Nowe sposoby dyfuzji treści w sieci na przykładzie polskich portali internetowych

thesis
dc.abstract.enThe dissertation is an attempt to provide full answer to the questions: how does content spread on the Internet and what new diffusion channels are used by the largest Polish Internet portals: Onet, Wirtualna Polska and Interia. A possibly wide - reaching in places to the ontological space - description of the analyzed phenomenon is the most important methodological directive that I follow. My work is interdisciplinary due to the global implications of phenomena generated by the global network. One of such problems is diffusion that takes place in the Internet, what can be understood as a special kind of communication process. The research methodology is based on the assumption that the contemporary humanities in its digital aspect requires from the researcher not only theoretical description of phenomena, but also practical analysis of data obtained in the laboratory. Basing on the theoretical assumptions and achievements of media research, I use in my work big data analysis and expert interviews which were conducted with people responsible for the creation and development of new products offered by Polish web portals. The paper analyses the largest Polish web portals and discusses key theoretical and terminological aspects of diffusion as a phenomenon that has a multidimensional impact on social and cultural context. In the dissertation I verify the hypothesis that the innovative approach of portals to the dynamically changing technological and media reality influences the development of new forms and strategies of reaching the network users. The dissertation describes features of algorithmization as a socio-cultural phenomenon in order to check how the current use of algorithms and personalization of content presentation in portals looks like. In the following parts of my work, I analyse largest channels stimulating the diffusion, i.e. search engines and social media. In research process I submit a review of contemporary methodologies used in research on diffusion processes in the Internet and analysis of qualitative research results in the form of expert interviews. The applied methodology allowed to present comprehensive description of the impact of new types of content diffusion on the decisions of broadcasters and users, as well as knowledge about new trends in the development of web portals, assessing the effectiveness of different ways of spreading content and better understanding of information flow in the modern world.pl
dc.abstract.plRozprawa doktorska stanowi próbę udzielenia możliwie pełnej odpowiedzi na pytania: w jaki sposób treści rozprzestrzeniają się w Internecie oraz jakie nowe kanały dyfuzji wykorzystywane są przez największe polskie portale internetowe: Onet, Wirtualną Polskę oraz Interię. Możliwie szeroki - sięgający miejscami do przestrzeni ontologicznej - opis analizowanego zjawiska, jest najważniejszą dyrektywą metodologiczną jaką się kieruję. Praca ma charakter interdyscyplinarny ze względu na globalne implikacje zjawisk generowanych przez globalną sieć. Jednym z takich fenomenów jest dyfuzja zachodząca przy wykorzystywaniu Internetu, rozumiana jako szczególny rodzaj procesu komunikacji. Metodologia badań powstała w oparciu o założenie, że współczesna humanistyka w jej ujęciu cyfrowym wymaga od badacza nie tylko teoretycznego opisu zjawisk, ale i praktycznego zastosowania danych pozyskanych w laboratorium. Opierając się na teoretycznych założeniach i osiągnięciach współczesnych badań medioznawczych w pracy zastosowano zarówno analizę big data jak i przeprowadzono wywiady eksperckie z osobami odpowiedzialnymi za powstawanie i rozwój nowych produktów oferowanych przez polskie portale internetowe. Praca analizuje największe polskie portale internetowe, zawiera omówienie kluczowych aspektów teoretycznych oraz terminologicznych dyfuzji jako zjawiska, mającego wielowymiarowy wpływ na kontekst społeczny i kulturowy. W pracy poddaję weryfikacji hipotezę stwierdzającą, że innowacyjne podejście portali do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości technologicznej i medialnej wpływa na rozwój nowych form i strategii docierania do użytkowników sieci. Dysertacja opisuje cechy algorytmizacji jako zjawiska społeczno-kulturowego, aby eksperymentalnie i za pomocą wywiadów eksperckich sprawdzić jak wygląda aktualne wykorzystanie algorytmów i personalizacja prezentowania treści w portalach. W kolejnych częściach dysertacji poddaję pogłębionej analizie największe kanały stymulujące dyfuzję, czyli wyszukiwarki internetowe oraz media społecznościowe. Domknięcie procesu badawczego stanowi przegląd współczesnych metodologii, stosowanych w badaniach nad procesami dyfuzji w Internecie oraz analiza wyników badań jakościowych w formie wywiadów eksperckich. Zastosowana metodologia pozwoliła na kompleksowy opis wpływu nowych rodzajów dyfuzji treści na decyzje nadawców i odbiorców oraz poznanie nowych trendów rozwojowych portali internetowych, ocenę skuteczności różnych sposobów rozprzestrzeniania treści i lepsze zrozumienie przepływu informacji we współczesnym świecie.