Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Akademickie inkubatory przedsiębiorczości jako koncepcja zarządzania przedsiębiorczością studentów
Academic business incubators as a concept of student entrepreneurship management
AIP, przedsiębiorczość, studenci, Polska, Turcja
AIP, entrepreneurship, students, Poland, Turkey
Praca jest poświęcona Akademickim Inkubatorom Przedsiębiorczości (AIP). Celem pracy jest analiza procesów wspierania przedsiębiorczości studentów przez uczelnie, szczególnie w ramach AIP. Metodą ankietową porównano postawy przedsiębiorcze studentów w Polsce i w Turcji, ale szczególną uwagę skupiono na studentach polskich. Korzystano ze źródeł zastanych (wtórnych) i wywołanych (pierwotnych). Dodatkowo, wyniki własnych badań ankietowych porównano z podobnymi badaniami, jakie były przeprowadzone w Polsce w 2005 roku. Na podstawie wyników badań własnych można stwierdzić, że studenci polscy są bardziej świadomi możliwości wspierania ich przedsiębiorczości przez uczelnie niż studenci tureccy oraz, że wiedzę o tych możliwościach uzyskują głównie od uczelni podczas wykładów. Natomiast studenci tureccy nie wiedzieli o możliwościach otrzymania wsparcia od uczelni tureckich, co prawdopodobnie wynika z zasadniczych różnic w systemach zarządzania przedsiębiorczością studentów w obydwu krajach (i braku odpowiednika AIP w Turcji). Analizy porównawcze wyników badań własnych oraz cytowanych ujawniły, że deklarowane zainteresowanie akademickimi formami wsparcia przedsiębiorczości polskich studentów (próbka z roku 2019) nie wzrosło – jak oczekiwano, ale spadło względem deklaracji odnotowanych w badaniach z roku 2005.
The work is devoted to Academic Business Incubators (AIP). The aim of the work is to analyze the processes of supporting entrepreneurship of students by universities, especially in the framework of AIP. By means of the questionnaire, the entrepreneurial attitudes of students in Poland and in Turkey were compared, but special attention was focused on Polish students. The existing (secondary) and induced (primary) sources were used. In addition, the results of our own surveys were compared with similar surveys that were carried out in Poland in 2005. Based on the results of our own research, it can be concluded that Polish students are more aware of the possibility of supporting their entrepreneurship by universities than Turkish students and that knowledge about these opportunities is obtained mainly from the university during lectures. On the other hand, Turkish students did not know about the possibility of receiving support from Turkish universities, which probably results from the fundamental differences in student entrepreneurship management systems in both countries (and the absence of an AIP equivalent in Turkey). Comparative analyzes of the results of own and cited studies revealed that the declared interest in academic forms of supporting entrepreneurship of Polish students (sample from 2019) did not increase - as expected, but declined in relation to the declarations recorded in research from 2005.
| dc.abstract.en | The work is devoted to Academic Business Incubators (AIP). The aim of the work is to analyze the processes of supporting entrepreneurship of students by universities, especially in the framework of AIP. By means of the questionnaire, the entrepreneurial attitudes of students in Poland and in Turkey were compared, but special attention was focused on Polish students. The existing (secondary) and induced (primary) sources were used. In addition, the results of our own surveys were compared with similar surveys that were carried out in Poland in 2005. Based on the results of our own research, it can be concluded that Polish students are more aware of the possibility of supporting their entrepreneurship by universities than Turkish students and that knowledge about these opportunities is obtained mainly from the university during lectures. On the other hand, Turkish students did not know about the possibility of receiving support from Turkish universities, which probably results from the fundamental differences in student entrepreneurship management systems in both countries (and the absence of an AIP equivalent in Turkey). Comparative analyzes of the results of own and cited studies revealed that the declared interest in academic forms of supporting entrepreneurship of Polish students (sample from 2019) did not increase - as expected, but declined in relation to the declarations recorded in research from 2005. | pl |
| dc.abstract.pl | Praca jest poświęcona Akademickim Inkubatorom Przedsiębiorczości (AIP). Celem pracy jest analiza procesów wspierania przedsiębiorczości studentów przez uczelnie, szczególnie w ramach AIP. Metodą ankietową porównano postawy przedsiębiorcze studentów w Polsce i w Turcji, ale szczególną uwagę skupiono na studentach polskich. Korzystano ze źródeł zastanych (wtórnych) i wywołanych (pierwotnych). Dodatkowo, wyniki własnych badań ankietowych porównano z podobnymi badaniami, jakie były przeprowadzone w Polsce w 2005 roku. Na podstawie wyników badań własnych można stwierdzić, że studenci polscy są bardziej świadomi możliwości wspierania ich przedsiębiorczości przez uczelnie niż studenci tureccy oraz, że wiedzę o tych możliwościach uzyskują głównie od uczelni podczas wykładów. Natomiast studenci tureccy nie wiedzieli o możliwościach otrzymania wsparcia od uczelni tureckich, co prawdopodobnie wynika z zasadniczych różnic w systemach zarządzania przedsiębiorczością studentów w obydwu krajach (i braku odpowiednika AIP w Turcji). Analizy porównawcze wyników badań własnych oraz cytowanych ujawniły, że deklarowane zainteresowanie akademickimi formami wsparcia przedsiębiorczości polskich studentów (próbka z roku 2019) nie wzrosło – jak oczekiwano, ale spadło względem deklaracji odnotowanych w badaniach z roku 2005. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
| dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Dyląg, Anna - 127842 | pl |
| dc.contributor.author | Turanli, Umit | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
| dc.contributor.reviewer | Dyląg, Anna - 127842 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Wisła, Rafał - 132652 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-27T23:26:58Z | |
| dc.date.available | 2020-07-27T23:26:58Z | |
| dc.date.submitted | 2019-07-10 | pl |
| dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
| dc.fieldofstudy | zarządzanie międzynarodowe | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-132070-222311 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234614 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | AIP, entrepreneurship, students, Poland, Turkey | pl |
| dc.subject.pl | AIP, przedsiębiorczość, studenci, Polska, Turcja | pl |
| dc.title | Akademickie inkubatory przedsiębiorczości jako koncepcja zarządzania przedsiębiorczością studentów | pl |
| dc.title.alternative | Academic business incubators as a concept of student entrepreneurship management | pl |
| dc.type | licenciate | pl |
| dspace.entity.type | Publication |