Sztuka i twórczość w pedagogice i arteterapii - analiza porównawcza

master
dc.abstract.enThis master's thesis, titled "Art and creativity in pedagogy and art therapy - a comparative analysis" examines the presence of art and creativity in pedagogy and art therapy with the aim of conducting a comparative analysis of therapy through art and education through art. The thesis discusses five selected areas where art and creativity are applied. These are: art therapy, and within the field of pedagogical sciences: cultural pedagogy, creativity pedagogy, art education, and, within the last area, other independent, exemplary pedagogical methods involving art and creativity. The aim of the thesis is to identify the differences in methods, goals, and main assumptions of these areas, as well as to answer the question of whether any application of art in pedagogy can be considered art therapy, or if art therapy is, in practice, a separate field. Literature from the fields of pedagogy, art therapy, and psychology was used to write the thesis. Analysis and comparison of the literature allowed for the conclusion, that art therapy is a distinct field from any pedagogical methods that utilize art, because the terms "therapy through art" and "education through art" are not synonymous, and engaging art and creativity does not automatically make a method art therapy. Pedagogy also has its own methods closely related to art, which, due to the recognition of the child's primary and natural creative expression, are distinct, sovereign, and not considered art therapy, and therefore should not be confused with it. The comparative analysis thus allowed for the conclusion that art therapy and methods utilizing art and creativity in pedagogy are independent areas.pl
dc.abstract.plPoniższa praca magisterska pt. „Sztuka i twórczość w pedagogice i arteterapii- analiza porównawcza” zajmuje się zakresem występowania sztuki i twórczości w pedagogice oraz arteterapii w celu dokonania analizy porównawczej terapii przez sztukę oraz wychowania przez sztukę. W pracy omówiono pięć wybranych obszarów, w których zastosowanie znajdują sztuka i twórczość. Są to: arteterapia oraz wchodzące w skład nauk pedagogicznych: pedagogika kultury, pedagogika twórczości, edukacja artystyczna oraz, w ramach ostatniego obszaru, pozostałe niezależne, przykładowe metody pedagogiczne, angażujące sztukę i twórczość. Celem pracy jest wskazanie różnic w metodach, celach i głównych założeniach tych obszarów, a także znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy arteterapią jest już wszelkie zastosowanie sztuki w pedagogice, czy jednak arteterapia jest -również i w praktyce- odrębną dziedziną. Do napisania pracy została wykorzystana literatura z zakresu pedagogiki, arteterapii i psychologii. Analiza oraz porównanie literatury pozwoliły na wyciągnięcie wniosków, iż arteterapia jest odrębną dziedziną od wszelkich metod pedagogicznych wykorzystujących sztukę, ponieważ hasła „terapia przez sztukę” i „wychowanie przez sztukę”, nie są synonimami, a angażowanie sztuki i twórczości nie czyni z góry danej metody arteterapią. Również i pedagogika posiada swoje metody bliskie sztuce, które z racji uznania dla pierwotnej i naturalnej ekspresji twórczej dziecka, są odrębne, suwerenne i nie są arteterapią, a więc nie powinny być z nią mylone. Analiza porównawcza pozwoliła zatem na stwierdzenie, iż arteterapia i metody wykorzystujące sztukę i twórczość w pedagogice to niezależne obszary.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorWrońska, Katarzyna - 132780 pl
dc.contributor.authorWitkowska, Olga - USOS277093 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerWrońska, Katarzyna - 132780 pl
dc.contributor.reviewerOlszewska-Gniadek, Joanna - 161413 pl
dc.date.accessioned2024-07-08T23:15:32Z
dc.date.available2024-07-08T23:15:32Z
dc.date.submitted2024-07-08pl
dc.fieldofstudypedagogika szkolna z terapią pedagogicznąpl
dc.identifier.apddiploma-176497-277093pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/373430
dc.languagepolpl
dc.subject.enart therapy, pedagogy of creativity, pedagogy of culture, artistic education, comparative analysis, art, creativity, culture, education through art, therapy through artpl
dc.subject.plarteterapia, pedagogika twórczości, pedagogika kultury, edukacja artystyczna, analiza porównawcza, sztuka, twórczość, kultura, wychowanie przez sztukę, terapia przez sztukępl
dc.titleSztuka i twórczość w pedagogice i arteterapii - analiza porównawczapl
dc.title.alternativeArt and creativity in pedagogy and art therapy - a comparative analysispl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This master's thesis, titled "Art and creativity in pedagogy and art therapy - a comparative analysis" examines the presence of art and creativity in pedagogy and art therapy with the aim of conducting a comparative analysis of therapy through art and education through art. The thesis discusses five selected areas where art and creativity are applied. These are: art therapy, and within the field of pedagogical sciences: cultural pedagogy, creativity pedagogy, art education, and, within the last area, other independent, exemplary pedagogical methods involving art and creativity. The aim of the thesis is to identify the differences in methods, goals, and main assumptions of these areas, as well as to answer the question of whether any application of art in pedagogy can be considered art therapy, or if art therapy is, in practice, a separate field. Literature from the fields of pedagogy, art therapy, and psychology was used to write the thesis. Analysis and comparison of the literature allowed for the conclusion, that art therapy is a distinct field from any pedagogical methods that utilize art, because the terms "therapy through art" and "education through art" are not synonymous, and engaging art and creativity does not automatically make a method art therapy. Pedagogy also has its own methods closely related to art, which, due to the recognition of the child's primary and natural creative expression, are distinct, sovereign, and not considered art therapy, and therefore should not be confused with it. The comparative analysis thus allowed for the conclusion that art therapy and methods utilizing art and creativity in pedagogy are independent areas.
dc.abstract.plpl
Poniższa praca magisterska pt. „Sztuka i twórczość w pedagogice i arteterapii- analiza porównawcza” zajmuje się zakresem występowania sztuki i twórczości w pedagogice oraz arteterapii w celu dokonania analizy porównawczej terapii przez sztukę oraz wychowania przez sztukę. W pracy omówiono pięć wybranych obszarów, w których zastosowanie znajdują sztuka i twórczość. Są to: arteterapia oraz wchodzące w skład nauk pedagogicznych: pedagogika kultury, pedagogika twórczości, edukacja artystyczna oraz, w ramach ostatniego obszaru, pozostałe niezależne, przykładowe metody pedagogiczne, angażujące sztukę i twórczość. Celem pracy jest wskazanie różnic w metodach, celach i głównych założeniach tych obszarów, a także znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy arteterapią jest już wszelkie zastosowanie sztuki w pedagogice, czy jednak arteterapia jest -również i w praktyce- odrębną dziedziną. Do napisania pracy została wykorzystana literatura z zakresu pedagogiki, arteterapii i psychologii. Analiza oraz porównanie literatury pozwoliły na wyciągnięcie wniosków, iż arteterapia jest odrębną dziedziną od wszelkich metod pedagogicznych wykorzystujących sztukę, ponieważ hasła „terapia przez sztukę” i „wychowanie przez sztukę”, nie są synonimami, a angażowanie sztuki i twórczości nie czyni z góry danej metody arteterapią. Również i pedagogika posiada swoje metody bliskie sztuce, które z racji uznania dla pierwotnej i naturalnej ekspresji twórczej dziecka, są odrębne, suwerenne i nie są arteterapią, a więc nie powinny być z nią mylone. Analiza porównawcza pozwoliła zatem na stwierdzenie, iż arteterapia i metody wykorzystujące sztukę i twórczość w pedagogice to niezależne obszary.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Wrońska, Katarzyna - 132780
dc.contributor.authorpl
Witkowska, Olga - USOS277093
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Wrońska, Katarzyna - 132780
dc.contributor.reviewerpl
Olszewska-Gniadek, Joanna - 161413
dc.date.accessioned
2024-07-08T23:15:32Z
dc.date.available
2024-07-08T23:15:32Z
dc.date.submittedpl
2024-07-08
dc.fieldofstudypl
pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną
dc.identifier.apdpl
diploma-176497-277093
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/373430
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
art therapy, pedagogy of creativity, pedagogy of culture, artistic education, comparative analysis, art, creativity, culture, education through art, therapy through art
dc.subject.plpl
arteterapia, pedagogika twórczości, pedagogika kultury, edukacja artystyczna, analiza porównawcza, sztuka, twórczość, kultura, wychowanie przez sztukę, terapia przez sztukę
dc.titlepl
Sztuka i twórczość w pedagogice i arteterapii - analiza porównawcza
dc.title.alternativepl
Art and creativity in pedagogy and art therapy - a comparative analysis
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
83
Views per month
Views per city
Warsaw
20
Wroclaw
8
Krakow
7
Lodz
3
Gdynia
2
Katowice
2
Maków Podhalański
2
Olsztyn
2
Poznan
2
Zielona Góra
2

No access

No Thumbnail Available
Collections