Rodzinne historie choroby : (auto)patografie jako zapisy (między) pokoleniowych traum

2025
journal article
article
dc.abstract.enIn his 2024 book "Traumaland", social psychologist Michał Bilewicz explores how the events of the twentieth century continue to cast a long shadow over contemporary Polish society as collective and transgenerational trauma. This article examines how transgenerational trauma manifests in contemporary life writing, specifically illness narratives. It offers an alternative approach to the perspective often adopted in Polish literary studies, where, as Klaudia Muca noted, individual existential experiences tend to be prioritized over expressions of collective identity (Muca, "Tekst jako terapia"). Focusing on the latter, this article emphasizes the emancipatory potential of pathographies. The aim is to analyze how illness, as presented in these texts, is embedded within family histories - stories and illnesses passed down through generations - in the context of twentieth-century transgenerational collective trauma. This approach is applied to three contemporary pathographies: Mateusz Pakuła's "Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję" (2021), Aleksandra Zbroja's "Mireczek "(2021), and Emilia Dłużewska's "Jak płakać w miejscach publicznych" (2023). By foregrounding the collective aspects of illness as depicted in these works, this article explores what Lisa Diedrich referred to as "national arts of being ill and doing illness" (Diedrich, "Treatments: Language, Politics and the Culture of Illness"), suggesting that the ways in which the subjects of these pathographies navigate their illness experiences reflect broader societal tendencies.
dc.abstract.plNiniejszy artykuł stanowi próbę prezentacji i analizy przykładów zjawiska zaobserwowanego we współczesnych (auto)patografiach, jakim jest osadzenie indywidualnych doświadczeń choroby ("illness") w kontekście ich społecznych uwarunkowań. W tym celu wykorzystane zostaną trzy przykłady opublikowanych w ostatnich latach tekstów z szeroko rozumianej literatury (auto)patograficznej: "Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję" Mateusza Pakuły (2021), "Mireczek" Aleksandry Zbroi (2021) oraz "Jak płakać w miejscach publicznych" Emilii Dłużewskiej (2023). W analizie każdego z nich kluczowe będą sposoby reprezentacji nieprzepracowanej, zbiorowej traumy historycznej, która, na co zwracał uwagę Michał Bilewicz (Bilewicz, "Traumaland") wywiera kluczowy wpływ na sposób funkcjonowania współczesnego polskiego społeczeństwa. Taka metoda analizy wskazuje na zjawisko, które Lisa Diedrich określała jako przejawianiesię w narracjach (auto)patograficznych "narodowych sposobów chorowania" (Diedrich, "Treatments: Language, Politics and the Culture of Illness"). Pozwala również dowartościować emancypacyjny i wspólnototwórczy potencjał prezentowanych tekstów, którego istotność w analizach krytycznych literatury maladycznej podkreślała Klaudia Muca (Muca, "Tekst jako terapia").
dc.affiliationSzkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
dc.contributor.authorŚwiątkowska, Maria - 261805
dc.date.accession2025-04-11
dc.date.accessioned2025-04-11T05:41:53Z
dc.date.available2025-04-11T05:41:53Z
dc.date.createdat2025-04-10T09:17:47Zen
dc.date.issued2025
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 143-144. Online First 2025-03. Nieaktywne DOI: 10.4467/2084395XWI.25.007.21426
dc.description.number1 (63)
dc.description.physical125-145
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn2084-395X
dc.identifier.issn1897-1962
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/551401
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceCC-BY
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enillness narratives
dc.subject.enpathographies
dc.subject.enlife writing
dc.subject.entrauma
dc.subject.enhistorical trauma
dc.subject.enpost-memory
dc.subject.enhealth humanities
dc.subject.enmedical humanities
dc.subject.enMateusz Pakuła
dc.subject.enEmilia Dłużewska
dc.subject.enAleksandra Zbroja
dc.subject.plautopatografia
dc.subject.plpatografia
dc.subject.plliteratura maladyczna
dc.subject.plAleksandra Zbroja
dc.subject.plMateusz Pakuła
dc.subject.plEmilia Dłużewska
dc.subject.pltrauma
dc.subject.pltrauma zbiorowa
dc.subject.pltrauma historyczna
dc.subtypeArticle
dc.titleRodzinne historie choroby : (auto)patografie jako zapisy (między) pokoleniowych traum
dc.title.alternativeFamily histories : representations of transgenerational trauma in contemporary Polish illness narratives
dc.title.journalPolylogue - The Magazine of the Faculty of Polish
dc.title.volumeW stulecie wydania "Czarodziejskiej góry"
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
In his 2024 book "Traumaland", social psychologist Michał Bilewicz explores how the events of the twentieth century continue to cast a long shadow over contemporary Polish society as collective and transgenerational trauma. This article examines how transgenerational trauma manifests in contemporary life writing, specifically illness narratives. It offers an alternative approach to the perspective often adopted in Polish literary studies, where, as Klaudia Muca noted, individual existential experiences tend to be prioritized over expressions of collective identity (Muca, "Tekst jako terapia"). Focusing on the latter, this article emphasizes the emancipatory potential of pathographies. The aim is to analyze how illness, as presented in these texts, is embedded within family histories - stories and illnesses passed down through generations - in the context of twentieth-century transgenerational collective trauma. This approach is applied to three contemporary pathographies: Mateusz Pakuła's "Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję" (2021), Aleksandra Zbroja's "Mireczek "(2021), and Emilia Dłużewska's "Jak płakać w miejscach publicznych" (2023). By foregrounding the collective aspects of illness as depicted in these works, this article explores what Lisa Diedrich referred to as "national arts of being ill and doing illness" (Diedrich, "Treatments: Language, Politics and the Culture of Illness"), suggesting that the ways in which the subjects of these pathographies navigate their illness experiences reflect broader societal tendencies.
dc.abstract.pl
Niniejszy artykuł stanowi próbę prezentacji i analizy przykładów zjawiska zaobserwowanego we współczesnych (auto)patografiach, jakim jest osadzenie indywidualnych doświadczeń choroby ("illness") w kontekście ich społecznych uwarunkowań. W tym celu wykorzystane zostaną trzy przykłady opublikowanych w ostatnich latach tekstów z szeroko rozumianej literatury (auto)patograficznej: "Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję" Mateusza Pakuły (2021), "Mireczek" Aleksandry Zbroi (2021) oraz "Jak płakać w miejscach publicznych" Emilii Dłużewskiej (2023). W analizie każdego z nich kluczowe będą sposoby reprezentacji nieprzepracowanej, zbiorowej traumy historycznej, która, na co zwracał uwagę Michał Bilewicz (Bilewicz, "Traumaland") wywiera kluczowy wpływ na sposób funkcjonowania współczesnego polskiego społeczeństwa. Taka metoda analizy wskazuje na zjawisko, które Lisa Diedrich określała jako przejawianiesię w narracjach (auto)patograficznych "narodowych sposobów chorowania" (Diedrich, "Treatments: Language, Politics and the Culture of Illness"). Pozwala również dowartościować emancypacyjny i wspólnototwórczy potencjał prezentowanych tekstów, którego istotność w analizach krytycznych literatury maladycznej podkreślała Klaudia Muca (Muca, "Tekst jako terapia").
dc.affiliation
Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
dc.contributor.author
Świątkowska, Maria - 261805
dc.date.accession
2025-04-11
dc.date.accessioned
2025-04-11T05:41:53Z
dc.date.available
2025-04-11T05:41:53Z
dc.date.createdaten
2025-04-10T09:17:47Z
dc.date.issued
2025
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 143-144. Online First 2025-03. Nieaktywne DOI: 10.4467/2084395XWI.25.007.21426
dc.description.number
1 (63)
dc.description.physical
125-145
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn
2084-395X
dc.identifier.issn
1897-1962
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/551401
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
CC-BY
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
illness narratives
dc.subject.en
pathographies
dc.subject.en
life writing
dc.subject.en
trauma
dc.subject.en
historical trauma
dc.subject.en
post-memory
dc.subject.en
health humanities
dc.subject.en
medical humanities
dc.subject.en
Mateusz Pakuła
dc.subject.en
Emilia Dłużewska
dc.subject.en
Aleksandra Zbroja
dc.subject.pl
autopatografia
dc.subject.pl
patografia
dc.subject.pl
literatura maladyczna
dc.subject.pl
Aleksandra Zbroja
dc.subject.pl
Mateusz Pakuła
dc.subject.pl
Emilia Dłużewska
dc.subject.pl
trauma
dc.subject.pl
trauma zbiorowa
dc.subject.pl
trauma historyczna
dc.subtype
Article
dc.title
Rodzinne historie choroby : (auto)patografie jako zapisy (między) pokoleniowych traum
dc.title.alternative
Family histories : representations of transgenerational trauma in contemporary Polish illness narratives
dc.title.journal
Polylogue - The Magazine of the Faculty of Polish
dc.title.volume
W stulecie wydania "Czarodziejskiej góry"
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Krakow
1
Singapore
1
Downloads
Swiatkowska_Wielogłos_1_2025_first-view.pdf
2

No access

No Thumbnail Available