Rozwój turystyki w Odessie

master
dc.abstract.enTourism is an industry that forms the base of the economy in many developed and developing countries. According to the WTO, its contribution to the global economy is estimated between 9–10% of the global GDP. Travel and tourism accounts for over 11% of international investments and generate revenues of up to 302 billion USD. According to forecasts, tourism revenues will increase by 4.4% by 2020. Regions which economies rely on tourism will have to attract visitors with a well-thought-out marketing policy, professional and competent personnel, as well as diversified portfolio of products and service. And finally they will have to prioritize their investments in line with the needs of new tourists. Under these conditions, the problems those regions are facing are of particular interest to researchers, and this field of studies is being continuously expanded. The purpose of the work was to examine the tourism potential of Odessa as well as develop a strategy for developing the tourism potential in Odessa. In order to achieve this goal, the author of this paper had formulated the following research questions: What perspectives exist in tourist development?; What promotes the development of various forms of tourism in the region?; Is the tourist potential of Odessa utilized?The research tools used in this paper include SWOT analysis, analysis of tourism development strategies in the selected region, algorithm for developing investment attraction strategies and author's own observation. The analysis has shown that the region has not yet reached its development potential. However, it is constantly developing and may grow to its full potential.pl
dc.abstract.plTurystyka jako gałąź gospodarki jest podstawą gospodarki narodowej wielu krajów zarówno rozwiniętych, jak i rozwijających się. Według WTO jej wkład w globalną gospodarkę szacuje się na 9 - 10% globalnego PKB. Podróże i turystyka zapewniają ponad 11% międzynarodowych inwestycji i przynoszą dochody z podatków w wysokości ok. 302 miliardów USD rocznie. Według prognoz przychody z turystyki w 2020 roku będą o ok. 4,4% większe niż w roku poprzednim. Regiony turystyczne będą zachęcać turystów przemyślaną strategią marketingową, dopasowanymi cenami, a także kompletnym i zróżnicowanym portfelem produktów i usług. Przedsiębiorstwa turystyczne formułują swoje priorytety inwestycyjne z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb turystów. W tych warunkach problemy konkurencyjności regionów turystycznych stają się coraz częściej przedmiotem badań naukowych jak i obszarem zainteresowania specjalistów.Celem pracy było zbadanie potencjału turystycznego Odessy oraz opracowanie strategii rozwoju turystyki w regionie. Aby osiągnąć ten cel autor pracy postawił następujące pytania badawcze: jakie są perspektywy rozwoju turystycznego?; co sprzyja rozwojowi różnych form turystyki w regionie?; czy wykorzystany jest potencjał turystyczny Odessy?Jako narzędzie badawcze wykorzystano analizę SWOT, analizę strategii rozwoju turystyki w wybranym regionie, a także algorytm opracowywania strategii pozyskiwania inwestycji i obserwację własną. Uzyskane wyniki jednoznacznie informują, że region nie wyczerpał swojego potencjału rozwoju, ale stale się rozwija i istnieje szansa, iż z czasem wykorzysta istniejące zasoby.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSroślak, Grzegorz - 173757 pl
dc.contributor.authorMarkaryan, Nellipl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerSroślak, Grzegorz - 173757 pl
dc.contributor.reviewerBatorski, Jarema - 127259 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T22:55:21Z
dc.date.available2020-07-27T22:55:21Z
dc.date.submitted2020-01-08pl
dc.fieldofstudyzarządzaniepl
dc.fieldofstudyzarządzanie w turystycepl
dc.identifier.apddiploma-131353-249431pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234125
dc.languagepolpl
dc.subject.enTOURISM - POTENTIAL - STRATEGY - DEVELOPMENT - ODESSApl
dc.subject.plTURYSTYKA - POTENCJAŁ - STRATEGIA – ROZWÓJ - ODESSApl
dc.titleRozwój turystyki w Odessiepl
dc.title.alternativeDevelopment of tourism in Odessapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Tourism is an industry that forms the base of the economy in many developed and developing countries. According to the WTO, its contribution to the global economy is estimated between 9–10% of the global GDP. Travel and tourism accounts for over 11% of international investments and generate revenues of up to 302 billion USD. According to forecasts, tourism revenues will increase by 4.4% by 2020. Regions which economies rely on tourism will have to attract visitors with a well-thought-out marketing policy, professional and competent personnel, as well as diversified portfolio of products and service. And finally they will have to prioritize their investments in line with the needs of new tourists. Under these conditions, the problems those regions are facing are of particular interest to researchers, and this field of studies is being continuously expanded. The purpose of the work was to examine the tourism potential of Odessa as well as develop a strategy for developing the tourism potential in Odessa. In order to achieve this goal, the author of this paper had formulated the following research questions: What perspectives exist in tourist development?; What promotes the development of various forms of tourism in the region?; Is the tourist potential of Odessa utilized?The research tools used in this paper include SWOT analysis, analysis of tourism development strategies in the selected region, algorithm for developing investment attraction strategies and author's own observation. The analysis has shown that the region has not yet reached its development potential. However, it is constantly developing and may grow to its full potential.
dc.abstract.plpl
Turystyka jako gałąź gospodarki jest podstawą gospodarki narodowej wielu krajów zarówno rozwiniętych, jak i rozwijających się. Według WTO jej wkład w globalną gospodarkę szacuje się na 9 - 10% globalnego PKB. Podróże i turystyka zapewniają ponad 11% międzynarodowych inwestycji i przynoszą dochody z podatków w wysokości ok. 302 miliardów USD rocznie. Według prognoz przychody z turystyki w 2020 roku będą o ok. 4,4% większe niż w roku poprzednim. Regiony turystyczne będą zachęcać turystów przemyślaną strategią marketingową, dopasowanymi cenami, a także kompletnym i zróżnicowanym portfelem produktów i usług. Przedsiębiorstwa turystyczne formułują swoje priorytety inwestycyjne z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb turystów. W tych warunkach problemy konkurencyjności regionów turystycznych stają się coraz częściej przedmiotem badań naukowych jak i obszarem zainteresowania specjalistów.Celem pracy było zbadanie potencjału turystycznego Odessy oraz opracowanie strategii rozwoju turystyki w regionie. Aby osiągnąć ten cel autor pracy postawił następujące pytania badawcze: jakie są perspektywy rozwoju turystycznego?; co sprzyja rozwojowi różnych form turystyki w regionie?; czy wykorzystany jest potencjał turystyczny Odessy?Jako narzędzie badawcze wykorzystano analizę SWOT, analizę strategii rozwoju turystyki w wybranym regionie, a także algorytm opracowywania strategii pozyskiwania inwestycji i obserwację własną. Uzyskane wyniki jednoznacznie informują, że region nie wyczerpał swojego potencjału rozwoju, ale stale się rozwija i istnieje szansa, iż z czasem wykorzysta istniejące zasoby.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Sroślak, Grzegorz - 173757
dc.contributor.authorpl
Markaryan, Nelli
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Sroślak, Grzegorz - 173757
dc.contributor.reviewerpl
Batorski, Jarema - 127259
dc.date.accessioned
2020-07-27T22:55:21Z
dc.date.available
2020-07-27T22:55:21Z
dc.date.submittedpl
2020-01-08
dc.fieldofstudypl
zarządzanie
dc.fieldofstudypl
zarządzanie w turystyce
dc.identifier.apdpl
diploma-131353-249431
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234125
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
TOURISM - POTENTIAL - STRATEGY - DEVELOPMENT - ODESSA
dc.subject.plpl
TURYSTYKA - POTENCJAŁ - STRATEGIA – ROZWÓJ - ODESSA
dc.titlepl
Rozwój turystyki w Odessie
dc.title.alternativepl
Development of tourism in Odessa
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
41
Views per month
Views per city
Przemysl
9
Gmina Złota
5
Krakow
5
Warsaw
4
Wroclaw
3
Rzeszów
2
Torun
2
Bielsko-Biala
1
Dublin
1
Poznan
1

No access

No Thumbnail Available