Tożsamość tajwańska w twórczości Edwarda Yanga

licenciate
dc.abstract.enEdward Yang is perceived as one of the main founders of New Taiwan Cinema. The problem of identitiy remains essential for this movement. It appeared during democratization of Taiwan, when society was searching for means to define itself once again. Edward Yang as an author shows his personal perspective on taiwanese identity, focusing on problems that are involved with simultaneous globalisation and modernisation of the island. On the basis of such films as: Terrorizers (1986, simplified chinese: 恐怖分子, pinyin: Kǒngbù fènzǐ), A Confucian Confusion (1994, simplified chinese:獨立時代, pinyin: Dúlì Shídài) i Mahjong (1996, simplified chinese: 麻将, pinyin: Májiàng) I'm trying to show how the director is avoiding essentialistic statements in favour of proposing nomadic identity which is unstable, based on constant migrations. In the first part of my work I'm presenting definitions of identity due to Charles Taylor, Emmanuel Castells, Caren Kaplan and Rosi Braidotti. I'm using categories of project and displacement to show figure of taiwanese people as migrants or nomads. Moreover Taiwan itself, as a political entity, is highlighting unstability, constantly struggling for international recognition. The biography of Edward Yang himself could be the best example of taiwanese identity. He belong to the second generation of emigrants from Mainland China, he spent a lot of time abroad, he felt connected to western culture. Thus Yang came to be recognized among friends-filmmakers as "the Other". On the second hand maybe these circumstances made Yang realize the whole hybridity of contemporary taiwanese identity. In further part of my paper I'm focusing on the image of woman and man in the work of Edward Yang. The director is creating certain character types that will reappear in his output. Moreover the space of the city remains important, just as it's influence on the characters. Yang locates his films in Taipei, because this city changes in the very fast pace, so it corresponds with the indentity of it's inhabitants. Relationships between the characters is based on chance meetings, passing throughs. They can be portrayed with the metaphor of intersection. The city space also allows experiments with film form and reflection on film language. Edward Yang's visual style is characteristic. Tunnel vision shot remains his authorship mark. He tries to reduce the editing in favour of screen multiplication. Dividing the screen enables the director to develop several stories simultaneously and to base the represented world on poliphony. In his movies Yang is leading a dialogue with film viewer, encourages careful observation of the screen and reinterpretations. Moreover he presents universal theme of growing up to the surrounding world. This paradoxical state of constant change remains the most important is this work.pl
dc.abstract.plEdward Yang jest uważany za jednego z głównych twórców Nowego Kina Tajwańskiego. Kwestia tożsamości stała się dla tego nurtu kluczowa. Zaistniał on podczas demokratyzacji Tajwanu, gdy społeczeństwo szukało nowych sposobów autodefinicji. Edward Yang przedstawia swoją autorską perspektywę na tożsamość tajwańską, skupiając się na zmianach związanych z równoczesną globalizacją i modernizacją wyspy. Na podstawie filmów: Terroryści (1986, chin. upr.: 恐怖分子, pinyin: Kǒngbù fènzǐ), A Confucian Confusion (1994, chin. upr.:獨立時代, pinyin: Dúlì Shídài) i Mahjong (1996, chin. upr.: 麻将, pinyin: Májiàng) postaram się pokazać w jaki sposób reżyser odchodzi od esencjalistycznych stwierdzeń, proponuje model tożsamości nomadycznej, niestałej, bazującej na ciągłych migracjach. W pierwszej części pracy przedstawiam definicje tożsamości w ujęciu Charlesa Taylora, Emmanuela Castellsa, Caren Kaplan oraz Rosie Braidotti. Posługuję się kategoriami projektu i nieumiejscowienia, by przedstawić sylwetkę Tajwańczyków jako migrantów lub nomadów. Ponadto kontekst samego Tajwanu jako jednostki politycznej podkreśla niestabilność i ciągłą walkę o uznanie na arenie międzynarodowej. Najlepszym przykładem nieustannych zmian może być biografia samego reżysera. Edward Yang należał do drugiego pokolenia emigrantów z Chin kontynentalnych, wiele czasu spędził zagranicą, czuł się związany z zachodnim kręgiem kulturowym. Wszystko to sprawiło, że Yang uzyskał w gronie przyjaciół-filmowców etykietę „obcego”. Choć z drugiej strony, może właśnie te okoliczności spowodowały, że Yang rozumiał złożoność i hybrydyczność współczesnej tożsamości tajwańskiej. W dalszej części pracy skupiam się na obrazie kobiety i mężczyzny w ujęciu Edwarda Yanga. Reżyser tworzy