Wojna, trauma, społeczeństwo i "wielka jaszczurka" - próba analizy kontekstualnej filmów Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001) i Godzilla Minus One (2020)

licenciate
dc.abstract.enThis work analyzes the films Godzilla, Mothra, and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001) and Godzilla Minus One (2020) in terms of their themes related to Japan's involvement in World War II.The first part presents the ideological context, the kokutai doctrine, and its potential impact on the actions of the Japanese government in the first half of the 20th century. Additionally, it includes information on historical context and selected events in which Japan participated.In the second part, the author analyzes the film Godzilla, Mothra, and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001), directed by Shūsuke Kaneko, in terms of their themes of war remembrance and references to the victims of Japan's actions in the conflict in Asia and the Pacific (1941-1945).The third part is devoted to an analysis of the film Godzilla Minus One (2020), directed by Takashi Yamazaki. It also presents and analyzes the anti-war themes the filmmaker attempts to convey to audiences through the events and characters in the film.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca analizuje filmy Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001) i Godzilla Minus One (2020) pod względem występujących w nich motywów związanych z udziałem Japonii w II wojnie światowej.Pierwsza część składa się z przedstawienia kontekstu ideologicznego, doktryny kokutai i jej potencjalnego wpływu na działania podejmowane przez rząd japoński w pierwszej połowie XX wieku. Dodatkowo zawarte są informacje o realiach historycznych i wybranych wydarzeniach, w których brała udział Japonia.W drugiej części autor analizuje film Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001) w reżyserii Shūsuke Kaneko pod kątem występujących w nich motywów pamięci o wojnie i nawiązań do ofiar poległych w wyniku decyzji Japonii w konflikcie w Azji i na Pacyfiku (1941-1945).Trzecia część poświęcona jest analizie filmu Godzilla Minus One (2020) w reżyserii Takashi Yamazakiego. Przedstawione i przeanalizowane są również wątki antywojenne, które twórca próbuje przekazać widzom za pomocą wydarzeń i postaci obecnych w produkcji.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMikrut-Żaczkiewicz, Agnieszka - 157302 pl
dc.contributor.authorChmielewski, Wiktor - USOS317367 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerKuchta, Anna - 163365 pl
dc.contributor.reviewerMikrut-Żaczkiewicz, Agnieszka - 157302 pl
dc.date.accessioned2025-09-17T22:32:06Z
dc.date.available2025-09-17T22:32:06Z
dc.date.createdat2025-09-17T22:32:06Zen
dc.date.submitted2025-09-17pl
dc.fieldofstudyporównawcze studia cywilizacjipl
dc.identifier.apddiploma-185854-317367pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/560769
dc.languagepolpl
dc.subject.enJapan, war, kaiju, Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001), Godzilla Minus One (2020)pl
dc.subject.plJaponia, wojna, kaiju, Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001), Godzilla Minus One (2020)pl
dc.titleWojna, trauma, społeczeństwo i "wielka jaszczurka" - próba analizy kontekstualnej filmów Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001) i Godzilla Minus One (2020)pl
dc.title.alternativeWar, trauma, society and the "giant lizard" - an attempt at a contextual analysis of the films Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001) and Godzilla Minus One (2020)pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work analyzes the films Godzilla, Mothra, and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001) and Godzilla Minus One (2020) in terms of their themes related to Japan's involvement in World War II.The first part presents the ideological context, the kokutai doctrine, and its potential impact on the actions of the Japanese government in the first half of the 20th century. Additionally, it includes information on historical context and selected events in which Japan participated.In the second part, the author analyzes the film Godzilla, Mothra, and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001), directed by Shūsuke Kaneko, in terms of their themes of war remembrance and references to the victims of Japan's actions in the conflict in Asia and the Pacific (1941-1945).The third part is devoted to an analysis of the film Godzilla Minus One (2020), directed by Takashi Yamazaki. It also presents and analyzes the anti-war themes the filmmaker attempts to convey to audiences through the events and characters in the film.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca analizuje filmy Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001) i Godzilla Minus One (2020) pod względem występujących w nich motywów związanych z udziałem Japonii w II wojnie światowej.Pierwsza część składa się z przedstawienia kontekstu ideologicznego, doktryny kokutai i jej potencjalnego wpływu na działania podejmowane przez rząd japoński w pierwszej połowie XX wieku. Dodatkowo zawarte są informacje o realiach historycznych i wybranych wydarzeniach, w których brała udział Japonia.W drugiej części autor analizuje film Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001) w reżyserii Shūsuke Kaneko pod kątem występujących w nich motywów pamięci o wojnie i nawiązań do ofiar poległych w wyniku decyzji Japonii w konflikcie w Azji i na Pacyfiku (1941-1945).Trzecia część poświęcona jest analizie filmu Godzilla Minus One (2020) w reżyserii Takashi Yamazakiego. Przedstawione i przeanalizowane są również wątki antywojenne, które twórca próbuje przekazać widzom za pomocą wydarzeń i postaci obecnych w produkcji.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Mikrut-Żaczkiewicz, Agnieszka - 157302
dc.contributor.authorpl
Chmielewski, Wiktor - USOS317367
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Kuchta, Anna - 163365
dc.contributor.reviewerpl
Mikrut-Żaczkiewicz, Agnieszka - 157302
dc.date.accessioned
2025-09-17T22:32:06Z
dc.date.available
2025-09-17T22:32:06Z
dc.date.createdaten
2025-09-17T22:32:06Z
dc.date.submittedpl
2025-09-17
dc.fieldofstudypl
porównawcze studia cywilizacji
dc.identifier.apdpl
diploma-185854-317367
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/560769
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Japan, war, kaiju, Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001), Godzilla Minus One (2020)
dc.subject.plpl
Japonia, wojna, kaiju, Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001), Godzilla Minus One (2020)
dc.titlepl
Wojna, trauma, społeczeństwo i "wielka jaszczurka" - próba analizy kontekstualnej filmów Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001) i Godzilla Minus One (2020)
dc.title.alternativepl
War, trauma, society and the "giant lizard" - an attempt at a contextual analysis of the films Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All Out Attack (2001) and Godzilla Minus One (2020)
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
San Jose
4
Bialystok
2
DeKalb
1
Gdansk
1
Hilo
1
Riyadh
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available