Różnice indywidualne w zdolnościach rozpoznawania twarzy. Rola stylów poznawczych

master
dc.abstract.enThis study aimed to investigate how the level of Object, Spatial and Verbal Cognitive Style affects such aspects of facial recognition as matching, perception of similarity, memorizing, as well as the inversion effect, a phenomenon strongly connected with facial processing. 123 individuals participated in an online study, during which they completed the Object-Spatial Imagery and Verbal Questionnaire (OSIVQ; Blazhenkova & Kozhevnikov, 2009) translated into Polish based on which the level of each of the cognitive styles was classified as low, medium, or high. The second part of the study consisted of three behavioral experiments: the Glasgow Face Matching Test (GFMT; Burton, White & McNeill, 2010), the Cambridge Face Perception Test (CFPT; Duchaine, Germine & Nakayama, 2007), and the Cambridge Face Memory Test (CFMT; Duchaine & Nakayama, 2006). Moreover, the participants assessed their own ability to identify faces in everyday life and the level of performance of individual tests. The study did not reveal the effect of the level of Object and Spatial Cognitive Style on the level of various aspects of facial recognition ability or the size of the inversion effect. However, it revealed that people with a high level of Object Cognitive Style rate their own ability to recognize faces in everyday life higher than people with medium and low levels of this style. They also rate the level of performance of the GFMT higher in comparison with people with a low level of this style. The level of Verbal Cognitive style does not affect most aspects of facial recognition, except for the second part of the CFPT, in which participants with an average level of this style performed significantly better than individuals with a high level of this style. This may indicate the interference of verbal-analytical strategies with the performance of a task, which required mental transformations.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy było zbadanie, jak poziom obiektowego, przestrzennego i werbalnego stylu poznawczego wpływa na aspekty rozpoznawania twarzy, takie jak porównywanie, percepcja podobieństwa, zapamiętywanie, a także charakterystyczny dla przetwarzania twarzy efekt inwersji. 123 osoby wzięły udział w badaniu online, podczas którego wypełniły przetłumaczony na język polski Kwestionariusz przetwarzania obiektowego, przestrzennego i werbalnego (ang. Object-Spatial Imagery and Verbal Questionnaire, OSIVQ; Blazhenkova i Kozhevnikov, 2009), na podstawie którego poziom każdego ze stylów poznawczych został sklasyfikowany jako niski, średni bądź wysoki. Druga część badania składała się z trzech eksperymentów behawioralnych: Glasgow Face Matching Test (GFMT; Burton, White i McNeill, 2010), Cambridge Face Perception Test (CFPT; Duchaine, Germine i Nakayama, 2007) i Cambridge Face Memory test (CFMT; Duchaine i Nakayama, 2006). Dodatkowo, osoby badane dokonywały samooceny zdolności identyfikowania twarzy w życiu codziennym oraz poziomu wykonania poszczególnych zadań. Badanie nie ujawniło wpływu poziomu obiektowego i przestrzennego stylu poznawczego na poziom różnych aspektów zdolności rozpoznawania twarzy ani wielkość efektu inwersji. Zaobserwowano jednak, że osoby o wysokim poziomie stylu obiektowego wyżej oceniają własną umiejętność rozpoznawania twarzy w życiu codziennym niż osoby o średnim i niskim poziomie tego stylu. Wyżej oceniają one także poziom wykonania zadania porównywania twarzy (GFMT) w porównaniu do osób o niskim poziomie tego stylu. Poziom stylu werbalnego nie wpływa na większość aspektów rozpoznawania twarzy, z wyjątkiem drugiej części testu CFPT, w której osoby o średnim poziomie tego stylu wypadły istotnie lepiej niż osoby o wysokim poziomie tego stylu, co może świadczyć o interferencji strategii werbalno-analitycznych z wykonaniem zadania wymagającego transformacji obrazów umysłowych.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHohol, Mateuszpl
dc.contributor.authorBrowarczyk, Weronikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerHohol, Mateuszpl
dc.contributor.reviewerSenderecka, Magdalenapl
dc.date.accessioned2022-07-04T21:34:25Z
dc.date.available2022-07-04T21:34:25Z
dc.date.submitted2021-09-14pl
dc.fieldofstudykognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-153378-212602pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294307
dc.languagepolpl
dc.subject.enfacial recognition, Inversion Effect, cognitive styles, individual differences, mental representationspl
dc.subject.plrozpoznawanie twarzy, efekt inwersji, style poznawcze, różnice indywidualne, reprezentacje umysłowepl
dc.titleRóżnice indywidualne w zdolnościach rozpoznawania twarzy. Rola stylów poznawczychpl
dc.title.alternativeIndividual differences in facial recognition ability. The role of cognitive stylespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This study aimed to investigate how the level of Object, Spatial and Verbal Cognitive Style affects such aspects of facial recognition as matching, perception of similarity, memorizing, as well as the inversion effect, a phenomenon strongly connected with facial processing. 123 individuals participated in an online study, during which they completed the Object-Spatial Imagery and Verbal Questionnaire (OSIVQ; Blazhenkova & Kozhevnikov, 2009) translated into Polish based on which the level of each of the cognitive styles was classified as low, medium, or high. The second part of the study consisted of three behavioral experiments: the Glasgow Face Matching Test (GFMT; Burton, White & McNeill, 2010), the Cambridge Face Perception Test (CFPT; Duchaine, Germine & Nakayama, 2007), and the Cambridge Face Memory Test (CFMT; Duchaine & Nakayama, 2006). Moreover, the participants assessed their own ability to identify faces in everyday life and the level of performance of individual tests. The study did not reveal the effect of the level of Object and Spatial Cognitive Style on the level of various aspects of facial recognition ability or the size of the inversion effect. However, it revealed that people with a high level of Object Cognitive Style rate their own ability to recognize faces in everyday life higher than people with medium and low levels of this style. They also rate the level of performance of the GFMT higher in comparison with people with a low level of this style. The level of Verbal Cognitive style does not affect most aspects of facial recognition, except for the second part of the CFPT, in which participants with an average level of this style performed significantly better than individuals with a high level of this style. This may indicate the interference of verbal-analytical strategies with the performance of a task, which required mental transformations.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy było zbadanie, jak poziom obiektowego, przestrzennego i werbalnego stylu poznawczego wpływa na aspekty rozpoznawania twarzy, takie jak porównywanie, percepcja podobieństwa, zapamiętywanie, a także charakterystyczny dla przetwarzania twarzy efekt inwersji. 123 osoby wzięły udział w badaniu online, podczas którego wypełniły przetłumaczony na język polski Kwestionariusz przetwarzania obiektowego, przestrzennego i werbalnego (ang. Object-Spatial Imagery and Verbal Questionnaire, OSIVQ; Blazhenkova i Kozhevnikov, 2009), na podstawie którego poziom każdego ze stylów poznawczych został sklasyfikowany jako niski, średni bądź wysoki. Druga część badania składała się z trzech eksperymentów behawioralnych: Glasgow Face Matching Test (GFMT; Burton, White i McNeill, 2010), Cambridge Face Perception Test (CFPT; Duchaine, Germine i Nakayama, 2007) i Cambridge Face Memory test (CFMT; Duchaine i Nakayama, 2006). Dodatkowo, osoby badane dokonywały samooceny zdolności identyfikowania twarzy w życiu codziennym oraz poziomu wykonania poszczególnych zadań. Badanie nie ujawniło wpływu poziomu obiektowego i przestrzennego stylu poznawczego na poziom różnych aspektów zdolności rozpoznawania twarzy ani wielkość efektu inwersji. Zaobserwowano jednak, że osoby o wysokim poziomie stylu obiektowego wyżej oceniają własną umiejętność rozpoznawania twarzy w życiu codziennym niż osoby o średnim i niskim poziomie tego stylu. Wyżej oceniają one także poziom wykonania zadania porównywania twarzy (GFMT) w porównaniu do osób o niskim poziomie tego stylu. Poziom stylu werbalnego nie wpływa na większość aspektów rozpoznawania twarzy, z wyjątkiem drugiej części testu CFPT, w której osoby o średnim poziomie tego stylu wypadły istotnie lepiej niż osoby o wysokim poziomie tego stylu, co może świadczyć o interferencji strategii werbalno-analitycznych z wykonaniem zadania wymagającego transformacji obrazów umysłowych.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hohol, Mateusz
dc.contributor.authorpl
Browarczyk, Weronika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Hohol, Mateusz
dc.contributor.reviewerpl
Senderecka, Magdalena
dc.date.accessioned
2022-07-04T21:34:25Z
dc.date.available
2022-07-04T21:34:25Z
dc.date.submittedpl
2021-09-14
dc.fieldofstudypl
kognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-153378-212602
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294307
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
facial recognition, Inversion Effect, cognitive styles, individual differences, mental representations
dc.subject.plpl
rozpoznawanie twarzy, efekt inwersji, style poznawcze, różnice indywidualne, reprezentacje umysłowe
dc.titlepl
Różnice indywidualne w zdolnościach rozpoznawania twarzy. Rola stylów poznawczych
dc.title.alternativepl
Individual differences in facial recognition ability. The role of cognitive styles
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections