Humanista działaczem kontrreformacyjnym : wpływ podróży zagranicznych na zmianę postawy Jakuba Górskiego (1525-1585)

2016
journal article
article
dc.abstract.enMental upheaval caused by the influence of the Renaissance and the accompanying humanism brought an important change in the perception of the world and life, causing a reevaluation of existing cultural ideals, as well as increasing intellectual dynamism. Science began to be treated as a discipline serving utilitarian and cognitive purposes, which should shape a human being characterized by individualism, broad intellectual horizons and high moral qualifications. The Old Polish period was characterized by an increase in interest in educational matters. Educational way of that time focused on specific values serving primarily the good of the homeland, and it included school education and education of the public. During that period, thorough education could be ensured by institutions such as university. The basis of academic education started to encompass subjects giving students an excellent view of the world and a thorough knowledge used in subsequent career. At the same time according to the prevailing humanist slogans there was a return to the sources, with an emphasis on teaching classical languages. It was also remembered about teaching the young behavior patterns appropriate to the godly man, based on the principles of ethics and honor. Complement for the education received on native soil was provided by non-school forms, which included educational trips to foreign faculties. In the Old Polish period, because of the widespread public interest in the pedagogical affairs, scientific voyages have become a hallmark of the era. The purpose of this article is to present the life and scientific and educational work of Jacob Górski, an outstanding humanist, reformer, and eight-time rector of the Academy of Krakow, as well as defining the role of the pilgrimage of education as an essential element of the Old Polish canon of education in his later activities in the territories of the Polish Republic.pl
dc.abstract.plPrzewrót umysłowy wywołany wpływem odrodzenia i towarzyszącego mu humanizmu przyniósł doniosłą zmianę w sposobie postrzegania świata oraz życia, powodując przewartościowanie dotychczasowych ideałów kulturalnych, a także wzrastający dynamizm intelektualny. Naukę zaczęto traktować jako dyscyplinę służącą celom utylitarnym i poznawczym, pragnąc za jej przyczyną ukształtować człowieka odznaczającego się indywidualizmem, szerokimi horyzontami intelektualnymi oraz wysokimi kwalifikacjami moralnymi. Okres staropolski charakteryzował się wzrostem zainteresowań kwestiami edukacyjnymi. Funkcjonująca wtedy droga wychowawcza koncentrowała się wokół określonych wartości, służących przede wszystkim dobru ojczyzny, obejmując edukację szkolną oraz wychowanie publiczne. Instytucją zapewniającą w tym okresie gruntowne wykształcenie był uniwersytet. Podstawą nauczania akademickiego stały się przedmioty dające scholarom doskonały ogląd świata oraz rzetelną wiedzę wykorzystywaną w późniejszej karierze. Jednocześnie, zgodnie z panującymi hasłami humanistycznymi, powracano do źródeł, kładąc nacisk na naukę języków klasycznych. Pamiętano również o przekazaniu wzorców zachowania właściwych człowiekowi pobożnemu, kierującemu się zasadami etyki i honoru. Uzupełnieniem wykształcenia uzyskanego na rodzimym gruncie były formy pozaszkolne, do których zaliczały się podróże edukacyjne do zagranicznych wszechnic. W okresie staropolskim, ze względu na powszechne zainteresowanie społeczeństwa sprawami pedagogicznymi, wojaże naukowe stały się cechą charakterystyczną epoki. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie życia i działalności naukowo-dydaktycznej Jakuba Górskiego, znakomitego humanisty, uczonego, reformatora oraz ośmiokrotnego rektora Akademii Krakowskiej, a także określenie roli peregrynacji edukacyjnych jako istotnego elementu staropolskiego kanonu kształcenia.pl
dc.contributor.authorWyszogrodzka, Sylwiapl
dc.date.accession2017-02-22pl
dc.date.accessioned2017-02-22T11:33:50Z
dc.date.available2017-02-22T11:33:50Z
dc.date.issued2016pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 42-44pl
dc.description.number15 (4)pl
dc.description.physical25-44pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn2082-9469pl
dc.identifier.issn2299-1638pl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/38683
dc.identifier.weblinkhttp://www.doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/0/ZN+Hum+15_4_2016/e417e537-dfc7-4138-bb84-a69ff3ecda25#page=25pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.eneducation in 16th centurypl
dc.subject.enforeign travelspl
dc.subject.enJakub Górskipl
dc.subject.enUniversity of Cracowpl
dc.subject.enreformpl
dc.subject.pledukacja staropolskapl
dc.subject.plpodróże zagranicznepl
dc.subject.plJakub Górskipl
dc.subject.plUniwersytet Krakowskipl
dc.subject.plreformapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleHumanista działaczem kontrreformacyjnym : wpływ podróży zagranicznych na zmianę postawy Jakuba Górskiego (1525-1585)pl
dc.title.alternativeForeign travels as an important element of education in the sixteenth century on the example of life and activity of Jakub Górskipl
dc.title.journalZeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistycznepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Mental upheaval caused by the influence of the Renaissance and the accompanying humanism brought an important change in the perception of the world and life, causing a reevaluation of existing cultural ideals, as well as increasing intellectual dynamism. Science began to be treated as a discipline serving utilitarian and cognitive purposes, which should shape a human being characterized by individualism, broad intellectual horizons and high moral qualifications. The Old Polish period was characterized by an increase in interest in educational matters. Educational way of that time focused on specific values serving primarily the good of the homeland, and it included school education and education of the public. During that period, thorough education could be ensured by institutions such as university. The basis of academic education started to encompass subjects giving students an excellent view of the world and a thorough knowledge used in subsequent career. At the same time according to the prevailing humanist slogans there was a return to the sources, with an emphasis on teaching classical languages. It was also remembered about teaching the young behavior patterns appropriate to the godly man, based on the principles of ethics and honor. Complement for the education received on native soil was provided by non-school forms, which included educational trips to foreign faculties. In the Old Polish period, because of the widespread public interest in the pedagogical affairs, scientific voyages have become a hallmark of the era. The purpose of this article is to present the life and scientific and educational work of Jacob Górski, an outstanding humanist, reformer, and eight-time rector of the Academy of Krakow, as well as defining the role of the pilgrimage of education as an essential element of the Old Polish canon of education in his later activities in the territories of the Polish Republic.
dc.abstract.plpl
Przewrót umysłowy wywołany wpływem odrodzenia i towarzyszącego mu humanizmu przyniósł doniosłą zmianę w sposobie postrzegania świata oraz życia, powodując przewartościowanie dotychczasowych ideałów kulturalnych, a także wzrastający dynamizm intelektualny. Naukę zaczęto traktować jako dyscyplinę służącą celom utylitarnym i poznawczym, pragnąc za jej przyczyną ukształtować człowieka odznaczającego się indywidualizmem, szerokimi horyzontami intelektualnymi oraz wysokimi kwalifikacjami moralnymi. Okres staropolski charakteryzował się wzrostem zainteresowań kwestiami edukacyjnymi. Funkcjonująca wtedy droga wychowawcza koncentrowała się wokół określonych wartości, służących przede wszystkim dobru ojczyzny, obejmując edukację szkolną oraz wychowanie publiczne. Instytucją zapewniającą w tym okresie gruntowne wykształcenie był uniwersytet. Podstawą nauczania akademickiego stały się przedmioty dające scholarom doskonały ogląd świata oraz rzetelną wiedzę wykorzystywaną w późniejszej karierze. Jednocześnie, zgodnie z panującymi hasłami humanistycznymi, powracano do źródeł, kładąc nacisk na naukę języków klasycznych. Pamiętano również o przekazaniu wzorców zachowania właściwych człowiekowi pobożnemu, kierującemu się zasadami etyki i honoru. Uzupełnieniem wykształcenia uzyskanego na rodzimym gruncie były formy pozaszkolne, do których zaliczały się podróże edukacyjne do zagranicznych wszechnic. W okresie staropolskim, ze względu na powszechne zainteresowanie społeczeństwa sprawami pedagogicznymi, wojaże naukowe stały się cechą charakterystyczną epoki. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie życia i działalności naukowo-dydaktycznej Jakuba Górskiego, znakomitego humanisty, uczonego, reformatora oraz ośmiokrotnego rektora Akademii Krakowskiej, a także określenie roli peregrynacji edukacyjnych jako istotnego elementu staropolskiego kanonu kształcenia.
dc.contributor.authorpl
Wyszogrodzka, Sylwia
dc.date.accessionpl
2017-02-22
dc.date.accessioned
2017-02-22T11:33:50Z
dc.date.available
2017-02-22T11:33:50Z
dc.date.issuedpl
2016
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 42-44
dc.description.numberpl
15 (4)
dc.description.physicalpl
25-44
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissnpl
2082-9469
dc.identifier.issnpl
2299-1638
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/38683
dc.identifier.weblinkpl
http://www.doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/0/ZN+Hum+15_4_2016/e417e537-dfc7-4138-bb84-a69ff3ecda25#page=25
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
education in 16th century
dc.subject.enpl
foreign travels
dc.subject.enpl
Jakub Górski
dc.subject.enpl
University of Cracow
dc.subject.enpl
reform
dc.subject.plpl
edukacja staropolska
dc.subject.plpl
podróże zagraniczne
dc.subject.plpl
Jakub Górski
dc.subject.plpl
Uniwersytet Krakowski
dc.subject.plpl
reforma
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Humanista działaczem kontrreformacyjnym : wpływ podróży zagranicznych na zmianę postawy Jakuba Górskiego (1525-1585)
dc.title.alternativepl
Foreign travels as an important element of education in the sixteenth century on the example of life and activity of Jakub Górski
dc.title.journalpl
Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
2
Views per month
Views per city
Warsaw
1
Downloads
wyszogrodzka_humanista_dzialaczem_kontrreformacyjnym_wplyw_podrozy_2016.pdf
56