Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Nowe sposoby dyfuzji treści w sieci na przykładzie polskich portali internetowych
New types of web-content diffusion on the example of Polish web portals
dyfuzja
algorytmizacja
personalizacja
big data
komunikacja
diffusion
alghoritmization
personalization
big data
communication
Bibliogr. s. 238-258
Rozprawa doktorska stanowi próbę udzielenia możliwie pełnej odpowiedzi na pytania: w jaki sposób treści rozprzestrzeniają się w Internecie oraz jakie nowe kanały dyfuzji wykorzystywane są przez największe polskie portale internetowe: Onet, Wirtualną Polskę oraz Interię. Możliwie szeroki - sięgający miejscami do przestrzeni ontologicznej - opis analizowanego zjawiska, jest najważniejszą dyrektywą metodologiczną jaką się kieruję. Praca ma charakter interdyscyplinarny ze względu na globalne implikacje zjawisk generowanych przez globalną sieć. Jednym z takich fenomenów jest dyfuzja zachodząca przy wykorzystywaniu Internetu, rozumiana jako szczególny rodzaj procesu komunikacji. Metodologia badań powstała w oparciu o założenie, że współczesna humanistyka w jej ujęciu cyfrowym wymaga od badacza nie tylko teoretycznego opisu zjawisk, ale i praktycznego zastosowania danych pozyskanych w laboratorium. Opierając się na teoretycznych założeniach i osiągnięciach współczesnych badań medioznawczych w pracy zastosowano zarówno analizę big data jak i przeprowadzono wywiady eksperckie z osobami odpowiedzialnymi za powstawanie i rozwój nowych produktów oferowanych przez polskie portale internetowe. Praca analizuje największe polskie portale internetowe, zawiera omówienie kluczowych aspektów teoretycznych oraz terminologicznych dyfuzji jako zjawiska, mającego wielowymiarowy wpływ na kontekst społeczny i kulturowy. W pracy poddaję weryfikacji hipotezę stwierdzającą, że innowacyjne podejście portali do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości technologicznej i medialnej wpływa na rozwój nowych form i strategii docierania do użytkowników sieci. Dysertacja opisuje cechy algorytmizacji jako zjawiska społeczno-kulturowego, aby eksperymentalnie i za pomocą wywiadów eksperckich sprawdzić jak wygląda aktualne wykorzystanie algorytmów i personalizacja prezentowania treści w portalach. W kolejnych częściach dysertacji poddaję pogłębionej analizie największe kanały stymulujące dyfuzję, czyli wyszukiwarki internetowe oraz media społecznościowe. Domknięcie procesu badawczego stanowi przegląd współczesnych metodologii, stosowanych w badaniach nad procesami dyfuzji w Internecie oraz analiza wyników badań jakościowych w formie wywiadów eksperckich. Zastosowana metodologia pozwoliła na kompleksowy opis wpływu nowych rodzajów dyfuzji treści na decyzje nadawców i odbiorców oraz poznanie nowych trendów rozwojowych portali internetowych, ocenę skuteczności różnych sposobów rozprzestrzeniania treści i lepsze zrozumienie przepływu informacji we współczesnym świecie.
The dissertation is an attempt to provide full answer to the questions: how does content spread on the Internet and what new diffusion channels are used by the largest Polish Internet portals: Onet, Wirtualna Polska and Interia. A possibly wide - reaching in places to the ontological space - description of the analyzed phenomenon is the most important methodological directive that I follow. My work is interdisciplinary due to the global implications of phenomena generated by the global network. One of such problems is diffusion that takes place in the Internet, what can be understood as a special kind of communication process. The research methodology is based on the assumption that the contemporary humanities in its digital aspect requires from the researcher not only theoretical description of phenomena, but also practical analysis of data obtained in the laboratory. Basing on the theoretical assumptions and achievements of media research, I use in my work big data analysis and expert interviews which were conducted with people responsible for the creation and development of new products offered by Polish web portals. The paper analyses the largest Polish web portals and discusses key theoretical and terminological aspects of diffusion as a phenomenon that has a multidimensional impact on social and cultural context. In the dissertation I verify the hypothesis that the innovative approach of portals to the dynamically changing technological and media reality influences the development of new forms and strategies of reaching the network users. The dissertation describes features of algorithmization as a socio-cultural phenomenon in order to check how the current use of algorithms and personalization of content presentation in portals looks like. In the following parts of my work, I analyse largest channels stimulating the diffusion, i.e. search engines and social media. In research process I submit a review of contemporary methodologies used in research on diffusion processes in the Internet and analysis of qualitative research results in the form of expert interviews. The applied methodology allowed to present comprehensive description of the impact of new types of content diffusion on the decisions of broadcasters and users, as well as knowledge about new trends in the development of web portals, assessing the effectiveness of different ways of spreading content and better understanding of information flow in the modern world.
dc.abstract.en | The dissertation is an attempt to provide full answer to the questions: how does content spread on the Internet and what new diffusion channels are used by the largest Polish Internet portals: Onet, Wirtualna Polska and Interia. A possibly wide - reaching in places to the ontological space - description of the analyzed phenomenon is the most important methodological directive that I follow. My work is interdisciplinary due to the global implications of phenomena generated by the global network. One of such problems is diffusion that takes place in the Internet, what can be understood as a special kind of communication process. The research methodology is based on the assumption that the contemporary humanities in its digital aspect requires from the researcher not only theoretical description of phenomena, but also practical analysis of data obtained in the laboratory. Basing on the theoretical assumptions and achievements of media research, I use in my work big data analysis and expert interviews which were conducted with people responsible for the creation and development of new products offered by Polish web portals. The paper analyses the largest Polish web portals and discusses key theoretical and terminological aspects of diffusion as a phenomenon that has a multidimensional impact on social and cultural context. In the dissertation I verify the hypothesis that the innovative approach of portals to the dynamically changing technological and media reality influences the development of new forms and strategies of reaching the network users. The dissertation describes features of algorithmization as a socio-cultural phenomenon in order to check how the current use of algorithms and personalization of content presentation in portals looks like. In the following parts of my work, I analyse largest channels stimulating the diffusion, i.e. search engines and social media. In research process I submit a review of contemporary methodologies used in research on diffusion processes in the Internet and analysis of qualitative research results in the form of expert interviews. The applied methodology allowed to present comprehensive description of the impact of new types of content diffusion on the decisions of broadcasters and users, as well as knowledge about new trends in the development of web portals, assessing the effectiveness of different ways of spreading content and better understanding of information flow in the modern world. | pl |
dc.abstract.pl | Rozprawa doktorska stanowi próbę udzielenia możliwie pełnej odpowiedzi na pytania: w jaki sposób treści rozprzestrzeniają się w Internecie oraz jakie nowe kanały dyfuzji wykorzystywane są przez największe polskie portale internetowe: Onet, Wirtualną Polskę oraz Interię. Możliwie szeroki - sięgający miejscami do przestrzeni ontologicznej - opis analizowanego zjawiska, jest najważniejszą dyrektywą metodologiczną jaką się kieruję. Praca ma charakter interdyscyplinarny ze względu na globalne implikacje zjawisk generowanych przez globalną sieć. Jednym z takich fenomenów jest dyfuzja zachodząca przy wykorzystywaniu Internetu, rozumiana jako szczególny rodzaj procesu komunikacji. Metodologia badań powstała w oparciu o założenie, że współczesna humanistyka w jej ujęciu cyfrowym wymaga od badacza nie tylko teoretycznego opisu zjawisk, ale i praktycznego zastosowania danych pozyskanych w laboratorium. Opierając się na teoretycznych założeniach i osiągnięciach współczesnych badań medioznawczych w pracy zastosowano zarówno analizę big data jak i przeprowadzono wywiady eksperckie z osobami odpowiedzialnymi za powstawanie i rozwój nowych produktów oferowanych przez polskie portale internetowe. Praca analizuje największe polskie portale internetowe, zawiera omówienie kluczowych aspektów teoretycznych oraz terminologicznych dyfuzji jako zjawiska, mającego wielowymiarowy wpływ na kontekst społeczny i kulturowy. W pracy poddaję weryfikacji hipotezę stwierdzającą, że innowacyjne podejście portali do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości technologicznej i medialnej wpływa na rozwój nowych form i strategii docierania do użytkowników sieci. Dysertacja opisuje cechy algorytmizacji jako zjawiska społeczno-kulturowego, aby eksperymentalnie i za pomocą wywiadów eksperckich sprawdzić jak wygląda aktualne wykorzystanie algorytmów i personalizacja prezentowania treści w portalach. W kolejnych częściach dysertacji poddaję pogłębionej analizie największe kanały stymulujące dyfuzję, czyli wyszukiwarki internetowe oraz media społecznościowe. Domknięcie procesu badawczego stanowi przegląd współczesnych metodologii, stosowanych w badaniach nad procesami dyfuzji w Internecie oraz analiza wyników badań jakościowych w formie wywiadów eksperckich. Zastosowana metodologia pozwoliła na kompleksowy opis wpływu nowych rodzajów dyfuzji treści na decyzje nadawców i odbiorców oraz poznanie nowych trendów rozwojowych portali internetowych, ocenę skuteczności różnych sposobów rozprzestrzeniania treści i lepsze zrozumienie przepływu informacji we współczesnym świecie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Szpunar, Magdalena - 145426 | pl |
dc.contributor.author | Cieniek, Rafał - 117367 | pl |
dc.contributor.institution | Uniwersytet Jagielloński. Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.reviewer | Fiut, Ignacy S. | pl |
dc.contributor.reviewer | Kowalski, Tadeusz | pl |
dc.date.accessioned | 2021-07-26T06:37:02Z | |
dc.date.available | 2021-07-26T06:37:02Z | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.date.submitted | 2020-07-14 | pl |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 238-258 | pl |
dc.description.physical | 262 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja autorska (postprint) | |
dc.identifier.callnumber | Dokt. 2020/082 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/276467 | |
dc.language | pol | pl |
dc.place | Kraków | pl |
dc.rights | Copyright | * |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.simpleview | Wolny dostęp | |
dc.rights.uri | http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf | * |
dc.share.type | otwarte repozytorium | |
dc.subject.en | diffusion | pl |
dc.subject.en | alghoritmization | pl |
dc.subject.en | personalization | pl |
dc.subject.en | big data | pl |
dc.subject.en | communication | pl |
dc.subject.pl | dyfuzja | pl |
dc.subject.pl | algorytmizacja | pl |
dc.subject.pl | personalizacja | pl |
dc.subject.pl | big data | pl |
dc.subject.pl | komunikacja | pl |
dc.title | Nowe sposoby dyfuzji treści w sieci na przykładzie polskich portali internetowych | pl |
dc.title.alternative | New types of web-content diffusion on the example of Polish web portals | pl |
dc.type | Thesis | pl |
dspace.entity.type | Publication |