typy postaci, które stale są obecne w jego twórczości.Ponadto bardzo ważna pozostaje dla niego przestrzeń miasta i jej wpływ na bohaterów. Yang wybiera Tajpej na miejsce akcji, ponieważ stolica Tajwanu zmienia się w bardzo szybkim tempie, co koresponduje z tożsamością jego mieszkańców. Relacje między bohaterami polegają na przypadkowych spotkaniach, rozmijaniu się. Można je przedstawić poprzez metaforę skrzyżowania. Przestrzeń miasta pozwala także na eksperymenty formalne i refleksję nad językiem filmu. Styl wizualny Edwarda Yanga jest charakterystyczny. Ujęcie tunnel vision pozostaje znakiem rozpoznawczym jego filmów. Reżyser stara się jak najbardziej ograniczyć montaż, stosując w zamian multiplikację ekranu. Podział kadru umożliwia jednoczesną wielowątkowość i wprowadzenie do świata przedstawionego zasady polifoniczności. W swoich filmach Yang prowadzi dialog z widzem filmowym, zachęca do obserwacji kadrów i nowych interpretacji. Ponadto porusza uniwersalny motyw dorastania bohaterów do otaczającej rzeczywistości zaś w jego twórczości najważniejszy pozostaje właśnie ten paradoksalny stan stałej zmiany.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.authorKorbecka, Majapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.reviewerLoska, Krzysztof - 101044 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T00:04:08Z
dc.date.available2020-07-25T00:04:08Z
dc.date.submitted2014-06-26pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-86358-145876pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195016
dc.languagepolpl
dc.subject.enidentity, Edward Yang, Taiwanpl
dc.subject.pltożsamość, Edward Yang, Tajwanpl
dc.titleTożsamość tajwańska w twórczości Edwarda Yangapl
dc.title.alternativeTaiwanese identity in the work of Edward Yangpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Edward Yang is perceived as one of the main founders of New Taiwan Cinema. The problem of identitiy remains essential for this movement. It appeared during democratization of Taiwan, when society was searching for means to define itself once again. Edward Yang as an author shows his personal perspective on taiwanese identity, focusing on problems that are involved with simultaneous globalisation and modernisation of the island. On the basis of such films as: Terrorizers (1986, simplified chinese: 恐怖分子, pinyin: Kǒngbù fènzǐ), A Confucian Confusion (1994, simplified chinese:獨立時代, pinyin: Dúlì Shídài) i Mahjong (1996, simplified chinese: 麻将, pinyin: Májiàng) I'm trying to show how the director is avoiding essentialistic statements in favour of proposing nomadic identity which is unstable, based on constant migrations. In the first part of my work I'm presenting definitions of identity due to Charles Taylor, Emmanuel Castells, Caren Kaplan and Rosi Braidotti. I'm using categories of project and displacement to show figure of taiwanese people as migrants or nomads. Moreover Taiwan itself, as a political entity, is highlighting unstability, constantly struggling for international recognition. The biography of Edward Yang himself could be the best example of taiwanese identity. He belong to the second generation of emigrants from Mainland China, he spent a lot of time abroad, he felt connected to western culture. Thus Yang came to be recognized among friends-filmmakers as "the Other". On the second hand maybe these circumstances made Yang realize the whole hybridity of contemporary taiwanese identity. In further part of my paper I'm focusing on the image of woman and man in the work of Edward Yang. The director is creating certain character types that will reappear in his output. Moreover the space of the city remains important, just as it's influence on the characters. Yang locates his films in Taipei, because this city changes in the very fast pace, so it corresponds with the indentity of it's inhabitants. Relationships between the characters is based on chance meetings, passing throughs. They can be portrayed with the metaphor of intersection. The city space also allows experiments with film form and reflection on film language. Edward Yang's visual style is characteristic. Tunnel vision shot remains his authorship mark. He tries to reduce the editing in favour of screen multiplication. Dividing the screen enables the director to develop several stories simultaneously and to base the represented world on poliphony. In his movies Yang is leading a dialogue with film viewer, encourages careful observation of the screen and reinterpretations. Moreover he presents universal theme of growing up to the surrounding world. This paradoxical state of constant change remains the most important is this work.
dc.abstract.plpl
Edward Yang jest uważany za jednego z głównych twórców Nowego Kina Tajwańskiego. Kwestia tożsamości stała się dla tego nurtu kluczowa. Zaistniał on podczas demokratyzacji Tajwanu, gdy społeczeństwo szukało nowych sposobów autodefinicji. Edward Yang przedstawia swoją autorską perspektywę na tożsamość tajwańską, skupiając się na zmianach związanych z równoczesną globalizacją i modernizacją wyspy. Na podstawie filmów: Terroryści (1986, chin. upr.: 恐怖分子, pinyin: Kǒngbù fènzǐ), A Confucian Confusion (1994, chin. upr.:獨立時代, pinyin: Dúlì Shídài) i Mahjong (1996, chin. upr.: 麻将, pinyin: Májiàng) postaram się pokazać w jaki sposób reżyser odchodzi od esencjalistycznych stwierdzeń, proponuje model tożsamości nomadycznej, niestałej, bazującej na ciągłych migracjach. W pierwszej części pracy przedstawiam definicje tożsamości w ujęciu Charlesa Taylora, Emmanuela Castellsa, Caren Kaplan oraz Rosie Braidotti. Posługuję się kategoriami projektu i nieumiejscowienia, by przedstawić sylwetkę Tajwańczyków jako migrantów lub nomadów. Ponadto kontekst samego Tajwanu jako jednostki politycznej podkreśla niestabilność i ciągłą walkę o uznanie na arenie międzynarodowej. Najlepszym przykładem nieustannych zmian może być biografia samego reżysera. Edward Yang należał do drugiego pokolenia emigrantów z Chin kontynentalnych, wiele czasu spędził zagranicą, czuł się związany z zachodnim kręgiem kulturowym. Wszystko to sprawiło, że Yang uzyskał w gronie przyjaciół-filmowców etykietę „obcego”. Choć z drugiej strony, może właśnie te okoliczności spowodowały, że Yang rozumiał złożoność i hybrydyczność współczesnej tożsamości tajwańskiej. W dalszej części pracy skupiam się na obrazie kobiety i mężczyzny w ujęciu Edwarda Yanga. Reżyser tworzy typy postaci, które stale są obecne w jego twórczości.Ponadto bardzo ważna pozostaje dla niego przestrzeń miasta i jej wpływ na bohaterów. Yang wybiera Tajpej na miejsce akcji, ponieważ stolica Tajwanu zmienia się w bardzo szybkim tempie, co koresponduje z tożsamością jego mieszkańców. Relacje między bohaterami polegają na przypadkowych spotkaniach, rozmijaniu się. Można je przedstawić poprzez metaforę skrzyżowania. Przestrzeń miasta pozwala także na eksperymenty formalne i refleksję nad językiem filmu. Styl wizualny Edwarda Yanga jest charakterystyczny. Ujęcie tunnel vision pozostaje znakiem rozpoznawczym jego filmów. Reżyser stara się jak najbardziej ograniczyć montaż, stosując w zamian multiplikację ekranu. Podział kadru umożliwia jednoczesną wielowątkowość i wprowadzenie do świata przedstawionego zasady polifoniczności. W swoich filmach Yang prowadzi dialog z widzem filmowym, zachęca do obserwacji kadrów i nowych interpretacji. Ponadto porusza uniwersalny motyw dorastania bohaterów do otaczającej rzeczywistości zaś w jego twórczości najważniejszy pozostaje właśnie ten paradoksalny stan stałej zmiany.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.authorpl
Korbecka, Maja
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.reviewerpl
Loska, Krzysztof - 101044
dc.date.accessioned
2020-07-25T00:04:08Z
dc.date.available
2020-07-25T00:04:08Z
dc.date.submittedpl
2014-06-26
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-86358-145876
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195016
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
identity, Edward Yang, Taiwan
dc.subject.plpl
tożsamość, Edward Yang, Tajwan
dc.titlepl
Tożsamość tajwańska w twórczości Edwarda Yanga
dc.title.alternativepl
Taiwanese identity in the work of Edward Yang
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
16
Views per month
Views per city
Warsaw
6
Wroclaw
2
Ashburn
1
Bydgoszcz
1
Dublin
1
Gmina Stąporków
1
Los Angeles
1

No access

No Thumbnail Available