Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Efekt rozgrzania poznawczego a podatność na heurystykę zakotwiczenia i dostosowania
The cognitive warm-up effect and susceptibility to the anchoring and adjustment heuristic
efekt rozgrzania poznawczego, wysiłek poznawczy, poznawcza mobilizacja, efekt drenażu, heurystyka zakotwiczenia i dostosowania, efekt zakotwiczenia
cognitive warm-up effect, cognitive effort, cognitive mobilization, drain effect, anchoring and adjustment heuristics, anchoring effect
Heurystyka zakotwiczenia i dostosowania stanowi jeden z najczęściej popełnianych błędów poznawczych. Opisana po raz pierwszy przez Tversky’ego i Kahnemana (1974) stała się inspiracją do prowadzenia dalszych badań. Efekt rozgrzania poznawczego został odkryty stosunkowo niedawno przez Śpiewaka i współpracowników (2003). Efekt następuje wskutek wcześniejszego, intensywnego wysiłku mentalnego. W niniejszej pracy dokonano połączenia tych dwóch zjawisk i podjęto próbę zbadania czy efekt rozgrzania poznawczego może zmniejszać podatność na uleganie heurystyce zakotwiczenia i dostosowania. Przebadano 92 osoby wykorzystując: kwestionariusz Self-Assessment Manikin (SAM), arkusze zawierające pytania kotwiczące, dwie wersje zadań, różniących się intensywnością wysiłku oraz pytania kontrolne. Wyniki eksperymentu nie pozwoliły na potwierdzenie postawionej hipotezy i mogą wskazywać na wystąpienie zjawiska drenażu poznawczego.
The anchoring and adjustment heuristic is one of the most common cognitive errors. First described by Tversky and Kahneman (1974), it became an inspiration for further research. The cognitive warm-up effect was discovered relatively recently by Spiewak and colleagues (2003). The effect occurs because of prior, intense mental effort. This study combines these two phenomena and attempts to examine whether the cognitive warm-up effect can reduce susceptibility to the anchoring and adjustment heuristic. 92 people were examined using the Self-Assessment Manikin (SAM) questionnaire, sheets containing anchor questions, two versions of tasks differing in the intensity of effort and control questions. The results of the experiment did not confirm the hypothesis and may indicate the occurrence of cognitive drain.
dc.abstract.en | The anchoring and adjustment heuristic is one of the most common cognitive errors. First described by Tversky and Kahneman (1974), it became an inspiration for further research. The cognitive warm-up effect was discovered relatively recently by Spiewak and colleagues (2003). The effect occurs because of prior, intense mental effort. This study combines these two phenomena and attempts to examine whether the cognitive warm-up effect can reduce susceptibility to the anchoring and adjustment heuristic. 92 people were examined using the Self-Assessment Manikin (SAM) questionnaire, sheets containing anchor questions, two versions of tasks differing in the intensity of effort and control questions. The results of the experiment did not confirm the hypothesis and may indicate the occurrence of cognitive drain. | pl |
dc.abstract.pl | Heurystyka zakotwiczenia i dostosowania stanowi jeden z najczęściej popełnianych błędów poznawczych. Opisana po raz pierwszy przez Tversky’ego i Kahnemana (1974) stała się inspiracją do prowadzenia dalszych badań. Efekt rozgrzania poznawczego został odkryty stosunkowo niedawno przez Śpiewaka i współpracowników (2003). Efekt następuje wskutek wcześniejszego, intensywnego wysiłku mentalnego. W niniejszej pracy dokonano połączenia tych dwóch zjawisk i podjęto próbę zbadania czy efekt rozgrzania poznawczego może zmniejszać podatność na uleganie heurystyce zakotwiczenia i dostosowania. Przebadano 92 osoby wykorzystując: kwestionariusz Self-Assessment Manikin (SAM), arkusze zawierające pytania kotwiczące, dwie wersje zadań, różniących się intensywnością wysiłku oraz pytania kontrolne. Wyniki eksperymentu nie pozwoliły na potwierdzenie postawionej hipotezy i mogą wskazywać na wystąpienie zjawiska drenażu poznawczego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Śpiewak, Sławomir - 132340 | pl |
dc.contributor.author | Cetnarowski, Jan - USOS261368 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Polak, Mateusz - 107066 | pl |
dc.contributor.reviewer | Śpiewak, Sławomir - 132340 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-10T23:13:46Z | |
dc.date.available | 2024-07-10T23:13:46Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174188-261368 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/375703 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | cognitive warm-up effect, cognitive effort, cognitive mobilization, drain effect, anchoring and adjustment heuristics, anchoring effect | pl |
dc.subject.pl | efekt rozgrzania poznawczego, wysiłek poznawczy, poznawcza mobilizacja, efekt drenażu, heurystyka zakotwiczenia i dostosowania, efekt zakotwiczenia | pl |
dc.title | Efekt rozgrzania poznawczego a podatność na heurystykę zakotwiczenia i dostosowania | pl |
dc.title.alternative | The cognitive warm-up effect and susceptibility to the anchoring and adjustment heuristic | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |