Akademickie inkubatory przedsiębiorczości jako koncepcja zarządzania przedsiębiorczością studentów

licenciate
dc.abstract.enThe work is devoted to Academic Business Incubators (AIP). The aim of the work is to analyze the processes of supporting entrepreneurship of students by universities, especially in the framework of AIP. By means of the questionnaire, the entrepreneurial attitudes of students in Poland and in Turkey were compared, but special attention was focused on Polish students. The existing (secondary) and induced (primary) sources were used. In addition, the results of our own surveys were compared with similar surveys that were carried out in Poland in 2005. Based on the results of our own research, it can be concluded that Polish students are more aware of the possibility of supporting their entrepreneurship by universities than Turkish students and that knowledge about these opportunities is obtained mainly from the university during lectures. On the other hand, Turkish students did not know about the possibility of receiving support from Turkish universities, which probably results from the fundamental differences in student entrepreneurship management systems in both countries (and the absence of an AIP equivalent in Turkey). Comparative analyzes of the results of own and cited studies revealed that the declared interest in academic forms of supporting entrepreneurship of Polish students (sample from 2019) did not increase - as expected, but declined in relation to the declarations recorded in research from 2005.pl
dc.abstract.plPraca jest poświęcona Akademickim Inkubatorom Przedsiębiorczości (AIP). Celem pracy jest analiza procesów wspierania przedsiębiorczości studentów przez uczelnie, szczególnie w ramach AIP. Metodą ankietową porównano postawy przedsiębiorcze studentów w Polsce i w Turcji, ale szczególną uwagę skupiono na studentach polskich. Korzystano ze źródeł zastanych (wtórnych) i wywołanych (pierwotnych). Dodatkowo, wyniki własnych badań ankietowych porównano z podobnymi badaniami, jakie były przeprowadzone w Polsce w 2005 roku. Na podstawie wyników badań własnych można stwierdzić, że studenci polscy są bardziej świadomi możliwości wspierania ich przedsiębiorczości przez uczelnie niż studenci tureccy oraz, że wiedzę o tych możliwościach uzyskują głównie od uczelni podczas wykładów. Natomiast studenci tureccy nie wiedzieli o możliwościach otrzymania wsparcia od uczelni tureckich, co prawdopodobnie wynika z zasadniczych różnic w systemach zarządzania przedsiębiorczością studentów w obydwu krajach (i braku odpowiednika AIP w Turcji). Analizy porównawcze wyników badań własnych oraz cytowanych ujawniły, że deklarowane zainteresowanie akademickimi formami wsparcia przedsiębiorczości polskich studentów (próbka z roku 2019) nie wzrosło – jak oczekiwano, ale spadło względem deklaracji odnotowanych w badaniach z roku 2005.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorDyląg, Anna - 127842 pl
dc.contributor.authorTuranli, Umitpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerDyląg, Anna - 127842 pl
dc.contributor.reviewerWisła, Rafał - 132652 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T23:26:58Z
dc.date.available2020-07-27T23:26:58Z
dc.date.submitted2019-07-10pl
dc.fieldofstudyzarządzaniepl
dc.fieldofstudyzarządzanie międzynarodowepl
dc.identifier.apddiploma-132070-222311pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234614
dc.languagepolpl
dc.subject.enAIP, entrepreneurship, students, Poland, Turkeypl
dc.subject.plAIP, przedsiębiorczość, studenci, Polska, Turcjapl
dc.titleAkademickie inkubatory przedsiębiorczości jako koncepcja zarządzania przedsiębiorczością studentówpl
dc.title.alternativeAcademic business incubators as a concept of student entrepreneurship managementpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The work is devoted to Academic Business Incubators (AIP). The aim of the work is to analyze the processes of supporting entrepreneurship of students by universities, especially in the framework of AIP. By means of the questionnaire, the entrepreneurial attitudes of students in Poland and in Turkey were compared, but special attention was focused on Polish students. The existing (secondary) and induced (primary) sources were used. In addition, the results of our own surveys were compared with similar surveys that were carried out in Poland in 2005. Based on the results of our own research, it can be concluded that Polish students are more aware of the possibility of supporting their entrepreneurship by universities than Turkish students and that knowledge about these opportunities is obtained mainly from the university during lectures. On the other hand, Turkish students did not know about the possibility of receiving support from Turkish universities, which probably results from the fundamental differences in student entrepreneurship management systems in both countries (and the absence of an AIP equivalent in Turkey). Comparative analyzes of the results of own and cited studies revealed that the declared interest in academic forms of supporting entrepreneurship of Polish students (sample from 2019) did not increase - as expected, but declined in relation to the declarations recorded in research from 2005.
dc.abstract.plpl
Praca jest poświęcona Akademickim Inkubatorom Przedsiębiorczości (AIP). Celem pracy jest analiza procesów wspierania przedsiębiorczości studentów przez uczelnie, szczególnie w ramach AIP. Metodą ankietową porównano postawy przedsiębiorcze studentów w Polsce i w Turcji, ale szczególną uwagę skupiono na studentach polskich. Korzystano ze źródeł zastanych (wtórnych) i wywołanych (pierwotnych). Dodatkowo, wyniki własnych badań ankietowych porównano z podobnymi badaniami, jakie były przeprowadzone w Polsce w 2005 roku. Na podstawie wyników badań własnych można stwierdzić, że studenci polscy są bardziej świadomi możliwości wspierania ich przedsiębiorczości przez uczelnie niż studenci tureccy oraz, że wiedzę o tych możliwościach uzyskują głównie od uczelni podczas wykładów. Natomiast studenci tureccy nie wiedzieli o możliwościach otrzymania wsparcia od uczelni tureckich, co prawdopodobnie wynika z zasadniczych różnic w systemach zarządzania przedsiębiorczością studentów w obydwu krajach (i braku odpowiednika AIP w Turcji). Analizy porównawcze wyników badań własnych oraz cytowanych ujawniły, że deklarowane zainteresowanie akademickimi formami wsparcia przedsiębiorczości polskich studentów (próbka z roku 2019) nie wzrosło – jak oczekiwano, ale spadło względem deklaracji odnotowanych w badaniach z roku 2005.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Dyląg, Anna - 127842
dc.contributor.authorpl
Turanli, Umit
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Dyląg, Anna - 127842
dc.contributor.reviewerpl
Wisła, Rafał - 132652
dc.date.accessioned
2020-07-27T23:26:58Z
dc.date.available
2020-07-27T23:26:58Z
dc.date.submittedpl
2019-07-10
dc.fieldofstudypl
zarządzanie
dc.fieldofstudypl
zarządzanie międzynarodowe
dc.identifier.apdpl
diploma-132070-222311
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234614
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
AIP, entrepreneurship, students, Poland, Turkey
dc.subject.plpl
AIP, przedsiębiorczość, studenci, Polska, Turcja
dc.titlepl
Akademickie inkubatory przedsiębiorczości jako koncepcja zarządzania przedsiębiorczością studentów
dc.title.alternativepl
Academic business incubators as a concept of student entrepreneurship management
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
29
Views per month
Views per city
Krakow
6
Żory
4
Radom
2
Wroclaw
2
Andrychów
1
Bialystok
1
Dublin
1
Gmina Sierakowice
1
Grabowka
1
Kalisz
1

No access

No Thumbnail Available