Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Trening pamięci roboczej u dzieci : efekty transferu specyficznego i niespecyficznego
Working memory training for children : near-transfer and far-transfer effects
aktualizowanie informacji
inteligencja
pamięć robocza
trening pamięci roboczej
trening poznawczy
working memory updating
intelligence
working memory
working memory training
cognitive training
Dostęp do publikacji jest możliwy w Archiwum UJ
Praca przedstawia wyniki projektu badawczego weryfikującego efektywność treningu pamięci roboczej w zakresie transferu specyficznego (aktualizowanie informacji) i niespecyficznego (pamięć robocza i inteligencja). W badaniach uczestniczyło 69 dzieci w wieku 8-10 lat, z których 42 uformowało grupę eksperymentalną poddaną treningowi pamięci roboczej w zakresie aktualizowania informacji (2 zadania oparte na procedurze n-back w wersji "Horyzont" i 2 zadania oparte na procedurze keep track), a 27 - grupę kontrolną uczestniczącą w alternatywnym treningu (rozwiązywania problemów i planowania). Czas trwania treningu to 13 sesji (ok. 40 minut każda). Wyniki sugerują, że trening funkcji aktualizowania informacji może prowadzić do stosunkowo szerokiego zakresu transferu, w tym: a) poprawy trenowanej funkcji; b) poprawy ogólnej sprawności pamięci roboczej; c) poprawy zdolności wiązanych z inteligencją ogólną: - u wszystkich uczestników treningu: w zakresie rozumowania werbalnego i szybkości mentalnej; - u dzieci o stosunkowo niższym początkowym poziomie szacowanych kompetencji: także w zakresie rozumowania niewerbalnego. Wyniki interpretowano w kontekście doniesień badawczych na temat efektów uzyskanych po innych treningach pamięci roboczej. Wnioski odniesiono natomiast do wyników badań korelacyjnych, poddających analizie związki pamięci roboczej z bardziej złożonymi procesami poznawczymi.
dc.abstract.pl | Praca przedstawia wyniki projektu badawczego weryfikującego efektywność treningu pamięci roboczej w zakresie transferu specyficznego (aktualizowanie informacji) i niespecyficznego (pamięć robocza i inteligencja). W badaniach uczestniczyło 69 dzieci w wieku 8-10 lat, z których 42 uformowało grupę eksperymentalną poddaną treningowi pamięci roboczej w zakresie aktualizowania informacji (2 zadania oparte na procedurze n-back w wersji "Horyzont" i 2 zadania oparte na procedurze keep track), a 27 - grupę kontrolną uczestniczącą w alternatywnym treningu (rozwiązywania problemów i planowania). Czas trwania treningu to 13 sesji (ok. 40 minut każda). Wyniki sugerują, że trening funkcji aktualizowania informacji może prowadzić do stosunkowo szerokiego zakresu transferu, w tym: a) poprawy trenowanej funkcji; b) poprawy ogólnej sprawności pamięci roboczej; c) poprawy zdolności wiązanych z inteligencją ogólną: - u wszystkich uczestników treningu: w zakresie rozumowania werbalnego i szybkości mentalnej; - u dzieci o stosunkowo niższym początkowym poziomie szacowanych kompetencji: także w zakresie rozumowania niewerbalnego. Wyniki interpretowano w kontekście doniesień badawczych na temat efektów uzyskanych po innych treningach pamięci roboczej. Wnioski odniesiono natomiast do wyników badań korelacyjnych, poddających analizie związki pamięci roboczej z bardziej złożonymi procesami poznawczymi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny : Instytut Psychologii | pl |
dc.contributor.advisor | Nęcka, Edward - 130920 | pl |
dc.contributor.author | Żelechowska, Dorota - 104939 | pl |
dc.contributor.institution | Uniwersytet Jagielloński. Wydział Filozoficzny. Instytut Psychologii | pl |
dc.contributor.reviewer | Niedźwieńska, Agnieszka - 130944 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sędek, Grzegorz | pl |
dc.date.accessioned | 2018-06-28T09:30:22Z | |
dc.date.available | 2018-06-28T09:30:22Z | |
dc.date.submitted | 2014-01-09 | pl |
dc.description.additional | Dostęp do publikacji jest możliwy w Archiwum UJ | pl |
dc.description.physical | 246 | pl |
dc.identifier.callnumber | Dokt. 2014/014 | pl |
dc.identifier.project | N N106 328239 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/55308 | |
dc.language | pol | pl |
dc.place | Kraków | pl |
dc.rights | Copyright | * |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.rights.uri | http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf | * |
dc.subject.en | working memory updating | pl |
dc.subject.en | intelligence | pl |
dc.subject.en | working memory | pl |
dc.subject.en | working memory training | pl |
dc.subject.en | cognitive training | pl |
dc.subject.pl | aktualizowanie informacji | pl |
dc.subject.pl | inteligencja | pl |
dc.subject.pl | pamięć robocza | pl |
dc.subject.pl | trening pamięci roboczej | pl |
dc.subject.pl | trening poznawczy | pl |
dc.title | Trening pamięci roboczej u dzieci : efekty transferu specyficznego i niespecyficznego | pl |
dc.title.alternative | Working memory training for children : near-transfer and far-transfer effects | pl |
dc.type | Thesis | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
77
Views per month
Views per city
Limited access