Indywidualne i organizacyjne determinanty wypalenia zawodowego wśród nauczycieli

master
dc.abstract.enAs a teacher outside mastered the knowledge that sincere interpersonal relationships and professional approach to each situation determine the successes and success at work. Referring to the literature, it is the people who perform social profession, in particular, are exposed to the possibility of burnout in a profession. The problem of burnout among social professions in recent years greatly deepened. In this paper, the research on this phenomenon. The research group of the School Teachers formed in Jędrzejow. To measure the Maslach burnout questionnaire was used Burnout Inventory (MBI). The analyzes showed that the test group is not homogeneous in terms of burnout, and the phenomenon does not affect the commitment to work. However, there is the relationship between the level of burnout and workaholism.pl
dc.abstract.plW zawodzie nauczyciela poza opanowaną wiedzą, to szczere relacje interpersonalne i profesjonalne podejście do każdej sytuacji decydują o powodzeniach i sukcesach w pracy. Powołując się na literaturę, to właśnie osoby wykonujące społeczny zawód w szczególności narażone są na możliwość wystąpienia syndromu wypalenia się w zawodzie. Problem wypalenia wśród nauczycieli na przestrzeni ostatnich lat znacznie się pogłębił. W niniejszej pracy przedstawiono badania nad tym zjawiskiem. Grupę badawczą tworzyli nauczyciele Zespołu Szkół w Jędrzejowie. Do pomiaru wypalenia wykorzystano kwestionariusz Maslach Burnout Inventory (MBI). Analizy wykazały, że badana grupa nie jest homogeniczna pod względem wypalenia zawodowego, a omawiane zjawisko nie ma wpływu na zaangażowanie w pracę. Istnieje jednak zależność między poziomem wypalenia a pracoholizmem.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorŁącała, Zofia - 130067 pl
dc.contributor.authorPisarek, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerMarek, Tadeusz - 102084 pl
dc.contributor.reviewerŁącała, Zofia - 130067 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T18:46:34Z
dc.date.available2020-07-24T18:46:34Z
dc.date.submitted2013-07-18pl
dc.fieldofstudypsychologia w zarządzaniupl
dc.identifier.apddiploma-77571-152440pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190070
dc.languagepolpl
dc.subject.enburnout, commitment to work, workaholismpl
dc.subject.plwypalenie zawodowe, zaangażowanie w pracę, pracoholizmpl
dc.titleIndywidualne i organizacyjne determinanty wypalenia zawodowego wśród nauczycielipl
dc.title.alternativeIndividual and organizational determinants of burnout among teacherspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
As a teacher outside mastered the knowledge that sincere interpersonal relationships and professional approach to each situation determine the successes and success at work. Referring to the literature, it is the people who perform social profession, in particular, are exposed to the possibility of burnout in a profession. The problem of burnout among social professions in recent years greatly deepened. In this paper, the research on this phenomenon. The research group of the School Teachers formed in Jędrzejow. To measure the Maslach burnout questionnaire was used Burnout Inventory (MBI). The analyzes showed that the test group is not homogeneous in terms of burnout, and the phenomenon does not affect the commitment to work. However, there is the relationship between the level of burnout and workaholism.
dc.abstract.plpl
W zawodzie nauczyciela poza opanowaną wiedzą, to szczere relacje interpersonalne i profesjonalne podejście do każdej sytuacji decydują o powodzeniach i sukcesach w pracy. Powołując się na literaturę, to właśnie osoby wykonujące społeczny zawód w szczególności narażone są na możliwość wystąpienia syndromu wypalenia się w zawodzie. Problem wypalenia wśród nauczycieli na przestrzeni ostatnich lat znacznie się pogłębił. W niniejszej pracy przedstawiono badania nad tym zjawiskiem. Grupę badawczą tworzyli nauczyciele Zespołu Szkół w Jędrzejowie. Do pomiaru wypalenia wykorzystano kwestionariusz Maslach Burnout Inventory (MBI). Analizy wykazały, że badana grupa nie jest homogeniczna pod względem wypalenia zawodowego, a omawiane zjawisko nie ma wpływu na zaangażowanie w pracę. Istnieje jednak zależność między poziomem wypalenia a pracoholizmem.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Łącała, Zofia - 130067
dc.contributor.authorpl
Pisarek, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Marek, Tadeusz - 102084
dc.contributor.reviewerpl
Łącała, Zofia - 130067
dc.date.accessioned
2020-07-24T18:46:34Z
dc.date.available
2020-07-24T18:46:34Z
dc.date.submittedpl
2013-07-18
dc.fieldofstudypl
psychologia w zarządzaniu
dc.identifier.apdpl
diploma-77571-152440
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190070
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
burnout, commitment to work, workaholism
dc.subject.plpl
wypalenie zawodowe, zaangażowanie w pracę, pracoholizm
dc.titlepl
Indywidualne i organizacyjne determinanty wypalenia zawodowego wśród nauczycieli
dc.title.alternativepl
Individual and organizational determinants of burnout among teachers
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
55
Views per month
Views per city
Warsaw
9
Gorlice
6
Krakow
5
Wroclaw
5
Brzesko
4
Płock
3
Katowice
2
Kazmierz
2
Bialystok
1
Brno
1

No access

No Thumbnail Available