L’immagine della borghesia nelle commedie di Goldoni: il caso di “La famiglia dell’antiquario”, “La bottega del caffè” e “I rusteghi”

licenciate
dc.abstract.enThis main goal of this thesis is to show the image of the middle class in the comedies of Goldoni on the basis of three works (The antiquarian’s fmaily, The Coffee House, The Boors) with particular attention to highlight the differences between the specifed representatives of this social class and therefore the positive vision of the venetian middle class in the 18th century and the negative one, characteristic for the later and more mature period in the artistic life of the playwrighter. The first chapter is dedicated to Goldoni, his reform of theatre and his vision of the society from a more broad perspective, since based on the whole of his plays. The second chapter is about three chosen comedies and the analysis of the protagonists who are examined seperetly. In the third part of the thesis all the caracters are compared with each other in order to demonstrate the biggest differences between the image of the middle class visible in Goldoni’s works.pl
dc.abstract.otherQuesta tesi si pone l’obiettivo di presentare l’immagine della borghesia nelle commedie di Goldoni sulla base di tre opere (La famiglia dell’antiquario, La bottega del caffè, I rusteghi), con la particolare attenzione a dimostrare le differenze tra i rappresentanti di questo ceto sociale, contrapponendo la visione positiva della borghesia veneta del Settecento a quella negativa, caratteristica per il periodo posteriore e più maturo della fase artistica dell’autore. Il primo capitolo teorico è dedicato alla figura di Goldoni, alla sua riforma teatrale e anche alla sua visione della società nella prospettiva un po’ più ampia, perché riscontrabile in tutte le sue opere. Il secondo capitolo presenta le tre commedie scelte e propone l’analisi dei protagonisti che vengono esaminati seperatamente. Nel terzo capitolo tutti i caratteri vengono messi a confronto con lo scopo di mostrare le maggiori differenze tra le visioni della borgesia nelle commedie goldoniane.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca ma na celu przedstawienie obrazu mieszczaństwa w komediach Carla Goldoniego na podstawie trzech sztuk (Rodzina zbieracza starożytności, Kawiarenka wenecka, Gbury),ze szczególnym uwzględnieniem wykazania różnic między poszczególnymi przedstawicielami tej klasy społecznej, przeciwstawiając wizję pozytywną mieszczaństwa weneckiego XVIII wieku tej negatywnej, charakterystycznej dla późniejszego, bardziej dojrzałego etapu twórczości autora. Pierwszy rozdział teoretyczny poświęcony jest figurze Goldoniego, jego reformie teatralnej, a także wizji społeczeństwa w nieco szerszej perspektywie, ponieważ widocznej w całokształcie jego twórczości. Drugi rozdział poświęcony jest wybranym trzem komediom, a także analizie poszczególnych bohaterów, z których każdy został zanalizowany osobno.W trzecim rozdziale wszystkie postaci zostają ze sobą porównane celem wykazania różnic między poszczególnymi wizjami mieszczaństwa w sztukach Goldoniego.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorWrana, Magdalena - 143472 pl
dc.contributor.authorMazurek, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerWrana, Magdalena - 143472 pl
dc.contributor.reviewerSurma-Gawłowska, Monika - 132171 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T18:36:29Z
dc.date.available2020-07-27T18:36:29Z
dc.date.submitted2018-07-12pl
dc.fieldofstudyfilologia włoskapl
dc.identifier.apddiploma-126008-214888pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230150
dc.languageitapl
dc.subject.enGoldoni, middle class, 18thcenturypl
dc.subject.otherGoldoni, borghesia, settecentopl
dc.subject.plGoldoni, mieszczaństwo, XVIII wiekpl
dc.titleL’immagine della borghesia nelle commedie di Goldoni: il caso di “La famiglia dell’antiquario”, “La bottega del caffè” e “I rusteghi”pl
dc.title.alternativeObraz mieszczaństwa w komediach Goldoniego na przykładzie "Rodziny zbieracza starożytności", "Kawiarenki Weneckiej" i "Gburów"pl
dc.title.alternativeThe image of the middle class in the comedies of Goldoni: the case of "The Antiquarian's Family", "The Coffee House" and "The Boors"pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This main goal of this thesis is to show the image of the middle class in the comedies of Goldoni on the basis of three works (The antiquarian’s fmaily, The Coffee House, The Boors) with particular attention to highlight the differences between the specifed representatives of this social class and therefore the positive vision of the venetian middle class in the 18th century and the negative one, characteristic for the later and more mature period in the artistic life of the playwrighter. The first chapter is dedicated to Goldoni, his reform of theatre and his vision of the society from a more broad perspective, since based on the whole of his plays. The second chapter is about three chosen comedies and the analysis of the protagonists who are examined seperetly. In the third part of the thesis all the caracters are compared with each other in order to demonstrate the biggest differences between the image of the middle class visible in Goldoni’s works.
dc.abstract.otherpl
Questa tesi si pone l’obiettivo di presentare l’immagine della borghesia nelle commedie di Goldoni sulla base di tre opere (La famiglia dell’antiquario, La bottega del caffè, I rusteghi), con la particolare attenzione a dimostrare le differenze tra i rappresentanti di questo ceto sociale, contrapponendo la visione positiva della borghesia veneta del Settecento a quella negativa, caratteristica per il periodo posteriore e più maturo della fase artistica dell’autore. Il primo capitolo teorico è dedicato alla figura di Goldoni, alla sua riforma teatrale e anche alla sua visione della società nella prospettiva un po’ più ampia, perché riscontrabile in tutte le sue opere. Il secondo capitolo presenta le tre commedie scelte e propone l’analisi dei protagonisti che vengono esaminati seperatamente. Nel terzo capitolo tutti i caratteri vengono messi a confronto con lo scopo di mostrare le maggiori differenze tra le visioni della borgesia nelle commedie goldoniane.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca ma na celu przedstawienie obrazu mieszczaństwa w komediach Carla Goldoniego na podstawie trzech sztuk (Rodzina zbieracza starożytności, Kawiarenka wenecka, Gbury),ze szczególnym uwzględnieniem wykazania różnic między poszczególnymi przedstawicielami tej klasy społecznej, przeciwstawiając wizję pozytywną mieszczaństwa weneckiego XVIII wieku tej negatywnej, charakterystycznej dla późniejszego, bardziej dojrzałego etapu twórczości autora. Pierwszy rozdział teoretyczny poświęcony jest figurze Goldoniego, jego reformie teatralnej, a także wizji społeczeństwa w nieco szerszej perspektywie, ponieważ widocznej w całokształcie jego twórczości. Drugi rozdział poświęcony jest wybranym trzem komediom, a także analizie poszczególnych bohaterów, z których każdy został zanalizowany osobno.W trzecim rozdziale wszystkie postaci zostają ze sobą porównane celem wykazania różnic między poszczególnymi wizjami mieszczaństwa w sztukach Goldoniego.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Wrana, Magdalena - 143472
dc.contributor.authorpl
Mazurek, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Wrana, Magdalena - 143472
dc.contributor.reviewerpl
Surma-Gawłowska, Monika - 132171
dc.date.accessioned
2020-07-27T18:36:29Z
dc.date.available
2020-07-27T18:36:29Z
dc.date.submittedpl
2018-07-12
dc.fieldofstudypl
filologia włoska
dc.identifier.apdpl
diploma-126008-214888
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230150
dc.languagepl
ita
dc.subject.enpl
Goldoni, middle class, 18thcentury
dc.subject.otherpl
Goldoni, borghesia, settecento
dc.subject.plpl
Goldoni, mieszczaństwo, XVIII wiek
dc.titlepl
L’immagine della borghesia nelle commedie di Goldoni: il caso di “La famiglia dell’antiquario”, “La bottega del caffè” e “I rusteghi”
dc.title.alternativepl
Obraz mieszczaństwa w komediach Goldoniego na przykładzie "Rodziny zbieracza starożytności", "Kawiarenki Weneckiej" i "Gburów"
dc.title.alternativepl
The image of the middle class in the comedies of Goldoni: the case of "The Antiquarian's Family", "The Coffee House" and "The Boors"
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available