możliwy w Archiwum UJpl
dc.description.physical[1], 334pl
dc.identifier.callnumberDokt. 2019/238pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/148797
dc.languagepolpl
dc.placeKrakówpl
dc.rightsCopyright*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.subject.enfashionpl
dc.subject.enfashion metaphorspl
dc.subject.enfashion marketpl
dc.subject.enproprietary brandpl
dc.subject.enfashion managementpl
dc.subject.plmodapl
dc.subject.plmetafory modypl
dc.subject.plrynek modypl
dc.subject.plmarka autorskapl
dc.subject.plzarządzanie w sektorze modypl
dc.titleMetafory mody : zarządzanie marką autorską w kontekście przemian rynkowych : perspektywa projektantówpl
dc.title.alternativeFashion metaphores : authorial brand management in the context of the market transformations : the disigners' perspectivepl
dc.typeThesispl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of the dissertation is an analysis of transformations of the Polish fashion market over the period 1989-2018. Fashion as a social and economic phenomenon is difficult to define unequivocally, therefore based on the actor-network theory and rejecting definitional reductionism, seven fashion metaphors have been proposed (fashion as: virus, spectacle, spider web, non-place, work of art, rapid stream and utopia). The use of metaphors also helps to avoid the problem of making a thesis that should be proven or refuted in the course of research. The research question became the starting point: Does the metaphorical understanding of fashion influence the way fashion brands are managed by Polish designers? The main question was broken up into two auxiliary questions: Do these metaphors find their confirmation in field studies? Is it necessary to distinguish additional metaphors? In order to answer such questions, qualitative research methods were used in the form of fourteen interviews with designers - owners of fashion brands. The talks took place in Cracow, Warsaw, Lodz, Poznan and Gdansk from February to August 2017 and had the character of anthropological interview with certain features of a standardized interview with a list of unstructured questions about the ways of defining fashion and creativity, inspirations, design process, production, distribution, brand identity, customers, strategy and management, as well as opinions on the fashion market in Poland and abroad, and the use of media and social media as the marketing tools. The work deals with socially-relevant topics, is an attempt to apply to Polish Humanities the fashion studies experiences, which are popular in countries like USA, Sweden or United Kingdom. It is a pioneering work due to the use of the actor-network theory to study the Polish fashion market.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem rozprawy jest analiza przemian rynku mody w Polsce na przestrzeni lat 1989-2018. Moda jako fenomen społeczny oraz ekonomiczny jest trudna do jednoznacznego zdefiniowania, dlatego bazując na teorii aktora-sieci i odrzucając definicyjny redukcjonizm zaproponowanych zostało siedem metafor mody (moda jako: wirus, spektakl, pajęcza sieć, nie-miejsce, dzieło sztuki, rwący strumień oraz utopia). Użycie metafor pozwala również uniknąć problemu postawienia tezy, która powinna być udowodniona, bądź obalona w toku prowadzonych badań. Tym samym punktem wyjścia stało się pytanie badawcze: Czy metaforyczne rozumienie mody wpływa na sposób zarządzania marką modową przez polskich projektantów? Dodatkowo sformułowano dwa pytania pomocnicze: Na ile w badaniach terenowych metafory te znajdują swoje potwierdzenie? Czy koniecznym jest wyróżnienie dodatkowych metafor? Aby odpowiedzieć na tak postawione pytania zastosowane zostały jakościowe metody badań w postaci czternastu wywiadów przeprowadzonych z projektantami - twórcami marek autorskich. Rozmowy odbyły się w Krakowie, Warszawie, Łodzi, Poznaniu oraz Gdańsku w okresie od lutego do sierpnia 2017 r. i miały charakter wywiadu antropologicznego z pewnymi cechami wywiadu standaryzowanego z listą pytań nieustrukturalizowanych, dotyczących sposobów definiowania mody oraz kreatywności, inspiracji, procesu projektowego, produkcji, dystrybucji, tożsamości marki, klientów, strategii działania i zarządzania, a także opinii dotyczących rynku mody w Polsce i za granicą oraz wykorzystania mediów i nowych mediów w prowadzonej działalności. Praca dotyczy tematyki aktualnej społecznie, jest próbą aplikowania na grunt polskiej nauki doświadczeń związanych z badaniami nad modą (ang. fashion studies), prowadzonymi poza granicami kraju, m.in. Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Wielkiej Brytanii, przy jednoczesnym ich wpisaniu w nurt zarządzania humanistycznego. Jest pracą o pionierskim charakterze ze względu na zastosowanie teorii aktora-sieci do badania polskiego rynku mody.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Kultury
dc.contributor.advisorpl
Nierenberg, Bogusław - 130955
dc.contributor.authorpl
Wójciak, Michał - 118814
dc.contributor.institutionpl
Uniwersytet Jagielloński. Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.reviewerpl
Bombol, Małgorzata
dc.contributor.reviewerpl
Kall, Jacek
dc.date.accessioned
2020-02-12T12:06:49Z
dc.date.available
2020-02-12T12:06:49Z
dc.date.submittedpl
2019-11-06
dc.description.additionalpl
Dostęp do publikacji jest możliwy w Archiwum UJ
dc.description.physicalpl
[1], 334
dc.identifier.callnumberpl
Dokt. 2019/238
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/148797
dc.languagepl
pol
dc.placepl
Kraków
dc.rights*
Copyright
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.subject.enpl
fashion
dc.subject.enpl
fashion metaphors
dc.subject.enpl
fashion market
dc.subject.enpl
proprietary brand
dc.subject.enpl
fashion management
dc.subject.plpl
moda
dc.subject.plpl
metafory mody
dc.subject.plpl
rynek mody
dc.subject.plpl
marka autorska
dc.subject.plpl
zarządzanie w sektorze mody
dc.titlepl
Metafory mody : zarządzanie marką autorską w kontekście przemian rynkowych : perspektywa projektantów
dc.title.alternativepl
Fashion metaphores : authorial brand management in the context of the market transformations : the disigners' perspective
dc.typepl
Thesis
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
73
Views per month
Views per city
Krakow
19
Poznan
8
Warsaw
5
Wołów
3
Wroclaw
3
Chandler
2
Chrzanów
1
Des Moines
1
Dublin
1
Gdansk
1