Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Media społecznościowe w procesie podejmowania decyzji zakupowych na przykładzie pokolenia Z
Social media and its influence on the purchasing decisions of the generation Z cohort
DECYZJE KONSUMENCKIE – MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE – POKOLENIE Z – PROCES ZAKUPOWY
CONSUMER DECISIONS – GENERATION Z – PURCHASING PROCESS – SOCIAL MEDIA
Niniejsza praca obejmuje tematykę mediów społecznościowych i ich roli podczas podejmowania decyzji zakupowych. Celem pracy była identyfikacja roli mediów społecznościowych oraz zbadanie ich wpływu na proces podejmowania decyzji konsumenckich ze szczególnym uwzględnieniem pokolenia Z.W pracy zastosowano metodę badawczą jaką był sondaż diagnostyczny. Wykorzystaną techniką była ankieta, a narzędziem, kwestionariusz ankiety, który został przeprowadzony wśród osób pochodzących z pokolenia Z i jednocześnie korzystających z mediów społecznościowych.Social media stanowią istotny obszar dla pokolenia Z podczas podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Proces zakupowy może być dzięki nim sprawniejszy, a decyzje konsumenckie łatwiejsze do podjęcia. Dodatkowo występuje większe prawdopodobieństwo trafniejszych wyborów zakupowych, co może wpływać na późniejsze lepsze odczucia.W pracy posłużono się literaturą przedmiotu uwzględniającą obszar marketingu oraz mediów społecznościowych. Wykorzystano również liczne artykuły naukowe oraz badania i raporty z ostatnich kilku lat. W oparciu o pozyskane wyniki badań stwierdzono, że media społecznościowe znacznie wpływają na proces podejmowania decyzji zakupowych pokolenia Z. 89,2% respondentów potwierdza, że wchodzi w sponsorowane reklamy na portalach społecznościowych, co następnie przekłada się w 74,3% na dokonanie przez nich zakupu. Istotnym aspektem jest również kierowanie się opiniami twórców internetowych, bo aż 77,8% badanych potwierdza to stwierdzenie. Jedynie 13 ze 167 badanych osób twierdzi, iż media społecznościowe nie są pomocne w procesie zakupowym.
This work covers the subject of social media and it’s role in making purchasing decisions. The aim of the study was to identify the role of social media and to examine it’s impact on the process of making consumer decisions, with particular emphasis on Generation Z. The research method was the diagnostic survey. The tool used was a questionnaire and was conducted among people from generation Z who also use social media. Social media is an important area for generation Z when making their decisions shopping. Thanks to the impact of social media, the purchasing process may be more efficient and consumer decisions easier to make. In addition, there is a greater likelihood of more accurate purchasing choices, which may contribute to better feelings later. The literature on the subject was used in the study, taking in to account the area of marketing and social media. Numerous scientific articles as well as studies and reports from the last few years were also used in this work.Based on the research results, it was found that social media significantly influences the purchasing decision-making process of Generation Z. 89.2% of respondents confirm that they enter sponsored advertisements on social networks, which then translates into 74.3% for their purchase. An important aspect is also following the opinions of Internet creators, because as many as 77.8% of respondents confirm this statement. Only 13 out of 167 respondents say that social media is not helpful in the purchasing process.
dc.abstract.en | This work covers the subject of social media and it’s role in making purchasing decisions. The aim of the study was to identify the role of social media and to examine it’s impact on the process of making consumer decisions, with particular emphasis on Generation Z. The research method was the diagnostic survey. The tool used was a questionnaire and was conducted among people from generation Z who also use social media. Social media is an important area for generation Z when making their decisions shopping. Thanks to the impact of social media, the purchasing process may be more efficient and consumer decisions easier to make. In addition, there is a greater likelihood of more accurate purchasing choices, which may contribute to better feelings later. The literature on the subject was used in the study, taking in to account the area of marketing and social media. Numerous scientific articles as well as studies and reports from the last few years were also used in this work.Based on the research results, it was found that social media significantly influences the purchasing decision-making process of Generation Z. 89.2% of respondents confirm that they enter sponsored advertisements on social networks, which then translates into 74.3% for their purchase. An important aspect is also following the opinions of Internet creators, because as many as 77.8% of respondents confirm this statement. Only 13 out of 167 respondents say that social media is not helpful in the purchasing process. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca obejmuje tematykę mediów społecznościowych i ich roli podczas podejmowania decyzji zakupowych. Celem pracy była identyfikacja roli mediów społecznościowych oraz zbadanie ich wpływu na proces podejmowania decyzji konsumenckich ze szczególnym uwzględnieniem pokolenia Z.W pracy zastosowano metodę badawczą jaką był sondaż diagnostyczny. Wykorzystaną techniką była ankieta, a narzędziem, kwestionariusz ankiety, który został przeprowadzony wśród osób pochodzących z pokolenia Z i jednocześnie korzystających z mediów społecznościowych.Social media stanowią istotny obszar dla pokolenia Z podczas podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Proces zakupowy może być dzięki nim sprawniejszy, a decyzje konsumenckie łatwiejsze do podjęcia. Dodatkowo występuje większe prawdopodobieństwo trafniejszych wyborów zakupowych, co może wpływać na późniejsze lepsze odczucia.W pracy posłużono się literaturą przedmiotu uwzględniającą obszar marketingu oraz mediów społecznościowych. Wykorzystano również liczne artykuły naukowe oraz badania i raporty z ostatnich kilku lat. W oparciu o pozyskane wyniki badań stwierdzono, że media społecznościowe znacznie wpływają na proces podejmowania decyzji zakupowych pokolenia Z. 89,2% respondentów potwierdza, że wchodzi w sponsorowane reklamy na portalach społecznościowych, co następnie przekłada się w 74,3% na dokonanie przez nich zakupu. Istotnym aspektem jest również kierowanie się opiniami twórców internetowych, bo aż 77,8% badanych potwierdza to stwierdzenie. Jedynie 13 ze 167 badanych osób twierdzi, iż media społecznościowe nie są pomocne w procesie zakupowym. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Kurleto, Małgorzata - 160656 | pl |
dc.contributor.author | Stefańska, Marlena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Kurleto, Małgorzata - 160656 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zawartka, Marek | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-12T21:58:24Z | |
dc.date.available | 2022-07-12T21:58:24Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | media społecznościowe w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-158059-287163 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296449 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | CONSUMER DECISIONS – GENERATION Z – PURCHASING PROCESS – SOCIAL MEDIA | pl |
dc.subject.pl | DECYZJE KONSUMENCKIE – MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE – POKOLENIE Z – PROCES ZAKUPOWY | pl |
dc.title | Media społecznościowe w procesie podejmowania decyzji zakupowych na przykładzie pokolenia Z | pl |
dc.title.alternative | Social media and its influence on the purchasing decisions of the generation Z cohort | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |