Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Polska poezja XX wieku w piosence współczesnej, na podstawie albumu Czesława Mozila Czesław Śpiewa Miłosza
Twentieth century Polish poetry in contemporary songs – an analysis based on the music album by Czeslaw Mozil Czesław Śpiewa Miłosza
Czesław Mozil, Czesław Miłosz, interpretacja, aranżacja, muzyka, poezja, dźwięk, słowo, poeci muzyczni, poeci niemuzyczni
Czeslaw Mozil, Czeslaw Milosz, interpretation, arrangement, music, poetry, sound, word, musical poet, non-musical poet
Celem pracy jest zbadanie technik używanych przez muzyków-aranżerów w celu dostosowania tekstu oryginalnego (w tym przypadku wierszy Czesława Miłosza) do warstwy muzycznej adaptacji oraz odwrotnie. W pracy poruszona zostaje również kwestia roli, jaką w piosence współczesnej odgrywa polska poezja XX wieku, a także problem podziału poetów na dwie kategorie: muzycznych oraz niemuzycznych.W celu znalezienia odpowiedzi na postawione we wstępie pytania, autorka przeprowadza szczegółową analizę wybranych z albumu Czesława Mozila Czesław Śpiewa Miłosza trzech utworów, największą wagę przywiązując do relacji słowo-muzyka, a także do podobieństw i różnic między tekstami oryginalnymi a interpretacjami aranżera. Przytoczone zostają również prace literaturoznawców traktujące o muzyczności i niemuzyczności polskich twórców, na podstawie których przeanalizowana została zasadność takiego przyporządkowywania. Wymienione liczne utwory muzyczne współczesnych artystów, bazujące na wierszach innych poetów polskich XX wieku, stanowią próbę przybliżenia roli tekstów literackich minionego stulecia w ówczesnej twórczości estradowej.
The main objective of the thesis is to investigate the techniques used by musicians-arrangers to adapt original texts (in this case the poetry by Czeslaw Milosz) to the music layer of a song, and inversely. The thesis also addresses the role of the twentieth century Polish poetry in the contemporary song as well as the problem of classifying poets into two groups: musical and non-musical.In order to find the answers to the questions posed in the introduction, the author carries out a detailed analysis of three songs selected from Czeslaw Mozil’s album Czesław Śpiewa Miłosza [Czeslaw Sings Milosz]. In the analysis, great importance is attached to the word–music relationship, as well as to the similarities and differences between the original texts and the arranger’s interpretations. Research dealing with the musicality and non-musicality of Polish poets is quoted in order to analyse the legitimacy of such a division.Numerous contemporary musical works based on the poems of other Polish poets of the 20th century are discussed as the author attempts to establish the role of literary texts of the past century in the stage art of the time.
dc.abstract.en | The main objective of the thesis is to investigate the techniques used by musicians-arrangers to adapt original texts (in this case the poetry by Czeslaw Milosz) to the music layer of a song, and inversely. The thesis also addresses the role of the twentieth century Polish poetry in the contemporary song as well as the problem of classifying poets into two groups: musical and non-musical.In order to find the answers to the questions posed in the introduction, the author carries out a detailed analysis of three songs selected from Czeslaw Mozil’s album Czesław Śpiewa Miłosza [Czeslaw Sings Milosz]. In the analysis, great importance is attached to the word–music relationship, as well as to the similarities and differences between the original texts and the arranger’s interpretations. Research dealing with the musicality and non-musicality of Polish poets is quoted in order to analyse the legitimacy of such a division.Numerous contemporary musical works based on the poems of other Polish poets of the 20th century are discussed as the author attempts to establish the role of literary texts of the past century in the stage art of the time. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest zbadanie technik używanych przez muzyków-aranżerów w celu dostosowania tekstu oryginalnego (w tym przypadku wierszy Czesława Miłosza) do warstwy muzycznej adaptacji oraz odwrotnie. W pracy poruszona zostaje również kwestia roli, jaką w piosence współczesnej odgrywa polska poezja XX wieku, a także problem podziału poetów na dwie kategorie: muzycznych oraz niemuzycznych.W celu znalezienia odpowiedzi na postawione we wstępie pytania, autorka przeprowadza szczegółową analizę wybranych z albumu Czesława Mozila Czesław Śpiewa Miłosza trzech utworów, największą wagę przywiązując do relacji słowo-muzyka, a także do podobieństw i różnic między tekstami oryginalnymi a interpretacjami aranżera. Przytoczone zostają również prace literaturoznawców traktujące o muzyczności i niemuzyczności polskich twórców, na podstawie których przeanalizowana została zasadność takiego przyporządkowywania. Wymienione liczne utwory muzyczne współczesnych artystów, bazujące na wierszach innych poetów polskich XX wieku, stanowią próbę przybliżenia roli tekstów literackich minionego stulecia w ówczesnej twórczości estradowej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Czernik, Jakub | pl |
dc.contributor.author | Kulik, Dominika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czernik, Jakub | pl |
dc.contributor.reviewer | Puchalska, Iwona - 131586 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-07T22:22:17Z | |
dc.date.available | 2022-07-07T22:22:17Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-06 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka - komparatystyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-160987-268592 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295506 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Czeslaw Mozil, Czeslaw Milosz, interpretation, arrangement, music, poetry, sound, word, musical poet, non-musical poet | pl |
dc.subject.pl | Czesław Mozil, Czesław Miłosz, interpretacja, aranżacja, muzyka, poezja, dźwięk, słowo, poeci muzyczni, poeci niemuzyczni | pl |
dc.title | Polska poezja XX wieku w piosence współczesnej, na podstawie albumu Czesława Mozila Czesław Śpiewa Miłosza | pl |
dc.title.alternative | Twentieth century Polish poetry in contemporary songs – an analysis based on the music album by Czeslaw Mozil Czesław Śpiewa Miłosza | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |