Autorytet pracodawcy w mikro, małym i średnim przedsiębiorstwie

master
dc.abstract.enThe word "authority" comes from the Latin word "Auctoritas" and means the council, will, validity and moral seriousness. Encyclopedia explains the authority of a special relationship between the object of domination and subordination and also means respect and trust in the company of domination. The main division of authority are: formal authority and informal authority. The authority is one of the sources of power. It gives the ability to target and directed favorably at the nature of the person who is leading them. The employer has a number of features that not only contribute to his authority, but also have to demote. The main objective of this study was to demonstrate the functionality of the concept of authority in the micro, small and medium enterprise. In the first, theoretical part of the paper describes the concept of authority is the employer who shows and who the employee. It also presents the relationship between authority and power. The second part contains its own methodology of scientific research mainly primary purpose and hypothesis testing. The final section presents an analysis of their own research conducted among employees of the employer. The research has been enhanced with graphs and tables, which helps to illustrate the results of the study in a better way. Employees of companies, despite the difference in the size of enterprises refers to the test subject alike. They understand the concept of the authority of the employer and understand its importance. Take kindly to having authority. They know that it is important to have in the modern world. Home confirmed the hypothesis that employers are well judged by its employees and have the authority and the size of the company and the number of persons employed does not affect the level of authority of the employer.pl
dc.abstract.plSłowo „autorytet” pochodzi z łacińskiego słowa „auctoritas” i oznacza radę, wolę, ważność i powagę moralną. Encyklopedia tłumaczy autorytet jako szczególny związek między przedmiotem dominacji i podporządkowania. Oznacza szacunek i zaufanie do podmiotu dominacji. Główny podział autorytetu to: autorytet formalny oraz autorytet nieformalny.Autorytet jest jednym ze źródeł władzy. Daje możliwość kierowania, a kierowani przychylnie oceniają charakter osoby, która nimi kieruje. Pracodawca posiada wiele cech, które nie tylko budują jego autorytet, ale również mogą do zdegradować.Głównym celem pracy było wykazanie funkcjonalności pojęcia autorytetu w mikro, małym i średnim przedsiębiorstwie. W pierwszej części pracy opisano pojęcie autorytetu, przedstawiono osobę pracodawcy i pracownika oraz zależność pomiędzy autorytetem a władzą. Druga część zawiera własną metodologię badań naukowych, przede wszystkim główny cel i hipotezy badania. Ostatnia część przedstawia analizę własnych badań przeprowadzonych wśród pracowników dotyczących pracodawcy. Badania zostały wzbogacone o wykresy i tabele.Pracownicy firm, mimo różnicy w wielkości przedsiębiorstw odnoszą się do badanego tematu podobnie. Znają pojęcie autorytetu pracodawcy i rozumieją jego znaczenie. Odnoszą się pozytywnie do posiadania autorytetów. Wiedzą, że posiadanie go jest ważne we współczesnym świecie. Potwierdziła się hipoteza główna, że pracodawcy są dobrze oceniani przez swoich pracowników i posiadaj autorytet, a wielkość firmy i liczba zatrudnionych osób nie wpływa na poziom autorytetu pracodawcy.Materiały źródłowe wykorzystane zostały z dostępnej literatury polskiej i zagranicznej oraz obowiązujących ustaw i kodeksów.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorStępniewski, Jan - 132105 pl
dc.contributor.authorPrzystasz, Oksanapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerJedynak, Monika - 128511 pl
dc.contributor.reviewerStępniewski, Jan - 132105 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T20:15:12Z
dc.date.available2020-07-24T20:15:12Z
dc.date.submitted2013-10-30pl
dc.fieldofstudymarketing i logistykapl
dc.identifier.apddiploma-81861-150188pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191444
dc.languagepolpl
dc.subject.enauthority – power - the employer - workerspl
dc.subject.plautorytet – pracodawca – pracownicy - władzapl
dc.titleAutorytet pracodawcy w mikro, małym i średnim przedsiębiorstwiepl
dc.title.alternativeThe authority of the employer in the micro, small and medium enterprise.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The word "authority" comes from the Latin word "Auctoritas" and means the council, will, validity and moral seriousness. Encyclopedia explains the authority of a special relationship between the object of domination and subordination and also means respect and trust in the company of domination. The main division of authority are: formal authority and informal authority. The authority is one of the sources of power. It gives the ability to target and directed favorably at the nature of the person who is leading them. The employer has a number of features that not only contribute to his authority, but also have to demote. The main objective of this study was to demonstrate the functionality of the concept of authority in the micro, small and medium enterprise. In the first, theoretical part of the paper describes the concept of authority is the employer who shows and who the employee. It also presents the relationship between authority and power. The second part contains its own methodology of scientific research mainly primary purpose and hypothesis testing. The final section presents an analysis of their own research conducted among employees of the employer. The research has been enhanced with graphs and tables, which helps to illustrate the results of the study in a better way. Employees of companies, despite the difference in the size of enterprises refers to the test subject alike. They understand the concept of the authority of the employer and understand its importance. Take kindly to having authority. They know that it is important to have in the modern world. Home confirmed the hypothesis that employers are well judged by its employees and have the authority and the size of the company and the number of persons employed does not affect the level of authority of the employer.
dc.abstract.plpl
Słowo „autorytet” pochodzi z łacińskiego słowa „auctoritas” i oznacza radę, wolę, ważność i powagę moralną. Encyklopedia tłumaczy autorytet jako szczególny związek między przedmiotem dominacji i podporządkowania. Oznacza szacunek i zaufanie do podmiotu dominacji. Główny podział autorytetu to: autorytet formalny oraz autorytet nieformalny.Autorytet jest jednym ze źródeł władzy. Daje możliwość kierowania, a kierowani przychylnie oceniają charakter osoby, która nimi kieruje. Pracodawca posiada wiele cech, które nie tylko budują jego autorytet, ale również mogą do zdegradować.Głównym celem pracy było wykazanie funkcjonalności pojęcia autorytetu w mikro, małym i średnim przedsiębiorstwie. W pierwszej części pracy opisano pojęcie autorytetu, przedstawiono osobę pracodawcy i pracownika oraz zależność pomiędzy autorytetem a władzą. Druga część zawiera własną metodologię badań naukowych, przede wszystkim główny cel i hipotezy badania. Ostatnia część przedstawia analizę własnych badań przeprowadzonych wśród pracowników dotyczących pracodawcy. Badania zostały wzbogacone o wykresy i tabele.Pracownicy firm, mimo różnicy w wielkości przedsiębiorstw odnoszą się do badanego tematu podobnie. Znają pojęcie autorytetu pracodawcy i rozumieją jego znaczenie. Odnoszą się pozytywnie do posiadania autorytetów. Wiedzą, że posiadanie go jest ważne we współczesnym świecie. Potwierdziła się hipoteza główna, że pracodawcy są dobrze oceniani przez swoich pracowników i posiadaj autorytet, a wielkość firmy i liczba zatrudnionych osób nie wpływa na poziom autorytetu pracodawcy.Materiały źródłowe wykorzystane zostały z dostępnej literatury polskiej i zagranicznej oraz obowiązujących ustaw i kodeksów.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Stępniewski, Jan - 132105
dc.contributor.authorpl
Przystasz, Oksana
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Jedynak, Monika - 128511
dc.contributor.reviewerpl
Stępniewski, Jan - 132105
dc.date.accessioned
2020-07-24T20:15:12Z
dc.date.available
2020-07-24T20:15:12Z
dc.date.submittedpl
2013-10-30
dc.fieldofstudypl
marketing i logistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-81861-150188
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191444
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
authority – power - the employer - workers
dc.subject.plpl
autorytet – pracodawca – pracownicy - władza
dc.titlepl
Autorytet pracodawcy w mikro, małym i średnim przedsiębiorstwie
dc.title.alternativepl
The authority of the employer in the micro, small and medium enterprise.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Warsaw
4
Wroclaw
4
Bydgoszcz
3
Dublin
2
Częstochowa
1
Gdynia
1
Gliwice
1
Płońsk
1

No access

No Thumbnail Available