Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Addytywność dziecięcych formatów rozrywkowych w perspektywie teorii krytycznej
Additivity of children's entertainment formats in the perspective of critical theory
ADDYTYWNOŚĆ – DZIECI W MEDIACH – FORMAT – FORMATY ROZRYWKOWE – TALENT SHOW – TALENT
ADDITIVITY - CHILDREN IN MEDIA - FORMAT - ENTERTAINMENT FORMATS - TALENT SHOW – TALENT
Celem niniejszej pracy magisterskiej jest ukazanie dwoiście addycyjnego charakteru dziecięcych programów telewizyjnych. Po pierwsze młody, niepełnoletni człowiek jest wplątany w wir manipulacji, gdzie staje się tylko częścią większej układanki (szereg uczestników, scenariusz etapów show). Po drugie często jest obiektem szans na spełnienie aspiracji rodziców mimo, że jest jeszcze nieświadomym wytwórcą treści medialnej. Sam talent staje się natomiast wypadkową: umiejętności, historii życiowej, osobowości oraz cech fizycznych. Wewnętrzne mechanizmy programowe zostaną ukazane poprzez analizę uczestnictwa - dzieci (uczestników biernych), rodziców (uczestników decyzyjnych) oraz ekspertów. Badania dotyczą hybryd gatunkowych, jakimi są talent show oraz zjawiska występowania w programach tego typu specyficznych reguł adaptacji gatunku - tzw. ”karty formatu”, według klucza której określany jest: typ uczestników, zwycięzcy, osobowości jurorów czy szczegółowe zasady konkursu oraz głosowania.W badaniach wykorzystano teorię krytyczną pozwalającą na analizę z perspektywy wyzysku i zarządzania wizerunkiem dzieci w branży rozrywkowej, a konkretnie w talent show - m.in w celach charakterystycznych dla ekonomii skali.Aby rzetelnie zarysować tematykę autor skorzystał z badań własnych oraz dorobku naukowego polskich i zagranicznych badaczy. Praca będzie czerpać m.in z: monografii, encyklopedii i artykułów, takich autorów, jak m.in: K. Niesłony, D. Subbotko, J. Kreft, A. Lepa, S. Brenton, R. Kim, G. Ptaszek, G. Lewicki, W. Godzic, J. Mikucki, H. Jenkins, N. Postman, A. Ogonowska, M. Bogunia-Borowska, J. Mittel, I. Cury, M. Mrozowski, R. Picard i wielu innych.Praca stanowi nowe ujęcie tematu w naukach humanistycznych oraz wprowadza systematyzacje rodzajów formatów rozrywkowych. Formaty bowiem do tej pory były analizowane wyłącznie z perspektywy poszczególnych składowych tematu, a sam termin „addytywność” do tej pory nie występował stricte w obrębie analiz przemysłu medialnego i został zaczerpnięty z ekonomii (Andre Lemos, Samuel Bowles) i teorii związanych z Big Data (Chris Anderson, Han Byung-Chul).
The purpose of this master's thesis is to show the doubly additive character of children's television programs.Firstly, a young, underage person is involved in a vortex of manipulation, where they become only a part of a larger puzzle (a series of participants, a scenario of stages for participants). Secondly, they are a chance to fulfill parents' aspirations despite being an unconscious producer of media content. Also, talent becomes a resultant of skills, life history, personality and physical characteristics. Internal program mechanisms will be presented with the help of a dual kind of participants - children (passive participants) and parents (decision-makers) and experts from several socially important areas.The elaboration will touch a peculiar genre hybrid, which is the show talent and the occurrences of specific types of genre adaptation in programs of this kind - the so called "format cards", according to which the type of participants, winners, jurors personality or detailed rules of the competition or voting are determined.The publication will oscillate within the critical theory treating the exploitation and image management of still unaware children in the entertainment industry, specifically in the talent show, among others for purposes characteristic of economies of scale.To reliably outline the subject, the author will use from own research and scientific achievements of Polish and foreign researchers. The thesis will draw, among others from: monographs, encyclopedias and articles by such authors as: K. Niesłony, D. Subbotko, J. Kreft, S. Brenton, R. Kim, G. Ptaszek, G. Lewicki, W. Godzic, J. Mikucki, H. Jenkins, N. Postman, A. Ogonowska, M. Bogunia-Borowska, J. Mittel, I. Cury, D. Greenwood, M. Mrozowski, R. Picard and many others.This publication is a new approach to the subject in the humanities and introduces systematisation of types of entertainment formats. Formats have so far been analyzed from the perspective of only individual components of the topic, , and the term "additivity" to date has not been strictly within the analysis of the media industry and was taken from economics (Andre Lemos, Samuel Bowles) and the theory related to Big Data (Chris Anderson, Han Byung-Chul ).
dc.abstract.en | The purpose of this master's thesis is to show the doubly additive character of children's television programs.Firstly, a young, underage person is involved in a vortex of manipulation, where they become only a part of a larger puzzle (a series of participants, a scenario of stages for participants). Secondly, they are a chance to fulfill parents' aspirations despite being an unconscious producer of media content. Also, talent becomes a resultant of skills, life history, personality and physical characteristics. Internal program mechanisms will be presented with the help of a dual kind of participants - children (passive participants) and parents (decision-makers) and experts from several socially important areas.The elaboration will touch a peculiar genre hybrid, which is the show talent and the occurrences of specific types of genre adaptation in programs of this kind - the so called "format cards", according to which the type of participants, winners, jurors personality or detailed rules of the competition or voting are determined.The publication will oscillate within the critical theory treating the exploitation and image management of still unaware children in the entertainment industry, specifically in the talent show, among others for purposes characteristic of economies of scale.To reliably outline the subject, the author will use from own research and scientific achievements of Polish and foreign researchers. The thesis will draw, among others from: monographs, encyclopedias and articles by such authors as: K. Niesłony, D. Subbotko, J. Kreft, S. Brenton, R. Kim, G. Ptaszek, G. Lewicki, W. Godzic, J. Mikucki, H. Jenkins, N. Postman, A. Ogonowska, M. Bogunia-Borowska, J. Mittel, I. Cury, D. Greenwood, M. Mrozowski, R. Picard and many others.This publication is a new approach to the subject in the humanities and introduces systematisation of types of entertainment formats. Formats have so far been analyzed from the perspective of only individual components of the topic, , and the term "additivity" to date has not been strictly within the analysis of the media industry and was taken from economics (Andre Lemos, Samuel Bowles) and the theory related to Big Data (Chris Anderson, Han Byung-Chul ). | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy magisterskiej jest ukazanie dwoiście addycyjnego charakteru dziecięcych programów telewizyjnych. Po pierwsze młody, niepełnoletni człowiek jest wplątany w wir manipulacji, gdzie staje się tylko częścią większej układanki (szereg uczestników, scenariusz etapów show). Po drugie często jest obiektem szans na spełnienie aspiracji rodziców mimo, że jest jeszcze nieświadomym wytwórcą treści medialnej. Sam talent staje się natomiast wypadkową: umiejętności, historii życiowej, osobowości oraz cech fizycznych. Wewnętrzne mechanizmy programowe zostaną ukazane poprzez analizę uczestnictwa - dzieci (uczestników biernych), rodziców (uczestników decyzyjnych) oraz ekspertów. Badania dotyczą hybryd gatunkowych, jakimi są talent show oraz zjawiska występowania w programach tego typu specyficznych reguł adaptacji gatunku - tzw. ”karty formatu”, według klucza której określany jest: typ uczestników, zwycięzcy, osobowości jurorów czy szczegółowe zasady konkursu oraz głosowania.W badaniach wykorzystano teorię krytyczną pozwalającą na analizę z perspektywy wyzysku i zarządzania wizerunkiem dzieci w branży rozrywkowej, a konkretnie w talent show - m.in. w celach charakterystycznych dla ekonomii skali.Aby rzetelnie zarysować tematykę autor skorzystał z badań własnych oraz dorobku naukowego polskich i zagranicznych badaczy. Praca będzie czerpać m.in. z: monografii, encyklopedii i artykułów, takich autorów, jak m.in.: K. Niesłony, D. Subbotko, J. Kreft, A. Lepa, S. Brenton, R. Kim, G. Ptaszek, G. Lewicki, W. Godzic, J. Mikucki, H. Jenkins, N. Postman, A. Ogonowska, M. Bogunia-Borowska, J. Mittel, I. Cury, M. Mrozowski, R. Picard i wielu innych.Praca stanowi nowe ujęcie tematu w naukach humanistycznych oraz wprowadza systematyzacje rodzajów formatów rozrywkowych. Formaty bowiem do tej pory były analizowane wyłącznie z perspektywy poszczególnych składowych tematu, a sam termin „addytywność” do tej pory nie występował stricte w obrębie analiz przemysłu medialnego i został zaczerpnięty z ekonomii (Andre Lemos, Samuel Bowles) i teorii związanych z Big Data (Chris Anderson, Han Byung-Chul). | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kreft, Jan | pl |
dc.contributor.author | Flak, Łukasz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Kreft, Jan | pl |
dc.contributor.reviewer | Modzelewska, Anna | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T23:45:19Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T23:45:19Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie mediami | pl |
dc.identifier.apd | diploma-132455-178687 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234900 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | ADDITIVITY - CHILDREN IN MEDIA - FORMAT - ENTERTAINMENT FORMATS - TALENT SHOW – TALENT | pl |
dc.subject.pl | ADDYTYWNOŚĆ – DZIECI W MEDIACH – FORMAT – FORMATY ROZRYWKOWE – TALENT SHOW – TALENT | pl |
dc.title | Addytywność dziecięcych formatów rozrywkowych w perspektywie teorii krytycznej | pl |
dc.title.alternative | Additivity of children's entertainment formats in the perspective of critical theory | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |