Taniec jako narzędzie narracyjne w musicalu na przykładzie „Hamiltona”

master
dc.abstract.enA musical is a contemporary form of musical theater, characteristic of 20th-century American culture. Word, music, and dance are three equal elements of the musical that guide the narrative. The work describes theoretical issues about stage and film musicals, about the history and genesis of dance, and also explains the topic of musical dance. The 7 dance functions in the musical were described based on the theory of Richard Kislan, and the choreography of the musical "Hamilton" was analyzed. On the example of this performance, the previous theses on the function of dance in a musical were expanded, identifying four possibilities of dance, not defined by Richard Kislan: imaging of words or song texts, establishing leitmotifs using movement idioms, manipulating the time of action and the possibility of independent narration by creating an independent character movement. It has been shown that choreography in contemporary musicals may fulfill other functions than those previously described in the literature. The work systematizes the previously known knowledge of dance as a narrative tool in a musical and defines its new possibilities.pl
dc.abstract.plMusical jest współczesną formą teatru muzycznego, charakterystyczną dla kultury amerykańskiej XX wieku. Słowo, muzyka i taniec to trzy równoprawne elementy musicalu, które prowadzą narrację. Praca opisuje zagadnienia teoretyczne na temat musicalu scenicznego i filmowego, na temat historii i genezy tańca, a także objaśnia temat tańca musicalowego. Opisano 7 funkcji tańca w musicalu na podstawie teorii Richarda Kislana, a także zaanalizowano choreografię musicalu "Hamilton". Na przykładzie tego spektaklu rozszerzono dotychczasowe tezy na temat funkcji tańca w musicalu, identyfikując cztery, niezdefiniowane przez Richarda Kislana możliwości tańca: obrazowanie słów czy tekstów piosenek, ustanawianie motywów przewodnich za pomocą idiomów ruchowych, manipulacja czasem akcji i możliwość samodzielnego prowadzenia narracji przez tworzenie niezależnej postaci ruchowej. Pokazano, że choreografia we współczesnych musicalach może spełniać inne jeszcze funkcje niż dotychczas opisane w literaturze. Praca systematyzuje wcześniej już znaną wiedzę na temat tańca jako narzędzia narracyjnego w musicalu i definiuje jego nowe możliwości.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKornaś, Tadeusz - 129122 pl
dc.contributor.authorNaliwajek, Agatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerKornaś, Tadeusz - 129122 pl
dc.contributor.reviewerBurzyńska, Anna - 160267 pl
dc.date.accessioned2022-10-06T21:45:23Z
dc.date.available2022-10-06T21:45:23Z
dc.date.submitted2022-10-05pl
dc.fieldofstudyteatrologiapl
dc.identifier.apddiploma-162072-295152pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301030
dc.languagepolpl
dc.subject.enmusical, dance, theater, musical theater, Hamilton, movement, musical dance, dance functions, Richard Kislan, narrative tool,pl
dc.subject.plmusical, taniec, teatr, teatr muzyczny, Hamilton, ruch, taniec musicalowy, funckje tańca, Richard Kislan, narzędzie narracyjne,pl
dc.titleTaniec jako narzędzie narracyjne w musicalu na przykładzie „Hamiltona”pl
dc.title.alternativeDance as a narrative technique in a musical, based on the example of "Hamilton"pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
A musical is a contemporary form of musical theater, characteristic of 20th-century American culture. Word, music, and dance are three equal elements of the musical that guide the narrative. The work describes theoretical issues about stage and film musicals, about the history and genesis of dance, and also explains the topic of musical dance. The 7 dance functions in the musical were described based on the theory of Richard Kislan, and the choreography of the musical "Hamilton" was analyzed. On the example of this performance, the previous theses on the function of dance in a musical were expanded, identifying four possibilities of dance, not defined by Richard Kislan: imaging of words or song texts, establishing leitmotifs using movement idioms, manipulating the time of action and the possibility of independent narration by creating an independent character movement. It has been shown that choreography in contemporary musicals may fulfill other functions than those previously described in the literature. The work systematizes the previously known knowledge of dance as a narrative tool in a musical and defines its new possibilities.
dc.abstract.plpl
Musical jest współczesną formą teatru muzycznego, charakterystyczną dla kultury amerykańskiej XX wieku. Słowo, muzyka i taniec to trzy równoprawne elementy musicalu, które prowadzą narrację. Praca opisuje zagadnienia teoretyczne na temat musicalu scenicznego i filmowego, na temat historii i genezy tańca, a także objaśnia temat tańca musicalowego. Opisano 7 funkcji tańca w musicalu na podstawie teorii Richarda Kislana, a także zaanalizowano choreografię musicalu "Hamilton". Na przykładzie tego spektaklu rozszerzono dotychczasowe tezy na temat funkcji tańca w musicalu, identyfikując cztery, niezdefiniowane przez Richarda Kislana możliwości tańca: obrazowanie słów czy tekstów piosenek, ustanawianie motywów przewodnich za pomocą idiomów ruchowych, manipulacja czasem akcji i możliwość samodzielnego prowadzenia narracji przez tworzenie niezależnej postaci ruchowej. Pokazano, że choreografia we współczesnych musicalach może spełniać inne jeszcze funkcje niż dotychczas opisane w literaturze. Praca systematyzuje wcześniej już znaną wiedzę na temat tańca jako narzędzia narracyjnego w musicalu i definiuje jego nowe możliwości.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kornaś, Tadeusz - 129122
dc.contributor.authorpl
Naliwajek, Agata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Kornaś, Tadeusz - 129122
dc.contributor.reviewerpl
Burzyńska, Anna - 160267
dc.date.accessioned
2022-10-06T21:45:23Z
dc.date.available
2022-10-06T21:45:23Z
dc.date.submittedpl
2022-10-05
dc.fieldofstudypl
teatrologia
dc.identifier.apdpl
diploma-162072-295152
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301030
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
musical, dance, theater, musical theater, Hamilton, movement, musical dance, dance functions, Richard Kislan, narrative tool,
dc.subject.plpl
musical, taniec, teatr, teatr muzyczny, Hamilton, ruch, taniec musicalowy, funckje tańca, Richard Kislan, narzędzie narracyjne,
dc.titlepl
Taniec jako narzędzie narracyjne w musicalu na przykładzie „Hamiltona”
dc.title.alternativepl
Dance as a narrative technique in a musical, based on the example of "Hamilton"
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
130
Views per month
Views per city
Warsaw
29
Lodz
26
Krakow
19
Poznan
8
Mogilany
4
Ożarów Mazowiecki
4
Gdansk
3
Katowice
2
Lublin
2
Mielec
2

No access

No Thumbnail Available
Collections