Kobieca cielesność i seksualność w spektaklu "Diabły" Agnieszki Błońskiej

licenciate
dc.abstract.enIn this work, I take up the topic of the relationship of power, the Church and women in Poland, which in recent years has been particularly present in debates in public space and has an impact on the private sphere and social awareness. The theoretical and methodological background is the category of Erving Goffman's total institution, Michael Foucault's concept of knowledge / power, and sociological studies of the image of women in the Church. The aforementioned tools will make it possible to grasp the system of power in frames and show the forms of practices influencing the formation of the individual and the ambivalent approach to the female body and corporeality.Today, and for many decades, the organization of the Polish Catholic Church has a huge political, historical and social impact on shaping social awareness and public opinion in Poland. The institution itself is still an indispensable element of Polish reality, which translates into its functioning, agency and visibility. The role it plays in creating reality goes beyond its own organization. We can see it first of all in situations where its members and / or designated representatives participate in public, journalistic and media debates, influencing the shape of the state's policy, and thus not only the lives of the faithful, but also all citizens and female citizens.The main goal, then, is to present the Church as a total institution that produces a concrete image of women and their attitude to their bodies, and to present a way in which the relationship between church power structures and femininity can be subversively problematized through the medium of contemporary theater.The subject of research is the structure of the Church's power, spectacle and other cultural texts. My work shows the complex relations of power and the binary approach of the Church to the corporeality and sexuality of women, where motherhood is the only right means, goal and function of women, and everything that is beyond the prescribed norm and does not fit into this image must be demonized, rebuked. and / or hidden.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy podejmuję temat relacji władzy, Kościoła i kobiet w Polsce, które w ciągu ostatnich lat są szczególnie obecne w debatach przestrzeni publicznej i nie pozostają bez wpływu na sferę prywatną oraz na świadomość społeczną. Zapleczem teoretycznym i metodologicznym jest kategoria instytucji totalnej Ervinga Goffmana, koncepcja wiedzy/ władzy Michaela Foucaulta oraz socjologiczne badania obrazu kobiety w Kościele. Wymienione narzędzia pozwolą uchwycić system władzy w ramy oraz ukazać formy praktyk wpływających na formowanie się jednostki oraz ambiwalentne podejście do kobiecego ciała i cielesności.Dziś, jak i od wielu dekad, organizacja polskiego Kościoła Katolickiego posiada ogromny wpływ polityczny, historyczny oraz społeczny na kształtowanie świadomości społecznej oraz opinii publicznej w Polsce. Sama instytucja wciąż stanowi nieodzowny element polskiej rzeczywistości, co przekłada się na jej funkcjonowanie, sprawczość i widzialność. Rola, jaką pełni w kreowaniu rzeczywistości, wykracza poza ramy własnej organizacji. Widzimy to przede wszystkim w sytuacjach, gdy jej członkowie lub/i wyznaczeni przedstawiciele uczestniczą w debatach publicznych, publicystycznych, medialnych, wpływając na kształt polityki państwa, a więc nie tylko życia wiernych, ale wszystkich obywateli i obywatelek. Głównym celem jest więc ukazanie Kościoła jako instytucji totalnej, która wytwarza konkretny obraz kobiet oraz stosunek do ich ciała, a także przedstawienie sposobu, w jaki można subwersywnie sproblematyzować relację struktur władzy kościoła oraz kobiecości przez medium współczesnego teatru.Przedmiotem badań jest struktura władzy Kościoła, spektakl oraz inne teksty kultury. Moja praca ma ukazań złożone stosunki władzy oraz binarne podejście Kościoła w odniesieniu do cielesności oraz seksualności kobiet, gdzie macierzyństwo jest jedynym słusznym środkiem, celem oraz funkcją kobiet a wszystko to, co poza wyznaczoną normę i nie mieści się w tym wyobrażeniu musi zostać zdemonizowane, skarcone lub/i ukryte.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorIwanczewska, Łucjapl
dc.contributor.authorKsiężniakiewicz, Hannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerIwanczewska, Łucjapl
dc.contributor.reviewerChaberski, Mateuszpl
dc.date.accessioned2022-10-04T21:32:51Z
dc.date.available2022-10-04T21:32:51Z
dc.date.submitted2022-09-29pl
dc.fieldofstudywiedza o teatrzepl
dc.identifier.apddiploma-154885-245591pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300766
dc.languagepolpl
dc.subject.encorporeality ; sexuality; total institution; religious institution; knowledge / power; femininity; teatrpl
dc.subject.plcielesność; seksualność; instytucja totalna; instytucja religijna; wiedza/władza; kobiecość; teatrpl
dc.titleKobieca cielesność i seksualność w spektaklu "Diabły" Agnieszki Błońskiejpl
dc.title.alternativeFemale corporeality and sexuality in Agnieszka Błońska's Devilspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In this work, I take up the topic of the relationship of power, the Church and women in Poland, which in recent years has been particularly present in debates in public space and has an impact on the private sphere and social awareness. The theoretical and methodological background is the category of Erving Goffman's total institution, Michael Foucault's concept of knowledge / power, and sociological studies of the image of women in the Church. The aforementioned tools will make it possible to grasp the system of power in frames and show the forms of practices influencing the formation of the individual and the ambivalent approach to the female body and corporeality.Today, and for many decades, the organization of the Polish Catholic Church has a huge political, historical and social impact on shaping social awareness and public opinion in Poland. The institution itself is still an indispensable element of Polish reality, which translates into its functioning, agency and visibility. The role it plays in creating reality goes beyond its own organization. We can see it first of all in situations where its members and / or designated representatives participate in public, journalistic and media debates, influencing the shape of the state's policy, and thus not only the lives of the faithful, but also all citizens and female citizens.The main goal, then, is to present the Church as a total institution that produces a concrete image of women and their attitude to their bodies, and to present a way in which the relationship between church power structures and femininity can be subversively problematized through the medium of contemporary theater.The subject of research is the structure of the Church's power, spectacle and other cultural texts. My work shows the complex relations of power and the binary approach of the Church to the corporeality and sexuality of women, where motherhood is the only right means, goal and function of women, and everything that is beyond the prescribed norm and does not fit into this image must be demonized, rebuked. and / or hidden.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy podejmuję temat relacji władzy, Kościoła i kobiet w Polsce, które w ciągu ostatnich lat są szczególnie obecne w debatach przestrzeni publicznej i nie pozostają bez wpływu na sferę prywatną oraz na świadomość społeczną. Zapleczem teoretycznym i metodologicznym jest kategoria instytucji totalnej Ervinga Goffmana, koncepcja wiedzy/ władzy Michaela Foucaulta oraz socjologiczne badania obrazu kobiety w Kościele. Wymienione narzędzia pozwolą uchwycić system władzy w ramy oraz ukazać formy praktyk wpływających na formowanie się jednostki oraz ambiwalentne podejście do kobiecego ciała i cielesności.Dziś, jak i od wielu dekad, organizacja polskiego Kościoła Katolickiego posiada ogromny wpływ polityczny, historyczny oraz społeczny na kształtowanie świadomości społecznej oraz opinii publicznej w Polsce. Sama instytucja wciąż stanowi nieodzowny element polskiej rzeczywistości, co przekłada się na jej funkcjonowanie, sprawczość i widzialność. Rola, jaką pełni w kreowaniu rzeczywistości, wykracza poza ramy własnej organizacji. Widzimy to przede wszystkim w sytuacjach, gdy jej członkowie lub/i wyznaczeni przedstawiciele uczestniczą w debatach publicznych, publicystycznych, medialnych, wpływając na kształt polityki państwa, a więc nie tylko życia wiernych, ale wszystkich obywateli i obywatelek. Głównym celem jest więc ukazanie Kościoła jako instytucji totalnej, która wytwarza konkretny obraz kobiet oraz stosunek do ich ciała, a także przedstawienie sposobu, w jaki można subwersywnie sproblematyzować relację struktur władzy kościoła oraz kobiecości przez medium współczesnego teatru.Przedmiotem badań jest struktura władzy Kościoła, spektakl oraz inne teksty kultury. Moja praca ma ukazań złożone stosunki władzy oraz binarne podejście Kościoła w odniesieniu do cielesności oraz seksualności kobiet, gdzie macierzyństwo jest jedynym słusznym środkiem, celem oraz funkcją kobiet a wszystko to, co poza wyznaczoną normę i nie mieści się w tym wyobrażeniu musi zostać zdemonizowane, skarcone lub/i ukryte.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Iwanczewska, Łucja
dc.contributor.authorpl
Księżniakiewicz, Hanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Iwanczewska, Łucja
dc.contributor.reviewerpl
Chaberski, Mateusz
dc.date.accessioned
2022-10-04T21:32:51Z
dc.date.available
2022-10-04T21:32:51Z
dc.date.submittedpl
2022-09-29
dc.fieldofstudypl
wiedza o teatrze
dc.identifier.apdpl
diploma-154885-245591
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300766
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
corporeality ; sexuality; total institution; religious institution; knowledge / power; femininity; teatr
dc.subject.plpl
cielesność; seksualność; instytucja totalna; instytucja religijna; wiedza/władza; kobiecość; teatr
dc.titlepl
Kobieca cielesność i seksualność w spektaklu "Diabły" Agnieszki Błońskiej
dc.title.alternativepl
Female corporeality and sexuality in Agnieszka Błońska's Devils
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available