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorSzpunar, Magdalena - 145426 pl
dc.contributor.authorCieniek, Rafał - 117367 pl
dc.contributor.institutionUniwersytet Jagielloński. Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.reviewerFiut, Ignacy S.pl
dc.contributor.reviewerKowalski, Tadeuszpl
dc.date.accessioned2021-07-26T06:37:02Z
dc.date.available2021-07-26T06:37:02Z
dc.date.openaccess0
dc.date.submitted2020-07-14pl
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 238-258pl
dc.description.physical262pl
dc.description.versionostateczna wersja autorska (postprint)
dc.identifier.callnumberDokt. 2020/082pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/276467
dc.languagepolpl
dc.placeKrakówpl
dc.rightsCopyright*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.simpleviewWolny dostęp
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte repozytorium
dc.subject.endiffusionpl
dc.subject.enalghoritmizationpl
dc.subject.enpersonalizationpl
dc.subject.enbig datapl
dc.subject.encommunicationpl
dc.subject.pldyfuzjapl
dc.subject.plalgorytmizacjapl
dc.subject.plpersonalizacjapl
dc.subject.plbig datapl
dc.subject.plkomunikacjapl
dc.titleNowe sposoby dyfuzji treści w sieci na przykładzie polskich portali internetowychpl
dc.title.alternativeNew types of web-content diffusion on the example of Polish web portalspl
dc.typeThesispl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The dissertation is an attempt to provide full answer to the questions: how does content spread on the Internet and what new diffusion channels are used by the largest Polish Internet portals: Onet, Wirtualna Polska and Interia. A possibly wide - reaching in places to the ontological space - description of the analyzed phenomenon is the most important methodological directive that I follow. My work is interdisciplinary due to the global implications of phenomena generated by the global network. One of such problems is diffusion that takes place in the Internet, what can be understood as a special kind of communication process. The research methodology is based on the assumption that the contemporary humanities in its digital aspect requires from the researcher not only theoretical description of phenomena, but also practical analysis of data obtained in the laboratory. Basing on the theoretical assumptions and achievements of media research, I use in my work big data analysis and expert interviews which were conducted with people responsible for the creation and development of new products offered by Polish web portals. The paper analyses the largest Polish web portals and discusses key theoretical and terminological aspects of diffusion as a phenomenon that has a multidimensional impact on social and cultural context. In the dissertation I verify the hypothesis that the innovative approach of portals to the dynamically changing technological and media reality influences the development of new forms and strategies of reaching the network users. The dissertation describes features of algorithmization as a socio-cultural phenomenon in order to check how the current use of algorithms and personalization of content presentation in portals looks like. In the following parts of my work, I analyse largest channels stimulating the diffusion, i.e. search engines and social media. In research process I submit a review of contemporary methodologies used in research on diffusion processes in the Internet and analysis of qualitative research results in the form of expert interviews. The applied methodology allowed to present comprehensive description of the impact of new types of content diffusion on the decisions of broadcasters and users, as well as knowledge about new trends in the development of web portals, assessing the effectiveness of different ways of spreading content and better understanding of information flow in the modern world.
dc.abstract.plpl
Rozprawa doktorska stanowi próbę udzielenia możliwie pełnej odpowiedzi na pytania: w jaki sposób treści rozprzestrzeniają się w Internecie oraz jakie nowe kanały dyfuzji wykorzystywane są przez największe polskie portale internetowe: Onet, Wirtualną Polskę oraz Interię. Możliwie szeroki - sięgający miejscami do przestrzeni ontologicznej - opis analizowanego zjawiska, jest najważniejszą dyrektywą metodologiczną jaką się kieruję. Praca ma charakter interdyscyplinarny ze względu na globalne implikacje zjawisk generowanych przez globalną sieć. Jednym z takich fenomenów jest dyfuzja zachodząca przy wykorzystywaniu Internetu, rozumiana jako szczególny rodzaj procesu komunikacji. Metodologia badań powstała w oparciu o założenie, że współczesna humanistyka w jej ujęciu cyfrowym wymaga od badacza nie tylko teoretycznego opisu zjawisk, ale i praktycznego zastosowania danych pozyskanych w laboratorium. Opierając się na teoretycznych założeniach i osiągnięciach współczesnych badań medioznawczych w pracy zastosowano zarówno analizę big data jak i przeprowadzono wywiady eksperckie z osobami odpowiedzialnymi za powstawanie i rozwój nowych produktów oferowanych przez polskie portale internetowe. Praca analizuje największe polskie portale internetowe, zawiera omówienie kluczowych aspektów teoretycznych oraz terminologicznych dyfuzji jako zjawiska, mającego wielowymiarowy wpływ na kontekst społeczny i kulturowy. W pracy poddaję weryfikacji hipotezę stwierdzającą, że innowacyjne podejście portali do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości technologicznej i medialnej wpływa na rozwój nowych form i strategii docierania do użytkowników sieci. Dysertacja opisuje cechy algorytmizacji jako zjawiska społeczno-kulturowego, aby eksperymentalnie i za pomocą wywiadów eksperckich sprawdzić jak wygląda aktualne wykorzystanie algorytmów i personalizacja prezentowania treści w portalach. W kolejnych częściach dysertacji poddaję pogłębionej analizie największe kanały stymulujące dyfuzję, czyli wyszukiwarki internetowe oraz media społecznościowe. Domknięcie procesu badawczego stanowi przegląd współczesnych metodologii, stosowanych w badaniach nad procesami dyfuzji w Internecie oraz analiza wyników badań jakościowych w formie wywiadów eksperckich. Zastosowana metodologia pozwoliła na kompleksowy opis wpływu nowych rodzajów dyfuzji treści na decyzje nadawców i odbiorców oraz poznanie nowych trendów rozwojowych portali internetowych, ocenę skuteczności różnych sposobów rozprzestrzeniania treści i lepsze zrozumienie przepływu informacji we współczesnym świecie.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Szpunar, Magdalena - 145426
dc.contributor.authorpl
Cieniek, Rafał - 117367
dc.contributor.institutionpl
Uniwersytet Jagielloński. Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.reviewerpl
Fiut, Ignacy S.
dc.contributor.reviewerpl
Kowalski, Tadeusz
dc.date.accessioned
2021-07-26T06:37:02Z
dc.date.available
2021-07-26T06:37:02Z
dc.date.openaccess
0
dc.date.submittedpl
2020-07-14
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 238-258
dc.description.physicalpl
262
dc.description.version
ostateczna wersja autorska (postprint)
dc.identifier.callnumberpl
Dokt. 2020/082
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/276467
dc.languagepl
pol
dc.placepl
Kraków
dc.rights*
Copyright
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.simpleview
Wolny dostęp
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte repozytorium
dc.subject.enpl
diffusion
dc.subject.enpl
alghoritmization
dc.subject.enpl
personalization
dc.subject.enpl
big data
dc.subject.enpl
communication
dc.subject.plpl
dyfuzja
dc.subject.plpl
algorytmizacja
dc.subject.plpl
personalizacja
dc.subject.plpl
big data
dc.subject.plpl
komunikacja
dc.titlepl
Nowe sposoby dyfuzji treści w sieci na przykładzie polskich portali internetowych
dc.title.alternativepl
New types of web-content diffusion on the example of Polish web portals
dc.typepl
Thesis
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.