Czerwone. Szorstkie. Za kostki. Zgrywus. Trup. Bekon. Pasiak. Sześcian. Ciężko na moich ramionach. Heidegger. Hades. Oddech. „...nic i nic.” Analiza spektaklu Nic w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego w kontekście rozważań o charakterze empiryczno-transcendentalnym

master
dc.abstract.enThe starting point of this work is a question about the political potential of the spectacle directed by Krzysztof Garbaczewski entitled "Nothing". The spectacle does not concern the current political or social situation at the time of the premiere (March 28, 2019). The main plot of the spectacle is the descent of Orpheus into Hades. In the spectacle also appears the characters of Martin Heidegger and Paul Celan. The author focuses in his work on some threads from Heidegger's chosen works, which appears in the Garbaczewski's spectacle. He answers the question from the starting point of this work. The answer is, that if Heidegger's philosophy makes present the thread of the processual subject, which was presented also in Jacques Rancière's statements about the conception of the political, then it is also a statement of a political nature. Ergo: the spectacle directed by Garbaczewski is the spectacle in some way political, since the themes in this spectacle depict the accumulation of a certain tendency of being. In the discussed spectacle, the political concept from Rancière's works is intertwined with reflection on the empirical-transcendental kind of thinking and from the other hand: the reflection on the empirical-transcendental feature is intertwined with a specific way of being of the subject. In the first part of the work, the author characterizes the main threads of Heidegger's philosophy and Rancière's thought. He places them on common matrices that are found in Deleuze's system from the book named "Logic of Meaning". The second part of the work focuses on the spectacle in the light of theoretical delivery from the first part of this work. He tries to discuss how Garbaczewski in his spectacle thematizes the political potential of empirical-transcendental reflection and the model of being of the subject that it manifests.pl
dc.abstract.plPunktem wyjścia pracy jest pytanie o polityczność spektaklu w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego pt. „Nic”. Spektakl nie dotyczy jednak aktualnej w czasie premiery (28.03.2019) sytuacji politycznej lub społecznej. Nie opisuje jej wprost lub na sposób publicystyczny. Głównym wątkiem spektaklu jest zejście Orfeusza do Hadesu. Orfeusz wypowiada jednak słowa z książki Janusza Palikota pt. „Nic-nic”, natomiast w spektaklu pojawiają się także postaci Martina Heideggera oraz Paula Celana. Autor skupia się w pracy na wątku Heideggerowskim. Odpowiada na wstępne pytanie w sposób następujący: jeżeli filozofia Heideggera uobecnia schemat procesualnego rozwoju podmiotu, który odnaleźć można w wypowiedziach Jacquesa Rancière’a nt. polityczności, to również jest wypowiedzią o charakterze politycznym. Ergo: spektakl w reżyserii Garbaczewskiego jest wypowiedzią o charakterze politycznym, skoro tematyzuje nawarstwianie się określonej tendencji bycia. W omawianym spektaklu polityczność splata się z namysłem o charakterze empiryczno-transcendentalnym, namysł o charakterze empiryczno-transcendentalnym splata się natomiast z określonym sposobem bycia podmiotu. W pierwszej części pracy autor charakteryzuje główne wątki filozofii Heideggera i myśli Rancière’a. Osadza ich na wspólnej matrycy, jaką znajduje w systemie Deleuze’a z okresu „Logiki sensu”. W drugiej części pracy skupia się na analizie spektaklu w świetle wcześniejszych ustaleń teoretycznych. Stara się omówić w jaki sposób Garbaczewski tematyzuje polityczny potencjał namysłu o charakterze empiryczno-transcendentalnym oraz przejawiający się za jego sprawą model bycia podmiotu.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKościelniak, Marcinpl
dc.contributor.authorKrolek, Wojciechpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerKościelniak, Marcinpl
dc.contributor.reviewerMomro, Jakub - 174253 pl
dc.date.accessioned2023-06-27T21:33:23Z
dc.date.available2023-06-27T21:33:23Z
dc.date.submitted2023-06-27pl
dc.fieldofstudyteatrologiapl
dc.identifier.apddiploma-167736-307726pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/312999
dc.languagepolpl
dc.subject.enHeidegger, Rancière, Garbaczewski, Nothing, Nothingness, Theatre, Theatre performance, Performance, Holocaust, Palikot, Deleuze, Politics, Philosophy of Language, Hades, Leśmian, Malewicz, Wodziński, Daumal, Orpheus, Celanpl
dc.subject.plHeidegger, Rancière, Garbaczewski, Nic, Nicość, Teatr, Spektakl teatralny, Performance, Zagłada, Palikot, Deleuze, Polityczność, Filozofia Języka, Hades, Leśmian, Malewicz, Wodziński, Daumal, Orfeusz, Celanpl
dc.titleCzerwone. Szorstkie. Za kostki. Zgrywus. Trup. Bekon. Pasiak. Sześcian. Ciężko na moich ramionach. Heidegger. Hades. Oddech. „...nic i nic.” Analiza spektaklu Nic w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego w kontekście rozważań o charakterze empiryczno-transcendentalnympl
dc.title.alternativeRed. Rough. By the ankles. Jester. Corpse. Bacon. Striped uniform. Cube. Weight on my shoulders. Heidegger. Hades. Breath. "...nothing and nothing." Analysis of the spectacle Nothing directed by Krzysztof Garbaczewski in the light of empirical-transcendental considerationspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The starting point of this work is a question about the political potential of the spectacle directed by Krzysztof Garbaczewski entitled "Nothing". The spectacle does not concern the current political or social situation at the time of the premiere (March 28, 2019). The main plot of the spectacle is the descent of Orpheus into Hades. In the spectacle also appears the characters of Martin Heidegger and Paul Celan. The author focuses in his work on some threads from Heidegger's chosen works, which appears in the Garbaczewski's spectacle. He answers the question from the starting point of this work. The answer is, that if Heidegger's philosophy makes present the thread of the processual subject, which was presented also in Jacques Rancière's statements about the conception of the political, then it is also a statement of a political nature. Ergo: the spectacle directed by Garbaczewski is the spectacle in some way political, since the themes in this spectacle depict the accumulation of a certain tendency of being. In the discussed spectacle, the political concept from Rancière's works is intertwined with reflection on the empirical-transcendental kind of thinking and from the other hand: the reflection on the empirical-transcendental feature is intertwined with a specific way of being of the subject. In the first part of the work, the author characterizes the main threads of Heidegger's philosophy and Rancière's thought. He places them on common matrices that are found in Deleuze's system from the book named "Logic of Meaning". The second part of the work focuses on the spectacle in the light of theoretical delivery from the first part of this work. He tries to discuss how Garbaczewski in his spectacle thematizes the political potential of empirical-transcendental reflection and the model of being of the subject that it manifests.
dc.abstract.plpl
Punktem wyjścia pracy jest pytanie o polityczność spektaklu w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego pt. „Nic”. Spektakl nie dotyczy jednak aktualnej w czasie premiery (28.03.2019) sytuacji politycznej lub społecznej. Nie opisuje jej wprost lub na sposób publicystyczny. Głównym wątkiem spektaklu jest zejście Orfeusza do Hadesu. Orfeusz wypowiada jednak słowa z książki Janusza Palikota pt. „Nic-nic”, natomiast w spektaklu pojawiają się także postaci Martina Heideggera oraz Paula Celana. Autor skupia się w pracy na wątku Heideggerowskim. Odpowiada na wstępne pytanie w sposób następujący: jeżeli filozofia Heideggera uobecnia schemat procesualnego rozwoju podmiotu, który odnaleźć można w wypowiedziach Jacquesa Rancière’a nt. polityczności, to również jest wypowiedzią o charakterze politycznym. Ergo: spektakl w reżyserii Garbaczewskiego jest wypowiedzią o charakterze politycznym, skoro tematyzuje nawarstwianie się określonej tendencji bycia. W omawianym spektaklu polityczność splata się z namysłem o charakterze empiryczno-transcendentalnym, namysł o charakterze empiryczno-transcendentalnym splata się natomiast z określonym sposobem bycia podmiotu. W pierwszej części pracy autor charakteryzuje główne wątki filozofii Heideggera i myśli Rancière’a. Osadza ich na wspólnej matrycy, jaką znajduje w systemie Deleuze’a z okresu „Logiki sensu”. W drugiej części pracy skupia się na analizie spektaklu w świetle wcześniejszych ustaleń teoretycznych. Stara się omówić w jaki sposób Garbaczewski tematyzuje polityczny potencjał namysłu o charakterze empiryczno-transcendentalnym oraz przejawiający się za jego sprawą model bycia podmiotu.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kościelniak, Marcin
dc.contributor.authorpl
Krolek, Wojciech
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Kościelniak, Marcin
dc.contributor.reviewerpl
Momro, Jakub - 174253
dc.date.accessioned
2023-06-27T21:33:23Z
dc.date.available
2023-06-27T21:33:23Z
dc.date.submittedpl
2023-06-27
dc.fieldofstudypl
teatrologia
dc.identifier.apdpl
diploma-167736-307726
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/312999
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Heidegger, Rancière, Garbaczewski, Nothing, Nothingness, Theatre, Theatre performance, Performance, Holocaust, Palikot, Deleuze, Politics, Philosophy of Language, Hades, Leśmian, Malewicz, Wodziński, Daumal, Orpheus, Celan
dc.subject.plpl
Heidegger, Rancière, Garbaczewski, Nic, Nicość, Teatr, Spektakl teatralny, Performance, Zagłada, Palikot, Deleuze, Polityczność, Filozofia Języka, Hades, Leśmian, Malewicz, Wodziński, Daumal, Orfeusz, Celan
dc.titlepl
Czerwone. Szorstkie. Za kostki. Zgrywus. Trup. Bekon. Pasiak. Sześcian. Ciężko na moich ramionach. Heidegger. Hades. Oddech. „...nic i nic.” Analiza spektaklu Nic w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego w kontekście rozważań o charakterze empiryczno-transcendentalnym
dc.title.alternativepl
Red. Rough. By the ankles. Jester. Corpse. Bacon. Striped uniform. Cube. Weight on my shoulders. Heidegger. Hades. Breath. "...nothing and nothing." Analysis of the spectacle Nothing directed by Krzysztof Garbaczewski in the light of empirical-transcendental considerations
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
9
Views per month
Views per city
Düsseldorf
4
Warsaw
3
Rozprza
1

No access

No Thumbnail Available
Collections