Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola związków wyznaniowych w działalności penitencjarnej na przykładzie Zakładu Karnego w Pińczowie
The role of religious organizations in the activities of prison as an example Pińczów Prison
polityka penitencjarna, związki wyznaniowe, resocjalizacja, duszpasterstwo więzienne, zakład karny
penitentiary policy, religious organizations, rehabilitation, prison ministry, prison
Przedmiotem pracy magisterskiej jest analiza roli związków wyznaniowych w działalności penitencjarnej na przykładzie Zakładu Karnego w Pińczowie.Wykonywanie kary izolacyjnej stanowi niezwykle ważny element polityki penitencjarnej państwa polskiego. Dlatego w proces resocjalizacji zaczęto wprowadzać elementy humanitarnego wykonywania wyroku oraz zwiększono znaczenie roli funkcji naprawczej. Praktycy oraz teoretycy uważają, iż warunki izolacji mogą wpłynąć pozytywnie na postawę prospołeczną i utrwalić poszanowanie prawa. Aby sprostać temu trudnemu wyzwaniu, postawiono wiele ważnych zadań, także przed specjalistycznym duszpasterstwem, zwanym duszpasterstwem więziennym. Owe wykonywanie zadań wymaga pełnej integralności oddziaływań ukierunkowanych na skazanych. Zakłady karne gromadzą w swoich murach ludzi, którzy w dużej mierze nieprawidłowo przyswoili normy moralne, są zdeprawowani oraz nieprzystosowani do życia w społeczeństwie. Osadzeni w więzieniach są grupą bardzo zróżnicowaną pod względem kryminologicznym, czy demograficznym, ale mają jedną wspólną cechę. Większość z nich wzrastała w świecie idei religijnych i systemie wartości opartym na zasadach panujących w wyznawanej przez nich religii.Praca moja składa się z trzech rozdziałów. Każdy jest poświęcony innemu problemowi. Dużą część opracowania zajmują badania empiryczne przeprowadzone w 2009 roku na populacji więźniów z Zakładu Karnego w Pińczowie metodą pomiaru pośredniego.W rozdziale I podjęłam próbę ukazania istotnych cech duszpasterstwa w zakładach karnych. Podstawą analizy było rozróżnienie duszpasterstwa więźniów oraz duszpasterstwa więziennego. Pierwsze dotyczy tylko osób osadzonych, natomiast drugie bierze pod uwagę nie tylko osoby pozbawione wolności, ale także pracowników Służby Więziennej i administracji zakładu karnego. Ważną grupę tworzą dziś także wolontariusze wspomagający działalność kapelana. Zawarte są tu także podstawowe informacje na temat celów i przesłania duszpasterstwa więziennego. Przedstawię w nim również, w jaki sposób odbywa się proces nawrócenia więźniów.Rozdział II jest poświęcony regulacji prawnej praktyk religijnych więźniów w prawie polskimi. Opisuje on jak na przestrzeni lat zmieniało się prawo, które kształtowało rozwój praktyk religijnych za terenie zakładów karnych. W rozdziale tym przedstawione zostaną również regulacje prawne zawarte w międzynarodowym prawie, tj. w różnych umowach międzynarodowych, które Polska ratyfikowała. W rozdziale III przedstawiłam praktyki religijne więźniów z Zakładu Karnego w Pińczowie w świetle badań własnych. Oprócz omówienia funkcjonowania samego Zakładu Karnego na przestrzeni lat, zajęłam się również samą rolą związków wyznaniowych w działalności penitencjarnej. Przedstawiłam w nim formy i częstotliwość praktyk religijnych więźniów w trakcie odbywania kary, jak również prawne i faktyczne możliwości zachowań skazanych i kapelanów więziennych. Zaprezentowałam również opinie samych respondentów na temat duszpasterstwa więziennego.Reasumując, praca magisterska ma wykazać iż, działalność duszpasterstwa stwarza ogromne szanse dla skazanych. Pomaga im odzyskać utraconą godność i człowieczeństwo. Należy podejmować próby zmiany człowieka, biorąc pod uwagę to, że jest to ważny element całego systemu resocjalizacji, którego wynikiem oddziaływań religijnych będą więzi wspólnoty. Dają one skazanemu poczucie wsparcia społecznego. Oddziaływania kościołów i związków wyznaniowych nie ograniczają się tylko do treści religijnych, ale obejmują także wartości ogólnospołeczne.
The subject of the thesis is to analyze the role of religious organizations in the activities of prison as an example Pińczów Prison.Execution of a custodial sentence is an extremely important element of the Polish state penitentiary. Therefore, the process of rehabilitation was introduced elements of humanitarian exercise judgment and increased the importance of the role of restorative functions. Practitioners and theorists believe that the conditions of isolation can have a positive impact on pro-social attitudes and strengthen respect for the law. To meet this difficult challenge, erected a number of important tasks, even before the special ministry, prison ministry called.These tasks require the full integrity of the interaction aimed at prisoners.Prisons gather within its walls people who incorrectly largely internalized moral standards, are depraved and unfit to live in society. Inmates in prisons are a very diverse group in terms of criminological, or demographic, but they have one thing in common. Most of them grow in the world of religious ideas and value system based on the principles prevailing in their religion.My work consists of three chapters. Each is dedicated to a different problem. Occupy a large part of the development of empirical research conducted in 2009 on the prison population Prison Pińczów indirect measurement method.In Chapter I, I made an attempt to portray the essential features of pastoral in prisons. The basis of the analysis was to distinguish the pastoral care of prisoners and prison ministry. The first applies only to inmates, while the second takes into account not only the persons deprived of their liberty, but also employees of the Prison Service and prison administration. Today very important group are volunteers supporting the activities of the chaplain. Are also included basic information about the purpose of the prison ministry. It also will present the process of conversion of prisoners.Chapter II is devoted to the legal regulation of religious practices of prisoners Polish law. He describes how, over the years the law has changed, that shaped the development of religious practices in penitentiaries. In this chapter we will present the regulations contained in international law, namely the various international treaties, ratified by Poland.In Chapter III, I presented the religious practices of prisoners from Prison in Pińczów in our study. I discussed the functioning of the prison over the years, I researched the role of religious organizations in the activities of prison. I introduced in the form and frequency of religious practices of prisoners in the prison, and legal and factual possibilities behavior of prisoners and chaplains. Have presented the opinions of the respondents about the prison ministry.In summary, master's thesis is to show that, pastoral activity creates huge opportunities for prisoners. It helps them regain the dignity and humanity. It is man's attempt to change, taking into account that this is an important element of the system of rehabilitation, which will be the result of interactions religious community ties. They give you a sense of social support convicted. Impact churches and religious associations are not confined to the religious content, but also include the values of society as a whole.
dc.abstract.en | The subject of the thesis is to analyze the role of religious organizations in the activities of prison as an example Pińczów Prison.Execution of a custodial sentence is an extremely important element of the Polish state penitentiary. Therefore, the process of rehabilitation was introduced elements of humanitarian exercise judgment and increased the importance of the role of restorative functions. Practitioners and theorists believe that the conditions of isolation can have a positive impact on pro-social attitudes and strengthen respect for the law. To meet this difficult challenge, erected a number of important tasks, even before the special ministry, prison ministry called.These tasks require the full integrity of the interaction aimed at prisoners.Prisons gather within its walls people who incorrectly largely internalized moral standards, are depraved and unfit to live in society. Inmates in prisons are a very diverse group in terms of criminological, or demographic, but they have one thing in common. Most of them grow in the world of religious ideas and value system based on the principles prevailing in their religion.My work consists of three chapters. Each is dedicated to a different problem. Occupy a large part of the development of empirical research conducted in 2009 on the prison population Prison Pińczów indirect measurement method.In Chapter I, I made an attempt to portray the essential features of pastoral in prisons. The basis of the analysis was to distinguish the pastoral care of prisoners and prison ministry. The first applies only to inmates, while the second takes into account not only the persons deprived of their liberty, but also employees of the Prison Service and prison administration. Today very important group are volunteers supporting the activities of the chaplain. Are also included basic information about the purpose of the prison ministry. It also will present the process of conversion of prisoners.Chapter II is devoted to the legal regulation of religious practices of prisoners Polish law. He describes how, over the years the law has changed, that shaped the development of religious practices in penitentiaries. In this chapter we will present the regulations contained in international law, namely the various international treaties, ratified by Poland.In Chapter III, I presented the religious practices of prisoners from Prison in Pińczów in our study. I discussed the functioning of the prison over the years, I researched the role of religious organizations in the activities of prison. I introduced in the form and frequency of religious practices of prisoners in the prison, and legal and factual possibilities behavior of prisoners and chaplains. Have presented the opinions of the respondents about the prison ministry.In summary, master's thesis is to show that, pastoral activity creates huge opportunities for prisoners. It helps them regain the dignity and humanity. It is man's attempt to change, taking into account that this is an important element of the system of rehabilitation, which will be the result of interactions religious community ties. They give you a sense of social support convicted. Impact churches and religious associations are not confined to the religious content, but also include the values of society as a whole. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem pracy magisterskiej jest analiza roli związków wyznaniowych w działalności penitencjarnej na przykładzie Zakładu Karnego w Pińczowie.Wykonywanie kary izolacyjnej stanowi niezwykle ważny element polityki penitencjarnej państwa polskiego. Dlatego w proces resocjalizacji zaczęto wprowadzać elementy humanitarnego wykonywania wyroku oraz zwiększono znaczenie roli funkcji naprawczej. Praktycy oraz teoretycy uważają, iż warunki izolacji mogą wpłynąć pozytywnie na postawę prospołeczną i utrwalić poszanowanie prawa. Aby sprostać temu trudnemu wyzwaniu, postawiono wiele ważnych zadań, także przed specjalistycznym duszpasterstwem, zwanym duszpasterstwem więziennym. Owe wykonywanie zadań wymaga pełnej integralności oddziaływań ukierunkowanych na skazanych. Zakłady karne gromadzą w swoich murach ludzi, którzy w dużej mierze nieprawidłowo przyswoili normy moralne, są zdeprawowani oraz nieprzystosowani do życia w społeczeństwie. Osadzeni w więzieniach są grupą bardzo zróżnicowaną pod względem kryminologicznym, czy demograficznym, ale mają jedną wspólną cechę. Większość z nich wzrastała w świecie idei religijnych i systemie wartości opartym na zasadach panujących w wyznawanej przez nich religii.Praca moja składa się z trzech rozdziałów. Każdy jest poświęcony innemu problemowi. Dużą część opracowania zajmują badania empiryczne przeprowadzone w 2009 roku na populacji więźniów z Zakładu Karnego w Pińczowie metodą pomiaru pośredniego.W rozdziale I podjęłam próbę ukazania istotnych cech duszpasterstwa w zakładach karnych. Podstawą analizy było rozróżnienie duszpasterstwa więźniów oraz duszpasterstwa więziennego. Pierwsze dotyczy tylko osób osadzonych, natomiast drugie bierze pod uwagę nie tylko osoby pozbawione wolności, ale także pracowników Służby Więziennej i administracji zakładu karnego. Ważną grupę tworzą dziś także wolontariusze wspomagający działalność kapelana. Zawarte są tu także podstawowe informacje na temat celów i przesłania duszpasterstwa więziennego. Przedstawię w nim również, w jaki sposób odbywa się proces nawrócenia więźniów.Rozdział II jest poświęcony regulacji prawnej praktyk religijnych więźniów w prawie polskimi. Opisuje on jak na przestrzeni lat zmieniało się prawo, które kształtowało rozwój praktyk religijnych za terenie zakładów karnych. W rozdziale tym przedstawione zostaną również regulacje prawne zawarte w międzynarodowym prawie, tj. w różnych umowach międzynarodowych, które Polska ratyfikowała. W rozdziale III przedstawiłam praktyki religijne więźniów z Zakładu Karnego w Pińczowie w świetle badań własnych. Oprócz omówienia funkcjonowania samego Zakładu Karnego na przestrzeni lat, zajęłam się również samą rolą związków wyznaniowych w działalności penitencjarnej. Przedstawiłam w nim formy i częstotliwość praktyk religijnych więźniów w trakcie odbywania kary, jak również prawne i faktyczne możliwości zachowań skazanych i kapelanów więziennych. Zaprezentowałam również opinie samych respondentów na temat duszpasterstwa więziennego.Reasumując, praca magisterska ma wykazać iż, działalność duszpasterstwa stwarza ogromne szanse dla skazanych. Pomaga im odzyskać utraconą godność i człowieczeństwo. Należy podejmować próby zmiany człowieka, biorąc pod uwagę to, że jest to ważny element całego systemu resocjalizacji, którego wynikiem oddziaływań religijnych będą więzi wspólnoty. Dają one skazanemu poczucie wsparcia społecznego. Oddziaływania kościołów i związków wyznaniowych nie ograniczają się tylko do treści religijnych, ale obejmują także wartości ogólnospołeczne. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Migdał, Jerzy - 130577 | pl |
dc.contributor.author | Nadgowska-Bęben, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Raglewska, Joanna - 197368 | pl |
dc.contributor.reviewer | Migdał, Jerzy - 130577 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T11:29:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T11:29:45Z | |
dc.date.submitted | 2012-09-28 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-70140-20262 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183272 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | penitentiary policy, religious organizations, rehabilitation, prison ministry, prison | pl |
dc.subject.pl | polityka penitencjarna, związki wyznaniowe, resocjalizacja, duszpasterstwo więzienne, zakład karny | pl |
dc.title | Rola związków wyznaniowych w działalności penitencjarnej na przykładzie Zakładu Karnego w Pińczowie | pl |
dc.title.alternative | The role of religious organizations in the activities of prison as an example Pińczów Prison | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |