Media społecznościowe w procesie podejmowania decyzji zakupowych na przykładzie pokolenia Z

master
dc.abstract.enThis work covers the subject of social media and it’s role in making purchasing decisions. The aim of the study was to identify the role of social media and to examine it’s impact on the process of making consumer decisions, with particular emphasis on Generation Z. The research method was the diagnostic survey. The tool used was a questionnaire and was conducted among people from generation Z who also use social media. Social media is an important area for generation Z when making their decisions shopping. Thanks to the impact of social media, the purchasing process may be more efficient and consumer decisions easier to make. In addition, there is a greater likelihood of more accurate purchasing choices, which may contribute to better feelings later. The literature on the subject was used in the study, taking in to account the area of marketing and social media. Numerous scientific articles as well as studies and reports from the last few years were also used in this work.Based on the research results, it was found that social media significantly influences the purchasing decision-making process of Generation Z. 89.2% of respondents confirm that they enter sponsored advertisements on social networks, which then translates into 74.3% for their purchase. An important aspect is also following the opinions of Internet creators, because as many as 77.8% of respondents confirm this statement. Only 13 out of 167 respondents say that social media is not helpful in the purchasing process.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca obejmuje tematykę mediów społecznościowych i ich roli podczas podejmowania decyzji zakupowych. Celem pracy była identyfikacja roli mediów społecznościowych oraz zbadanie ich wpływu na proces podejmowania decyzji konsumenckich ze szczególnym uwzględnieniem pokolenia Z.W pracy zastosowano metodę badawczą jaką był sondaż diagnostyczny. Wykorzystaną techniką była ankieta, a narzędziem, kwestionariusz ankiety, który został przeprowadzony wśród osób pochodzących z pokolenia Z i jednocześnie korzystających z mediów społecznościowych.Social media stanowią istotny obszar dla pokolenia Z podczas podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Proces zakupowy może być dzięki nim sprawniejszy, a decyzje konsumenckie łatwiejsze do podjęcia. Dodatkowo występuje większe prawdopodobieństwo trafniejszych wyborów zakupowych, co może wpływać na późniejsze lepsze odczucia.W pracy posłużono się literaturą przedmiotu uwzględniającą obszar marketingu oraz mediów społecznościowych. Wykorzystano również liczne artykuły naukowe oraz badania i raporty z ostatnich kilku lat. W oparciu o pozyskane wyniki badań stwierdzono, że media społecznościowe znacznie wpływają na proces podejmowania decyzji zakupowych pokolenia Z. 89,2% respondentów potwierdza, że wchodzi w sponsorowane reklamy na portalach społecznościowych, co następnie przekłada się w 74,3% na dokonanie przez nich zakupu. Istotnym aspektem jest również kierowanie się opiniami twórców internetowych, bo aż 77,8% badanych potwierdza to stwierdzenie. Jedynie 13 ze 167 badanych osób twierdzi, iż media społecznościowe nie są pomocne w procesie zakupowym.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorKurleto, Małgorzata - 160656 pl
dc.contributor.authorStefańska, Marlenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerKurleto, Małgorzata - 160656 pl
dc.contributor.reviewerZawartka, Marekpl
dc.date.accessioned2022-07-12T21:58:24Z
dc.date.available2022-07-12T21:58:24Z
dc.date.submitted2022-07-12pl
dc.fieldofstudymedia społecznościowe w zarządzaniupl
dc.identifier.apddiploma-158059-287163pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296449
dc.languagepolpl
dc.subject.enCONSUMER DECISIONS – GENERATION Z – PURCHASING PROCESS – SOCIAL MEDIApl
dc.subject.plDECYZJE KONSUMENCKIE – MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE – POKOLENIE Z – PROCES ZAKUPOWYpl
dc.titleMedia społecznościowe w procesie podejmowania decyzji zakupowych na przykładzie pokolenia Zpl
dc.title.alternativeSocial media and its influence on the purchasing decisions of the generation Z cohortpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work covers the subject of social media and it’s role in making purchasing decisions. The aim of the study was to identify the role of social media and to examine it’s impact on the process of making consumer decisions, with particular emphasis on Generation Z. The research method was the diagnostic survey. The tool used was a questionnaire and was conducted among people from generation Z who also use social media. Social media is an important area for generation Z when making their decisions shopping. Thanks to the impact of social media, the purchasing process may be more efficient and consumer decisions easier to make. In addition, there is a greater likelihood of more accurate purchasing choices, which may contribute to better feelings later. The literature on the subject was used in the study, taking in to account the area of marketing and social media. Numerous scientific articles as well as studies and reports from the last few years were also used in this work.Based on the research results, it was found that social media significantly influences the purchasing decision-making process of Generation Z. 89.2% of respondents confirm that they enter sponsored advertisements on social networks, which then translates into 74.3% for their purchase. An important aspect is also following the opinions of Internet creators, because as many as 77.8% of respondents confirm this statement. Only 13 out of 167 respondents say that social media is not helpful in the purchasing process.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca obejmuje tematykę mediów społecznościowych i ich roli podczas podejmowania decyzji zakupowych. Celem pracy była identyfikacja roli mediów społecznościowych oraz zbadanie ich wpływu na proces podejmowania decyzji konsumenckich ze szczególnym uwzględnieniem pokolenia Z.W pracy zastosowano metodę badawczą jaką był sondaż diagnostyczny. Wykorzystaną techniką była ankieta, a narzędziem, kwestionariusz ankiety, który został przeprowadzony wśród osób pochodzących z pokolenia Z i jednocześnie korzystających z mediów społecznościowych.Social media stanowią istotny obszar dla pokolenia Z podczas podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Proces zakupowy może być dzięki nim sprawniejszy, a decyzje konsumenckie łatwiejsze do podjęcia. Dodatkowo występuje większe prawdopodobieństwo trafniejszych wyborów zakupowych, co może wpływać na późniejsze lepsze odczucia.W pracy posłużono się literaturą przedmiotu uwzględniającą obszar marketingu oraz mediów społecznościowych. Wykorzystano również liczne artykuły naukowe oraz badania i raporty z ostatnich kilku lat. W oparciu o pozyskane wyniki badań stwierdzono, że media społecznościowe znacznie wpływają na proces podejmowania decyzji zakupowych pokolenia Z. 89,2% respondentów potwierdza, że wchodzi w sponsorowane reklamy na portalach społecznościowych, co następnie przekłada się w 74,3% na dokonanie przez nich zakupu. Istotnym aspektem jest również kierowanie się opiniami twórców internetowych, bo aż 77,8% badanych potwierdza to stwierdzenie. Jedynie 13 ze 167 badanych osób twierdzi, iż media społecznościowe nie są pomocne w procesie zakupowym.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Kurleto, Małgorzata - 160656
dc.contributor.authorpl
Stefańska, Marlena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Kurleto, Małgorzata - 160656
dc.contributor.reviewerpl
Zawartka, Marek
dc.date.accessioned
2022-07-12T21:58:24Z
dc.date.available
2022-07-12T21:58:24Z
dc.date.submittedpl
2022-07-12
dc.fieldofstudypl
media społecznościowe w zarządzaniu
dc.identifier.apdpl
diploma-158059-287163
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296449
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
CONSUMER DECISIONS – GENERATION Z – PURCHASING PROCESS – SOCIAL MEDIA
dc.subject.plpl
DECYZJE KONSUMENCKIE – MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE – POKOLENIE Z – PROCES ZAKUPOWY
dc.titlepl
Media społecznościowe w procesie podejmowania decyzji zakupowych na przykładzie pokolenia Z
dc.title.alternativepl
Social media and its influence on the purchasing decisions of the generation Z cohort
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
199
Views per month
Views per city
Warsaw
56
Poznan
22
Wroclaw
22
Krakow
14
Szczecin
5
Gdynia
4
Lublin
4
Lodz
3
Olsztyn
3
Wadowice
3

No access

No Thumbnail Available
Collections