Fizjonomiczne kreacje bohaterów powieści "Na prownicji" Elizy Orzeszkowej

master
dc.abstract.enThe analysis of Eliza Orzeszkowa’s novel ‘Na prowincji’ acknowledges that authoress was fascinated by physiognomic and pathognomic theories popular in XIX century. She creates very expanded and rich in physiognomic details portraits of characters. The novelist presents them with some physiognomic features, which she often comments and suggests the reader what aspects of personality they reflect. The initial portraits of characters evolve and change with aggravating life and emotional situation of leading figures. The writer applies the rule of contrast, when she creates portraits of main characters of novel. The creations of some of them are compact and consistent, while appearance of others is not in accordance with their character traits. The human beauty is assessed in ethical and moral category. Face plays the most important part, as well, but not only her appearance but also expression which discloses concealed emotions and passions. Significant is eye and his expression, too. In novel are presented gestures and non – verbal movements of the head and hands which disclose human personality. Orzeszkowa creates various female and male characters, weak and strong, full of defects but also advantages and values. She uses physiognomic and pathognomic theories and extracts mental and spiritual features from appearance and behavior. She profits from knowledge of human appearance and innovates physiognomy in fictitious world of literature in her characteristic way.pl
dc.abstract.plAnaliza powieści Elizy Orzeszkowej Na prowincji wskazuje na to, iż autorka dobrze znała i fascynowała się teoriami fizjonomiczno – patognomicznymi popularnymi w XIX wieku. Stworzyła bardzo rozbudowane i bogate w szczegóły fizjonomiczne portrety bohaterów. Kreując postać, powieściopisarka obdarza ją zazwyczaj kilkoma cechami fizjonomicznymi, które często sama komentuje, podpowiadając czytelnikowi tym samym, na jakie aspekty charakteru się przekładają. Inicjalne portrety bohaterów w ciągu rozwijającej się fabuły nie pozostają takie same, wręcz przeciwnie, ewoluują, zmieniając się wraz z zazwyczaj pogarszającą się sytuacją życiową i emocjonalną pierwszoplanowych postaci. Tworząc portrety głównych bohaterów powieści, pisarka wyraźnie zestawia je ze sobą, posługując się zasadą kontrastu. Stąd kreacje jednych z nich są bardziej spójne i konsekwentne, wygląd innych z kolei nie przekłada się w pełni na cechy ich charakteru. Podobnie jak Lavater, piękno człowieka odczytuje nie w kategoriach estetycznych, ale etycznych i moralnych. Bardzo ważną rolę w opisie poszczególnych postaci odgrywa również twarz, w tym nie tyle jej wygląd odkrywający wewnętrzne znamiona człowieka, ale wyraz oblicza zdradzający ukryte w danej chwili emocje i namiętności. Autorka duże znaczenie w odszyfrowywaniu wnętrza postaci przypisuje również oku i jego ekspresji, dzięki której nieruchoma twarz ożywa, przekształcając się w ruchome oblicze pełne uczuć i namiętności. W powieści mamy także do czynienia z gestami i towarzyszącymi im ruchami niewerbalnymi wykonywanymi głową bądź rękami, które objawiając się na zewnątrz, ujawniają znamiona wewnętrzne człowieka. Orzeszkowa kreuje więc rozmaite charaktery kobiet i mężczyzn, zarówno słabe jak i mocne, pełne wad, ale też dobrych cech i wartości. wspierając się fizjonomiczno – patognomicznymi teoriami, z zarejestrowanego wyglądu zewnętrznego i zachowania wyciąga cechy psychiczne i duchowe postaci. Wydobywając cechy ich powierzchowności, często sama wydaje moralne orzeczenie o ich usposobieniu. Korzysta więc z wiedzy o wyglądzie człowieka, wprowadzając fizjonomikę do świata fikcji literackiej w sobie charakterystyczny sposób.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSkorupa, Ewa - 131905 pl
dc.contributor.authorHulbój, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerSkorupa, Ewa - 131905 pl
dc.contributor.reviewerSkucha, Mateuszpl
dc.date.accessioned2020-07-25T01:10:23Z
dc.date.available2020-07-25T01:10:23Z
dc.date.submitted2014-06-26pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-87497-117237pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196051
dc.languagepolpl
dc.subject.enphysiognomy, pathognomy, expression, gesture, emotionspl
dc.subject.plfizjonomika, patognomika, ekspresja, gest, emocjepl
dc.titleFizjonomiczne kreacje bohaterów powieści "Na prownicji" Elizy Orzeszkowejpl
dc.title.alternativeThe physiognomic creations of characters in Eliza Orzeszkowa’ s novel 'Na prowincji'.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The analysis of Eliza Orzeszkowa’s novel ‘Na prowincji’ acknowledges that authoress was fascinated by physiognomic and pathognomic theories popular in XIX century. She creates very expanded and rich in physiognomic details portraits of characters. The novelist presents them with some physiognomic features, which she often comments and suggests the reader what aspects of personality they reflect. The initial portraits of characters evolve and change with aggravating life and emotional situation of leading figures. The writer applies the rule of contrast, when she creates portraits of main characters of novel. The creations of some of them are compact and consistent, while appearance of others is not in accordance with their character traits. The human beauty is assessed in ethical and moral category. Face plays the most important part, as well, but not only her appearance but also expression which discloses concealed emotions and passions. Significant is eye and his expression, too. In novel are presented gestures and non – verbal movements of the head and hands which disclose human personality. Orzeszkowa creates various female and male characters, weak and strong, full of defects but also advantages and values. She uses physiognomic and pathognomic theories and extracts mental and spiritual features from appearance and behavior. She profits from knowledge of human appearance and innovates physiognomy in fictitious world of literature in her characteristic way.
dc.abstract.plpl
Analiza powieści Elizy Orzeszkowej Na prowincji wskazuje na to, iż autorka dobrze znała i fascynowała się teoriami fizjonomiczno – patognomicznymi popularnymi w XIX wieku. Stworzyła bardzo rozbudowane i bogate w szczegóły fizjonomiczne portrety bohaterów. Kreując postać, powieściopisarka obdarza ją zazwyczaj kilkoma cechami fizjonomicznymi, które często sama komentuje, podpowiadając czytelnikowi tym samym, na jakie aspekty charakteru się przekładają. Inicjalne portrety bohaterów w ciągu rozwijającej się fabuły nie pozostają takie same, wręcz przeciwnie, ewoluują, zmieniając się wraz z zazwyczaj pogarszającą się sytuacją życiową i emocjonalną pierwszoplanowych postaci. Tworząc portrety głównych bohaterów powieści, pisarka wyraźnie zestawia je ze sobą, posługując się zasadą kontrastu. Stąd kreacje jednych z nich są bardziej spójne i konsekwentne, wygląd innych z kolei nie przekłada się w pełni na cechy ich charakteru. Podobnie jak Lavater, piękno człowieka odczytuje nie w kategoriach estetycznych, ale etycznych i moralnych. Bardzo ważną rolę w opisie poszczególnych postaci odgrywa również twarz, w tym nie tyle jej wygląd odkrywający wewnętrzne znamiona człowieka, ale wyraz oblicza zdradzający ukryte w danej chwili emocje i namiętności. Autorka duże znaczenie w odszyfrowywaniu wnętrza postaci przypisuje również oku i jego ekspresji, dzięki której nieruchoma twarz ożywa, przekształcając się w ruchome oblicze pełne uczuć i namiętności. W powieści mamy także do czynienia z gestami i towarzyszącymi im ruchami niewerbalnymi wykonywanymi głową bądź rękami, które objawiając się na zewnątrz, ujawniają znamiona wewnętrzne człowieka. Orzeszkowa kreuje więc rozmaite charaktery kobiet i mężczyzn, zarówno słabe jak i mocne, pełne wad, ale też dobrych cech i wartości. wspierając się fizjonomiczno – patognomicznymi teoriami, z zarejestrowanego wyglądu zewnętrznego i zachowania wyciąga cechy psychiczne i duchowe postaci. Wydobywając cechy ich powierzchowności, często sama wydaje moralne orzeczenie o ich usposobieniu. Korzysta więc z wiedzy o wyglądzie człowieka, wprowadzając fizjonomikę do świata fikcji literackiej w sobie charakterystyczny sposób.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Skorupa, Ewa - 131905
dc.contributor.authorpl
Hulbój, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Skorupa, Ewa - 131905
dc.contributor.reviewerpl
Skucha, Mateusz
dc.date.accessioned
2020-07-25T01:10:23Z
dc.date.available
2020-07-25T01:10:23Z
dc.date.submittedpl
2014-06-26
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-87497-117237
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196051
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
physiognomy, pathognomy, expression, gesture, emotions
dc.subject.plpl
fizjonomika, patognomika, ekspresja, gest, emocje
dc.titlepl
Fizjonomiczne kreacje bohaterów powieści "Na prownicji" Elizy Orzeszkowej
dc.title.alternativepl
The physiognomic creations of characters in Eliza Orzeszkowa’ s novel 'Na prowincji'.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
15
Views per month
Views per city
Kock
5
Dublin
3
Warsaw
3
Wroclaw
2
Nowa Sol
1

No access

No Thumbnail Available