Dobrostan kobiet łączących pracę zawodową nauczycielki z życiem rodzinnym w czasie pandemii COVID-19

2022
journal article
article
dc.abstract.enThe lives of adults typically revolve around work and family as areas of particular importance but the COVID-19 pandemic had a signifi-cant impact on the balance between these areas and the well-being of adults. The purpose of this study was to examine whether a sudden, forced change to a remote work during the early stages of the COVID-19 pandemic was associated with changes in teachers’ emotional well--being. The areas of research interest were the following: changes in perceptions of one’s profession – before the pandemic and after (Area I), adaptation to the new form of remote working (Area II), and per-sonal development as a result of the new work situation (Area III). The participants of the study were 10 female English teachers working in elementary schools. The study took the form of a multiple case study, and the data collection method was by means of a structured interview.The research has shown that the examined teacher-mothers recognize the developmental significance of experiences throughout the initial pandemic period despite the difficulties they faced in adapting to that new work setting. The analysis of the results confirms the exceptional flexibility and efficiency of these women in reconciling their roles, their admirable persistence in achieving their goals, and their high resistance to the negative effects of long-term stress and tension.pl
dc.abstract.plObszarami szczególnie ważnymi w życiu ludzi dorosłych, stanowiącymi oś, wokół której koncentrują się ich codzienne aktywności, są praca i rodzina. Pandemia COVID-19 wywarła znaczny wpływ na równowagę pomiędzy tymi obszarami u osób aktywnych zawodowo oraz na ich poczucie dobrostanu. Celem badania było sprawdzenie, czy nagła i przymusowa zmiana trybu pracy na zdalny wiązała się w początkowym okresie pandemii COVID-19 ze zmianami dobrostanu emocjonalnego nauczycieli. Obszarami zainteresowania badawczego były: zmiany w zakresie postrzegania swojego zawodu – przed pandemią oraz obecnie (obszar I), adaptacja do nowej formy pracy zdalnej (obszar II) oraz rozwój osobowy jako wynik nowej sytuacji zawodowej (obszar III). Uczestniczkami badania było 10 nauczycielek języka angielskiego pracujących w szkołach podstawowych. Badanie miało formę wielokrotnego studium przypadku, a metodą gromadzenia danych był wywiad ustrukturowany. Uzyskane wyniki wykazały, że badane nauczycielki-matki, mimo licznych trudności, jakich doświadczyły w czasie adaptacji do nowego trybu pracy oraz przez cały początkowy okres pandemii, dostrzegają rozwojowe znaczenie tego doświadczenia w ich życiu. Analiza wyników potwierdza wyjątkową elastyczność i sprawność kobiet w godzeniu pełnionych ról, ich godną podziwu wytrwałość w dążeniu do wyznaczonych sobie celów oraz dużą odporność na negatywne skutki długotrwałego stresu i napięcia.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Psychologii Stosowanejpl
dc.contributor.authorGliwicka, Joannapl
dc.contributor.authorSikorska, Iwona - 131868 pl
dc.date.accession2023-05-11pl
dc.date.accessioned2023-05-25T11:10:44Z
dc.date.available2023-05-25T11:10:44Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number1pl
dc.description.physical85-105pl
dc.description.publication1,4pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume25pl
dc.identifier.doi10.12775/SPI.2022.1.005pl
dc.identifier.eissn2450-5366pl
dc.identifier.issn2450-5358pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311708
dc.identifier.weblinkhttps://apcz.umk.pl/SPI/article/view/37587/31884pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enwell-beingpl
dc.subject.encopingpl
dc.subject.enremote workpl
dc.subject.enCOVID-19 pandemicpl
dc.subject.enteacherspl
dc.subject.pldobrostanpl
dc.subject.plradzenie sobiepl
dc.subject.plpraca zdalnapl
dc.subject.plpandemia COVID-19pl
dc.subject.plnauczycielepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleDobrostan kobiet łączących pracę zawodową nauczycielki z życiem rodzinnym w czasie pandemii COVID-19pl
dc.title.alternativeThe well-being of women combining jobs in the teaching profession and family life during the COVID-19 pandemicpl
dc.title.journalStudia Paedagogica Ignatianapl
dc.title.volumeZdrowie. Dobrostan. Edukacjapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The lives of adults typically revolve around work and family as areas of particular importance but the COVID-19 pandemic had a signifi-cant impact on the balance between these areas and the well-being of adults. The purpose of this study was to examine whether a sudden, forced change to a remote work during the early stages of the COVID-19 pandemic was associated with changes in teachers’ emotional well--being. The areas of research interest were the following: changes in perceptions of one’s profession – before the pandemic and after (Area I), adaptation to the new form of remote working (Area II), and per-sonal development as a result of the new work situation (Area III). The participants of the study were 10 female English teachers working in elementary schools. The study took the form of a multiple case study, and the data collection method was by means of a structured interview.The research has shown that the examined teacher-mothers recognize the developmental significance of experiences throughout the initial pandemic period despite the difficulties they faced in adapting to that new work setting. The analysis of the results confirms the exceptional flexibility and efficiency of these women in reconciling their roles, their admirable persistence in achieving their goals, and their high resistance to the negative effects of long-term stress and tension.
dc.abstract.plpl
Obszarami szczególnie ważnymi w życiu ludzi dorosłych, stanowiącymi oś, wokół której koncentrują się ich codzienne aktywności, są praca i rodzina. Pandemia COVID-19 wywarła znaczny wpływ na równowagę pomiędzy tymi obszarami u osób aktywnych zawodowo oraz na ich poczucie dobrostanu. Celem badania było sprawdzenie, czy nagła i przymusowa zmiana trybu pracy na zdalny wiązała się w początkowym okresie pandemii COVID-19 ze zmianami dobrostanu emocjonalnego nauczycieli. Obszarami zainteresowania badawczego były: zmiany w zakresie postrzegania swojego zawodu – przed pandemią oraz obecnie (obszar I), adaptacja do nowej formy pracy zdalnej (obszar II) oraz rozwój osobowy jako wynik nowej sytuacji zawodowej (obszar III). Uczestniczkami badania było 10 nauczycielek języka angielskiego pracujących w szkołach podstawowych. Badanie miało formę wielokrotnego studium przypadku, a metodą gromadzenia danych był wywiad ustrukturowany. Uzyskane wyniki wykazały, że badane nauczycielki-matki, mimo licznych trudności, jakich doświadczyły w czasie adaptacji do nowego trybu pracy oraz przez cały początkowy okres pandemii, dostrzegają rozwojowe znaczenie tego doświadczenia w ich życiu. Analiza wyników potwierdza wyjątkową elastyczność i sprawność kobiet w godzeniu pełnionych ról, ich godną podziwu wytrwałość w dążeniu do wyznaczonych sobie celów oraz dużą odporność na negatywne skutki długotrwałego stresu i napięcia.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Psychologii Stosowanej
dc.contributor.authorpl
Gliwicka, Joanna
dc.contributor.authorpl
Sikorska, Iwona - 131868
dc.date.accessionpl
2023-05-11
dc.date.accessioned
2023-05-25T11:10:44Z
dc.date.available
2023-05-25T11:10:44Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.numberpl
1
dc.description.physicalpl
85-105
dc.description.publicationpl
1,4
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
25
dc.identifier.doipl
10.12775/SPI.2022.1.005
dc.identifier.eissnpl
2450-5366
dc.identifier.issnpl
2450-5358
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311708
dc.identifier.weblinkpl
https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/37587/31884
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
well-being
dc.subject.enpl
coping
dc.subject.enpl
remote work
dc.subject.enpl
COVID-19 pandemic
dc.subject.enpl
teachers
dc.subject.plpl
dobrostan
dc.subject.plpl
radzenie sobie
dc.subject.plpl
praca zdalna
dc.subject.plpl
pandemia COVID-19
dc.subject.plpl
nauczyciele
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Dobrostan kobiet łączących pracę zawodową nauczycielki z życiem rodzinnym w czasie pandemii COVID-19
dc.title.alternativepl
The well-being of women combining jobs in the teaching profession and family life during the COVID-19 pandemic
dc.title.journalpl
Studia Paedagogica Ignatiana
dc.title.volumepl
Zdrowie. Dobrostan. Edukacja
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Krakow
2
Kęty
1
Downloads
gliwicka_sikorska_dobrostan_kobiet_laczacych_prace_zawodowa_nauczycielki_2022.pdf
32