Analiza związku między współczuciem dla samego siebie a wypaleniem akademickim u studentów kierunku lekarskiego

master
dc.abstract.enAcademic burnout syndrome affects nearly every other medical student globally. The harmful effects of academic burnout can be felt on many levels, from undesirable attitudes of future doctors towards patients, through knowledge gaps that can reach almost a year's difference in curriculum, to significant deterioration in mental health during studies, including symptoms of depression and suicidal thoughts. Research on self-compassion, understood as an attitude of kindness and understanding towards oneself, provides promising results, indicating a protective effect of such an attitude on mental well-being both in the short and long term. The aim of this study is to examine the relationship between academic burnout and self-compassion in the population of Polish medical students.To investigate the relationship between academic burnout and self-compassion, a questionnaire study was conducted. A group of medical students (n = 68) completed the Oldenburg Burnout Inventory – Student Version OLBI-S (Strzelecki, 2023) and the Self-Compassion Scale SCS-PL (Kocur and Flakus, 2022). The analyses confirmed most of the hypotheses regarding the relationships between the subscales of self-compassion and the subscales of academic burnout.Various interpretations of the above results were proposed, as well as potential interventions aimed at developing a compassionate attitude towards oneself in the population of medical students.pl
dc.abstract.plSyndrom wypalenia akademickiego dotyczy niemal co drugiego studenta kierunku lekarskiego globalnie. Szkodliwe skutki wypalenia akademickiego odczuwane mogą być na wielu poziomach, od niepożądanych postaw przyszłych lekarzy wobec pacjentów, przez braki w wiedzy mogące sięgać niemal roku różnic programowych, po znaczne pogorszenie kondycji psychicznej w trakcie studiów, z objawami depresji i myślami samobójczymi włącznie. Badania nad współczuciem dla samego siebie, rozumianego jako postawa życzliwości i wyrozumiałości wobec siebie, dostarczają obiecujących rezultatów, wskazując na ochronny wpływ takiej postawy na dobrostan psychiczny zarówno doraźnie, jak i długoterminowo. Celem niniejszej pracy jest zbadanie związku między wypaleniem akademickim a współczuciem dla samego siebie w populacji polskich studentów kierunku lekarskiego. W celu zbadania związku między wypaleniem akademickim a współczuciem dla samego siebie przeprowadzono badanie kwestionariuszowe. Grupa studentów kierunku lekarskiego (n = 68) wypełniła Oldenburski Kwestionariusz Wypalenia – wersja dla studentów OLBI-S (Strzelecki, 2023) oraz Skalę współczucia dla samego siebie SCS-PL (Kocur i Flakus, 2022). Przeprowadzone analizy pozwoliły potwierdzić większość zakładanych hipotez dotyczących związków podskal współczucia dla samego siebie z podskalami wypalenia akademickiego. Zostały zaproponowane różne interpretacje powyższych wyników, jak również potencjalne interwencje mające na celu rozwijanie postawy współczującej dla samego siebie w populacji studentów kierunku lekarskiego.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.contributor.authorGos, Julia - USOS275433 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.contributor.reviewerKuleta-Krzyszkowiak, Małgorzata - 129686 pl
dc.date.accessioned2024-09-12T09:05:12Z
dc.date.available2024-09-12T09:05:12Z
dc.date.submitted2024-09-11pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-174032-275433pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/439522
dc.languagepolpl
dc.subject.enacademic burnout, self-compassion, medical studentspl
dc.subject.plwypalenie akademickie, współczucie dla samego siebie, studenci kierunku lekarskiegopl
dc.titleAnaliza związku między współczuciem dla samego siebie a wypaleniem akademickim u studentów kierunku lekarskiegopl
dc.title.alternativeAnalysis of the relationship between self-compassion and academic burnout among medical studentspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Academic burnout syndrome affects nearly every other medical student globally. The harmful effects of academic burnout can be felt on many levels, from undesirable attitudes of future doctors towards patients, through knowledge gaps that can reach almost a year's difference in curriculum, to significant deterioration in mental health during studies, including symptoms of depression and suicidal thoughts. Research on self-compassion, understood as an attitude of kindness and understanding towards oneself, provides promising results, indicating a protective effect of such an attitude on mental well-being both in the short and long term. The aim of this study is to examine the relationship between academic burnout and self-compassion in the population of Polish medical students.To investigate the relationship between academic burnout and self-compassion, a questionnaire study was conducted. A group of medical students (n = 68) completed the Oldenburg Burnout Inventory – Student Version OLBI-S (Strzelecki, 2023) and the Self-Compassion Scale SCS-PL (Kocur and Flakus, 2022). The analyses confirmed most of the hypotheses regarding the relationships between the subscales of self-compassion and the subscales of academic burnout.Various interpretations of the above results were proposed, as well as potential interventions aimed at developing a compassionate attitude towards oneself in the population of medical students.
dc.abstract.plpl
Syndrom wypalenia akademickiego dotyczy niemal co drugiego studenta kierunku lekarskiego globalnie. Szkodliwe skutki wypalenia akademickiego odczuwane mogą być na wielu poziomach, od niepożądanych postaw przyszłych lekarzy wobec pacjentów, przez braki w wiedzy mogące sięgać niemal roku różnic programowych, po znaczne pogorszenie kondycji psychicznej w trakcie studiów, z objawami depresji i myślami samobójczymi włącznie. Badania nad współczuciem dla samego siebie, rozumianego jako postawa życzliwości i wyrozumiałości wobec siebie, dostarczają obiecujących rezultatów, wskazując na ochronny wpływ takiej postawy na dobrostan psychiczny zarówno doraźnie, jak i długoterminowo. Celem niniejszej pracy jest zbadanie związku między wypaleniem akademickim a współczuciem dla samego siebie w populacji polskich studentów kierunku lekarskiego. W celu zbadania związku między wypaleniem akademickim a współczuciem dla samego siebie przeprowadzono badanie kwestionariuszowe. Grupa studentów kierunku lekarskiego (n = 68) wypełniła Oldenburski Kwestionariusz Wypalenia – wersja dla studentów OLBI-S (Strzelecki, 2023) oraz Skalę współczucia dla samego siebie SCS-PL (Kocur i Flakus, 2022). Przeprowadzone analizy pozwoliły potwierdzić większość zakładanych hipotez dotyczących związków podskal współczucia dla samego siebie z podskalami wypalenia akademickiego. Zostały zaproponowane różne interpretacje powyższych wyników, jak również potencjalne interwencje mające na celu rozwijanie postawy współczującej dla samego siebie w populacji studentów kierunku lekarskiego.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.contributor.authorpl
Gos, Julia - USOS275433
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.contributor.reviewerpl
Kuleta-Krzyszkowiak, Małgorzata - 129686
dc.date.accessioned
2024-09-12T09:05:12Z
dc.date.available
2024-09-12T09:05:12Z
dc.date.submittedpl
2024-09-11
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-174032-275433
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/439522
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
academic burnout, self-compassion, medical students
dc.subject.plpl
wypalenie akademickie, współczucie dla samego siebie, studenci kierunku lekarskiego
dc.titlepl
Analiza związku między współczuciem dla samego siebie a wypaleniem akademickim u studentów kierunku lekarskiego
dc.title.alternativepl
Analysis of the relationship between self-compassion and academic burnout among medical students
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
25
Views per month
Views per city
Warsaw
9
Krakow
7
Krapkowice
1
Kęty
1
Lublin
1
Olsztyn
1
Poznan
1
Wroclaw
1
Zielona Góra
1

No access

No Thumbnail Available
Collections