Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Różnice indywidualne w zdolnościach rozpoznawania twarzy. Rola stylów poznawczych
Individual differences in facial recognition ability. The role of cognitive styles
rozpoznawanie twarzy, efekt inwersji, style poznawcze, różnice indywidualne, reprezentacje umysłowe
facial recognition, Inversion Effect, cognitive styles, individual differences, mental representations
Celem niniejszej pracy było zbadanie, jak poziom obiektowego, przestrzennego i werbalnego stylu poznawczego wpływa na aspekty rozpoznawania twarzy, takie jak porównywanie, percepcja podobieństwa, zapamiętywanie, a także charakterystyczny dla przetwarzania twarzy efekt inwersji. 123 osoby wzięły udział w badaniu online, podczas którego wypełniły przetłumaczony na język polski Kwestionariusz przetwarzania obiektowego, przestrzennego i werbalnego (ang. Object-Spatial Imagery and Verbal Questionnaire, OSIVQ; Blazhenkova i Kozhevnikov, 2009), na podstawie którego poziom każdego ze stylów poznawczych został sklasyfikowany jako niski, średni bądź wysoki. Druga część badania składała się z trzech eksperymentów behawioralnych: Glasgow Face Matching Test (GFMT; Burton, White i McNeill, 2010), Cambridge Face Perception Test (CFPT; Duchaine, Germine i Nakayama, 2007) i Cambridge Face Memory test (CFMT; Duchaine i Nakayama, 2006). Dodatkowo, osoby badane dokonywały samooceny zdolności identyfikowania twarzy w życiu codziennym oraz poziomu wykonania poszczególnych zadań. Badanie nie ujawniło wpływu poziomu obiektowego i przestrzennego stylu poznawczego na poziom różnych aspektów zdolności rozpoznawania twarzy ani wielkość efektu inwersji. Zaobserwowano jednak, że osoby o wysokim poziomie stylu obiektowego wyżej oceniają własną umiejętność rozpoznawania twarzy w życiu codziennym niż osoby o średnim i niskim poziomie tego stylu. Wyżej oceniają one także poziom wykonania zadania porównywania twarzy (GFMT) w porównaniu do osób o niskim poziomie tego stylu. Poziom stylu werbalnego nie wpływa na większość aspektów rozpoznawania twarzy, z wyjątkiem drugiej części testu CFPT, w której osoby o średnim poziomie tego stylu wypadły istotnie lepiej niż osoby o wysokim poziomie tego stylu, co może świadczyć o interferencji strategii werbalno-analitycznych z wykonaniem zadania wymagającego transformacji obrazów umysłowych.
This study aimed to investigate how the level of Object, Spatial and Verbal Cognitive Style affects such aspects of facial recognition as matching, perception of similarity, memorizing, as well as the inversion effect, a phenomenon strongly connected with facial processing. 123 individuals participated in an online study, during which they completed the Object-Spatial Imagery and Verbal Questionnaire (OSIVQ; Blazhenkova & Kozhevnikov, 2009) translated into Polish based on which the level of each of the cognitive styles was classified as low, medium, or high. The second part of the study consisted of three behavioral experiments: the Glasgow Face Matching Test (GFMT; Burton, White & McNeill, 2010), the Cambridge Face Perception Test (CFPT; Duchaine, Germine & Nakayama, 2007), and the Cambridge Face Memory Test (CFMT; Duchaine & Nakayama, 2006). Moreover, the participants assessed their own ability to identify faces in everyday life and the level of performance of individual tests. The study did not reveal the effect of the level of Object and Spatial Cognitive Style on the level of various aspects of facial recognition ability or the size of the inversion effect. However, it revealed that people with a high level of Object Cognitive Style rate their own ability to recognize faces in everyday life higher than people with medium and low levels of this style. They also rate the level of performance of the GFMT higher in comparison with people with a low level of this style. The level of Verbal Cognitive style does not affect most aspects of facial recognition, except for the second part of the CFPT, in which participants with an average level of this style performed significantly better than individuals with a high level of this style. This may indicate the interference of verbal-analytical strategies with the performance of a task, which required mental transformations.
dc.abstract.en | This study aimed to investigate how the level of Object, Spatial and Verbal Cognitive Style affects such aspects of facial recognition as matching, perception of similarity, memorizing, as well as the inversion effect, a phenomenon strongly connected with facial processing. 123 individuals participated in an online study, during which they completed the Object-Spatial Imagery and Verbal Questionnaire (OSIVQ; Blazhenkova & Kozhevnikov, 2009) translated into Polish based on which the level of each of the cognitive styles was classified as low, medium, or high. The second part of the study consisted of three behavioral experiments: the Glasgow Face Matching Test (GFMT; Burton, White & McNeill, 2010), the Cambridge Face Perception Test (CFPT; Duchaine, Germine & Nakayama, 2007), and the Cambridge Face Memory Test (CFMT; Duchaine & Nakayama, 2006). Moreover, the participants assessed their own ability to identify faces in everyday life and the level of performance of individual tests. The study did not reveal the effect of the level of Object and Spatial Cognitive Style on the level of various aspects of facial recognition ability or the size of the inversion effect. However, it revealed that people with a high level of Object Cognitive Style rate their own ability to recognize faces in everyday life higher than people with medium and low levels of this style. They also rate the level of performance of the GFMT higher in comparison with people with a low level of this style. The level of Verbal Cognitive style does not affect most aspects of facial recognition, except for the second part of the CFPT, in which participants with an average level of this style performed significantly better than individuals with a high level of this style. This may indicate the interference of verbal-analytical strategies with the performance of a task, which required mental transformations. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było zbadanie, jak poziom obiektowego, przestrzennego i werbalnego stylu poznawczego wpływa na aspekty rozpoznawania twarzy, takie jak porównywanie, percepcja podobieństwa, zapamiętywanie, a także charakterystyczny dla przetwarzania twarzy efekt inwersji. 123 osoby wzięły udział w badaniu online, podczas którego wypełniły przetłumaczony na język polski Kwestionariusz przetwarzania obiektowego, przestrzennego i werbalnego (ang. Object-Spatial Imagery and Verbal Questionnaire, OSIVQ; Blazhenkova i Kozhevnikov, 2009), na podstawie którego poziom każdego ze stylów poznawczych został sklasyfikowany jako niski, średni bądź wysoki. Druga część badania składała się z trzech eksperymentów behawioralnych: Glasgow Face Matching Test (GFMT; Burton, White i McNeill, 2010), Cambridge Face Perception Test (CFPT; Duchaine, Germine i Nakayama, 2007) i Cambridge Face Memory test (CFMT; Duchaine i Nakayama, 2006). Dodatkowo, osoby badane dokonywały samooceny zdolności identyfikowania twarzy w życiu codziennym oraz poziomu wykonania poszczególnych zadań. Badanie nie ujawniło wpływu poziomu obiektowego i przestrzennego stylu poznawczego na poziom różnych aspektów zdolności rozpoznawania twarzy ani wielkość efektu inwersji. Zaobserwowano jednak, że osoby o wysokim poziomie stylu obiektowego wyżej oceniają własną umiejętność rozpoznawania twarzy w życiu codziennym niż osoby o średnim i niskim poziomie tego stylu. Wyżej oceniają one także poziom wykonania zadania porównywania twarzy (GFMT) w porównaniu do osób o niskim poziomie tego stylu. Poziom stylu werbalnego nie wpływa na większość aspektów rozpoznawania twarzy, z wyjątkiem drugiej części testu CFPT, w której osoby o średnim poziomie tego stylu wypadły istotnie lepiej niż osoby o wysokim poziomie tego stylu, co może świadczyć o interferencji strategii werbalno-analitycznych z wykonaniem zadania wymagającego transformacji obrazów umysłowych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hohol, Mateusz | pl |
dc.contributor.author | Browarczyk, Weronika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hohol, Mateusz | pl |
dc.contributor.reviewer | Senderecka, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-04T21:34:25Z | |
dc.date.available | 2022-07-04T21:34:25Z | |
dc.date.submitted | 2021-09-14 | pl |
dc.fieldofstudy | kognitywistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-153378-212602 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294307 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | facial recognition, Inversion Effect, cognitive styles, individual differences, mental representations | pl |
dc.subject.pl | rozpoznawanie twarzy, efekt inwersji, style poznawcze, różnice indywidualne, reprezentacje umysłowe | pl |
dc.title | Różnice indywidualne w zdolnościach rozpoznawania twarzy. Rola stylów poznawczych | pl |
dc.title.alternative | Individual differences in facial recognition ability. The role of cognitive styles | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |