Teoretyczne uzasadnienia edukacji zróżnicowanej ze względu na płeć

2018
journal article
article
dc.abstract.enWhy could we expect that single-sex education may lead to better educational results than coeducation? The article presents the available theoretical justifications for single-sex education along with the rare attempts of their empirical validation. Such a description fills a gap in the literature on this topic, which has so far mainly focused on reporting effects to support claims about the advantages of one over the other form of schooling, while missing an exploration of the mechanisms of how a single- or mixed-sex learning environment may inf luence academic achievement as well as other school outcomes.pl
dc.abstract.plDlaczego można się spodziewać, że edukacja zróżnicowana ze względu na płeć może przynosić lepsze efekty kształcenia niż koedukacja? W artykule przedstawiono uzasadnienia teoretyczne i nieliczne próby weryfikacji mechanizmów oddziaływania edukacji prowadzonej w grupach jednorodnych płciowo na wyniki uczniów. Tekst uzupełnia literaturę przedmiotu, która do tej pory ogniskowała się na próbach dostarczenia jednoznacznych rozstrzygnięć na korzyść jednorodnej lub mieszanej płciowo formy organizacji nauczania.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Socjologiipl
dc.contributor.authorKoniewski, Maciej - 162186 pl
dc.contributor.authorMazelanik, Robert - 227670 pl
dc.date.accession2018-11-19pl
dc.date.accessioned2018-12-03T14:45:33Z
dc.date.available2018-12-03T14:45:33Z
dc.date.issued2018pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 15-18pl
dc.description.number1 (144)pl
dc.description.physical5-18pl
dc.description.publication1pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn2449-8998pl
dc.identifier.issn0239-6858pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/62449
dc.identifier.weblinkhttp://www.edukacja.ibe.edu.pl/pl/archiwum/85-2018/nr-1-144-2018pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.ensociology of educationpl
dc.subject.eneducational researchpl
dc.subject.ensingle-sex educationpl
dc.subject.encoeducationpl
dc.subject.enevidence-based policypl
dc.subject.plsocjologia edukacjipl
dc.subject.plbadania edukacyjnepl
dc.subject.pledukacja zróżnicowana ze względu na płećpl
dc.subject.plkoedukacjapl
dc.subject.plpolityka oparta na dowodachpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleTeoretyczne uzasadnienia edukacji zróżnicowanej ze względu na płećpl
dc.title.alternativeTheoretical bases of single-sex educationpl
dc.title.journalEdukacjapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Why could we expect that single-sex education may lead to better educational results than coeducation? The article presents the available theoretical justifications for single-sex education along with the rare attempts of their empirical validation. Such a description fills a gap in the literature on this topic, which has so far mainly focused on reporting effects to support claims about the advantages of one over the other form of schooling, while missing an exploration of the mechanisms of how a single- or mixed-sex learning environment may inf luence academic achievement as well as other school outcomes.
dc.abstract.plpl
Dlaczego można się spodziewać, że edukacja zróżnicowana ze względu na płeć może przynosić lepsze efekty kształcenia niż koedukacja? W artykule przedstawiono uzasadnienia teoretyczne i nieliczne próby weryfikacji mechanizmów oddziaływania edukacji prowadzonej w grupach jednorodnych płciowo na wyniki uczniów. Tekst uzupełnia literaturę przedmiotu, która do tej pory ogniskowała się na próbach dostarczenia jednoznacznych rozstrzygnięć na korzyść jednorodnej lub mieszanej płciowo formy organizacji nauczania.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Instytut Socjologii
dc.contributor.authorpl
Koniewski, Maciej - 162186
dc.contributor.authorpl
Mazelanik, Robert - 227670
dc.date.accessionpl
2018-11-19
dc.date.accessioned
2018-12-03T14:45:33Z
dc.date.available
2018-12-03T14:45:33Z
dc.date.issuedpl
2018
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 15-18
dc.description.numberpl
1 (144)
dc.description.physicalpl
5-18
dc.description.publicationpl
1
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissnpl
2449-8998
dc.identifier.issnpl
0239-6858
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/62449
dc.identifier.weblinkpl
http://www.edukacja.ibe.edu.pl/pl/archiwum/85-2018/nr-1-144-2018
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
sociology of education
dc.subject.enpl
educational research
dc.subject.enpl
single-sex education
dc.subject.enpl
coeducation
dc.subject.enpl
evidence-based policy
dc.subject.plpl
socjologia edukacji
dc.subject.plpl
badania edukacyjne
dc.subject.plpl
edukacja zróżnicowana ze względu na płeć
dc.subject.plpl
koedukacja
dc.subject.plpl
polityka oparta na dowodach
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Teoretyczne uzasadnienia edukacji zróżnicowanej ze względu na płeć
dc.title.alternativepl
Theoretical bases of single-sex education
dc.title.journalpl
Edukacja
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
31
Views per month
Views per city
Wroclaw
9
Krakow
7
Warsaw
4
Gdansk
3
Wiązowna
2
Bielsko-Biala
1
Gmina Zakliczyn
1
Mosina
1
Sulechów
1
Downloads
koniewski_mazelanik_teoretyczne_uzasadnienia_edukacji_zroznicowanej_ze_wzgledu_na_plec_2018.pdf
142
koniewski_mazelanik_teoretyczne_uzasadnienia_edukacji_zroznicowanej_ze_wzgledu_na_plec_2018.odt
7