Boski (?) Emisariusz : o przemienieniu przez trwogę w obliczu śmierci

2022
book section
article
dc.abstract.enThe proposed interpretation of Knife in the Water, Roman Polański's full-length debut, is an attempt to go beyond the mythology associated with the work, resulting from the climate of the times in which the film was made. It focuses on the universal, timeless and transnational dimension of the film, going beyond the historical context (early 1960s). In Knife in the Water, therefore, one can see a kind of parable about (possibly) being transformed by fear in the face of death. The film shows the attitudes of the characters (Krystyna, and especially Andrzej) towards the horror of death (irrelevant or real, but possible), with which they are confronted by a mysterious figure of a hitchhiker (Divine? Emissary). In an ordinary story written in three drama figures (married couple, Boyfriend) one can discern a symbolic situation depicting the emptiness of existence made aware by the figure of the Other (Boyfriend), and in the seemingly ordinary hitchhiker - a transcendent figure, thanks to which a married couple will be confronted with the experience of a situation borderline, death (possible), which will become the final test requiring self-definition of guilt. In the interpretation of Polański's film, the emphasis was placed on how a parabolic story about an emissary confronting death (signed by the iconography and organization of the encrypted in the symbolically marked number three).pl
dc.abstract.plZaproponowana interpretacja Noża w wodzie, pełnometrażowego debiutu Romana Polańskiego, jest próbą wyjścia poza mitologię związaną z dziełem, wynikającą z klimatu czasów, w których film powstał. Koncentruje się na, wykraczającym poza kontekst historyczny (początek lat 60. XX wieku), wymiarze uniwersalnym filmu, ponadczasowym i transnarodowym. W Nożu w wodzie można zatem dostrzec rodzaj przypowieści o (możliwym) przemienieniu przez trwogę w obliczu śmierci. Film ukazuje postawy bohaterów (Krystyny, a zwłaszcza Andrzeja) wobec grozy śmierci (nieistotne czy realnej, ale możliwej), z którą zostają skonfrontowani za sprawą tajemniczej postaci autostopowicza (Boskiego? Emisariusza). W zwyczajnej historii rozpisanej na trzy figury dramatu (para małżeńska, Chłopak) można dopatrzeć się symbolicznej sytuacji obrazującej pustkę egzystencji uświadomioną przez figurę Innego (Chłopaka), zaś, w z pozoru zwyczajnym autostopowiczu – figury transcendentnej, za sprawą której para małżeńska zostanie skonfrontowana z doświadczeniem sytuacji granicznej, śmierci (możliwej), która stanie się ostatecznym sprawdzianem wymagającym samookreślenia wobec winy. W interpretacji filmu Polańskiego akcent został położony na to jak nad schematem realistycznej historii (opowieści o rekreacyjnej wyprawie na jeziora) nawiązującej do wzorców thrillera w typie hitchcockowskim (motyw tajemniczego zniknięcia) została nadbudowana opowieść paraboliczna o emisariuszu konfrontującym ze śmiercią (sygnowana przez ikonografię i organizację opowiadania zaszyfrowaną w nacechowanej symbolicznie liczbie trzy).pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnychpl
dc.contributor.authorKolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 pl
dc.contributor.editorPawłowska-Jądrzyk, Brygidapl
dc.contributor.editorTomczyk-Jarzyna, Izabelapl
dc.date.accessioned2023-02-01T16:27:17Z
dc.date.available2023-02-01T16:27:17Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical29-59pl
dc.description.publication1,78pl
dc.description.seriesBiblioteka "Załącznika Kulturoznawczego"
dc.description.seriesnumber6
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.bookweblinkhttp://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5513201pl
dc.identifier.eisbn978-83-8281-124-7pl
dc.identifier.isbn978-83-8281-123-0pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/307083
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoWarszawa : Wydawnictwo Naukowe UKSWpl
dc.publisher.ministerialUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-SA
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte repozytorium
dc.sourceinfoliczba autorów 13; liczba stron 285; liczba arkuszy wydawniczych 19;pl
dc.subject.enKnife in the waterpl
dc.subject.enRoman Polanskypl
dc.subject.ena film parablepl
dc.subject.ena transcendent figurepl
dc.subject.enDivine? Emissarypl
dc.subject.ensymbolic triadspl
dc.subject.enmotif of fork in the roadpl
dc.subject.plNóż w wodziepl
dc.subject.plRoman Polańskipl
dc.subject.plprzypowieść filmowapl
dc.subject.plfigura transcendentnapl
dc.subject.plBoski? Emisariuszpl
dc.subject.pltriady symbolicznepl
dc.subject.plmotyw rozwidlenia drógpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleBoski (?) Emisariusz : o przemienieniu przez trwogę w obliczu śmiercipl
dc.title.alternativeDivine (?) Emissary : about transformation through fear in the face of death (Knife in the water) by Roman Polanskipl
dc.title.container"Nóż w wodzie" non stop : w 60. rocznicę debiutu Romana Polańskiegopl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The proposed interpretation of Knife in the Water, Roman Polański's full-length debut, is an attempt to go beyond the mythology associated with the work, resulting from the climate of the times in which the film was made. It focuses on the universal, timeless and transnational dimension of the film, going beyond the historical context (early 1960s). In Knife in the Water, therefore, one can see a kind of parable about (possibly) being transformed by fear in the face of death. The film shows the attitudes of the characters (Krystyna, and especially Andrzej) towards the horror of death (irrelevant or real, but possible), with which they are confronted by a mysterious figure of a hitchhiker (Divine? Emissary). In an ordinary story written in three drama figures (married couple, Boyfriend) one can discern a symbolic situation depicting the emptiness of existence made aware by the figure of the Other (Boyfriend), and in the seemingly ordinary hitchhiker - a transcendent figure, thanks to which a married couple will be confronted with the experience of a situation borderline, death (possible), which will become the final test requiring self-definition of guilt. In the interpretation of Polański's film, the emphasis was placed on how a parabolic story about an emissary confronting death (signed by the iconography and organization of the encrypted in the symbolically marked number three).
dc.abstract.plpl
Zaproponowana interpretacja Noża w wodzie, pełnometrażowego debiutu Romana Polańskiego, jest próbą wyjścia poza mitologię związaną z dziełem, wynikającą z klimatu czasów, w których film powstał. Koncentruje się na, wykraczającym poza kontekst historyczny (początek lat 60. XX wieku), wymiarze uniwersalnym filmu, ponadczasowym i transnarodowym. W Nożu w wodzie można zatem dostrzec rodzaj przypowieści o (możliwym) przemienieniu przez trwogę w obliczu śmierci. Film ukazuje postawy bohaterów (Krystyny, a zwłaszcza Andrzeja) wobec grozy śmierci (nieistotne czy realnej, ale możliwej), z którą zostają skonfrontowani za sprawą tajemniczej postaci autostopowicza (Boskiego? Emisariusza). W zwyczajnej historii rozpisanej na trzy figury dramatu (para małżeńska, Chłopak) można dopatrzeć się symbolicznej sytuacji obrazującej pustkę egzystencji uświadomioną przez figurę Innego (Chłopaka), zaś, w z pozoru zwyczajnym autostopowiczu – figury transcendentnej, za sprawą której para małżeńska zostanie skonfrontowana z doświadczeniem sytuacji granicznej, śmierci (możliwej), która stanie się ostatecznym sprawdzianem wymagającym samookreślenia wobec winy. W interpretacji filmu Polańskiego akcent został położony na to jak nad schematem realistycznej historii (opowieści o rekreacyjnej wyprawie na jeziora) nawiązującej do wzorców thrillera w typie hitchcockowskim (motyw tajemniczego zniknięcia) została nadbudowana opowieść paraboliczna o emisariuszu konfrontującym ze śmiercią (sygnowana przez ikonografię i organizację opowiadania zaszyfrowaną w nacechowanej symbolicznie liczbie trzy).
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnych
dc.contributor.authorpl
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001
dc.contributor.editorpl
Pawłowska-Jądrzyk, Brygida
dc.contributor.editorpl
Tomczyk-Jarzyna, Izabela
dc.date.accessioned
2023-02-01T16:27:17Z
dc.date.available
2023-02-01T16:27:17Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physicalpl
29-59
dc.description.publicationpl
1,78
dc.description.series
Biblioteka "Załącznika Kulturoznawczego"
dc.description.seriesnumber
6
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.bookweblinkpl
http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5513201
dc.identifier.eisbnpl
978-83-8281-124-7
dc.identifier.isbnpl
978-83-8281-123-0
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/307083
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Warszawa : Wydawnictwo Naukowe UKSW
dc.publisher.ministerialpl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-SA
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte repozytorium
dc.sourceinfopl
liczba autorów 13; liczba stron 285; liczba arkuszy wydawniczych 19;
dc.subject.enpl
Knife in the water
dc.subject.enpl
Roman Polansky
dc.subject.enpl
a film parable
dc.subject.enpl
a transcendent figure
dc.subject.enpl
Divine? Emissary
dc.subject.enpl
symbolic triads
dc.subject.enpl
motif of fork in the road
dc.subject.plpl
Nóż w wodzie
dc.subject.plpl
Roman Polański
dc.subject.plpl
przypowieść filmowa
dc.subject.plpl
figura transcendentna
dc.subject.plpl
Boski? Emisariusz
dc.subject.plpl
triady symboliczne
dc.subject.plpl
motyw rozwidlenia dróg
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Boski (?) Emisariusz : o przemienieniu przez trwogę w obliczu śmierci
dc.title.alternativepl
Divine (?) Emissary : about transformation through fear in the face of death (Knife in the water) by Roman Polanski
dc.title.containerpl
"Nóż w wodzie" non stop : w 60. rocznicę debiutu Romana Polańskiego
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Gmina Zabierzów
1
Krakow
1
Warsaw
1
Wroclaw
1
Downloads
kolasinska-pasterczyk_boski_emisariusz_o_przemienieniu_przez_trwoge_2022.pdf
17