Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Formy i zakres współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi przy wykonywaniu zadań publicznych
Forms and scope of cooperation of the commune with non-governmental organizations in carrying out public tasks.
gmina, organizacja pozarządowa, zadania publiczne, współpraca gmin z organizacjami pozarządowymi, działalność pożytku publicznego, zasady współpracy gmin z organizacjami pozarządowymi
commune, non-governmental organization, public tasks, cooperation of municipalities with non-governmental organizations, public benefit activities, principles of cooperation between municipalities and non-governmental organizations
Praca ta traktuje o współpracy organizacji pozarządowych z samorządem gminnym przy wykonywaniu zadań publicznych. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nadała podstawy prawne do rozwoju współpracy administracji publicznej z tak zwanym trzecim sektorem, do którego zalicza się ogół organizacji pozarządowych, i który jest odzwierciedleniem idei nowoczesnego państwa. Idea ta zakłada podział działań na trzy sektory: państwowy, rynkowy i organizacji non-profit. Organizacje pozarządowe mają służyć dobru ogółu i być niezależne od państwa. Dzięki wprowadzeniu tej ustawy, współpraca gmin z organizacjami pozarządowymi znalazła prawne uregulowanie, które uporządkowało ich relacje oraz nadało pewien standard współpracy. Interesującą cechą współpracy jest fakt posiadania przez nią dwoistego charakteru, który jest twórczy, a jednocześnie techniczny. Wypływa to z nastawienia do porządkowania zadań publicznych ze względu na ich zaplanowanie, realizację i późniejszą ocenę wykonania zadania. Współpracę organizacji pozarządowych można oprzeć na trzech płaszczyznach: współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi przy tworzeniu polityki społecznej, współpracy polegającej na tworzeniu warunków do społecznej aktywności i współpracy w zakresie realizacji zadań publicznych. w ramach tej pracy poruszone są wszystkie trzy płaszczyzny, jednak z koncentracją na płaszczyznę współpracy gmin i organizacji pozarządowych przy wykonywaniu zadań publicznych. Celem pracy jest przedstawienie i omówienie form i zakresu współpracy gminy przy wykonywaniu zadań publicznych z organizacjami pozarządowymi, a także podjęcie próby znalezienia odpowiedzi na pytania, dlaczego w ogóle do takiej współpracy dochodzi, co jest jej istotą, w jaki sposób jest ona prowadzona.
This work deals with the cooperation of non-governmental organizations with the commune when performing public tasks. The Act of April 24, 2003 on public benefit and voluntary work, gave legal grounds for the development of public administration cooperation with the so-called third sector, which includes all non-governmental organizations, and which reflects the idea of a modern state. This idea assumes the division of activities into three sectors: state, market and non-profit organizations. Non-governmental organizations are to serve the public good and be independent of the state. Thanks to the introduction of this law, the cooperation of municipalities with non-governmental organizations has found a legal regulation that has structured their relations and has given a certain standard of cooperation. An interesting feature of cooperation is the fact that it has a dual character that is creative and at the same time technical. This arises from the attitude to ordering public tasks due to their planning, implementation and subsequent evaluation of task performance. The cooperation of non-governmental organizations can be based on three levels: cooperation of self-government with non-governmental organizations in creating social policy, cooperation based on creating conditions for social activity and cooperation in the implementation of public tasks. as part of this work, all three levels are addressed, but with a focus on the level of cooperation between municipalities and non-governmental organizations in carrying out public tasks. The aim of the thesis is to present and discuss the forms and scope of cooperation of the commune when performing public tasks with non-governmental organizations, and to try to find answers to the questions why it comes to such cooperation at all, what is its essence, how it is carried out.
dc.abstract.en | This work deals with the cooperation of non-governmental organizations with the commune when performing public tasks. The Act of April 24, 2003 on public benefit and voluntary work, gave legal grounds for the development of public administration cooperation with the so-called third sector, which includes all non-governmental organizations, and which reflects the idea of a modern state. This idea assumes the division of activities into three sectors: state, market and non-profit organizations. Non-governmental organizations are to serve the public good and be independent of the state. Thanks to the introduction of this law, the cooperation of municipalities with non-governmental organizations has found a legal regulation that has structured their relations and has given a certain standard of cooperation. An interesting feature of cooperation is the fact that it has a dual character that is creative and at the same time technical. This arises from the attitude to ordering public tasks due to their planning, implementation and subsequent evaluation of task performance. The cooperation of non-governmental organizations can be based on three levels: cooperation of self-government with non-governmental organizations in creating social policy, cooperation based on creating conditions for social activity and cooperation in the implementation of public tasks. as part of this work, all three levels are addressed, but with a focus on the level of cooperation between municipalities and non-governmental organizations in carrying out public tasks. The aim of the thesis is to present and discuss the forms and scope of cooperation of the commune when performing public tasks with non-governmental organizations, and to try to find answers to the questions why it comes to such cooperation at all, what is its essence, how it is carried out. | pl |
dc.abstract.pl | Praca ta traktuje o współpracy organizacji pozarządowych z samorządem gminnym przy wykonywaniu zadań publicznych. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nadała podstawy prawne do rozwoju współpracy administracji publicznej z tak zwanym trzecim sektorem, do którego zalicza się ogół organizacji pozarządowych, i który jest odzwierciedleniem idei nowoczesnego państwa. Idea ta zakłada podział działań na trzy sektory: państwowy, rynkowy i organizacji non-profit. Organizacje pozarządowe mają służyć dobru ogółu i być niezależne od państwa. Dzięki wprowadzeniu tej ustawy, współpraca gmin z organizacjami pozarządowymi znalazła prawne uregulowanie, które uporządkowało ich relacje oraz nadało pewien standard współpracy. Interesującą cechą współpracy jest fakt posiadania przez nią dwoistego charakteru, który jest twórczy, a jednocześnie techniczny. Wypływa to z nastawienia do porządkowania zadań publicznych ze względu na ich zaplanowanie, realizację i późniejszą ocenę wykonania zadania. Współpracę organizacji pozarządowych można oprzeć na trzech płaszczyznach: współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi przy tworzeniu polityki społecznej, współpracy polegającej na tworzeniu warunków do społecznej aktywności i współpracy w zakresie realizacji zadań publicznych. w ramach tej pracy poruszone są wszystkie trzy płaszczyzny, jednak z koncentracją na płaszczyznę współpracy gmin i organizacji pozarządowych przy wykonywaniu zadań publicznych. Celem pracy jest przedstawienie i omówienie form i zakresu współpracy gminy przy wykonywaniu zadań publicznych z organizacjami pozarządowymi, a także podjęcie próby znalezienia odpowiedzi na pytania, dlaczego w ogóle do takiej współpracy dochodzi, co jest jej istotą, w jaki sposób jest ona prowadzona. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Mączyński, Marek - 130463 | pl |
dc.contributor.author | Jasłowska, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mączyński, Marek - 130463 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bandarzewski, Kazimierz - 127200 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T20:20:22Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T20:20:22Z | |
dc.date.submitted | 2018-09-22 | pl |
dc.fieldofstudy | administracja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-127925-178750 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/231747 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | commune, non-governmental organization, public tasks, cooperation of municipalities with non-governmental organizations, public benefit activities, principles of cooperation between municipalities and non-governmental organizations | pl |
dc.subject.pl | gmina, organizacja pozarządowa, zadania publiczne, współpraca gmin z organizacjami pozarządowymi, działalność pożytku publicznego, zasady współpracy gmin z organizacjami pozarządowymi | pl |
dc.title | Formy i zakres współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi przy wykonywaniu zadań publicznych | pl |
dc.title.alternative | Forms and scope of cooperation of the commune with non-governmental organizations in carrying out public tasks. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |