Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Indywidualne i organizacyjne determinanty wypalenia zawodowego wśród nauczycieli
Individual and organizational determinants of burnout among teachers
wypalenie zawodowe, zaangażowanie w pracę, pracoholizm
burnout, commitment to work, workaholism
W zawodzie nauczyciela poza opanowaną wiedzą, to szczere relacje interpersonalne i profesjonalne podejście do każdej sytuacji decydują o powodzeniach i sukcesach w pracy. Powołując się na literaturę, to właśnie osoby wykonujące społeczny zawód w szczególności narażone są na możliwość wystąpienia syndromu wypalenia się w zawodzie. Problem wypalenia wśród nauczycieli na przestrzeni ostatnich lat znacznie się pogłębił. W niniejszej pracy przedstawiono badania nad tym zjawiskiem. Grupę badawczą tworzyli nauczyciele Zespołu Szkół w Jędrzejowie. Do pomiaru wypalenia wykorzystano kwestionariusz Maslach Burnout Inventory (MBI). Analizy wykazały, że badana grupa nie jest homogeniczna pod względem wypalenia zawodowego, a omawiane zjawisko nie ma wpływu na zaangażowanie w pracę. Istnieje jednak zależność między poziomem wypalenia a pracoholizmem.
As a teacher outside mastered the knowledge that sincere interpersonal relationships and professional approach to each situation determine the successes and success at work. Referring to the literature, it is the people who perform social profession, in particular, are exposed to the possibility of burnout in a profession. The problem of burnout among social professions in recent years greatly deepened. In this paper, the research on this phenomenon. The research group of the School Teachers formed in Jędrzejow. To measure the Maslach burnout questionnaire was used Burnout Inventory (MBI). The analyzes showed that the test group is not homogeneous in terms of burnout, and the phenomenon does not affect the commitment to work. However, there is the relationship between the level of burnout and workaholism.
| dc.abstract.en | As a teacher outside mastered the knowledge that sincere interpersonal relationships and professional approach to each situation determine the successes and success at work. Referring to the literature, it is the people who perform social profession, in particular, are exposed to the possibility of burnout in a profession. The problem of burnout among social professions in recent years greatly deepened. In this paper, the research on this phenomenon. The research group of the School Teachers formed in Jędrzejow. To measure the Maslach burnout questionnaire was used Burnout Inventory (MBI). The analyzes showed that the test group is not homogeneous in terms of burnout, and the phenomenon does not affect the commitment to work. However, there is the relationship between the level of burnout and workaholism. | pl |
| dc.abstract.pl | W zawodzie nauczyciela poza opanowaną wiedzą, to szczere relacje interpersonalne i profesjonalne podejście do każdej sytuacji decydują o powodzeniach i sukcesach w pracy. Powołując się na literaturę, to właśnie osoby wykonujące społeczny zawód w szczególności narażone są na możliwość wystąpienia syndromu wypalenia się w zawodzie. Problem wypalenia wśród nauczycieli na przestrzeni ostatnich lat znacznie się pogłębił. W niniejszej pracy przedstawiono badania nad tym zjawiskiem. Grupę badawczą tworzyli nauczyciele Zespołu Szkół w Jędrzejowie. Do pomiaru wypalenia wykorzystano kwestionariusz Maslach Burnout Inventory (MBI). Analizy wykazały, że badana grupa nie jest homogeniczna pod względem wypalenia zawodowego, a omawiane zjawisko nie ma wpływu na zaangażowanie w pracę. Istnieje jednak zależność między poziomem wypalenia a pracoholizmem. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
| dc.contributor.advisor | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
| dc.contributor.author | Pisarek, Katarzyna | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
| dc.contributor.reviewer | Marek, Tadeusz - 102084 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-24T18:46:34Z | |
| dc.date.available | 2020-07-24T18:46:34Z | |
| dc.date.submitted | 2013-07-18 | pl |
| dc.fieldofstudy | psychologia w zarządzaniu | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-77571-152440 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190070 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | burnout, commitment to work, workaholism | pl |
| dc.subject.pl | wypalenie zawodowe, zaangażowanie w pracę, pracoholizm | pl |
| dc.title | Indywidualne i organizacyjne determinanty wypalenia zawodowego wśród nauczycieli | pl |
| dc.title.alternative | Individual and organizational determinants of burnout among teachers | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |