Funkcjonowanie społeczne i edukacyjne dorastających pozbawionych naturalnej opieki rodzicielskiej

master
dc.abstract.enSocial orphanhood has become one of the main problems in the contemporary world. The number of families being unable to take appropriate care of children grows every year. That is why more and more young people get to educational outposts.The aim of this dissertation is to present the issue of young people, their functions in the society, their stay in a children’s house and therapeutic support given to the children being deprived of natural parental care.The first part of this dissertation presents some notions concerning a family and factors causing a family disorganization.Children’s homes in the system of social security as well as the examples of the children situations in the light of various publications have been presented.The second part is devoted to the issue of social and educational functioning of the adolescents. Social support in a preventive and therapeutic perspective and some factors influencing children’s role in the society were also described. The third part presents the research methodology – the aim, certain problems and hypothesis as well as methods and research techniques. There is also a description of the place, the organization and the following stages of the research.The next two chapters are devoted to the results obtained during the research concerning 30 pupils aged 13 to 19 which was organized in one of the child’s house. The social situation of the adolescents and their functioning in the social and educational roles were described. Self evaluation and social solitude. Conclusions of the empirical research were are enclosed in the final chapter of my dissertation.pl
dc.abstract.otherSieroctwo społeczne to jedno z głównych problemów współczesnego świata. Przybywa rodzin, które nie są wstanie odpowiednio zaopiekować się swoimi dziećmi. Dlatego coraz więcej młodych ludzi trafia do placówek opiekuńczo – wychowawczych. Niniejsza praca ma na celu przybliżenie problemu funkcjonowania młodzieży w sytuacji pobytu w Domu Dziecka oraz określenie udzielanego wsparcia terapeutycznego dorastającym pozbawionym naturalnej opieki rodzicielskiej.W pierwszej części pracy zebrano wiadomości odnośnie podstawowych pojęć dotyczących rodziny i czynników, które przyczyniają się do jej dezorganizacji. Następnie opisano domy dziecka w systemie opieki społecznej oraz sytuacje wychowanków domu dziecka w świetle literatury przedmiotu. Część druga pracy dotyczy funkcjonowania społecznego i edukacyjnego adolescentów. Opisano wybrane czynniki wpływające na pełnienie ról społecznych, a także, jakiego wsparcia profilaktyczno-terapeutycznego młodzi ludzie mogą oczekiwać od osób i instytucji do tego powołanych.Trzeci rozdział pracy opisuje metodologię badań, czyli: cel i przedmiot badań, problemy i hipotezy oraz metody i techniki badawcze. Scharakteryzowano również teren, organizację oraz przebieg badań.Dwa kolejne rozdziały dotyczą wyników uzyskanych podczas badań przeprowadzonych wśród 30-tu uczniów Domu Dziecka. Zbadano sytuację społeczno-prawną wychowanków oraz ich funkcjonowanie w rolach społecznych i edukacyjnych, następnie ich samoocenę i poczucie osamotnienia społecznego.Pracę kończą wnioski i uogólnienia z przeprowadzonych badań empirycznych.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorWojciechowski, Franciszek - 132694 pl
dc.contributor.authorNamiota, Bożenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerMichel, Małgorzata - 130539 pl
dc.contributor.reviewerWojciechowski, Franciszek - 132694 pl
dc.date.accessioned2020-07-13T21:06:11Z
dc.date.available2020-07-13T21:06:11Z
dc.date.submitted2011-06-03pl
dc.fieldofstudypedagogika resocjalizacyjnapl
dc.identifier.apddiploma-54079-109961pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/169331
dc.subject.engrowing up, care, child's house, social functions, upbringingpl
dc.subject.otherdorastający, opieka, dom dziecka, role społeczne, wychowaniepl
dc.titleFunkcjonowanie społeczne i edukacyjne dorastających pozbawionych naturalnej opieki rodzicielskiejpl
dc.title.alternativeSocial and educational functioning of the adolescents deprived of natural parental carepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Social orphanhood has become one of the main problems in the contemporary world. The number of families being unable to take appropriate care of children grows every year. That is why more and more young people get to educational outposts.The aim of this dissertation is to present the issue of young people, their functions in the society, their stay in a children’s house and therapeutic support given to the children being deprived of natural parental care.The first part of this dissertation presents some notions concerning a family and factors causing a family disorganization.Children’s homes in the system of social security as well as the examples of the children situations in the light of various publications have been presented.The second part is devoted to the issue of social and educational functioning of the adolescents. Social support in a preventive and therapeutic perspective and some factors influencing children’s role in the society were also described. The third part presents the research methodology – the aim, certain problems and hypothesis as well as methods and research techniques. There is also a description of the place, the organization and the following stages of the research.The next two chapters are devoted to the results obtained during the research concerning 30 pupils aged 13 to 19 which was organized in one of the child’s house. The social situation of the adolescents and their functioning in the social and educational roles were described. Self evaluation and social solitude. Conclusions of the empirical research were are enclosed in the final chapter of my dissertation.
dc.abstract.otherpl
Sieroctwo społeczne to jedno z głównych problemów współczesnego świata. Przybywa rodzin, które nie są wstanie odpowiednio zaopiekować się swoimi dziećmi. Dlatego coraz więcej młodych ludzi trafia do placówek opiekuńczo – wychowawczych. Niniejsza praca ma na celu przybliżenie problemu funkcjonowania młodzieży w sytuacji pobytu w Domu Dziecka oraz określenie udzielanego wsparcia terapeutycznego dorastającym pozbawionym naturalnej opieki rodzicielskiej.W pierwszej części pracy zebrano wiadomości odnośnie podstawowych pojęć dotyczących rodziny i czynników, które przyczyniają się do jej dezorganizacji. Następnie opisano domy dziecka w systemie opieki społecznej oraz sytuacje wychowanków domu dziecka w świetle literatury przedmiotu. Część druga pracy dotyczy funkcjonowania społecznego i edukacyjnego adolescentów. Opisano wybrane czynniki wpływające na pełnienie ról społecznych, a także, jakiego wsparcia profilaktyczno-terapeutycznego młodzi ludzie mogą oczekiwać od osób i instytucji do tego powołanych.Trzeci rozdział pracy opisuje metodologię badań, czyli: cel i przedmiot badań, problemy i hipotezy oraz metody i techniki badawcze. Scharakteryzowano również teren, organizację oraz przebieg badań.Dwa kolejne rozdziały dotyczą wyników uzyskanych podczas badań przeprowadzonych wśród 30-tu uczniów Domu Dziecka. Zbadano sytuację społeczno-prawną wychowanków oraz ich funkcjonowanie w rolach społecznych i edukacyjnych, następnie ich samoocenę i poczucie osamotnienia społecznego.Pracę kończą wnioski i uogólnienia z przeprowadzonych badań empirycznych.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Wojciechowski, Franciszek - 132694
dc.contributor.authorpl
Namiota, Bożena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Michel, Małgorzata - 130539
dc.contributor.reviewerpl
Wojciechowski, Franciszek - 132694
dc.date.accessioned
2020-07-13T21:06:11Z
dc.date.available
2020-07-13T21:06:11Z
dc.date.submittedpl
2011-06-03
dc.fieldofstudypl
pedagogika resocjalizacyjna
dc.identifier.apdpl
diploma-54079-109961
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/169331
dc.subject.enpl
growing up, care, child's house, social functions, upbringing
dc.subject.otherpl
dorastający, opieka, dom dziecka, role społeczne, wychowanie
dc.titlepl
Funkcjonowanie społeczne i edukacyjne dorastających pozbawionych naturalnej opieki rodzicielskiej
dc.title.alternativepl
Social and educational functioning of the adolescents deprived of natural parental care
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
26
Views per month
Views per city
Orzesze
4
Warsaw
4
Wroclaw
2
Bielsko-Biala
1
Bytom
1
Chelyabinsk
1
Dublin
1
Katowice
1
Opole
1
Ostrów Wielkopolski
1

No access

No Thumbnail Available