Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Chytra baba z Radomia, czyli piętno stereotypu kreowane przez memy
A greedy lady from Radom - the stigma of a stereotype created by memes
memy, stereotyp, media społecznościowe, wizerunek miasta, memy o Radomiu, chytra baba z Radomia
memes, stereotype, social media, city image, memes about Radom, a greedy lady from Radom
Niniejsza praca jest odpowiedzią na postawiony przez autorkę problem badawczy: „W jaki sposób Radom jest przedstawiany w memach?”. Doprecyzowując, chodzi o dotarcie do źródła inspiracji twórców internetowych, jakimi stereotypami się posługują, aby wykreować konkretny wizerunek miasta Radom i jego mieszkańców w cyberprzestrzeni. Przy rozwiązywaniu problemu wykorzystano metodę jakościowej analizy treści. Autorka na potrzeby badań stworzyła album 100 memów, które dzięki analizie egzemplifikacyjnej zostały podzielone na następujące kategorie tematyczne: 1) słaby rozwój / zacofanie (odnoszące się zarówno do sfery gospodarczej, jak i kulturowej)2) brud, bieda, obciach, ogólnie katastrofa (to samo osiągnięte poprzez kilka różnych metod np. zestawianie zdjęć Radomia ze zniszczonym Bejrutem)3) lokalizacja / zaściankowość4) lotnisko w Radomiu (symbol megalomańskich aspiracji Polaków) 5) postać ‘chytrej baby z Radomia’ / napój Zbyszko 3 cytryny6) memy o wydźwięku pozytywnym.Przeprowadzona analiza jakościowa treści memów pozwoliła znaleźć odpowiedź na pytanie zawarte w problemie badawczym. Zauważono też ścisłą korelację pomiędzy tematyką memów, a stereotypicznym upraszczaniem świata. Dodatkowo autorka przyjrzała się bliżej zjawisku memów z ‘chytrą babą’ i wyciągnęła wnioski na temat tego, co sprawiło, że postać ta stała się fenomenem i niechlubną wizytówką Radomia.
This work is a response to the research problem posed by the author: "How is Radom presented in memes?". More precisely, it is about reaching the source of inspiration of Internet creators, which stereotypes they use to create a specific image of the city of Radom and its inhabitants in cyberspace. The method of qualitative content analysis was used to solve the problem. For the purposes of the research, the author created an album of 100 memes, which, thanks to the exemplification analysis, were divided into the following thematic categories:1) weak development / backwardness (referring both to the economic and cultural spheres)2) dirt, poverty, embarrassment, disaster in general (the same was achieved through several different methods, e.g. comparing photos of Radom with destroyed Beirut)3) location / parochialism4) the airport in Radom (a symbol of the megalomaniacal aspirations of Poles)5) the character of 'greedy lady from Radom' / Zbyszko drink 3 lemons6) positive memes.The conducted qualitative analysis of the memes' content allowed to find the answer to the question contained in the research problem. A close correlation was also noticed between the subject of memes and the stereotypical simplification of the world. In addition, the author took a closer look at the phenomenon of memes with the 'greedy lady' and drew conclusions about what made this character a phenomenon and an infamous showcase of Radom.
dc.abstract.en | This work is a response to the research problem posed by the author: "How is Radom presented in memes?". More precisely, it is about reaching the source of inspiration of Internet creators, which stereotypes they use to create a specific image of the city of Radom and its inhabitants in cyberspace. The method of qualitative content analysis was used to solve the problem. For the purposes of the research, the author created an album of 100 memes, which, thanks to the exemplification analysis, were divided into the following thematic categories:1) weak development / backwardness (referring both to the economic and cultural spheres)2) dirt, poverty, embarrassment, disaster in general (the same was achieved through several different methods, e.g. comparing photos of Radom with destroyed Beirut)3) location / parochialism4) the airport in Radom (a symbol of the megalomaniacal aspirations of Poles)5) the character of 'greedy lady from Radom' / Zbyszko drink 3 lemons6) positive memes.The conducted qualitative analysis of the memes' content allowed to find the answer to the question contained in the research problem. A close correlation was also noticed between the subject of memes and the stereotypical simplification of the world. In addition, the author took a closer look at the phenomenon of memes with the 'greedy lady' and drew conclusions about what made this character a phenomenon and an infamous showcase of Radom. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca jest odpowiedzią na postawiony przez autorkę problem badawczy: „W jaki sposób Radom jest przedstawiany w memach?”. Doprecyzowując, chodzi o dotarcie do źródła inspiracji twórców internetowych, jakimi stereotypami się posługują, aby wykreować konkretny wizerunek miasta Radom i jego mieszkańców w cyberprzestrzeni. Przy rozwiązywaniu problemu wykorzystano metodę jakościowej analizy treści. Autorka na potrzeby badań stworzyła album 100 memów, które dzięki analizie egzemplifikacyjnej zostały podzielone na następujące kategorie tematyczne: 1) słaby rozwój / zacofanie (odnoszące się zarówno do sfery gospodarczej, jak i kulturowej)2) brud, bieda, obciach, ogólnie katastrofa (to samo osiągnięte poprzez kilka różnych metod np. zestawianie zdjęć Radomia ze zniszczonym Bejrutem)3) lokalizacja / zaściankowość4) lotnisko w Radomiu (symbol megalomańskich aspiracji Polaków) 5) postać ‘chytrej baby z Radomia’ / napój Zbyszko 3 cytryny6) memy o wydźwięku pozytywnym.Przeprowadzona analiza jakościowa treści memów pozwoliła znaleźć odpowiedź na pytanie zawarte w problemie badawczym. Zauważono też ścisłą korelację pomiędzy tematyką memów, a stereotypicznym upraszczaniem świata. Dodatkowo autorka przyjrzała się bliżej zjawisku memów z ‘chytrą babą’ i wyciągnęła wnioski na temat tego, co sprawiło, że postać ta stała się fenomenem i niechlubną wizytówką Radomia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Czech, Franciszek - 159684 | pl |
dc.contributor.author | Kłosowska, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Czech, Franciszek - 159684 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hołda, Renata | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-15T21:36:18Z | |
dc.date.available | 2022-07-15T21:36:18Z | |
dc.date.submitted | 2021-09-21 | pl |
dc.fieldofstudy | kulturoznawstwo międzynarodowe | pl |
dc.identifier.apd | diploma-154682-259194 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297249 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | memes, stereotype, social media, city image, memes about Radom, a greedy lady from Radom | pl |
dc.subject.pl | memy, stereotyp, media społecznościowe, wizerunek miasta, memy o Radomiu, chytra baba z Radomia | pl |
dc.title | Chytra baba z Radomia, czyli piętno stereotypu kreowane przez memy | pl |
dc.title.alternative | A greedy lady from Radom - the stigma of a stereotype created by memes | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |