Elementy grywalizacji w edukacji podstawowej

master
dc.abstract.enGaming activity is a natural part of human life. Games, and video games in particular, in addition to providing excellent entertainment that most people enjoy, further influence their motivation, engagement, cognition, as well as, socialisation (Granic, Lobel, & Engels, 2014, pp. 68-73). As a result of the desire to transfer the positive aspects of video games to the situations and problems of our everyday lives, gamification technique has emerged, which can be defined as the act of applying game elements and development methods in non-game contexts (Deterding, Dixon, Khaled, & Nacke, 2011a, p. 10). The aim of the following study was to demonstrate that the use of gamification and its elements in primary education has a positive impact on the affective, cognitive, and behavioural aspects of students’ functioning, making it a useful tool for teachers at this education level. This goal was achieved by conducting and synthesizing the results of an extensive literature review in the fields of gamification, and educational psychology.pl
dc.abstract.plAktywność grania jest naturalnym elementem ludzkiego życia. Gry, a szczególnie gry wideo, oprócz stanowienia doskonałej rozrywki, której z chęcią oddaje się większość ludzi, wpływają dodatkowo na ich motywację, zaangażowanie, poznanie oraz uspołecznienie (Granic, Lobel, & Engels, 2014, s. 68-73). W wyniku chęci przeniesienia pozytywnych aspektów gier wideo na sytuacje i problemy naszego codziennego życia, rozwinęła się technika grywalizacji wykorzystująca elementy i metody tworzenia gier poza kontekstem gry (Deterding, Dixon, Khaled, & Nacke, 2011a, s. 10). Celem poniższej pracy było wykazanie, że wykorzystanie grywalizacji i jej elementów w edukacji podstawowej ma pozytywny wpływ na aspekty afektywne, poznawcze i behawioralne uczniów, przez co może być ona pożytecznym narzędziem dla pedagogów na tym szczeblu edukacji. Cel pracy został uzyskany poprzez przeprowadzenie i zsyntetyzowanie wyników rozległego przeglądu literatury z dziedzin psychologii edukacji oraz grywalizacji.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorOstrowicki (Sidey Myoo), Michał - 131206 pl
dc.contributor.authorChudzik, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerOstrowicki (Sidey Myoo), Michał - 131206 pl
dc.contributor.reviewerArgasiński, Jan - 105948 pl
dc.date.accessioned2023-09-05T21:45:42Z
dc.date.available2023-09-05T21:45:42Z
dc.date.submitted2023-09-04pl
dc.fieldofstudykognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-169689-260544pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318370
dc.languagepolpl
dc.subject.enGamification, elements of gamification, primary educationpl
dc.subject.plGrywalizacja, elementy grywalizacji, edukacja podstawowapl
dc.titleElementy grywalizacji w edukacji podstawowejpl
dc.title.alternativeElements of gamification in primary educationpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Gaming activity is a natural part of human life. Games, and video games in particular, in addition to providing excellent entertainment that most people enjoy, further influence their motivation, engagement, cognition, as well as, socialisation (Granic, Lobel, & Engels, 2014, pp. 68-73). As a result of the desire to transfer the positive aspects of video games to the situations and problems of our everyday lives, gamification technique has emerged, which can be defined as the act of applying game elements and development methods in non-game contexts (Deterding, Dixon, Khaled, & Nacke, 2011a, p. 10). The aim of the following study was to demonstrate that the use of gamification and its elements in primary education has a positive impact on the affective, cognitive, and behavioural aspects of students’ functioning, making it a useful tool for teachers at this education level. This goal was achieved by conducting and synthesizing the results of an extensive literature review in the fields of gamification, and educational psychology.
dc.abstract.plpl
Aktywność grania jest naturalnym elementem ludzkiego życia. Gry, a szczególnie gry wideo, oprócz stanowienia doskonałej rozrywki, której z chęcią oddaje się większość ludzi, wpływają dodatkowo na ich motywację, zaangażowanie, poznanie oraz uspołecznienie (Granic, Lobel, & Engels, 2014, s. 68-73). W wyniku chęci przeniesienia pozytywnych aspektów gier wideo na sytuacje i problemy naszego codziennego życia, rozwinęła się technika grywalizacji wykorzystująca elementy i metody tworzenia gier poza kontekstem gry (Deterding, Dixon, Khaled, & Nacke, 2011a, s. 10). Celem poniższej pracy było wykazanie, że wykorzystanie grywalizacji i jej elementów w edukacji podstawowej ma pozytywny wpływ na aspekty afektywne, poznawcze i behawioralne uczniów, przez co może być ona pożytecznym narzędziem dla pedagogów na tym szczeblu edukacji. Cel pracy został uzyskany poprzez przeprowadzenie i zsyntetyzowanie wyników rozległego przeglądu literatury z dziedzin psychologii edukacji oraz grywalizacji.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Ostrowicki (Sidey Myoo), Michał - 131206
dc.contributor.authorpl
Chudzik, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Ostrowicki (Sidey Myoo), Michał - 131206
dc.contributor.reviewerpl
Argasiński, Jan - 105948
dc.date.accessioned
2023-09-05T21:45:42Z
dc.date.available
2023-09-05T21:45:42Z
dc.date.submittedpl
2023-09-04
dc.fieldofstudypl
kognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-169689-260544
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318370
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Gamification, elements of gamification, primary education
dc.subject.plpl
Grywalizacja, elementy grywalizacji, edukacja podstawowa
dc.titlepl
Elementy grywalizacji w edukacji podstawowej
dc.title.alternativepl
Elements of gamification in primary education
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections