Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Handel używaną odzieżą w przestrzeni Krakowa
Second hand retail in the urban space of Krakow
moda vintage, odzież używana, geografia handlu, geografia wydarzeń,handel odzieżą używaną, Kraków
vintage fashion, used clothing, geography trade, geography of events, second-hand retail, Kraków, Poland
W pracy nawiązano do fenomenu konsumpcji odzieży używanej we współczesnym społeczeństwie oraz zmian postaw Polaków w tym zakresie obserwowanych w ostatnim czasie. Zwrócono uwagę na to, że handel używanymi ubraniami może być ciekawym polem badań geograficznych, zarówno z perspektywy geografii handlu, jak i geografii mody. W dużychmiastach, takich jak Kraków, handel ten odgrywa coraz większą rolę w kształtowaniu oferty handlowej i miejskiej tożsamości. W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej i zmieniających się nawyków konsumenckich, ten rodzaj placówek handlowych zyskuje na znaczeniu. W niniejszej pracy magisterskiej zbadano przestrzenne aspekty handlu ubraniami z drugiej ręki w Krakowie, koncentrując się na lokalizacji placówek handlowych oraz miejscach, gdzie odbywają się najważniejsze krakowskie targi mody vintage. Badania terenowe przeprowadzone w 2023 roku wykazały, że sklepy te są szczególnie widoczne w obrębie dzielnicy I (Stare Miasto), zwłaszcza na terenie Kazimierza, wpisując się w atmosferę dzielnicy. Wyróżniono cztery typy placówek handlowych (second hand, vintage, komisy, sklepy organizacji charytatywnych). Analiza handlu odzieżą z drugiej ręki w Krakowie pokazuje przy tym, że znajdujące się w określonych miejscach sklepy, zwłaszcza placówki typu vintage oraz związane z modą vintage wydarzenia, nie tylko realizują cele komercyjne, lecz także odzwierciedlają i kształtują ich kreatywny charakter – poprzez asortyment towarów, wystrój wnętrza oraz organizowane wydarzenia. Dodają uroku i tworzą ofertę handlową oraz spędzania czasu wolnego, zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów.
The study refers to the phenomenon of second-hand clothing consumption in contemporary society and the changes in attitudes of Poles in this regard observed recently, pointing out that the second-hand clothing trade can be an interesting field of geographical research, both from the perspective of the geography of retail and the geography of fashion. In large cities such asKrakow, this trade is playing an increasingly important role in shaping the retail offer and urban identity. With increasing environmental awareness and changing consumer habits, this type of retail outlets is gaining importance. The thesis investigates the spatial aspects of the secondhand clothing trade in Krakow, focusing on the location of diverse retail outlets and the venuesof Krakow's most important vintage fashion fair. Field research carried out in 2023 showed that these shops are particularly numerous within District I (Old Town), especially in the quarter of Kazimierz, blending into the atmosphere of the area. Four types of shops were identified (second hand, vintage, second hand, charity shops). The analysis of the second-hand clothing trade in Krakow shows that shops in specific locations, especially vintage shops, and vintage fashion fairs, not only fulfil commercial objectives, but also reflect and shape the creative character of selected areas - through the range of goods on offer, the interior design and the events organised. They add charm and create a shopping and leisure offer for both residents and tourists.
dc.abstract.en | The study refers to the phenomenon of second-hand clothing consumption in contemporary society and the changes in attitudes of Poles in this regard observed recently, pointing out that the second-hand clothing trade can be an interesting field of geographical research, both from the perspective of the geography of retail and the geography of fashion. In large cities such asKrakow, this trade is playing an increasingly important role in shaping the retail offer and urban identity. With increasing environmental awareness and changing consumer habits, this type of retail outlets is gaining importance. The thesis investigates the spatial aspects of the secondhand clothing trade in Krakow, focusing on the location of diverse retail outlets and the venuesof Krakow's most important vintage fashion fair. Field research carried out in 2023 showed that these shops are particularly numerous within District I (Old Town), especially in the quarter of Kazimierz, blending into the atmosphere of the area. Four types of shops were identified (second hand, vintage, second hand, charity shops). The analysis of the second-hand clothing trade in Krakow shows that shops in specific locations, especially vintage shops, and vintage fashion fairs, not only fulfil commercial objectives, but also reflect and shape the creative character of selected areas - through the range of goods on offer, the interior design and the events organised. They add charm and create a shopping and leisure offer for both residents and tourists. | pl |
dc.abstract.pl | W pracy nawiązano do fenomenu konsumpcji odzieży używanej we współczesnym społeczeństwie oraz zmian postaw Polaków w tym zakresie obserwowanych w ostatnim czasie. Zwrócono uwagę na to, że handel używanymi ubraniami może być ciekawym polem badań geograficznych, zarówno z perspektywy geografii handlu, jak i geografii mody. W dużychmiastach, takich jak Kraków, handel ten odgrywa coraz większą rolę w kształtowaniu oferty handlowej i miejskiej tożsamości. W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej i zmieniających się nawyków konsumenckich, ten rodzaj placówek handlowych zyskuje na znaczeniu. W niniejszej pracy magisterskiej zbadano przestrzenne aspekty handlu ubraniami z drugiej ręki w Krakowie, koncentrując się na lokalizacji placówek handlowych oraz miejscach, gdzie odbywają się najważniejsze krakowskie targi mody vintage. Badania terenowe przeprowadzone w 2023 roku wykazały, że sklepy te są szczególnie widoczne w obrębie dzielnicy I (Stare Miasto), zwłaszcza na terenie Kazimierza, wpisując się w atmosferę dzielnicy. Wyróżniono cztery typy placówek handlowych (second hand, vintage, komisy, sklepy organizacji charytatywnych). Analiza handlu odzieżą z drugiej ręki w Krakowie pokazuje przy tym, że znajdujące się w określonych miejscach sklepy, zwłaszcza placówki typu vintage oraz związane z modą vintage wydarzenia, nie tylko realizują cele komercyjne, lecz także odzwierciedlają i kształtują ich kreatywny charakter – poprzez asortyment towarów, wystrój wnętrza oraz organizowane wydarzenia. Dodają uroku i tworzą ofertę handlową oraz spędzania czasu wolnego, zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Geografii i Geologii | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk przyrodniczych | pl |
dc.area | obszar nauk technicznych | pl |
dc.contributor.advisor | Murzyn-Kupisz, Monika - USOS256145 | pl |
dc.contributor.author | Dudek, Julia - USOS275410 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WGG | pl |
dc.contributor.reviewer | Gorczyca, Katarzyna - 160845 | pl |
dc.contributor.reviewer | Murzyn-Kupisz, Monika - USOS256145 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-11T22:58:20Z | |
dc.date.available | 2024-07-11T22:58:20Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | geografia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-163474-275410 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/376373 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | vintage fashion, used clothing, geography trade, geography of events, second-hand retail, Kraków, Poland | pl |
dc.subject.pl | moda vintage, odzież używana, geografia handlu, geografia wydarzeń,handel odzieżą używaną, Kraków | pl |
dc.title | Handel używaną odzieżą w przestrzeni Krakowa | pl |
dc.title.alternative | Second hand retail in the urban space of Krakow | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |