Artysta i władza. Twórczość i losy Dymitra Szostakowicza w stalinowskiej Rosji

licenciate
dc.abstract.enDmitri Shostakovich is the one of the most remarkable and mysterious Russian, European and worldwide composers of XX century. He wrote many important pieces of art, but most of them are symphonies and string quartets . The strenght of his works has its origin in a really hard composer's biography.Innovation of form and courage of content caused , that Shostakovich found out in a circle of artist, who were surrounded by special government's interest. The autorities of Stalin's Russia could both use the musician to their own aimes, like when he was told to write the persuasive Seventh Symphony; and they were able to virtually exclude him from the society. Publishing in 1936 the famous Stalin's article, „Muddle instead of music” was one of the hardest times for the composer. This text accused him of being an enemy of soviet society, Comunist Party of Soviet Union, and the socialism in general.Courageous and uncompromising works, like for example „Lady Macbeth of Mtsensk District” caused, that Shostakovich his whole life was operating on the edge of the CPSU tolerance. Despite of the fact, that he joined the party in his old age his music remained indomitable and versatile. Dmitri Shostakovich and his pieces of art are now the world classics of XX century.pl
dc.abstract.otherDymitr Szostakowicz to jeden z najwybitniejszych i najbardziej tajemniczych kompozytorów rosyjskich, europejskich i światowych XX w. Najważniejsze miejsce w jego twórczości zajmują symfonie i kwartety smyczkowe , a siła ich przekazu bierze swoje źródło w trudnej biografii muzyka.Nowatorstwo formalne i odwaga w wyrażaniu poglądów Szostakowicza sprawiły, że znalazł się on w kręgu ludzi kultury, otoczonych szczególną kontrolą władzy, która potrafiła zarówno wykorzystać go do swoich celów, jakim było np. stworzenie propagandowej Symfonii Leningradzkiej, ale także doprowadzić artystę do skraju załamania nerwowego. Najcięższą próbę kompozytor przeżył w roku 1936, po publikacji w „Prawdzie” artykułu „Łoskot zamiast muzyki. Jego autorem był najprawdopodobniej sam Józef Stalin , a tekst dotyczył najsłynniejszej i najbardziej obrazoburczej opery Szostakowicza - „Lady Makbet mceńskiego powiatu”, na motywach opowiadania Mikołaja Leskowa, i stawial autora opery w najgorszym możliwym świetle, jako wroga narodu, partii i socjalizmu w ogóle.Odważne i bezkompromisowe utwory takie jak „Lady Makbet”sprawiły, że całe swoje życie Dymitr Szostakowicz balansował na granicy tolerancji Partii Komunistycznej. On sam dopiero w ostatnich swoich latach, z niewyjaśnionych pobudek wstąpił w szeregii partii, ale jego muzyka przetrwała, i nie dała się złamać żadnemu systemowi – dziś stanowi klasykę XX wieku.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorGołąbek, Bartosz - 145314 pl
dc.contributor.authorHabryń, Ariadnapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerGołąbek, Bartosz - 145314 pl
dc.contributor.reviewerKliabanau, Dzmitry - 128837 pl
dc.date.accessioned2020-07-15T17:25:38Z
dc.date.available2020-07-15T17:25:38Z
dc.date.submitted2011-07-12pl
dc.fieldofstudykultura Rosji i narodów sąsiednichpl
dc.identifier.apddiploma-57958-80593pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/172105
dc.subject.enShostakovich, Stalin, Muddle instead of musicpl
dc.subject.otherSzostakowicz, Stalin, Łoskot zamiast muzykipl
dc.titleArtysta i władza. Twórczość i losy Dymitra Szostakowicza w stalinowskiej Rosjipl
dc.title.alternativeThe artist and the authority. Life and output od Dmitri Shostakovich in Stalinist Russiapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Dmitri Shostakovich is the one of the most remarkable and mysterious Russian, European and worldwide composers of XX century. He wrote many important pieces of art, but most of them are symphonies and string quartets . The strenght of his works has its origin in a really hard composer's biography.Innovation of form and courage of content caused , that Shostakovich found out in a circle of artist, who were surrounded by special government's interest. The autorities of Stalin's Russia could both use the musician to their own aimes, like when he was told to write the persuasive Seventh Symphony; and they were able to virtually exclude him from the society. Publishing in 1936 the famous Stalin's article, „Muddle instead of music” was one of the hardest times for the composer. This text accused him of being an enemy of soviet society, Comunist Party of Soviet Union, and the socialism in general.Courageous and uncompromising works, like for example „Lady Macbeth of Mtsensk District” caused, that Shostakovich his whole life was operating on the edge of the CPSU tolerance. Despite of the fact, that he joined the party in his old age his music remained indomitable and versatile. Dmitri Shostakovich and his pieces of art are now the world classics of XX century.
dc.abstract.otherpl
Dymitr Szostakowicz to jeden z najwybitniejszych i najbardziej tajemniczych kompozytorów rosyjskich, europejskich i światowych XX w. Najważniejsze miejsce w jego twórczości zajmują symfonie i kwartety smyczkowe , a siła ich przekazu bierze swoje źródło w trudnej biografii muzyka.Nowatorstwo formalne i odwaga w wyrażaniu poglądów Szostakowicza sprawiły, że znalazł się on w kręgu ludzi kultury, otoczonych szczególną kontrolą władzy, która potrafiła zarówno wykorzystać go do swoich celów, jakim było np. stworzenie propagandowej Symfonii Leningradzkiej, ale także doprowadzić artystę do skraju załamania nerwowego. Najcięższą próbę kompozytor przeżył w roku 1936, po publikacji w „Prawdzie” artykułu „Łoskot zamiast muzyki. Jego autorem był najprawdopodobniej sam Józef Stalin , a tekst dotyczył najsłynniejszej i najbardziej obrazoburczej opery Szostakowicza - „Lady Makbet mceńskiego powiatu”, na motywach opowiadania Mikołaja Leskowa, i stawial autora opery w najgorszym możliwym świetle, jako wroga narodu, partii i socjalizmu w ogóle.Odważne i bezkompromisowe utwory takie jak „Lady Makbet”sprawiły, że całe swoje życie Dymitr Szostakowicz balansował na granicy tolerancji Partii Komunistycznej. On sam dopiero w ostatnich swoich latach, z niewyjaśnionych pobudek wstąpił w szeregii partii, ale jego muzyka przetrwała, i nie dała się złamać żadnemu systemowi – dziś stanowi klasykę XX wieku.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Gołąbek, Bartosz - 145314
dc.contributor.authorpl
Habryń, Ariadna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Gołąbek, Bartosz - 145314
dc.contributor.reviewerpl
Kliabanau, Dzmitry - 128837
dc.date.accessioned
2020-07-15T17:25:38Z
dc.date.available
2020-07-15T17:25:38Z
dc.date.submittedpl
2011-07-12
dc.fieldofstudypl
kultura Rosji i narodów sąsiednich
dc.identifier.apdpl
diploma-57958-80593
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/172105
dc.subject.enpl
Shostakovich, Stalin, Muddle instead of music
dc.subject.otherpl
Szostakowicz, Stalin, Łoskot zamiast muzyki
dc.titlepl
Artysta i władza. Twórczość i losy Dymitra Szostakowicza w stalinowskiej Rosji
dc.title.alternativepl
The artist and the authority. Life and output od Dmitri Shostakovich in Stalinist Russia
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available