Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Analiza związku między współczuciem dla samego siebie a wypaleniem akademickim u studentów kierunku lekarskiego
Analysis of the relationship between self-compassion and academic burnout among medical students
wypalenie akademickie, współczucie dla samego siebie, studenci kierunku lekarskiego
academic burnout, self-compassion, medical students
Syndrom wypalenia akademickiego dotyczy niemal co drugiego studenta kierunku lekarskiego globalnie. Szkodliwe skutki wypalenia akademickiego odczuwane mogą być na wielu poziomach, od niepożądanych postaw przyszłych lekarzy wobec pacjentów, przez braki w wiedzy mogące sięgać niemal roku różnic programowych, po znaczne pogorszenie kondycji psychicznej w trakcie studiów, z objawami depresji i myślami samobójczymi włącznie. Badania nad współczuciem dla samego siebie, rozumianego jako postawa życzliwości i wyrozumiałości wobec siebie, dostarczają obiecujących rezultatów, wskazując na ochronny wpływ takiej postawy na dobrostan psychiczny zarówno doraźnie, jak i długoterminowo. Celem niniejszej pracy jest zbadanie związku między wypaleniem akademickim a współczuciem dla samego siebie w populacji polskich studentów kierunku lekarskiego. W celu zbadania związku między wypaleniem akademickim a współczuciem dla samego siebie przeprowadzono badanie kwestionariuszowe. Grupa studentów kierunku lekarskiego (n = 68) wypełniła Oldenburski Kwestionariusz Wypalenia – wersja dla studentów OLBI-S (Strzelecki, 2023) oraz Skalę współczucia dla samego siebie SCS-PL (Kocur i Flakus, 2022). Przeprowadzone analizy pozwoliły potwierdzić większość zakładanych hipotez dotyczących związków podskal współczucia dla samego siebie z podskalami wypalenia akademickiego. Zostały zaproponowane różne interpretacje powyższych wyników, jak również potencjalne interwencje mające na celu rozwijanie postawy współczującej dla samego siebie w populacji studentów kierunku lekarskiego.
Academic burnout syndrome affects nearly every other medical student globally. The harmful effects of academic burnout can be felt on many levels, from undesirable attitudes of future doctors towards patients, through knowledge gaps that can reach almost a year's difference in curriculum, to significant deterioration in mental health during studies, including symptoms of depression and suicidal thoughts. Research on self-compassion, understood as an attitude of kindness and understanding towards oneself, provides promising results, indicating a protective effect of such an attitude on mental well-being both in the short and long term. The aim of this study is to examine the relationship between academic burnout and self-compassion in the population of Polish medical students.To investigate the relationship between academic burnout and self-compassion, a questionnaire study was conducted. A group of medical students (n = 68) completed the Oldenburg Burnout Inventory – Student Version OLBI-S (Strzelecki, 2023) and the Self-Compassion Scale SCS-PL (Kocur and Flakus, 2022). The analyses confirmed most of the hypotheses regarding the relationships between the subscales of self-compassion and the subscales of academic burnout.Various interpretations of the above results were proposed, as well as potential interventions aimed at developing a compassionate attitude towards oneself in the population of medical students.
dc.abstract.en | Academic burnout syndrome affects nearly every other medical student globally. The harmful effects of academic burnout can be felt on many levels, from undesirable attitudes of future doctors towards patients, through knowledge gaps that can reach almost a year's difference in curriculum, to significant deterioration in mental health during studies, including symptoms of depression and suicidal thoughts. Research on self-compassion, understood as an attitude of kindness and understanding towards oneself, provides promising results, indicating a protective effect of such an attitude on mental well-being both in the short and long term. The aim of this study is to examine the relationship between academic burnout and self-compassion in the population of Polish medical students.To investigate the relationship between academic burnout and self-compassion, a questionnaire study was conducted. A group of medical students (n = 68) completed the Oldenburg Burnout Inventory – Student Version OLBI-S (Strzelecki, 2023) and the Self-Compassion Scale SCS-PL (Kocur and Flakus, 2022). The analyses confirmed most of the hypotheses regarding the relationships between the subscales of self-compassion and the subscales of academic burnout.Various interpretations of the above results were proposed, as well as potential interventions aimed at developing a compassionate attitude towards oneself in the population of medical students. | pl |
dc.abstract.pl | Syndrom wypalenia akademickiego dotyczy niemal co drugiego studenta kierunku lekarskiego globalnie. Szkodliwe skutki wypalenia akademickiego odczuwane mogą być na wielu poziomach, od niepożądanych postaw przyszłych lekarzy wobec pacjentów, przez braki w wiedzy mogące sięgać niemal roku różnic programowych, po znaczne pogorszenie kondycji psychicznej w trakcie studiów, z objawami depresji i myślami samobójczymi włącznie. Badania nad współczuciem dla samego siebie, rozumianego jako postawa życzliwości i wyrozumiałości wobec siebie, dostarczają obiecujących rezultatów, wskazując na ochronny wpływ takiej postawy na dobrostan psychiczny zarówno doraźnie, jak i długoterminowo. Celem niniejszej pracy jest zbadanie związku między wypaleniem akademickim a współczuciem dla samego siebie w populacji polskich studentów kierunku lekarskiego. W celu zbadania związku między wypaleniem akademickim a współczuciem dla samego siebie przeprowadzono badanie kwestionariuszowe. Grupa studentów kierunku lekarskiego (n = 68) wypełniła Oldenburski Kwestionariusz Wypalenia – wersja dla studentów OLBI-S (Strzelecki, 2023) oraz Skalę współczucia dla samego siebie SCS-PL (Kocur i Flakus, 2022). Przeprowadzone analizy pozwoliły potwierdzić większość zakładanych hipotez dotyczących związków podskal współczucia dla samego siebie z podskalami wypalenia akademickiego. Zostały zaproponowane różne interpretacje powyższych wyników, jak również potencjalne interwencje mające na celu rozwijanie postawy współczującej dla samego siebie w populacji studentów kierunku lekarskiego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Golonka, Krystyna - 128099 | pl |
dc.contributor.author | Gos, Julia - USOS275433 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Golonka, Krystyna - 128099 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kuleta-Krzyszkowiak, Małgorzata - 129686 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-09-12T09:05:12Z | |
dc.date.available | 2024-09-12T09:05:12Z | |
dc.date.submitted | 2024-09-11 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174032-275433 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/439522 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | academic burnout, self-compassion, medical students | pl |
dc.subject.pl | wypalenie akademickie, współczucie dla samego siebie, studenci kierunku lekarskiego | pl |
dc.title | Analiza związku między współczuciem dla samego siebie a wypaleniem akademickim u studentów kierunku lekarskiego | pl |
dc.title.alternative | Analysis of the relationship between self-compassion and academic burnout among medical students | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |