Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
A musical revolution: the intersection of blockchain and collective management organizations in the music industry
Muzyczna rewolucja: skrzyżowanie blockchaina i organizacji zbiorowego zarządzania w przemyśle muzycznym
Prawo autorskie, prawa pokrewne, CMOs, Collection Management Organizations, PROs, Performance Right Organization, blockchain, smart contract, Intellectual Property, muzyka.
Copyright, related rights, CMOs, Collection Management Organizations, PROs, Performance Right Organization, blockchain, smart contract, Intellectual Property, music.
Przemysł muzyczny może być trudny w nawigacji z jego wieloma interesariuszami i zawiłą siecią praw i tantiem. Wraz z pojawieniem się platform cyfrowych i globalnym charakterem branży, dokładne śledzenie i przypisywanie tych tantiem stało się coraz trudniejsze. Organizacje zarządzające zbiorami (CMO) odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu tymi złożonościami, ale obliczanie tantiem na podstawie danych zebranych arbitralnie jest trudne do zrozumienia. Technologia Blockchain ma potencjał, aby uprościć proces licencjonowania i płatności tantiem poprzez zapewnienie bezpiecznego i zdecentralizowanego zapisu transakcji. Może to ułatwić posiadaczom praw otrzymanie sprawiedliwego wynagrodzenia i pomóc w identyfikacji właściwego posiadacza praw autorskich. Technologia Blockchain może również poprawić efektywność śledzenia utworów i określania ich wartości poprzez analizę danych w czasie rzeczywistym. Te korzyści mogą doprowadzić do bardziej bezpośrednich i wydajnych modeli biznesowych dla niezależnych artystów.Ta teza bada wpływ, jaki technologia może mieć na przemysł muzyczny, w szczególności w zarządzaniu prawami autorskimi i skutecznej dystrybucji tantiem. Bada również, w jaki sposób blockchain może poprawić operacje organizacji zarządzających kolekcją (CMO) lub zastąpić je w łańcuchu dostaw muzyki.Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)
The music industry can be challenging to navigate with its multiple stakeholders and intricate web of rights and royalties. With the advent of digital platforms and the global nature of the industry, accurately tracking and attributing these royalties has become increasingly difficult. Collection management organizations (CMOs) play a crucial role in managing these complexities, but calculating royalties based on data gathered arbitrarily is challenging to understand. Blockchain technology has the potential to simplify the licensing and royalty payment process by providing a secure and decentralized record of transactions. This can make it easier for rights holders to receive fair compensation and help identify the proper copyright holder. Blockchain technology can also improve the efficiency of tracking works and determining the value of songs through real-time data analysis. These benefits could lead to more direct and efficient business models for independent artists.This thesis examines the impact technology can have on the music industry, specifically in managing copyrights and distributing royalties effectively. It also explores how blockchain can improve the operations of Collection Management Organizations (CMOs) or replace them in the music supply chain.
dc.abstract.en | The music industry can be challenging to navigate with its multiple stakeholders and intricate web of rights and royalties. With the advent of digital platforms and the global nature of the industry, accurately tracking and attributing these royalties has become increasingly difficult. Collection management organizations (CMOs) play a crucial role in managing these complexities, but calculating royalties based on data gathered arbitrarily is challenging to understand. Blockchain technology has the potential to simplify the licensing and royalty payment process by providing a secure and decentralized record of transactions. This can make it easier for rights holders to receive fair compensation and help identify the proper copyright holder. Blockchain technology can also improve the efficiency of tracking works and determining the value of songs through real-time data analysis. These benefits could lead to more direct and efficient business models for independent artists.This thesis examines the impact technology can have on the music industry, specifically in managing copyrights and distributing royalties effectively. It also explores how blockchain can improve the operations of Collection Management Organizations (CMOs) or replace them in the music supply chain. | pl |
dc.abstract.pl | Przemysł muzyczny może być trudny w nawigacji z jego wieloma interesariuszami i zawiłą siecią praw i tantiem. Wraz z pojawieniem się platform cyfrowych i globalnym charakterem branży, dokładne śledzenie i przypisywanie tych tantiem stało się coraz trudniejsze. Organizacje zarządzające zbiorami (CMO) odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu tymi złożonościami, ale obliczanie tantiem na podstawie danych zebranych arbitralnie jest trudne do zrozumienia. Technologia Blockchain ma potencjał, aby uprościć proces licencjonowania i płatności tantiem poprzez zapewnienie bezpiecznego i zdecentralizowanego zapisu transakcji. Może to ułatwić posiadaczom praw otrzymanie sprawiedliwego wynagrodzenia i pomóc w identyfikacji właściwego posiadacza praw autorskich. Technologia Blockchain może również poprawić efektywność śledzenia utworów i określania ich wartości poprzez analizę danych w czasie rzeczywistym. Te korzyści mogą doprowadzić do bardziej bezpośrednich i wydajnych modeli biznesowych dla niezależnych artystów.Ta teza bada wpływ, jaki technologia może mieć na przemysł muzyczny, w szczególności w zarządzaniu prawami autorskimi i skutecznej dystrybucji tantiem. Bada również, w jaki sposób blockchain może poprawić operacje organizacji zarządzających kolekcją (CMO) lub zastąpić je w łańcuchu dostaw muzyki.Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa) | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Targosz, Tomasz - 132370 | pl |
dc.contributor.author | Neira León, Ivonne | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Chwalba, Jakub - 162098 | pl |
dc.contributor.reviewer | Targosz, Tomasz - 132370 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-03-01T22:31:09Z | |
dc.date.available | 2023-03-01T22:31:09Z | |
dc.date.submitted | 2023-02-22 | pl |
dc.fieldofstudy | Intellectual Property and New Technologies | pl |
dc.identifier.apd | diploma-163396-286918 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/308498 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Copyright, related rights, CMOs, Collection Management Organizations, PROs, Performance Right Organization, blockchain, smart contract, Intellectual Property, music. | pl |
dc.subject.pl | Prawo autorskie, prawa pokrewne, CMOs, Collection Management Organizations, PROs, Performance Right Organization, blockchain, smart contract, Intellectual Property, muzyka. | pl |
dc.title | A musical revolution: the intersection of blockchain and collective management organizations in the music industry | pl |
dc.title.alternative | Muzyczna rewolucja: skrzyżowanie blockchaina i organizacji zbiorowego zarządzania w przemyśle muzycznym | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |